اخبار ارزهای دیجیتال

آخرین تحولات قیمتی طلا، دلار، بازار فارکس و شاخص سهام؛ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ 

قیمت جهانی طلا در شبانه‌روز گذشته نوسانات صعودی را تجربه کرد و با ۲.۷ درصد افزایش، به ۲۰۲۸ دلار در هر انس رسید. در بازار داخلی نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار در حدود ۲ میلیون ۷۲۴ هزار تومان معامله می‌شود. همزمان قیمت دلار به حمایت ۵۵ هزار تومانی تکیه زده است. در این مطلب آخرین تحولات قیمتی بازارهای سنتی شامل طلا، دلار و بورس را بررسی می‌کنیم. 

بازار طلا در چه وضعیتی قرار دارد؟

به گزارش والکس، در روزهای اخیر بانک مرکزی به منظور جمع‌آوری نقدینگی‌ سرگردان و کنترل بازار، حراج شمش طلا در مرکز مبادله طلا و ارز ایران را آغاز کرده است. این اقدام همزمان با کاهش ریسک ناشی از تحولات منطقه خاورمیانه، تا حدودی از التهاب قیمت کاست و ثبات نسبی را به وجود آورد. 

قیمت طلای ۱۸ عیار و انواع سکه 

در بازار داخلی هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون تغییری چشم‌گیر نسبت به روز گذشته در حدود ۲ میلیون ۷۲۴ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه امامی ۳۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است که رشدی ۱۷۰ هزار تومانی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. با این حال سکه بهار آزادی هنوز با مقاومت ۳۰ میلیون تومانی مواجه است و در حدود ۲۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نیم سکه اما ۱۰۰ هزار تومان رشد کرد و به ۱۷ میلیون ۸۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه ۱۰ میلیون و ۸۰۰ و سکه گرمی نیز ۵۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. حباب سکه امامی چیزی در حدود ۵۳۰ و حباب نیم سکه نیز در حدود ۴۶۰ هزار تومان ارزیابی می‌شود. 

پیش بینی قیمت طلا برای روزهای آینده

تحلیگران برای پیش‌بینی قیمت طلا به بازار ارز چشم دوخته‌اند و معتقدند که روند حرکتی دلار، مسیر طلا را مشخص می‌کند. در چنین وضعیتی که عدم قطعیت به فاصله ۴۲ روز تا پایان سال به اوج خود رسیده است، برخی معامله‌گران خریدهای پلکانی را توصیه می‌کنند و محدوده ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را منطقه مناسبی برای خرید سکه عنوان می‌کنند. برای گرم طلا نیز حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را باید کف قیمت در نظر گرفت. طلا با انتظارات تورمی بالا می‌رود و با توجه به حجم نقدینگی کشور و  کسری بودجه، یک سقوط قابل توجه در قیمت‌ها دور بسیار بعید است.

انس جهانی در مسیر بازیابی قیمت

انس جهانی هفته معاملاتی جدید را با نوساناتی محدود اما صعودی آغاز کرد. دلیل این رشد ضعیف را باید در انتظارات بازار نسبت به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا جستجو کرد. می‌دانیم که افزایش نرخ بهره به تقویت دلار آمریکا منجر می‌شود و بازارهایی مانند طلا واکنش منفی به سیاست‌های انقباضی نشان می‌دهند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اخیرا اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴ کاهش نرخ بهره اتفاق می‌افتد اما نمی‌توان زمان دقیقی را گفت چرا که بانک مرکزی باید نسبت به داده‌های آماری به ویژه تورم اطمینان حاصل کند. 

کاهش احتمالی نرخ بهره، طلا را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند و با توجه به اظهارات پاول، بازیابی و حتی رکوردشکنی طلا در ماه‌‌های آینده چندان بعید نخواهد بود. اما فعلا به دلیل کاهش انتظارات نسبت به شروع روند نزولی نرخ بهره، طلا به نوسانات محدود محکوم است.

کاهش قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟  

اسکناس آمریکایی امروز در حوالی ۵۵ هزار تومان معامله می‌شود. این حالی است که برخی معامله‌گران انتظار داشتند دلار تا پایان هفته سقف قبلی خود، یعنی ۶۰ هزار تومان را پس بگیرد اما روند حرکتی دلار و از دست دادن ۴ کانال مهم، این پیش‌بینی را خنثی کرد. هفته گذشته قیمت دلار تحت تاثیر تنش‌ها در خاورمیانه، صعودی شارپی داشت اما طی ۵ روز، بیش از ۴ هزار تومان اصلاح شد و بخشی از رشد یک ماه اخیر را از دست داد. 

دلیل این کاهش قیمت ورود سیاست‌گذار و پاسخ به تقاضا بود. عرضه فوری ارز به بازار، ریسک خرید دلار را بالا برد و معامله‌گران یک گام به عقب رفتند. علاوه بر این، ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا طی پنج مرحله حراج در مرکز مبادله به فروش رسید که تاثیر آن در کنترل بازارهای طلا و ارز قابل مشاهده است. با این حال، کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند که تورم در طولانی مدت عامل اصلی رشد قیمت دلار است و نمی‌شود به اصلاحات بازار امیدوار بود. 

روز گذشته خبری مبنی بر لغو فعالیت بانک ملی در عراق منتشر شد که توسط رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تکذیب شد اما همین شایعه، التهابی محدودی را ایجاد کرد. این شکننده بودن وضعیت موجود را ثابت می‌کند.

قیمت تتر
تتر Tether (USDT)
۵۹,۲۰۰.۰۰ تومان
$ ۰.۰۰۰ -۱.۵%

خرید و فروش امن، سریع و آسان تتر در والکس

  • معامله بیش از ۱۲۰ کوین دیگر
  • معامله تعهدی با شورت و لانگ
  • بات معامله‌گر رایگان
  • خرید و فروش آنی
  • دریافت اعتبار معاملاتی (سکو)
خرید تتر

پیش بینی دلار در کوتاه مدت و تا پایان سال

با توجه به استدلال‌های ذکر شده، به نظر می‌رسد روند کاهشی نرخ ارز دوام چندانی نخواهد داشت. ناظران بر این باورند که یک خبر منفی، قیمت را مجدد به سقف قبلی می‌رساند. دلار در وضعیتی قرار دارد که برای بازپس‌گیری سطوح مقاومتی راه چندان سختی ندارد. بنابراین، احتمال رسیدن به محدوده ۶۰ هزار تومانی تا پایال سال وجود دارد. 

برخی از فعالان اقتصادی با شک و تردید می‌گویند که قیمت دلار تا زمان برگزاری انتخابات مجلس در محدوده فعلی باقی می‌ماند اما سیاست‌گذار برای ادامه ثبات نرخ ارز باید با توان بیشتری وارد میدان شود در غیر این صورت، رها شدن فنر ارز بعد از اسفند به دلیل انتطارات تورمی و همزمانی با نوروز، بسیار محتمل است.

شاخص دلار تقویت شد! بازار فارکس در چه وضعیتی به سر می‌برد؟ 

بازار ارز، که با عنوان فارکس شناخته می‌شود، با افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح دو ماهه در برابر ارزهای اصلی، پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرد. این حرکت صعودی به انتظارات فدرال رزرو و سخنرانی جروم پاول نسبت داده شد. اکنون بخش بیشتری از معامله‌گران متقاعد شده‌اند که نرخ بهره در ماه مارس (فروردین) نیز کاهش نخواهد یافت. بنابراین، دلار در برابر همتایان اصلی خود به بالاترین حد در دو ماه اخیر رسیده است. 

شک و تردید فدرال رزرو نسبت به کاهش نرخ بهره، پس از گزارش شگفت‌انگیز مشاغل ایالات متحده به اوج خود رسید. این گزارش  به طور قابل‌توجهی فراتر از پیش‌بینی‌های بازار بود و باعث افزایش نرخ اوراق قرضه ایالات متحده شد و دلار را تقویت کرد. در معاملات آسیا، ین ژاپن به پایین‌ترین سطح خود از اوایل دسامبر تاکنون سقوط کرد و ۱۴۸.۴۲ در هر دلار معامله شد. در همین حال، یورو با ۰.۲۶ درصد کاهش به ۱.۰۷۶۲ دلار رسید که نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از اواسط دسامبر بود.

این اقدامات به افزایش ۰.۱۲ درصدی شاخص دلار و صعود به ۱۰۴.۱۷ کمک کرد، که بالاترین سطح از ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) است. در همین حال، بانک مرکزی چین به استفاده از دستورالعمل رسمی برای حفظ ثبات ارز خود ادامه داد. نرخ میانی یوان را ۱۰۱۸ پیپ بالاتر از تخمین رویترز ثابت کرد که بزرگ‌ترین تفاوت از نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) است. این امر اندکی به یوان کمک کرد، اما همچنان در برابر دلار آمریکا دچار مشکل است و روز را با ۷.۱۹۸۲ به ازای هر دلار به پایان رساند. این پایین‌ترین میزان بسته شدن یوان از ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) است.

اما در این بین، بازدهی خزانه‌داری آمریکا با پیش‌بینی نرخ بهره بالاتر برای مدتی طولانی‌تر، بیشتر افزایش یافت. بازده ۲ ساله، که معمولا نشان دهنده انتظارات نرخ بهره کوتاه مدت است، با ۸ واحد افزایش به ۴.۴۴۵ درصد رسید. 

شاخص بورس تهران در چه وضعیتی قرار دارد؟

شاخص کل بورس تهران اکنون در حدود ۲,۰۹۸,۹۰۶ واحد است. محدوده فعلی، یعنی ۲ میلیون واحد، یک سطح روانی بسیار مهم است که ریزش به زیر آن، مسیر سقوط شاخص کل را هموار می‌کند. شاخص کل دیروز ۲,۱۰۰,۱۷۳ بود که اکنون دچار افتی جزئی شده است. با این حال، احتمال نوسانات منفی شدیدتر تا پایان هفته همچنان وجود دارد. 

کمتر از یک ماه معاملاتی تا پایان سال باقی مانده و نماگرهای سهام ناامیدکننده‌تر از روز قبل ظاهر می‌شوند. شاخص کل نسبت به قله اردیبشهت، فاصله ۱۷.۲۳ درصدی دارد و خروج پول حقیقی از ابتدای زمستان به ۶۷۱۱ میلیارد تومان رسیده است. این نشان می‌دهد که امیدها به تالار شیشه‌ای همچنان در مسیری نزولی به سر می‌برد. 

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا