تحلیل ارزهای دیجیتال

۳ ارز دیجیتال از گور برخاسته در سال ۲۰۲۳؛ آیا این آلت کوین‌ها در سال بعد هم رشد می‌کنند؟

سولانا پس از کاهش قیمت بیش از ۹۰ درصدی در بازار نزولی ارزهای دیجیتال، یکی از بزرگترین برندگان در سال ۲۰۲۳ بود. بعد از آن ترون با ۱۰۰ درصد رشد و آوالانچ با ۳۷۰ درصد رشد، سال خوبی را پشت سر گذاشتند. آیا این رمزارزها در سال ۲۰۲۴ نیز روند صعودی خود را ادامه می‌دهند؟

به گزارش والکس و به نقل از کوین تلگراف، بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ بهبود قابل توجهی را تجربه کرد و قیمت بیت کوین با ۱۶۰ درصد رشد سالانه (YTD) هنوز هم پیشتاز بازار کریپتو است.

این بازار صعودی باعث رشد بیشتر آلت کوین‌ها شد. برخی از این رمزارزها رشدهای خیره‌کننده را به نمایش گذاشتند. در ادامه به بررسی سه ارز دیجیتال احیا شده در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

بازگشت بزرگ سولانا

سولانا بزرگترین بازگشت را در سال ۲۰۲۳ داشت و تقریباً ۱۲۱۵ درصد از پایین‌ترین سطح چرخه خود یعنی ۸.۲۷ دلار در دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یافت. علاوه‌براین در مقابل بیت کوین از پایین‌ترین سطح چرخه خود در ۵ ژوئن یعنی ۰.۰۰۰۰۴۹۵۲ ساتوشی، ۴۸۵ درصد افزایش یافته است.

نمودار قیمت روزانه سولانا
نمودار سولانا تایم فریم روزانه

قیمت سولانا که یکی از بزرگترین بازندگان سال ۲۰۲۲ بود، ۹۵ درصد کاهش یافت و به زیر ۱۰ دلار رسید. دلیل اصلی آن هم بیشتر به فروپاشی صرافی FTX ارتباط داشت.

اما رشد سولانا در سال ۲۰۲۳ را می‌توان به انعطاف‌پذیری آن در میان فروش دارایی‌های صرافی ورشکسته FTX، افزایش تقاضای بازار و فعالیت شبکه نسبت داد. راه‌اندازی تلفن همراه سولانا و قابلیت‌های تراکنش کارآمد نیز کاربران و توسعه‌دهندگان جدیدی را جذب کرد و موقعیت و پذیرش سولانا را در بازار تقویت کرد.

تحلیل قیمت SOL

با این حال نمودار قیمت سولانا چشم‌انداز نزولی را برای آغاز سال ۲۰۲۴ ترسیم می‌کند.

شایان ذکر است شاخص قدرت نسبی هفتگی (RSI) بالای ۷۰ قرار دارد، بنابراین پتانسیل کوین SOL برای شروع روند نزولی در هفته‌های آینده افزایش می‌یابد. علاوه‌براین، با بسته شدن کندل بالای خط اصلاحی فیبوناچی ۰.۵ نزدیک به ۱۳۲ دلار، احتمال سناریوی فروش افزایش پیدا می‌کند.

نمودار هفتگی قیمت سولانا
نمودار سولانا تایم فریم هفتگی

سطح مقاومت ۱۳۲ دلاری در محدود کردن تلاش‌های صعودی سولانا در مارس ۲۰۲۲ که منجر به سقوط قیمت ۹۴ درصدی پس از آن شد، بسیار مؤثر بود. SOL در نیمه اول سال ۲۰۲۴ احتمال کاهش و در پیش گرفتن روند مشابهی را دارد و هدف نزولی اصلی آن در حمایت از خط روند صعودی چند ساله خود یعنی حدود ۴۰ دلار قرار دارد.

با این وجود، نیمه دوم سال ممکن است پس از آزمایش خط روند صعودی، روند صعودی SOL از سر گرفته شود. سپس صعود به قله قبلی خود در حدود ۲۶۵ دلار می‌تواند تا پایان سال روی دهد.

رشد ۱۲۷۰ درصدی ترون از زمان رکود کرونا

ترون بیش از ۹۸ درصد در طول چرخه نزولی بازار ارزهای دیجیتال ۲۰۱۸-۲۰۲۰ سقوط کرد. با این حال، TRX/USD اکنون بیش از ۱۲۷۰ درصد از زمانی که نزدیک به ۰.۰۰۷۶ دلار در مارس ۲۰۲۰ رسیده بود، افزایش یافته است. این کوین در سال ۲۰۲۳، افزایش ۱۰۰ درصدی را نیز تجربه کرده است.

چارت هفتگی ترون
نمودار ترون تایم فریم هفتگی

افزایش قیمت ترون با عملکرد قوی آن در بخش مالی غیرمتمرکز (DeFi) مرتبط است. قابل ذکر است که ارزش کل قفل شده (TVL) در سراسر اکوسیستم ترون از نزدیک به ۳۰ میلیون TRX در آوریل ۲۰۲۰ به بیش از ۷۶ میلیارد ترون (تقریبا ۸ میلیارد دلار) تا دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

چارت ارزش کل قفل شده ترون
نمودار TVL ترون

علاوه‌براین، ترون مکانیزم توکن‌سوزی را در بلاکچین خود فعال کرده است، بنابراین عرضه در گردش خود را در برابر افزایش TVL کاهش می‌دهد که منطقا باید باعث افزایش قیمت شود.

ترون همچنین به بزرگترین بلاکچین برای تتر تبدیل شده است که شاهد افزایش ارزش بازار آن در سال ۲۰۲۳ نیز بودیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از کل USDT یا نزدیک به ۴۹ میلیارد دلار در بلاکچین Tron ضرب شده است.

چشم انداز قیمت TRX برای سال ۲۰۲۴

در نمودارهای بازه زمانی بزرگتر، به نظر می‌رسد ترون در حال رسیدن به سقف محدوده قیمت مثلث غول پیکر خود است. بنابراین سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ احتمالا شاهد نوسان قیمت TRX بین خط روند بالایی مثلث (~ ۰.۱۰۸ دلار) و خط روند پایین‌تر آن (~ ۰.۰۹۵ دلار) خواهیم بود.

چارت تحلیلی هفتگی ترون
نمودار ترون تایم فریم هفتگی

با این حال، مانند همه ارزهای دیجیتال، روند قیمت ترون برای باقیمانده سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی به عوامل گسترده‌تری مانند تأیید صندوق ETF اسپات بیت کوین، هاوینگ بیت کوین در آوریل و به طور کلی اقتصاد جهانی بستگی دارد.

اگر TRX قاطعانه بالای ضلع بالایی مثلث در نمودار هفتگی بسته شود، ممکن است هدف ۰.۲۰ دلار تا سال ۲۰۲۴ به دست بیاید. در مقابل، شکست زیر خط پایینی مثلث، خطر سقوط قیمت TRX را به سمت ۰.۰۵۶ دلار، سطحی مصادف با سطح ۰.۲۳۶ فیبوناچی و میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای (EMA 200 هفته‌ای؛ موج آبی) دارد.

افزایش ۳۷۰ درصدی قیمت اوالانچ

قیمت اوالانچ تقریباً ۳۷۰ درصد افزایش یافته است که از پایین‌ترین سطح چرخه آن یعنی ۸.۶۵ دلار سنجیده شده است. جالب اینجاست که بازگشت Avalanche حول آزادسازی نزدیک به ۱۹ میلیون توکن AVAX در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ رخ داد. افزایش قیمت‌ نشان داد که بازار به راحتی عرضه اضافی را جذب کرده است.

چارت هفتگی اوالانچ
نمودار اوالانچ تایم فریم هفتگی

با این وجود، معیارهای شبکه Avalanche تقاضای اساسی ضعیف‌تری را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، TVL در سراسر اکوسیستم Avalanche از حدود ۵۵ میلیون AVAX در سپتامبر به حدود ۲۳ میلیون AVAX در دسامبر رسیده است.

چارت ارزش کل قفل شده اوالانچ
نمودار TVL اوالانچ

چشم انداز قیمت AVAX برای سال ۲۰۲۴

ضعف در روند صعودی AVAX در واگرایی بین افزایش قیمت و کاهش حجم قابل مشاهده است.

افزایش قیمت بدون حجم معاملات قابل توجه نشان‌دهنده عدم وجود اعتقاد قوی در پشت حرکت قیمت است. این می‌تواند به این معنی باشد که معامله‌گران کمتری در بازار شرکت می‌کنند و به پایداری افزایش قیمت اطمینان کامل وجود ندارد. در واقع از ۲۹ دسامبر، رشد قیمت AVAX متوقف شده است.

چارت تحلیلی هفتگی اوالانچ
نمودار هفتگی اوالانچ تایم فریم هفتگی

خط فیبوناچی ۰.۶۱۸ نزدیک به ۵۰.۵۰ دلار به عنوان مقاومت عمل کرده و احتمالا اصلاحی نسبت به خط بعدی فیبوناچی یعنی ۲۹.۵۰ دلار داشته باشد که ممکن است در سه ماهه اول ۲۰۲۴ رخ دهد. کاهش بیشتر به زیر ۲۹.۵۰ دلار می‌تواند AVAX را تا EMA 50 هفتگی نزدیک به ۲۰.۱۶ دلار به عنوان هدف نزولی بعدی کاهش دهد.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph.com
سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا