صرافی ها

آشنایی با صرافی OKEx رقیب قَدَر بایننس و بیت فینکس

OKEx یکی از محبوب‌ترین هاست که به‌طور مرتب به بیش از ۱ میلیارد دلار حجم معاملات روزانه می‌رسد و انواع مختلفی از کوین‌ها، معاملات مارجین (margine)، جفت معاملات فیات و حتی معاملات آتی را در کنار سایر خدمات به کاربران ارائه می‌دهد. صرافی اوکی اکس اکنون یکی از صرافی‌های غالب در جهان و بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال است و بیش از ۲۰ میلیون کاربر دارد. OKEX همچنین یکی از اکوسیستم‌های پیشرو در صنعت متاورس و تجارت NFTها به شمار می‌رود که این خود یکی از دلایل اصلی محبوبیت این کیف پول به‌شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم تا سفری داشته باشیم به دنیای صرافی اوکی اکس و اکوسیستم پیشرفته آن تا بیشتر در مورد نسل آینده صرافی‌های ارز دیجیتال بدانیم. پس با ما همراه باشید.

تیم اوکی اکس

تیم OKEx توسط مدیر عامل آن، جی هائو (Jay Hao) و با حمایت CSO Alysa Xu و مدیر بازارهای مالی Lennix Lai، هدایت می‌شود. هائو یک کهنه‌کار فناوری و رهبری بسیار باتجربه است. او قبل از پیوستن به OKEx، روی برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین برای پخش زنده ویدیو و بازی‌های موبایلی تمرکز داشت و پیش از ورود به دنیای بلاکچین، بیش از ۲۰ سال تجربه در صنعت نیمه رساناها به‌دست آورد.

شرکت OKEX در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و یک دفتر مرکزی در شهر سیشل چین و چندین شعبه‌ دیگر در سراسر جهان دارد. بر اساس آمار ارائه شده توسط CoinMarketCap، صرافی اوکی اکس هجدهمین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال در جهان از نظر حجم معاملاتی است که بیش از ۲۰ میلیون کاربر در بیش از ۱۰۰ کشور جهان دارد. البته این تعداد شامل کاربران ایالات متحده نیست زیرا این صرافی به دلیل محدودیت‌هایی که در آمریکا وجود دارد در این کشور پشتیبانی نمی‌شود.

معرفی صرافی OKEX

OKEX که پیش از این با نام OKX شناخته می‌شد، با هدف آسان کردن فرآیند خرید و فروش و تجارت ارزهای دیجیتال به بازار آمد. این صرافی پس از موفقیتی که در سال اول به دست آورد، در سال ۲۰۱۸ توکن بومی خود با نام OKB را نیز به بازار عرضه کرد تا کاربران برای کارمزد معاملات و پرداخت‌های خاص داخل پلتفرم از آن استفاده کنند. همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، صرافی اوکی اکس از زمان ورود تاکنون حجم معاملات بسیار بالایی را تجربه کرده است و از این نظر با صرافی‌های معروفی مانند بایننس (Binance) و صرافی بیت فینکس نیز رقابت می‌کند.

OKEX را اگرچه نمی‌توان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال نامید، اما با طیف عظیمی از انواع خدمات که برای کاربران فراهم آورده توانسته در مدت کم محبوبیت و اعتبار بسیاری کسب کند. از نمونه‌های این خدمات می‌توان به وام‌گیری حاشیه (margine borrowing)، کسب ارز دیجیتال از طریق سهام و پس‌انداز، وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال و محصولات پیشرفته‌تری مانند استخرهای استخراج و بلاک چین خود به نام OKExChain می‌توان اشاره کرد که بدون محدودیت برای کاربران در دسترس قرار گرفته است.

همه عوامل بالا در کنار هم به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید صرافی OKeX را به عنوان صرافی دوم در کنار کیف پول‌های ارز دیجیتال شخص ثالث یا محل اصلی برای فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها استفاده کنید.

ارزهای موجود در OKEX

صرافی اوکی اکس از تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال یعنی چیزی در حدود ۳۴۳ رمزارز پشتیبانی می‌کند. طبیعی است که ما فضای کافی برای معرفی تمامی این ارزها را نداریم اما در اینجا نگاهی به ارزهای برتر معامله شده در OKEX از نظر حجم می‌اندازیم:

  • Bitcoin
  • OKB
  • Terra
  • Ethereum
  • TRON
  • Avalanche
  • APENFT
  • Solana
  • Polygon
  • JUST
  • XRP
  • Yearn.finance
  • Dogecoin
  • Polkadot
  • Shiba Inu

بنابراین با توجه به تنوع ارزهایی که OKEX ارائه می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به دنبال ارزی خاص می‌گردید حتما سری به این صرافی نیز بزنید.

OKEX چگونه کار می‌کند؟

 صرافی اوکی اکس یک صرافی ارز دیجیتال ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی پیشرفته بوده که بر اساس فناوری بلاک چین برای کارهای تجاری، سرمایه‌گذاری و البته یادگیری و آموزش با طراحی مبتکرانه ساخته شده است. مانند بسیاری دیگر از صرافی‌ها، OKEX نیز یک فرم معاملاتی ساده را ارائه می‌کند که هم معامله‌گران مبتدی و هم معامله‌گران متوسط تا متخصص بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

روش خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این صرافی به ابتدایی‌ترین شکل ممکن طراحی شده که این خود یک مزیت برای افراد تازه‌وارد که قصد دارند اولین خرید بیت‌ کوین، اتریوم، فانتوم و یا سایر ارزهای دیجیتال خود را انجام دهند به حساب می‌آید. اگر شما نیز تجربه خود را به یاد داشته باشید، همیشه اولین خرید ارزهای دیجیتال با استرس و حساسیت زیادی همراه خواهد بود زیرا تنها با یک اشتباه ممکن است کل سرمایه از دست برود. بنا به همین دلیل، صرافی اوکی اکس مسیری بسیار آسان برای مبادله ارزها را برای کاربران خود فراهم می‌آورد.

در کنار استفاده آسان، صرافی اوکی اکس برای معامله‌گران حرفه‌ای نیز امکانات جالبی را ارائه می‌دهد. تریدرهای پیشرفته معمولاً فرم‌های معامله‌ای فعال را ترجیح می‌دهند، نیاز به نمودارهای انعطاف‌پذیر برای پیاده‌ کردن استراتژی‌های خود دارند و می‌خواهند معاملات خود را با تنظیمات شخصی پیش ببرند. بنابراین اگر شما نیز معامله‌گر حرفه‌ای هستید، همه این تنظیمات را می‌توانید در زمان ایجاد حساب کاربری در اوکی اکس شخصی‌سازی و از امکانات آن استفاده کنید.

در مجموع خدماتی که صرافی اوکی اکس ارائه می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • معاملات اسپات (Spot trading)
  • معاملات مارجین (Margine trading)
  • معاوضه (Perpetual swaps)
  • معاملات مالی غیرمتمرکز (DeFi)
  • Lending
  • خدمات استخراج رمزارز

آموزش صرافی اوکی اکس و نحوه‌ی ثبت نام

در اولین قدم برای شروع معاملات و استفاده از صرافی اوکی اکس شما باید در این صرافی ثبت‌نام و احراز هویت کنید. توجه داشته باشید استفاده این صرافی از داخل ایران با محدودیت همراه است و شما باید IP خود را به کمک یک فیلترشکن معتبر تغییر دهید و سپس طبق مراحل زیر پیش روید.

۱- برای ثبت‌نام، زمانی که وارد سایت اصلی اوکی اکس به نشانی www.OKEX.com شدید، از نوار بالای سایت بر روی گزینه sign up کلیک کنید.

ثبت نام در صرافی اوکی اکس

۲- از صفحه باز شده، باید گزینه Email را انتخاب کنید؛ زیرا کاربران ایرانی قادر به ثبت‌نام با استفاده از شماره تلفن‌همراه نیستند. اکنون ایمیل خود را وارد کرده و یک رمزعبور ایمن انتخاب کنید و گزینه sign up را بزنید.

ورود اطلاعات در صرافی okex

۳- در این بخش یک کد از طرف سایت به ایمیل شما ارسال خواهد شد که باید آن را در خانه‌های خالی بنویسید و گزینه continue را بزنید تا ثبت‌نام شما کامل شود.

کد امنیتی ثبت نام در okex

۴- برای افزایش امنیت اکانت خود همچنین می‌توانید تایید هویت دوعاملی را نیز فعال کنید. برای این کار روی پروفایل خود کلیک و به گزینه security setting بروید. حال از این قسمت گزینه Authenticator را set  کنید.

فعالسازی تایید دوعاملی در صرافی اوکی اکس

آموزش Deposit در صرافی OKeX

برای این که بتوانید در صرافی اوکی اکس خرید و فروش کنید، ابتدا باید دارایی‌های مورد نظر خود را به این صرافی انتقال دهید. برای این کار باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. از نوار بالای صفحه روی Assets کلیک و گزینه Deposit را انتخاب کنید.
آموزش دپوزیت در okex

۲. حال باید رمزارز مورد نظرتان را از میان رمزارزهای ارائه‌شده در صرافی اوکی اکس، انتخاب کنید.

رمزارزهای deposit در اوکی اکس

۳. پس از انتخاب رمزارز، شبکه متناسب با آن را نیز انتخاب کنید و سپس کلید continue را بزنید.

۴. در مرحله آخر،  در فیلد Deposit To، باید حسابی که می‌خواهید رمزارز به آن واریز شود را از میان Funding Account و Trading Account انتخاب کنید. در ادامه آدرس کیف پول برای شما نمایش داده می‌شود. حال می‌توانید این آدرس را کپی نموده و یا اینکه کد QR آن را اسکن نمایید و مبلغ مورد نظر خود را از منبع واریز کنید.

انتخاب شبکه برای دپوزیت در صرافی اوکی اکس

اکنون که با موفقیت توانستید در صرافی اوکی اکس ثبت نام کنید و حساب خود را نیز شارژ کردید، امکاناتی که در ادامه به آن می‌پردازیم به شکل رایگان در اختیار شما خواهد بود.

امکانات اوکی اکس

در صرافی OKeX امکانات زیر برای کاربران فراهم شده است:

امکانات صرافی okex

معاملات ساده

برای اجرای معاملات اسپات و ساده باید از صفحه اصلی سایت، گزینه trade و سپس Basic Trading بروید. در صفحه‌ای که برای شما نمایش داده می‌شود ارز معاملاتی مورد نظر را از نوار بالای صفحه انتخاب کنید و به خرید و فروش بپردازید.

گزینه دیگری که می‌توانید آن را انتخاب کنید “Margin Trading” است. این گزینه به شما امکان استفاده از اهرم‌ها و گزینه‌های پیشرفته‌تر را هنگام معامله در معاملات آتی یا همان فیوچرز را برای تقویت بازده می‌دهد. همچنین به معامله‌گران حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا در معاملات پیچیده شامل چند ارز برای به حداکثر رساندن سود خود شرکت کنند.

استیک کردن رمزارزها

OKEX برای بیش از ۱۰۰ توکن و پروژه مختلف، حساب های سودده و staking ارائه می‌دهد که هر کدام از آن‌ها بر اساس این که شما کدام دوره نگهداری ثابت یا انعطاف‌پذیر را انتخاب کنید، بازده درصدی سالانه خود را خواهند داشت. شایان ذکر است که برخی از کوین‌ها دارای حداقل‌ها و شرایط خاص برای استیک کردن هستند. مانند اتریوم که به شما اجازه استیک کردن مبالغ کمتر از  ETH۰.۰۲ را نمی‌دهد.

کیف پول OKEX

صرافی اوکی اکس دارای یک کیف پول بومی است که می‌توانید به صورت جداگانه آن را دانلود و از امکانات صرافی در گوشی موبایل نیز بهره‌ ببرید. البته این کیف پول نسبت به سایت اصلی امکانات محدودتری دارد و تنها از ۳۶ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند اما می‌تواند با برنامه اصلی OKEX Trading  ادغام ‌شود و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

استخرهای استخراج کریپتو

OKEX به کاربران این امکان را می‌دهد تا با پیوستن به یک ماینر، شانس خود را در استخراج ارز دیجیتال نیز امتحان کنند. از آنجایی که احتمال حل یک بلاک توسط یک ماینر به تنهایی کم است، یک ماینر استخر کلی تمام ماینرهای فردی از سراسر جهان را به هم متصل و نرخ هش (Hash) آن‌ها که شامل یک سری مراحل ریاضی است را با هم ترکیب می‌کند. به این ترتیب، همه ماینرها در سطح بالاتری ماینینگ می‌کنند و شانس بیشتری برای حل یک بلاک خواهند داشت.

در OKEX، هنگامی که یک بلوک حل شد، پاداش‌ها بر اساس میزان قدرت محاسباتی که هر کدام از ماینرها به حل مسئله اضافه کرده‌اند، بین اعضای استخر ماینینگ تقسیم می‌شود.

امکانات وام‌دهی

صرافی اوکی اکس همچنین اشکال مختلف تامین مالی غیرمتمرکز یا همان DeFi را برای ۲۹ دارایی دیجیتال  DeFi و با استفاده از Aave، dYdX، Compound، DDEX و Maker ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که وام‌های DeFi دارای نرخ بهره‌های متفاوتی هستند که این نرخ بر اساس پلتفرم و نوع توکنی که می‌خواهید وام بگیرید تعیین می‌شود.

کارمزد صرافی اوکی اکس

صرافی OKEX ارزهایی که بر اساس حجم معاملات و دارایی حساب متفاوت هستند را در سطوح مختلف تقسیم‌بندی و قیمت‌گذاری می‌کند. کارمزد معاملاتی OKEx برای بازارسازان (شامل افراد معمولی و معاملات اسپات) حداکثر ۰.۱ درصد و برای بازارگردان‌ها حداکثر ۰.۱۵ درصد است. بنابراین می‌توان گفت صرافی اوکی اکس با توجه به هزینه‌های برداشت رمزارزها، جزو یکی از ارزان‌ترین صرافی‌های جهان به حساب می‌آید و کارمزد بسیار کمی دارد. به عنوان مثال، در زمان نوشتن این مطلب، کارمزد برداشت BTC در اوکی اکس چیزی حدود ۰.۰۰۰۵ است که تقریباً ارزان‌ترین کارمزد برداشتی است که برای بیت کوین می‌توانید پیدا کنید.

یک نکته مهم در مورد کارمزد سپرده‌ها که باید بدانید، OKEx یک صرافی بدون فیات است و برای تامین مالی حساب توسط رمزارزها نیز هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و حتی معامله‌گران با حجم‌های بالا و کسانی که حجم زیادی از توکن OKB دارند ممکن است واجد شرایط تخفیف در کارمزد نیز باشند.

کارمزد صرافی okex

به طور خلاصه، OKEx کارمزدهایی کاملاً رقابتی دارد، و بنابراین ارزش آن را دارد که برای اجرای معاملات مورد بررسی قرار گیرد، به خصوص زمانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌هایی با ارزش بازار پایین هستید. اما مانند همیشه، فراموش نکنید که پیش از معامله نگاهی به موتور جستجوی کریپتو (Crypto search engine) نیز بیندازید تا مطمئن شوید که ارزان‌ترین صرافی را انتخاب می‌کنید.

آیا صرافی اوکی اکس امن است؟

همانطور که می‌دانید، تراکنش‌ ارزهای دیجیتال معمولاً یک طرفه و غیرقابل برگشت است و در صورت ارسال تصادفی وجه به آدرس کیف‌پول اشتباه، احتمال این که بتوانید دارایی خود را بازیابی کنید بسیار کم خواهد بود. بنابراین مهم‌ترین اصل در امنیت تراکنش‌ها خود شما هستید که باید پیش از ارسال همه چیز را به خوبی چک کنید.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال اگرچه کار انتقال ارزها را بسیار آسان کرده‌اند اما دارای نگرانی‌های امنیتی منحصربه‌فردی هستند که معمولاً در بانکداری سنتی با آن‌ها مواجه نمی‌شویم. با این حال، روش‌هایی که برای ایمن نگه‌داشتن حساب‌های مالی وجود دارد در هر دو سیستم (بانکداری و صرافی ارز دیجیتال) تا حدودی مشابه هستند و شامل استفاده از رمز عبورهای قوی برای هر وب‌سایت و برنامه در کنار یک برنامه احراز‌هویت چند عاملی برای جلوگیری از دسترسی هکرها به سرمایه شما می‌شود.

صرافی اوکی اکس نیز همچون بسیاری دیگر از صرافی‌ها، از شیوه‌های امنیتی استاندارد از جمله ذخیره‌سازی سرد دارایی‌های کاربران استفاده می‌کند و علاوه بر آن دارای ویژگی‌های اضافی مانند امکان تنظیم رمز برداشت و کدهای ضد فیشینگ نیز است.

علاوه بر صرافی OKEX، کیف پول این صرافی از چندین سطح حفاظتی برای اطمینان از امنیت کلیدهای خصوصی کاربران خود استفاده می‌کند. این سطوح عبارتند از:

  • سیستم‌های آنلاین و نیمه آفلاین مدیریت ریسک
  • خدمات چند امضایی نیمه آفلاین
  • سیستم‌های کاهش ریسک برای داده‌های حجیم
  • نیاز همه سپرده‌ها و برداشت‌ دارایی‌های کاربر قبل از ارسال به بلاک چین مکانیسم‌های مدیریت ریسک پیش از

به گفته تیم OKEX، سرورهای نیمه آفلاین این صرافی بسیار امن هستند و امکان این که به خطر بیفتند حتی اگر مورد حمله فیزیکی قرار گیرند بسیار کم است. اوکی اکس در این مورد این توضیح را می‌دهد که کلیدهای خصوصی کاربران، به جای این که در هارد دیسک دائمی ذخیره شوند در فایل حافظه موقت سرور ذخیره می‌شود و این امر امکان دسترسی هکرها را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

علاوه بر همه این‌ها، صرافی اوکی اکس از پروتکل کنترل انتقال/پروتکل اینترنت معمولی یا Transmission Control Protocol/Internet Protocol)TCP/IP) استفاده نمی‌کند. این یک روش معمولی و قدیمی است که به رایانه‌های دیجیتال اجازه می‌دهد از فاصله طولانی با هم ارتباط برقرار کنند. در عوض این پروتکل، OKEX ارتباط لازم را از طریق یک پروتکل ارتباطی ویژه که یک سرویس اختصاصی و نیمه آفلاین است و مانع حمله‌های آنلاین می‌شود استفاده می‌کند. در نهایت و برای اطمینان بیشتر،  صرافی OKEX طرح‌های اضطراری متنوعی برای فعال‌سازی کلید خصوصی پشتیبان در مکان‌های نیز تدارک دیده است.

انجام معاملات در صرافی اوکی اکس

همانطور که گفتیم صرافی اوکی اکس یک صرافی برتر ارز دیجیتال است که میلیون‌ها کاربر از آن استفاده می‌کنند و به آن اعتماد دارند. این صرافی یک راه سریع و آسان برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال از مبتدی تا متخصص است تا به آن‌ها برای خرید، نگهداری و مبادله صدها رمزارز محبوب کمک کند و با کارمزدهای رقابتی که دارد هزینه‌ها را برای کاربران تا حد امکان کاهش دهد.

با این حال برخلاف نظرات مثبت بسیار در مورد این صرافی، به دلیل برخی تناقضات، اطلاعات نامشخص و تجربیات قبلی مشتریان، پیشنهاد ما این است که با احتیاط پیش روید و اطمینان حاصل کنید که از ویژگی‌های امنیتی ارائه شده توسط OKEX برای حفظ امنیت حساب و دارایی‌های خود بهترین استفاده را می‌برید. در مجموع اگر با نقل و انتقالات مالی آنلاین راحت هستید و شیوه‌نامه‌های امنیتی را به خوبی دنبال می‌کنید، به احتمال زیاد تجربه مثبتی با OKEX خواهید داشت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
هاجرباقری
هاجرباقری
5 ماه قبل

سلام ممنون از مطالب مفیدتون اما در بخش احرازهویت خیلی سریع و راحت ازش گذشتین چون ایران هم جزوء تحریمیهای صرافی okexهست و در بخش احراز هویت سطح ۲ سخت میگیرن.سوال من اینه برای ما ک ارز بلوک شده در این صرافی داریم چه پیشنهادی دارید.

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  هاجرباقری

سلام
پیشنهاد ما ارتباط با تیم پشتیبانی صرافی و اعلام بی اطلاعی از لزوم احراز هویت است. بهتر است صادقانه با آنها این مطلب را در میان گذاشته و صرافی را مجاب به امکان برداشت دارایی خود کنید.
استفاده از مدارک جعلی باعث حساسیت صرافی شده و ممکن است آنها دارایی شما را برای همیشه بلاک کنند.

دکمه بازگشت به بالا