اخبار بیت کوین

مستند جدید HBO پرده از نقاب ساتوشی ناکاموتو برمی‌دارد!

شبکه تلویزیونی HBO روز سه‌شنبه مستندی با عنوان «Money Electric: the Bitcoin Mystery» منتشر خواهد کرد و ادعا می‌کند که هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، خالق مستعار بیت‌کوین را فاش می‌کند.

به گزارش والکس، این مستند توسط یک فیلمساز محقق به نام کالن هابک (Cullen Hoback) کارگردانی شده است که با افشای هویت رهبر تئوری توطئه QAnon، با نام ران واتکینز (Ron Watkins) مدیر سایت ۸kun، در یک مجموعه مستند در سال ۲۰۲۱ برای اچ‌بی‌او معروف شد. (واتکینز این موضوع را انکار کرده است، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند، این موضوع حقیقت د ارد.) اگر هابک واقعاً توانایی‌های تحقیقی برای کشف هویت واقعی ساتوشی را نیز داشته باشد، می‌تواند پایاین بر معمای همیشگی خالق بیت کوین باشد.

آیا هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو افشا می‌شود؟

این مستند در حالی قرار است پخش شود که تلاش‌های گذشته روزنامه‌نگاران محقق برای یافتن هویت واقعی ساتوشی شکست خورده است. در سال ۲۰۱۴، لیا مک گراث گودمن (McGrath Goodman)، روزنامه نگار نیوزویک، داستانی به نام «چهره پشت بیت کوین» منتشر کرد که در آن یک مرد ژاپنی-آمریکایی مقیم کالیفرنیا به نام دوریان ساتوشی ناکاموتو به عنوان خالق بیت کوین معرفی شد. اما دوریان ناکاموتو این مورد را تکذیب کرد و به طور قاطعانه انکار کرد که خالق بیت کوین است. داستان گودمن سپس توسط روزنامه نگاران دیگر کاملاً رد شد.

سال بعد، نشریه فناوری WIRED مقاله‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد کریگ رایت (Craig Wright) دانشمند کامپیوتر اهل استرالیا می‌تواند مخترع بیت کوین باشد. پس از انتشار این مقاله، رایت در رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی، اکونومیست و جی‌کیو گفت که او ساتوشی است. اما طولی نکشید که داستان رایت آغاز و مشخص شد او که سابقه معاملات و رفتارهای معاملاتی مشکوک دارد احتمالاً به عنوان پوششی برای مسائلی که هنوز در اداره مالیات استرالیا، و همچنین کسب درآمد از کپی رایت وایت پیپر بیت کوین در جریان است، این مسائل را به راه انداخته است.

رایت همچنین از توسعه‌دهندگان بیت‌کوین و خانواده یکی از همکاران سابقش شکایت کرد. همچنین، ادعا کرد با پا گذاشتن روی هارد دیسک کهحاوی کلیدها یخصوصی او بود دسترسی به گنجینه ۱.۱ میلیون بیت کوین را از دست داده است. او همچنین تهدید کرد که از هر کسی که ادعا کند او کلاهبردار است، شکایت می‌کند.

اما رایت در واقع یک کلاهبردار بود و در دادگاهی در بریتانیا اوایل سال جاری به طور قطعی اعلام شد که او ساتوشی ناکاموتو نیست و به رایت دستور داده شد که اعترافات خود را مبنی بر اینکه که او خالق بیت کوین نیست هم در وب سایت و هم در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کند. رایت متعهد شده است به این تصمیم اعتراض کند.

به همین دلایل، رسانه‌ها نسبت به معرفی علنی هویت ساتوشی محتاط بوده‌اند و در این میان، خود صنعت کریپتو تا حد زیادی به اجماع رسیده است که هویت ساتوشی بهتر است به عنوان راز باقی بماند. حتی صرافی Coinbase از افشای هویت ساتوشی به عنوان یک ریسک تجاری بالقوه در دفترچه S-1 خود که قبل از عرضه عمومی ثبت شده است، یاد کرد.

اما این بدان معنا نیست که کنجکاوی عمومی در مورد هویت واقعی ساتوشی کاهش یافته است. استدلال های قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد هر یک از افراد گروه اولیه سایفرپانک می‌تواند خالق بیت کوین باشد.

برخی از رایج‌ترین موارد پیشنهادی عبارتند از هال فینی (Hal Finney) برنامه‌نویس رایانه (که در سال ۲۰۱۴ درگذشت و در نزدیکی دوریان ساتوشی ناکاموتو زندگی می‌کرد)؛ نیک سابو (Nick Szabo)، خالق بیت گلد، آدام بک (Adam Back)، توسعه‌دهنده هش کش و وی دای (Adam Back,) خالق بی‌مانی. همه آنها ساتوشی بودن را انکار کرده‌اند. تئوری‌های کمتر رایج به پل لو روکس (Paul Le Roux) برنامه‌نویس سابق و رئیس کارتل جنایی (که در حال حاضر در زندان است) یا آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) اشاره می‌کنند. برخی دیگر معتقدند ساتوشی یک فرد نبود، بلکه گروهی از کدنویسان بود که با هم کار می‌کردند.

مستند HBO چه کسی را به عنوان ساتوشی معرفی می‌کند؟

اکنون در بازار پیش‌بینی پلی مارکت، ۴۶ درصد پول خود را روی نامزد دیگری گذاشته‌اند: لن سَسِمن (Len Sassaman)، برنامه‌نویس رایانه و سایفرپانک که در سال ۲۰۱۱ مدت کوتاهی پس از اینکه ساتوشی ارسال پست در BTCTalk، یک انجمن اولیه برای بحث‌های رمزنگاری را متوقف کرد، خودکشی کرد. آیا HBO همین فرد را به عنوان ساتوشی معرفی می‌کند؟

الکس تورن از Galaxy Digital در پلتفرم X در پستی گفت که اگر Sassaman واقعاً به عنوان ساتوشی در مستند HBO شناخته شود، با توجه به اینکه وی از آن زمان مرده است، برای BTC “خنثی تا مثبت” خواهد بود. (اگر ساتوشی هنوز زنده باشد و به ۱.۱ میلیون بیت کوین خوددسترسی داشته باشد، اگر آن انبار هرگز فروخته نشود، در تئوری می‌تواند قیمت این دارایی را به صورت انفجاری افزایش دهد.

مانند فینی، سابو، بک و دیگران، استدلال‌های قانع‌کننده‌ای وجود دارد که سسمن می‌تواند ساتوشی باشد. با این حال، استدلال قانع‌کننده همان اثبات نیست. اگرچه مستند جدید اچ بی او «سرنخ‌هایی را که قبلاً دیده نشده» می‌گوید، اما اثبات واقعی، جابجایی بیت کوین‌های ساتوشی است؛ کاری که هیچ مدعی نتوانسته انجام دهد.

اگر ساتوشی مرده باشد یا تمایلی به شناخته شدن در انظار عمومی نداشته باشد؛ حتی برای دسترسی به گنجینه بیت کوین به ارزش تقریبی ۶۸ میلیارد دلار، این مورد ممکن است هیچ گاه اثبات نشود.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا