NFT

نحوه شناسایی nft جعلی و معرفی شیوه های رایج کلاهبرداری nft

NFT نوعی دارایی دیجیتال است که با صنعت‌های مختلفی مثل هنر، ورزش، موسیقی و … ادغام شده و به واسطه آن طرفداران بیشتری جذبش شده‌اند. این توکن‌ها را دارایی رمزنگاری شده غیر قابل تعویض می‌دانند؛ طوری که هر یک از آنها تنها در یک نمونه منحصربه‌فرد خود موجود است و بسیاری از آنها ارزش چشمگیری دارند. در برخی مواقع سرمایه‌گذاران برای به دست آوردن این توکن‌های غیرمثلی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. با وجود ارزش بالا و کمیابی آنها، حضور کلاهبرداران، سارقان و افراد سودجو در این بازار امری کاملا طبیعی و قابل انتظار است. اما مهم‌ترین نکته، مقابله با این افراد و روش‌های کلاهبرداری‌های آن‌ها است. در ادامه این مقاله به معرفی روش‌های کلاهبرداری در بازار nft و راه‌های شناسایی nft جعلی می‌پردازیم.

انواع روش‌های کلاهبرداری NFT

با افزایش محبوبیت ان‌اف‌تی در بازار ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری و سوءاستفاده از طریق آن نیز به مرور رایج شد. در بسیاری از موارد افراد ممکن است بخش زیادی از سرمایه خود را برای خرید یک nft جعلی از دست بدهند و این زیان از عدم آگاهی آن فرد نشئت می‌گیرد. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال و توکن‌های ان اف تی در شرایط نسبتا غیر قابل کنترلی قرار دارند، فضای مناسبی را برای سودجویان و کلاهبرداران فراهم کرده‌اند. در ادامه با رایج‌ترین راه‌های کلاهبرداری و nft جعلی آشنا خواهیم شد.

کلاهبرداری راگ پول

رایج‌ترین نوع کلاهبرداری در این بازار، کلاهبرداری راگ پول است. در این شیوه کلاهبرداران ابتدا یک طرح جعلی را از طریق تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی معروف و محبوب می‌کنند و وعده‌های سوددهی هنگفت به افراد می‌دهند. سرانجام زمانی که نظر کاربران جلب شد و به مرحله خرید رسیدند، تمام سرمایه آن‌ها را برداشته و پروفایل‌های خود را از رسانه‌های اجتماعی حذف می‌کنند.

nft جعلی

ایردراپ‌های NFT

همیشه لازم نیست یک nft جعلی خریداری کنید تا در دام کلاهبرداران بیفتید. گاهی تنها قصد انجام آن نیز می‌تواند سرمایه شما را از بین ببرد. در روش ایردراپ اسکم، کلاهبردار به کاربران وعده هدایای نفیس می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد که پیام ارسالی آن‌ها را به افراد بیشتری ارسال کنند. در این شرایط اگر تحت تأثیر این تبلیغات دروغین قرار بگیرید باید در سایت آن‌ها ثبت نام کنید. سپس از شما درخواست می‌کنند تا برای دریافت nft رایگان خود آدرس کیف پولتان را وارد کنید. در این صورت کافی است کیف پول شما موجودی داشته باشد تا تمام سرمایه آن را به سرقت ببرند.

پامپ و دامپ nft

پامپ و دامپ (Pump-and-Dump) یک استراتژی برای کلاهبرداری است. nftها معمولا ارزش و قیمت خود را از کیفیت واکنشی که از جامعه دیده‌اند به دست می‌آورند. پروژه‌های موفق و محبوب این حوزه، شاهد رشد تصاعدی ان‌اف‌تی‌ها خود بوده‌اند. اما نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که قیمت ان اف تی قابلیت دست‌کاری دارد. بنابراین ارزش یک توکن نمی‌تواند فاکتور قابل اعتمادی برای یک مجموعه توکن غیرقابل تعویض باشد. زیرا کلاهبردارها در این روش شروع به خرید و فروش یک توکن خاص می‌کنند تا قیمت آن متناسب با خواسته آن‌ها زیاد یا کم شود.

کاهش قیمت یک دارایی باعث می‌شود دارندگان برای کاهش ضرر، شروع به فروش کنند. افزایش قیمت نیز معمولا سرمایه‌گذاران را برای خرید تشویق می‌کند. در روش پامپ و دامپ، کلاهبردارها بازار nft موردنظر خود را به این شکل هدایت می‌کنند.

کلاهبرداری فیشینگ nft

یکی از روش‌های قدیمی و البته رایج برای کلاهبرداری در فضاهای اینترنتی، فیشینگ است. در این روش برای اینکه سرمایه خود را برای خرید nft جعلی از دست ندهید، باید پیشینه فروش آن دارایی را به خوبی بررسی کنید و روی لینک‌های متفرقه‌ای که از روش‌های مختلف برای شما ارسال می‌شود کلیک نکنید.

فیشینگ در بازار nft

سارقان در روش فیشینگ لینک‌هایی جعلی و تقلبی برای کاربران ارسال می‌کنند. به محض اینکه روی آن لینک‌های مخرب کلیک کنید، ناخواسته اجازه دسترسی به برخی اطلاعات محرمانه سیستم خود را به آن‌ها خواهید داد. بدین ترتیب تنها از طریق یک لینک مخرب می‌توانند به کلیدهای خصوصی کیف پول ارز دیجیتال شما دسترسی پیدا کنند و داراییتان به سرقت برود.

مزایده nft

یکی از راه‌های فروش nft این است که دارایی خود را در بازار مربوط به آن برای مزایده قرار دهید تا با بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش برسد. در برخی مواقع ممکن است فرد خریدار پیشنهاد اولیه قابل قبولی دهد اما سپس پیشنهاد نهایی خود را به قیمت خیلی کمتری کاهش دهد. در این شرایط اگر شما به عنوان فروشنده قیمت نهایی را با دقت کافی چک نکنید، ممکن است فریب این کلاهبرداران را بخورید.

برای مثال ممکن است پیشنهاد اولیه ۳ اتریوم (حدود ۴۰۰۰ دلار) باشد. اما در نهایت این قیمت را به ۳ یو اس دی کوین (حدود ۳ دلار) تغییر دهد. اگر شما پیشنهاد اصلاح شده نهایی را بررسی نکنید، nft خود را با قیمت بسیار کمتری فروخته‌اید و در دام کلاهبرداران افتاده‌اید.

Nft جعلی

یکی دیگر از راه‌های کلاهبرداری در این حوزه، ارائه nft جعلی است. سارقان در برخی مواقع آثار هنری را کپی می‌کنند و نسخه‌هایی از توکن جعلی را در بازار ارائه می‌کنند. در صورتی که این توکن‌ها هیچ ارزشی ندارند؛ زیرا ویژگی خاص منحصربه‌فرد بودن خود را از دست داده‌اند.

جعل nft

راه‌های مقابله با خطرات کلاهبرداری nft

برای اینکه در دام خرید nft جعلی نیفتید باید راه‌های شناسایی یک توکن تقلبی را یاد بگیرید. مهم‌ترین قانونی این است که به یک معامله خیلی خوب، پرسود و بیش از اندازه ایده‌آل شک کنید! زیرا احتمال اینکه آن معامله اصالت نداشته باشد زیاد است. پس اگر قیمت یک توکن در مقایسه با سایر موارد مشابه در آن کلکسیون بیشتر یا کمتر بود، به هیچ عنوان در خرید آن عجله نکنید. در ادامه با راه‌های دیگر شناسایی nft جعلی آشنا خواهید شد.

به هدایای زیاد و غیرطبیعی شک کنید!

به خاطر داشته باشید که در دنیای توکن‌های غیر قابل تعویض، هدیه دادن اصلا امر عادی و مرسومی نیست. پس اگر در هر کدام از رسانه‌های اجتماعی با وعده‌های هیجان‌انگیز هدیه‌های زیاد مواجه شدید، به آن‌ها شک کنید. قبل از وارد کردن هر گونه اطلاعاتی از خودتان، تاریخچه و اصالت آن‌ها را چک کنید. برای این کار می‌توانید از بررسی توییتر (Twitter) و دیسکورد (Discord) آن‌ها شروع کنید.

حجم فروش nft را بررسی کنید!

یک توکن تقلبی معمولا تعداد معامله کمی دارد. پس قبل از اینکه برای خرید اقدام کنید، تاریخچه فروش دارایی را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از سایت‌های OpenSEA و Solsea کمک بگیرید. همچنین می‌توانید قیمت آن nft را با قیمت ذکر شده در این سایت‌ها مقایسه کنید. اگر اختلاف زیادی بین آن‌ها وجود داشته باشد، معامله پیش رو معامله مشکوکی خواهد بود.

به آدرس کیف پول‌ها توجه داشته باشید!

یکی از اطلاعات مهمی که هنگام خرید  توکن باید به آن توجه کرد، آدرس کیف پول آن پروژه است. برای اینکه یک پروژه جعلی را تشخیص دهید، می‌توانید آدرس مالک آن را با استفاده از ابزارهای مختلف راستی آزمایی کنید.

در برخی شرایط ممکن است اکثر تراکنش‌ها یک منشأ مشابه داشته باشند. در این صورت متوجه می‌شوید که با یک مورد مشکوک مواجه هستید. زیرا مالکان یک توکن جعلی ممکن است بین خودشان با خرید و فروشش تراکنش‌ها و ارزش آن دارایی را دست‌کاری کرده باشند.

تصویر nft مورد نظر را گوگل کنید

اگر توکن مورد نظر شما یک تصویر باشد می‌توانید از گوگل برای تضمین اصالت آن کمک بگیرید. در واقع از یک نوع مهندسی معکوس استفاده می‌کنید. اگر تنها یک منبع برای آن تصویر وجود داشته باشد، دارایی موردنظر اصل است. اما اگر چند منبع مختلف برای آن پیدا شود، شما در حال خرید یک nft جعلی هستید!

جستجوی nft در گوگل

بررسی نمونه‌های واقعی

توکن‌های غیر مثلی یا توکن‌های غیر قابل تعویض که با نام اختصاری NFT شناخته می‌شوند، نوع خاصی از دارایی‌های دیجیتال هستند که از سال ۲۰۲۰ وارد حوزه کریپتوکارنسی شده‌اند. بازار آنها در سال ۲۰۲۱ به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای مالی تبدیل شد. پس کاملا طبیعی است که نظر کلاهبردارها و افراد سودجو به آن جلب شود.

همان‌طور که دیدید راه‌های مختلف زیادی برای کلاهبرداری در این بازار وجود دارد. با کسب آگاهی و دانش کافی در این زمینه می‌توانید nft جعلی را از نمونه واقعی آن تشخیص دهید. اصلی‌ترین ویژگی یک توکن، منحصر به فرد بودن آن است. پس حتما قبل از خرید از اصالت آن و پلتفرم ارائه‌دهنده مطمئن شوید. در همین راستا مهم‌ترین ویژگی‌های یک ان اف تی اصیل شامل این موارد است:

  • اثبات اجتماعی و شهرت
  • نقدینگی
  • کمیابی
  • کاربرد
  • ملموس بودن
  • تعامل‌پذیری در موارد مختلف

هرچه آگاهی و اطلاعات شما از این موضوع بیشتر باشد، می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری در این بازار به معامله بپردازید. در بلاگ والکس مقاله‌های مفید زیادی درباره موضوعات مختلف وجود دارد که مطالعه آن‌ها به افزایش دانش کریپتویی شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد. شما برای ما بنویسید، تاکنون در دام کلاهبرداری‌های این حوزه گرفتار شده‌اید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۹ / ۵. مجموع آرا: ۸

منبع
cryptotimes.io
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
29 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محسن
محسن
1 ماه قبل

سلام مجدد خدمت شما یک راهنمای از شما میخواستم ببینم که وقتی من nft من در سایت opensea بفروش می‌رسد برای انجام این معامله باید در کیف پول من نیز باید گاز اولیه یا موجودی اولیه وجود داشته باشد تا معامله انجام شود

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  محسن

سلام
بله برای لیست کرئن NFT نیاز به پرداخت کارمزد شبکه است.

محسن
محسن
1 ماه قبل

آیا میتوانید در مورد پلتفرم dappsea تحقیق کنید ممنون میشوم

محسن
محسن
2 ماه قبل

سلام یکی در اینستاگرام به من گفت که در پلتفرم به نام Dappsea اقدام به درست کردن nft خودم کنم و بعد از دو روز ۴تا از اونها رو برام فروخت الان میگه برای اینکه بتونم پولم رو از پلتفرم خارج کنم باید داخل کیف پول متامسک که به سایت وصلش کردم حداقل ۰.۰۵اتریوم باشه تا بتونم یک اتریوم از این پلتفرم دریافت کنم ضمنا همون اول برای وصل شدن کیف متامسک رمز ۱۲ تایید کیف پول رو میخواست میخواستم ببینم که این سایت کلاهبردار نیست

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  محسن

سلام
قطعا کلاهبرداری است دوست عزیز
هرگز فریب پیشنهادات سرمایه‌گذاری در سایت‌های خارجی و شبکه های اجتماعی را نخورید. چه توجیه اقتصادی برای واریز ۰.۰۵ اتر و دریافت ۱ اتر وجود دارد؟!!!
فراموش نکنید که همیشه پنیر رایگان در تله موش است.

فاطمه یگانه
فاطمه یگانه
2 ماه قبل

سلام. وقت بخیر
شخصی در اینستا پیشنهاد خرید ۴تابلوی من رو به دلار داده ولی میگه باید در این سایت ثبت نام کنم
****
حالا موندم که کلاهبرداری هست یانه ،و اینکه میگه با توکن میخرم ولی خوب آنجا مبلغ رو به دلار گفته
و سایت رو هم خودش معرفی کرد تا ثبت نام کنم و تابلو برای فروش بگذارم .
میشه راهنمایی کنید تا مطمن بشم تقلبی نیست .
ممنونم

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه یگانه

سلام و عرض ادب
ما هرگز پیشنهادات سرمایه‌گذاری در سایت‌های خارجی، خصوصا آنهایی که در شبکه های اجتماعی تبلیغ می‌شوند را توصیه نمی‌کنیم. کافیست نگاهی به آمارهای کلاهبرداری رمزارزی بیاندازید. امروزه بسترهای زیادی با وعده های سود نجومی سعی در فریب کاربران تازه کار را دارند.
علاوه بر این، حتما برای خرید و فروش NFT از سایتهای معتبر وشناخته شده استفاده کنید.

Mas
Mas
2 ماه قبل

با سلام. من چند روز پیش یک NFT نقاشی در سایت rarible خریداری کردم. بعد آنرا برای فروش گذاشتم. با گذشت ۴ روز الان آن NFT از لیست من remove شده. و چیزی برای نمایش نمیاره. ولی گفته در کیف پول شما موجوده. میشه بفرمایید موضوعش چیه؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  Mas

سلام
nft ها برای مدت مشخصی در پلتفرم برای فروش به صورت رایگان نمایش داده میشوند و برای تمدید زمان آن باید کارمزد پلتفرم را پرداخت کنید.
شما میتوانید در قسمت تاریخچه تراکنش‌ها بررسی کنید که آیا nft موردنظر منتقل شده یا خیر.
همچنین می‌تونید داخل پلتفرم‌هایی مثل Zerion آدرس کیف پول خود را add کرده و در قسمت nft توکن خود را مشاهده کنید.

آرزو منصوری
آرزو منصوری
4 ماه قبل

باسلام
هفته پیش باکانالی درتلگرام آشناشدم که گفت ساعت ۹شب لینک Nft میذاره و ما Nft خریدم نیم ساعت بعدش گفت واسه فروش بزارید وبا یک قیمت سه برابری که خودش گفت برای فروش گذاشتیم دیگه هیچ خبری از اون Nft نشد آیا این کلاهبرداری هست؟؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  آرزو منصوری

سلام
بله دوست عزیز. هرگز به پیشنهادات سرمایه گذاری که در شبکه های اجتماعی به افراد می‌شود، اعتماد نکنید.

حصین
حصین
2 ماه قبل
پاسخ به  ر رواقی

سلام
ببخشید منم چنتا کانال سیگنال پیدا کردم که هرشب سیگنال میذارن راس ی ساعتی.پروژه هایی ک میذارن همه روی پالیگانه.مثلا میگه ۳۰متیک بخرین بعد۱۰۰۰متیک بفروشین.ولی پروژه رو نگاه میکنی هیچی نداره.اینا کلاهبرداریه ایا؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  حصین

سلام
سیگنال خرید و فرووش به خودی خود کلاهبرداری نیست. اما غالبا چنین افرادی سعی دارند با جلب اعتماد کاربران آنها را به سمت اهداف خود مثل خرید پکیج های آموزشی، هزینه وی آی پی برای کانال های سیگنال دهی، سرمایه گذاری، کپی تریدینگ و …. هدایت کنند؛ که از نظر ما تمامی این موارد به نوعی سوءاستفاده از افراد کم تجربه است. پیشنهاد میکنیم با برنامه ریزی و بالابردن سطح دانش فردی خود، به طورت گام به گام و حساب شده وارد بازار معاملاتی شوید.

مهرنازایزدی
مهرنازایزدی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر. من نقاشی میکشم و قبلا تو اپن سی و .. کار گذاشتم اشتراکی قیمت کم فروش نرفت. بعد الان که مهاجرت کردم ینفر بهم پی ام داده اصرار داره تو سایت **** کارامو بذارم
منم پول گس فی ندارم
میگه ۴۰۰۰ تا هرکدومو میخرم ولی من نمیتونم الان پول بدم میگه نصف گس فی رو میدم بشرطی که نصفشو بدی
حسم میگه اگه نخره کلی پول از دست دادم
حالا شما میگید این کلاهبرداریه؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  مهرنازایزدی

سلام
بله دوست عزیز این گونه پیام‌ها جنبه کلاهبرداری دارد و مراقب افراد سودجو که با وعده درآمد رمزارزی کاربران را فریب می‌دهند باشید.
امروزه پلتفرم‌های شناخته شده‌ای برای معاملات NFT وجود دارد و پیشنهاد می‌کنیم در سایتهای ناشناس اقدام به معامله نکنید.

مهدیه لطفی
مهدیه لطفی
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر
دو روز پیش به من یه مرد خارجی تو اینستاگرام پیام داد برای خرید چهار تا از نقاشی های من به صورت nft تمام عکس های توی پیجش طبیعی هست ولی میترسم که کلاهبردار باشه به نظر شما من باید اعتماد کنم ؟

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  مهدیه لطفی

سلام و عرض ادب
ما هرگز پیشنهادات سرمایه‌گذاری و معاملات رمزارزها که در شبکه های اجتماعی میشود را تایید نمی‌کنیم و اکثر آنها کلاهبردار و با هدف سرقت دارایی افراد فعالیت می‌کنند. برای خرید و فروش NFT بهتر است از بسترهای شناخته شده مثل اپن سی استفاده کنید.

حمید
حمید
5 ماه قبل

باسلام. میخوام وارد معاملات nftبشم از کسی که قصد کمک کردن داره راهنمایی خواستم،فرمودند که یک ایمیل بهشون بدم تا برام کانکشن بسازن و بتونم شروع کنم،آیا این کار صحیح و به مرور مشکلی پیش نمیاد با دادن ایمیل؟

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  حمید

سلام
شما در بلاگ والکس مطالب زیادی درخصوص توکن های غیر قابل تعویض (NFT) را میتوانید مطالعه کنید. به طو کلی ما انجام هرگونه معامله ارمزارزی با کمک یک شخص ثالث را توصیه نمیکنیم و احتمال کلاهبرداری در چنین شرایطی بسیار زیاد است.

پندار نیک
پندار نیک
5 ماه قبل

سلام . به مدتی در تراست ولت قسمت nft تعداد زیادی won voucher nft آمده ‌ .. در مورد این ووچرها و برنده شدن آنها می‌شود توضیح بدهید..

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  پندار نیک

سلام و عرض ادب
ممکن است از ایردراپ های ناخواسته NFT دریافت کرده باشید. این NFT ها اغلب حاوی لینک‌هایی به سایت های خارجی هستن و در بین آنها پروژه‌های کلاهبرداری هم به چشم میخورد. عموما هدف آنها این است که شما را به سایت‌ها یا برنامه‌های شخص ثالث بکشانند، جایی که از شما خواسته می‌شود عبارت بازیابی خود را به اشتراک گذاشته یا یک تراکنش مخرب را با کیف پول خود امضا کنید. این به کلاهبردار اجازه دسترسی به حساب‌های شما را می‌دهد.

محمدرضا احمدزاده
محمدرضا احمدزاده
6 ماه قبل

من دوسه روزه که یک خانمی از آمریکا دراینستاگرام دیده سه اثرنقاشی منومیخواد عکسشو نه فیزیک اثر رو -(که برای من هیچ ارزش مادی نداره هرکسی میتونه عکس اون آثار رو داشته باشه حتی خودخانم !!)!بصورت ان اف تی بخره هرکدام ۷۰۰۰ دلار ؛ آثارمن اصلش پیش خودمه واون خانم هم نمیخواد ! فقط به من میگه یک فرم روپرکنم که درداخل یک صفحه ان اف تی ؛ دوگزینه داره !؟؟ آیا پرکنم ضررداره !؟؟؟ ومن باید اعتمادکنم ?

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل

سلام
بله ؛ این گونه افراد کلاهبردار هستند. احتمالا آنها از شما درخواست اطلاعاتی را خواهند کرد که با آنها بتوانند به دارییتان دسترسی پیدا کنند. فریب پیام های چنین افرادی در اینستاگرام را نخورید.

سپاس از همراهی شما

نسیم بختیاری
نسیم بختیاری
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر هفته پیش در پیچ کاری اینستاگرام دخترم آقایی پیام گذاشتن بابت آثار هنری خود را در nftبه فروش بگذارید سایت هم به اسم mintseaمی باشد ما هم بررسی کردیم دامنه سایت و بقیه چیزها وقتی وارد سایت می شیم برای آپلود کردن عکسها باید هزینه به اتریوم پرداخت بشه که نزدیک به ۱۱ میلیون به پول ما در ایران می شه و در مناقصه فروخته شد اما وقتی خواستیم پول و به کیف پول خودمون انتقال بدیم ایمیل میاد که شما باید ۷ دهم کارمزد پرداخت کنید تا پول به کیف شما انتقال یابد الان ما موندیم این کلاهبرداریه یا واقع

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل

سلام
خیر، ما هرگز معامله و خرید و فروش رمزارز در سایت‌های ناشناس و یا پیشنهاداتی که در شبکه های اجتماعی می‌شود را توصیه نمیکنیم. اغلب این افراد کلاهبردار هستند.

محمد نوروزی
محمد نوروزی
8 ماه قبل

سلام. من قبلا در ایردراپهایی شرکت کردم و نتیجه قطعی را نمی دانم. در کیف پولم مقدار زیادی ان اف تی ارسال شده دقیقا چگونه میتوانم بفهمم کدام یک جعلی و کدام اصل است؟ سپاس

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  محمد نوروزی

سلام و عرض ادب
این مساله را فقط گذر زمان مشخص میکند. در دنیای کریپتو ایردراپ‌های زیادی انجام میشود که برخی از آنها تبدیل به دارایی‌های ارزشمند و برخی به پروژه شکست خورده بدل میشوند.

حمیداحمدی
حمیداحمدی
8 ماه قبل

سلام آیا شخصی که آدرس سایت nft بفرستد و بخواهد اثر هنری را در آن سایت آپلود کنیم و هزینه آپلود ۳۰۰ دلار هست ، چگونه میتوان فهمید سایت جعلی و کلاهبرداری است ممنون

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  حمیداحمدی

سلام
قطعا شهرت و شناخته شده بودن یک پلترفم و حجم معاملات بالای آن، از پارامترهای مهم برای اعتماد به یک وبسایت است. بنابراین اگر شخصی در شبکه اجتماعی برای شما آدرس سایتی ناشناخته را بفرستد و از شما تقاضای پرداخت پول کند، به احتمال زیاد کلاهبردار است.

دکمه بازگشت به بالا