NFT

آینده NFT ها در ایران و جهان چگونه است؟

NFTها توکن‌های غیر قابل تعویض و منحصر به فردی هستند. این دارایی‌های دیجیتال شامل آثار هنری، موسیقی، ویدیو و… می‌شود. همچنین، بلاکچین NFTها تمام داده‌های مربوط به تراکنش‌ها را ذخیره‌سازی می‌کند. به همین دلیل، تولید کننده اثر در آن مشخص می‌شود و هیچ کسی نمی‌تواند ادعای مالکیت آن را داشته باشد. برای آشنایی بیشتر، می‌توانید مقاله ان اف تی چیست را مطالعه کنید.

به نطر شما آینده NFT در ایران و سایر کشورهای جهان چگونه است؟ آیا NFT سقوط می‌کند یا به یک دارایی باارزش میان سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود؟

چهار سناریو برای آینده NFT

شاید در سال‌های گذشته، حتی فکر به اینکه یک فایل GIF یا یک فایل JPEG به عنوان یک مجموعه هنری شناخته شود، غیرقابل تصور بود. ولی امروز می‌بینیم که از این فایل با نام NFT یاد می‌شود که در سال ۲۰۲۱، بازار آن به بیش از ۴۹ میلیارد دلار رسید. این توکن‌های دیجیتال منحصر به فرد، توسط هنرمندان طراحی شده و در اینترنت خرید و فروش می‌شوند. در نهایت، سرمایه گذاران آن‌ها به سود کلانی می‌رسند. تقریبا چهار سناریو برای آینده NFT وجود دارد که عبارت‌اند از:

سناریو اول: تثبیت NFTها در بازار

طبق تجربه‌های گذشته، ثابت شده است که وقتی یک نوآوری جدید ظاهر می‌شود، مردم سریعا آن را رد می‌کنند. ولی پس از مدتی، می‌بینیم که رونق آن بازار به شدت بالا می‌رود. این اتفاق برای ارزهای دیجیتال هم افتاد. بسیاری از سرمایه گذاران سنتی، پس از معرفی ارزهای دیجیتال در بازار، آن را رد کردند و آنها را بی‌ارزش خواندند. ولی امروزه می‌بینیم که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پررونق است. برای آینده NFT نیز همین سناریو را می‌توان در نظر گرفت که در آینده با روند آرامی در بازار تثبیت شود.

سناریو دوم: دارایی‌های اصلی در دنیای مجازی

NFT یا توکن‌های غیر مثلی

از آنجایی که احتمالا مجازی شدن زندگی واقعی ما انسان‌ها به کمک متاورس بسیار بالا است، بسیاری از سرمایه گذاران ریسک‌پذیر این سناریو را برای آینده NFT درنظر می‌گیرند. چرا که آن‌ها بر روی متاورس در زندگی روزمره حساب می‌کنند و NFTها نیز نقش مهمی در دنیای متاورس دارند. شما برای استفاده از متاورس، باید NFT داشته باشید و از آن‌ها به عنوان دارایی اصلی خود استفاده کنید.

سناریو سوم: رونق بازی‌های ویدیویی

بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال، دارایی‌های خود را به عنوان بخشی از یک بازی ارائه می‌دهند که نمونه‌های زیادی از آن‌ها را دیده‌ایم. با این روند، ممکن است بازی‌های ویدیویی رونق زیادی پیدا کنند. از این رو، گیمرها می‌توانند به کمک NFTها، دارایی‌های منحصر به فرد مربوط به بازی را برای خود خریداری کنند.

سناریو چهارم: سقوط بازار NFT

با وجود تمام رشدی که NFT از خودش نشان داده است، باز هم برخی از کارشناسان نسبت به آن تردید دارند. آن‌ها معتقدند که NFT نیز مانند تمامی حباب‌های دیگر مانند ارزهای دیجیتال، یک روزی می‌ترکد و سقوط می‌کند. ولی با این حال، NFT رو به رشد است و آینده NFT از این سناریو کاملا دور دیده می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر آینده NFT

با توجه به فرهنگ و میزان پیشرفت متفاوت در هر کشور، ممکن است آینده NFT هم متفاوت باشد. به عنوان مثال، معمولا تکنولوژی‌های پیشرفته، خیلی دیرتر از کشورهای دیگر، به کشور ایران وارد می‌شود. از این رو، عواملی وجود دارند که می‌توانند بر روی پیشرفت NFT تاثیر بگذارند. این عوامل شامل:

قابلیت‌ها و ویژگی‌های مهم NFT

جامعه و فرهنگ

NFTها می‌توانند بر روی فرهنگ یک جامعه تاثیرگذار باشند. مانند بسیاری از پروژه‌های NFT که ابتدا بر روی فرهنگ و جامعه تاثیر می‌گذارند و سپس، همان فرهنگ، محرک‌های اصلی برای پیشرفت آن پروژه می‌شود. آن‌ها قابلیت تغییر جهان را دارند. از طرف دیگر، مردم به دلیل علاقه‌مندی نسبت به NFTها، از آن‌ها قابلیت‌های بیشتری می‌خواهند. این دقیقا همان جامعه است که می‌تواند آینده NFT را بسازد و آن را به سمت پیشرفت سوق دهد.

اسناد کاری

یکی از قابلیت‌های NFTها، استفاده به عنوان تایید گواهی نامه‌ها، سوابق پزشکی و دیپلم‌ها است. از این رو، بسیاری از مدیران شرکت‌ها می‌توانند از این طریق، مدارک کارمندان خود مشاهده کنند. هر چه بیشتر از این قابلیت NFT استفاده شود و در میان مردم شناخته شود، آینده بهتری برای آن شکل می‌گیرد. همچنین، این قابلیت NFT، از تقلب و سواستفاده از مدارک دیگران جلوگیری می‌کند.

سادگی در استفاده

استفاده از NFTها بسیار ساده است و افراد به راحتی در آن پذیرفته می‌شوند. به همین دلیل، همه افراد امکان استفاده از NFT را دارند و بازار NFT نیز گسترش می‌یابد. البته، ما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از ورود به این دنیا، یک آموزش کوچک ببینید تا با محیط آن آشنا شوید. همه افراد می‌توانند از NFT استفاده کرده و از این رو، آینده NFT را به سمت پیشرفت سوق دهند.

کاربرد از NFT

NFTها در تجارت

یکی از قابلیت‌های NFT، ثبت خودکار تمام تغییرات بر روی آن است. به عنوان مثال، اگر شما خانه خود را یک NFT در نظر بگیرید، با این ویژگی، دیگر نیازی به ثبت تمام تغییرات آن پس از خرید و فروش ندارید. چرا که وقتی خانه شما که همان NFT است، به فروش می‌رسد؛ فروش آن در داده‌های موردنظر ثبت می‌شود. پس هر گونه تغییرات بر روی آن، نیازی به ثبت دستی شما ندارد. این ویژگی از NFT را می‌توان یک ویژگی مثبت در تجارت در نظر گرفت. خرید و فروش NFTها بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر انجام می‌شوند و نیازی به ثبت و روش‌های خرید و فروش دستی نیست. از طرف دیگر، هیچ کسی نمی‌تواند در مالکیت اسناد NFT تغییری ایجاد کرده و از آن سواستفاده کند.

ردیابی مالکیت در NFTها

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از قابلیت‌های NFTها، ثبت تمام تغییرات بر روی آن است. از این رو، به راحتی می‌توان مالکیت یک دارایی NFT را مشخص کرد. این یک قابلیت بسیار مثبت است که باعث می‌شود که از مالکیت دارایی افراد سواستفاده نشود. به عنوان مثال، تصور کنید که یک نقاش، اثر هنری خودش را به صورت دستی آماده می‌کند و آن را به فروش می‌رساند. پس از آن، فرد خریدار می‌تواند مالکیت این اثر هنری را به نام خودش بزند و به همه بگوید که این اثر برای خودش است.

ردیابی مالکیت NFT

ولی زمانی که همان اثر به عنوان یک اثر هنری دیجیتال به صورت NFT طراحی شود، هیچ کسی نمی‌تواند مالکیت آن را به نام خودش ثبت کند. چرا که مالکیت اصلی اثر بر روی داده‌های NFT ثبت می‌شود. پس، این ویژگی می‌تواند آینده NFT ها را به سمت پیشرفت بکشاند.

آینده NFT در ایران

بازار ارزهای دیجیتال، NFT و دنیای متاورس یک بازار جهانی هستند و نمی‌توان آن را مختص به یک کشور یا شهر درنظر گرفت. NFT نیز مانند ارزهای دیجیتال، زمانی که به بازار جهانی وارد شدند، به ایران هم رسیدند و در حال حاضر، بسیاری از سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند. البته، درست است که در این بازار محدودیت‌هایی وجود دارد ولی به هر حال، این بازار به ایران هم راه پیدا کرده است.

NFT نیز به همین شکل، در حال حاضر علاقه‌مندان زیادی در ایران دارد. علاقه‌مندانی که مشغول طراحی و ساخت nft و خرید و فروش آن هستند. آینده NFT در ایران نیز مانند همه کشورهای دیگر، رو به پیشرفت است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا