صرافی ها

روش‌های جلوگیری از کلاهبرداری در والکس؛ چگونه در دام کلاهبرداری رمزارزها نیفتیم؟

معامله در بازار ارزهای دیجیتال مثل هر نوع فعالیت دیگری در فضای آنلاین، ممکن است ما را با خطر کلاهبرداری و از دست دادن سرمایه مواجه کند. حمله‌‌ی فیشینگ (Phishing) یکی از روش‌های کلاهبرداری رمزارزها است. در فیشینگ، افراد مهاجم تلاش می‌کنند اطلاعات حساس شما را به دست آوردند و از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنند. رمز عبور، رمز پویا، اطلاعات بانکی و عبارت بازیابی کیف‌پول از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که مهاجمان تلاش می‌کنند طی حملات فیشینگ، از شما بربایند. هدف دیگر مهاجمان از این نوع حملات، نصب بدافزارهایی مانند باج‌افزار است تا از این طریق، از شما اخاذی کنند.

مثال ساده‌ای از فیشینگ

برای آن‌که مثال ساده‌ای از فیشینگ در فضای رمزارزها مطرح کنیم، فرض کنید مهاجمان این حملات، صفحه‌ای کاملا مشابه با صفحه‌ی ورود یا Login والکس طراحی کرده‌اند. آدرس یا URL این صفحه‌ی جعلی به جای آن‌که https://wallex.ir/login باشد، که آدرس رسمی ورود به پلتفرم والکس است، تنها یک تفاوت جزئی دارد: به‌صورت walleks.ir/login نوشته شده!

مهاجمان تلاش می‌کنند به روش‌های مختلفی این آدرس را سر راه شما قرار دهند. برای مثال ممکن است کسی از دوستان شما که هک شده است، آدرس صفحه‌ی جعلی را در دایرکت اینستاگرام برایتان بفرستد. یا ممکن است هنگام وب‌گردی، روی یک بنر کلیک کنید و وارد این آدرس جعلی شوید که محتوای آن، کاملا با صفحه‌ی اصلی والکس یکسان به نظر می‌رسد. ممکن است شما در چنین صفحه‌ای، اطلاعات مهم خود را وارد کنید و به دست مهاجمان برسانید. به همین دلیل ضروری است که بیاموزیم چطور در دام کلاهبرداری رمزارزها از راه فیشینگ نیفتیم.

چگونه از سوءاستفاده کلاهبرداران رمزارزها جلوگیری کنیم؟

در ادامه چند روش مهم برای پیش‌گیری از کلاهبرداری رمزارزها را می‌خوانید:

مطمئن شوید در آدرس رسمی وب‌سایت والکس هستید

آدرس دامنه یا URL رسمی والکس به‌صورت https://wallex.ir است. آدرس دیگر صفحات والکس نیز با همین دامنه آغاز می‌شود، مثل صفحه‌ی ورود که آدرس آن https://wallex.ir/login است. اگر از روش‌هایی مثل ایمیل، پیامک و تلگرام، پیشنهاد ویژه‌ای دریافت کردید که ادعا می‌کرد از سمت والکس ارسال شده، حتما آدرس Call to Action آن را بررسی کنید تا در دام URL های جعلی قرار نگیرید. لینک «دعوت به عمل» یا همان Call to Action معمولا در پایین چنین اطلاعیه‌هایی قرار می‌گیرد.

توجه: والکس به‌صورت رسمی از دامنه‌ی wlx .info برای کوتاه‌کردن لینک استفاده می‌کند و کلیک روی آدرس‌های مبتنی بر این دامنه، کاملا امن است.

صفحات اجتماعیآدرس
اینستاگرام والکسhttps://www.instagram.com/wallexchange/
یوتیوب والکسhttps://www.youtube.com/@wallexchange
تلگرام والکسhttps://t.me/WallexChange
https://t.me/Wallexchange_api
توییتر (X) والکس https://twitter.com/Wallex_ir
لینکدین والکسhttps://www.linkedin.com/company/wallexexchange

صفحات رسمی والکس در رسانه‌های اجتماعی را بشناسید

والکس دارای صفحه‌ی رسمی در اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام، X (توییتر) و لینکدین است. والکس در هر یک از این رسانه‌های اجتماعی فقط یک صفحه‌ی رسمی دارد، مگر تلگرام که کانال دومی برای موضوعات مرتبط با API والکس در آن ساخته‌ایم. با توجه به این‌که در هفته‌های گذشته، مهاجمان تلاش کرده‌اند با ساختن صفحاتی همنام والکس، از اعتماد کاربران و معامله‌گران به این صرافی سوء استفاده کنند، خواهشمندیم فقط و فقط آدرس‌های زیر را دنبال کنید تا اخبار رسمی را از این صفحات دریافت کنید و در معرض حملات کلاهبرداری قرار نگیرید.

با هویت بصری والکس آشنا شوید

والکس به‌عنوان برندی که تلاش می‌کند تجربه‌ی مناسبی از معامله را برای کاربران ایرانی فراهم کند، از عناصر بصری مشخص و یکسانی در نقاطِ تماسِ مختلف، استفاده می‌کند. از این رو، لوگو و آیکون رسمی والکس به‌صورت متمایز و یگانه طراحی شده‌اند و شناختن آن‌ها موجب می‌شود در مواردی که صفحه‌ی جعلی، عناصر بصری متفاوتی داشت، بتوانید به‌درستی آن را تشخیص دهید.

لوگوی رسمی والکس:

WALLEX-LOGO

آیکون رسمی والکس:

wallex-icon

همچنین شناختن رابط کاربری وب‌سایت، اپلیکیشن و رسانه‌های اجتماعیِ والکس به شما کمک می‌کند در دام صفحات همنام والکس اما جعل‌شده قرار نگیرید.

صفحه‌ی خانه والکس، نسخه‌ی دسکتاپ:

wallex-homepage-desktop

صفحه‌ی خانه والکس، نسخه‌ی موبایل:

wallex-homepage-mobile

صفحه‌ی اینستاگرام والکس:

wallex-instagram-account

نکات امنیتی پایه را رعایت کنید

خواهشمندیم نکات امنیتی زیر را رعایت کنید تا از امنیت دارایی و معامله‌ی خود مطمئن شوید و در معرض کلاهبرداری رمزارزها قرار نگیرید:

  • اپلیکیشن والکس را تنها از بازارهای معتبرِ اندروید و iOS دریافت کنید.
  • در صورت نیاز به وی‌پی‌ان، از رعایت حریم خصوصی خود توسط ارائه‌دهنده‌ی آن مطمئن شوید.
  • قابلیت «تایید هویت دو عاملی» در والکس را فعال کنید.
  • تبلیغات گوگل‌ادزی را که سودهای غیرمنطقی پیشنهاد می‌کنند، باز نکنید.
  • برای دریافت پشتیبانی از والکس، تنها از طریق تلفن و چت آنلاین وب‌سایت اقدام کنید.
  • رمز عبوری جدید و قوی استفاده کنید که از آن در دیگر وب‌سایت‌ها، استفاده نکرده‌اید.
  • کد یک‌بار مصرفی را که برای شما پیامک شده، در اختیار هیچ فردی قرار ندهید، حتی کسی که ادعا می‌کند کارشناس پشتیبانی است.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی انداختیم به حملات فیشینگ و چگونگی آماده‌شدن برای مقابله با آن‌ها. همچنین آدرس صفحات رسمی والکس را مرور کردیم تا در دام صفحات جعلی قرار نگیریم. در ادامه با هویت بصری والکس بیشتر آشنا شدیم و سپس چند نکته‌ی مهم امنیتی را آموختیم. امیدواریم با رعایت مطالبی که خدمت‌تان ارائه شد، هیچ‌گاه هدف حملات کلاهبرداری در حوزه‌ی رمزارزها قرار نگیرید. از همراهی‌تان سپاسگزاریم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳۲

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
9 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مصطفی خسروی
مصطفی خسروی
1 ماه قبل

حالا باتوجه ب این موضوع ب نظره شما آیا ممکنه کلاهبرداری صورت گرفته باشه یا نه؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  مصطفی خسروی

سلام
ادرس رسمی وبسایت صرافی والکس:
http://www.wallex.ir
لطفا درصورت عدم تطبیق آدرس داده شده، از واریز هرگونه وجه خودداری کنید.
علاوه بر این توجه داشته باشید که برای فعالیت در صرافی والکس، شما باید مانند تمام صرافی‌های معتبر، احراز هویت انجام دهید و هرگونه تراکنش، واریز وجه یا برداشت، به نام شما در این صرافی ثبت میشود. از این رو، مراقب کلاهبردارانی که با هدف پول شویی مبالغی را برای شما واریز و در ازای آن از شما درخواست خرید رمزارز میکنند، باشید.

مصطفی خسروی
مصطفی خسروی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید ، آقا چند روز پیش تو اینستاگرام باشخصی آشنا شدم البته تو اینستا پیج رسمی داشت و دنبال کننده ی زیادی هم داره ،وگفت که تو این شرکت فعالیت میکنه و مثه بقیه ب منم پیشنهاد کرد که آیا مایلم اینکارو بکنم ، منم قبول کردم ،و اومدم توی همین والکس با همین آدرس رسمی وارد اپلیکیشن شدم مراحل احراز هویت که باید انجام بشه رو کامل کردم و پولو واریز کردم حتی تاییدیه واریز پول اومد،گفت که وقتی توسط کارشناسان والکس بررسی وتائید شد بعد از۷۲ ساعت میتوانید ب تمامی امکانات والکس دسترسی داشته باشید

علیرضا حشمدار
علیرضا حشمدار
4 ماه قبل

سلام در اپلیکیشن والکس پیام آمده که کسی وارد حساب کاربری من شده که نام گوشی خودم نیست چیکار کنم؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل

سلام
لطفا هر چه سریعتر این موضوع را به همکاران ما در بخش پشتیبانی اطلاع دهید.

مصطفی ابراهیمی پور
مصطفی ابراهیمی پور
4 ماه قبل

۲۰۰۰تتر خریدم در والکس اما شرکت کوین پارک حساب کاربری بسته و تلگرام خودش هم پاک کرده پول من رفت کلاهبرداری کردند جواب منو بده والکس پلیس فتا هم کاری نتونست کنه تو باید جواب بدی

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل

سلام و عرض ادب
دوست گرامی در بستر بلاکچین امکان پیگیری و بازیابی تراکنش از سوی کیف پول فرستنده وجود ندارد. اگر مساله ای در خصوص دارایی شما رخ داده، تنها راه ممکن دسترسی به کیف پول مقصد یا هویت گیرنده است. در غیر این صورت متاسفانه راهکاری برای این مشکل وجود ندارد.

علیرضارحیمی
علیرضارحیمی
7 ماه قبل

ضمن سلام خدمت کارشناسان والکس عزیز.توسط یک سایت مثلا سرمایه گذاری مبلغی در حدود۳۰۰۰۰دلار ازمن کلاهبرداری شد.اکنون شخصی مدعی شده که میتواند پول من را از کیف آن شرکت برگشت بزند . اومیگوید بایدبه ازای هر۱۰۰۰دلاری که قرار است برگردد۹۴۰ترون باید در یک کیف بجز صرافی خودم مثلا تراست ولت شخصی ام واریز کنم تا بعنوان هزینه شبکه مصرف شود واو میتواند ۳۰۰۰۰دلارم را ابتدا به تراست ولت شخصی ام برگرداند و من بایددر عرض ۵ دقیقه آنرا از تراست ولت به صرافی منتقل کنم . آیا یک همچین چیزی در شبکه بلاکچین شدنی است؟

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  علیرضارحیمی

سلام
خیر دوست عزیز؛ و با توجه به اینکه شما اطلاعاتی از هویت این شخص در دست ندارید، ما اطمینان به چنین پیشنهادی را توصیه نمی‌کنیم.

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی