اخبار بیت کوین

ساتوشی همه بیت کوین‌ها را حذف می‌کند؟ پیش‌بینی عجیب مدیرعامل جی چی مورگان درباره بیت کوین! 

تئوری‌های بی‌اساس، عجیب و شاید ترسناک جیمی دیمون (Jamie Dimon) مدیرعامل بانک مشهور و قدرتمند جی پی مورگان (JP Morgan) درباره آینده بیت کوین، توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده و بحث‌های داغی را در جامعه ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. او ضمن بی‌ارزش دانستن بیت کوین، توضیح می‌دهد که وقتی عرضه این رمزارز به سقف ۲۱ میلیون واحد رسید، ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین ظاهر می‌شود و همه چیز را پاک می‌کند!

به گزارش والکس و به نقل از cryptoslate و cryptonomist، جیمی دیمون در مصاحبه با CNBC صراحتا از فناوری بلاکچین تمجید کرد اما همزمان بیت کوین را فاقد ارزش دانست.

برخی از طرفداران بیت کوین بر این باورند که رابطه این رمزارز و فناوری بلاکچین دو طرفه است و این دو به هم وابسته هستند. بعضی اما پا را فراتر گذاشته و معتقدند که فقط بیت کوین مهم است و فناوری که این رمزارز با آن ساخته شده در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. آن‌ها استدلال می‌کنند که دارایی مالی غیرمتمرکز هدف اصلی بیت کوین بوده و بلاکچین صرفا وسیله‌ای برای تحقق و گسترش این ایده جذاب است. صحبت‌های جیمی دیمون حمله مستقیم به این نوع تفکر بود و کاملا عکس این مفهوم را برجسته کرد. او می‌گوید که فناوری زیربنایی بسیار مهم‌تر از یک دارایی است. دیمون به همین حد اکتفا نمی‌کند و ارزش بیت کوین را به طور کلی زیر سوال می‌برد. اختلافات و مناقشات از این جا اوج می‌گیرد. 

دیمون توضیح می‌دهد که باید بین رمزارزهای مفیدی که برای قراردادهای هوشمند از بلاکچین استفاده می‌کنند و سایر ارزهای دیجیتال بی‌فایده تمایز قائل شد. او تاکید می‌کند که بیت کوین در دسته دوم قرار می‌گیرد و هیچ هدف و ارزشی ندارد. 

منتقدان می‌گویند که با توجه به این استدلال، بنابراین رمزارز شکست خورده لونا که برای فعال کردن استفاده از قراردادهای هوشمند در بلاکچین Terra مورد استفاده قرار گرفته است، مفیدتر از بیت کوین خواهد بود! 

دیمون از توکنیزاسیون به عنوان یک فناوری جالب برای استفاده در بخش مالی یاد می‌کند. با این حال، توکنیزاسیون براساس انتشار رمزارز کار نمی‌کند بلکه برای این هدف از رمزارزها استفاده می‌کند؛ درواقع از ارزهای دیجیتال برای توکن‌سازی دارایی‌ها استفاده می‌شود. سقوط بازار NFTها که چیزی مشابه توکنیزاسیون بود، در ۲ سال اخیر، ثابت کرد که چنین سیستمی چقدر شکننده است.  

چیزی که دیمون به آن اشاره نکرده این است که شما نمی‌توانید هر چقدر که می‌خواهید بیت کوین بسازید یا استخراج کنید، در حالی که می‌توانید به تعداد دلخواه توکن ایجاد کنید. این دقیقا همان چیزی است که به BTC ارزش می‌دهد؛ اما مدیرعامل جی پی مورگان همین اصل را نیز کاملا نادیده می‌گیرد. او می‌گوید که تنها استفاده واقعی از بیت کوین به عنوان ارز برای فعالیت‌های غیرقانونی است. این موضوع نیز بسیار جای بحث دارد. 

امروزه در سراسر دنیا از جمله آفریقا، مردمی که به سیستم بانکی سنتی دسترسی ندارند یا تمایلی برای استفاده از این سیستم ندارند، با استفاده از بیت کوین تراکنش‌های روزمره یا کلان خود را مدیریت می‌کنند. آیا این نادیده گرفتن ویژگی‌های مثبت این رمزارز نیست؟ آیا از دلار آمریکا برای هیچ تراکنش غیرقانونی استفاده نمی‌شود؟ دیمون البته ادعا می‌کند که خواهان ممنوعیت بیت کوین نیست اما صرفا توصیه می‌کند که کسی روی آن حساب باز نکند. 

بسیاری به یاد ندارند که اولین حمله بزرگ جی پی مورگان به بیت کوین، در سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور۹۶) رخ داد. در آن زمان بیت کوین فقط ۴ هزار دلار ارزش داشت و حالا قیمت بیت کوین از ۴۰ هزار دلار عبور کرده است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذارانی که به توصیه چند سال قبل جی پی مورگان برای دوری از بیت کوین عمل کرده‌اند، اکنون از این پیشرفت و رشد متعجب و یا حتی ناراحت هستند. اما نباید از یک نکته مهم در اظهارات دیمون غفلت کنیم که هرکس آزاد است هرکاری که می‌خواهد با سرمایه‌اش انجام دهد. او با این تفکر نشان می‌دهد که حداقل به آزادی عمل اعتقاد دارد. در نهایت او توصیه خود را می‌کند و اینکه مردم به توصیه‌اش گوش دهند یا ندهند به خودشان مربوط است. 

نکته بعدی رقابت جی پی مورگان و بلک راک است. این دو موسسه مالی که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، وجه اشتراک زیادی دارند که آن‌ها را به رقیبی جدی برای هم تبدیل می‌کند. حالا که صندوق ETF اسپات بیت کوین شرکت بلک راک تایید شده، شاید این اختلاف عیان‌تر شده است. هنگامی که مصاحبه‌کننده CNBC از مدیر عامل JPMorgan خواست نظر خود را در مورد ETF بلک راک بیان کند، دیمون به سادگی پاسخ داد که علاقه‌ای به آن ندارد.

ETFهای بیت کوین در ایالات متحده به طور کلی از نظر حجم معاملات در روز اول، برای یک دارایی مرجع واحد (در این مورد BTC) بزرگ‌ترین مورد بودند. علاوه بر این، تنها در یک هفته، ETFهای بیت کوین از نظر حجم کل دارایی تحت مدیریت (AUM) برای یک کالا، از نقره پیشی گرفته‌اند. اما جی پی مورگان تصمیم گرفته است که از این واقعیت دور بماند و  موفقیت عظیم بیت کوین را نادیده بگیرد. 

جالب است بدانید که جی پی مورگان، خود از بلاکچین استفاده می‌کند. البته بلاکچین این شرکت یک بلاکچین غیرمتمرکز واقعی نیست و برعکس، کاملا متمرکز و تحت نظارت این موسسه است. منتقدان، این بلاکچین را جعلی و ناکارآمد توصیف می‌کنند. همچنین این بانک، نوعی استیبل کوین را ایجاد کرده است که به نظر نمی‌رسد موفقیت زیادی در بازار کسب کند. جیمی دیمون جوانی با ایده‌های نوآورانه نیست. لری فینک مدیرعامل شرکت بلک‌راک از او بزرگ‌تر است اما ما شاهد تغییر موضع او بودیم؛ تا جایی که حالا بلک راک تلاش می‌کند تا به یک بازار مهم در صنعت کریپتو تبدیل شود. رویکرد دیمون و جی پی مورگان در طی این سال‌ها هیچ تغییری نکرده است. زمانی اعتقاد بر این بود که سایر بلاکچین‌ها از نظر اهمیت از بیت کوین پیشی می‌گیرند اما کشف شد که دقیقا روی همان بلاکچین‌ها بزرگ‌ترین مشکلات (شبیه نابودی لونا) اتفاق می‌افتد و بیت کوین پرقدرت به کار خود ادامه می‌دهد. 

به احتمال زیاد JPMorgan یک قطار تاریخی را از دست داده است که دیگر هرگز عبور نخواهد کرد، در حالی که BlackRock و Fidelity سوار آن قطار شده‌اند و شاید این حسرت تاریخی آن‌ها باشد. ما می‌دانیم که تاریخ به جسوران پاداش می‌دهد نه محافظه‌کاران!

ساتوشی ناکاموتو می‌تواند تمام بیت کوین‌ها را حذف کند؟

جیمی دیمون در ادامه اظهارات عجیب خود، این‌بار یک سناریو مضحک و شاید ترسناک را بیان کرد. او توضیح داد زمانی که عرضه بیت کوین به سقف ۲۱ میلیون واحد برسد، احتمالا همه چیز فرو می‌پاشد! 

جیمی دیمون گفت:

من فکر می‌کنم شانس خوبی وجود دارد که وقتی به آن ۲۱ میلیون بیت‌کوین برسیم، ساتوشی ناکاموتو ظاهر شود و با یک خنده هیستریک تمام بیت کوین‌ها را پاک کند!

او استدلال کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که صدور بیت کوین پس از رسیدن عرضه در گردش به ۲۱ میلیون واحد، پایان یابد. 

مدیرعامل جی چی مورگان گفت:

از کجا می‌دانی که قرار است روی ۲۱ میلیون واحد متوقف شود؟ من هرگز یک نفر را ندیده‌ام که به من بگوید که از واقعیت آگاه است.

جو کرنن (Joe Kernen) میزبان CNBC Squawk Box، نیز گفت که آخرین بیت کوین تا حدود سال ۲۱۴۰ به دلیل افزایش سختی استخراج، ماین نخواهد شد. اما اظهارات دیمون، به دلیل نادرستی کلی تئوری‌های او و همچنین به دلیل اشتباه تلفظ نیمه اول ساتوشی ناکاموتو با لفظ ساتاشی، واکنش شدیدی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. نظریه‌های دیمون بی‌اساس هستند زیرا ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را ایجاد کرده اما خود کنترلی بر بلاکچین یا ماینرهای آن ندارد و بعید است قوانین استخراج بیت کوین تغییر کند. 

حداکثر عرضه ۲۱ میلیون واحد، برای بیت کوین کدگذاری شده است. هر تغییری در این قانون مستلزم توافق بین ماینرها است که بعید است به دلیل علاقه‌مندی خود به مدل فعلی، این قانون را تنظیم کنند. اما دقت کنید که ناممکن نیست! ولی واقعا بسیار عجیب خواهد بود. علاوه بر این، هر تغییری با پشتیبانی کمتر از یکپارچگی، باعث می‌شود که بلاکچین بیت کوین به دو زنجیره تقسیم شود که این مشکلاتی را به همراه دارد و حمایت اکثریت در میان ماینرها ضروری خواهد بود. بیت کوین کش (BCH)، با حمایت اقلیت در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و از بلاکچین اصلی بیت کوین جدا ماند.

در نهایت، تمام بیت کوین‌های دنیا تنها در صورتی می‌توانند از بین بروند که همه دارندگان بیت کوین تصمیم بگیرند که وجوه خود را به آدرسی غیرقابل برگشت ارسال کنند. اگرچه بخش قابل توجهی از عرضه بیت کوین قبلا به چنین آدرس هایی ارسال شده، اما همان سوزاندن جزئی نیز به رشد بیت کوین کمک کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
cryptonomistcryptoslate.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا