آموزش استخراجاستخراج

سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) چیست؟ معرفی استخراج خودخواهانه

همیشه راهی برای دور زدن قوانین وجود دارد! این جمله یکی از معدود مواردی‌ است که انسان‌های بسیاری به آن باور دارند و بین ماینرها نیز وجود دارد. ماینرهایی که برای سود بیشتر اقدام به سلفیش ماینینگ کرده و بلاک‌های خود را پنهان می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید با ترفندهای ماینرها آشنا شده و اطلاعات بلاکچینی خود را افزایش دهید، با ما همراه باشید تا طی ۳ دقیقه با Selfish Mining آشنا شویم.

مفهوم سلفیش ماینینگ

Selfish Mining یک استراتژی فریبکارانه برای استخراج ارز دیجیتال است که در آن یک ماینر یک هش را حل می‌کند، سپس یک بلاک جدید باز کرده و آنرا از بلاکچین عمومی پنهان می‌کند. این عمل یک فورک ایجاد کرده و در راستای دور زدن مشکلات مختلف همچون هزینه برق انجام می‌شود. بدین صورت ماینرِ خودخواه از دیگر ماینرها پیشی گرفته و بلاک خود را زودتر از آنها به شبکه معرفی می‌کند. شبکه نیز به‌گونه‌ای طراحی شده تا تازه‌ترین بلاک را شناسایی کند و به همین راحتی یک ماینر در حق دیگر رقبا اجحاف می‌کند.

مفهوم سلفیش ماینینگ اولین‌بار توسط امین گان سیرر (Emin Gün Sirer) و ایتای آیال (Ittay Eyal) در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. آنها در مقاله‌ای ثابت کردند که می‌توان با پنهان کردن بلاک‌های جدید و ایجاد فورک بلاکچین، بیت کوین‌های بیشتری به‌دست آورد.

ماینینگ یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از دنیای ارزهای دیجیتال است. برای کسب درآمد دلاری و ایجاد یک منبع درآمد جدید، مقاله ماینینگ را مطالعه کرده تا به‌طور کامل در جریان استخراج ارز دیجیتال قرار بگیرید.

استخراج خودخواهانه چگونه انجام می‌شود؟

ماینینگ فرآیندی است که در آن نودها، تراکنش‌ها را در بلاکچین تایید می‌کنند. ماینرها نیز در ازای تلاش محاسباتی و حل کردن هش، توکن‌های جدیدی به‌دست می‌آورند و پاداش می‌گیرند. با ماینینگ خودخواهانه، یک ماینر یا گروهی از آنها بلاک‌های تازه‌ را از زنجیره اصلی پنهان کرده و در زمان بعدی آشکار می‌سازد.

برای درک بهتر نحوه چگونگیِ انجام ماینینگ خودخواهانه، آنرا با یک مثال شرح می‌دهیم: فرض کنید که کل نرخ هش یک شبکه به‌طور مساوی بین ۴ ماینر با نام‌های رضا، مریم، رامین و عاطفه تقسیم شده است. هر کدام از آنها ۲۵ درصد از نرخ هش را در اختیار دارند و رضا، مریم و رامین مطابق با قوانین و به‌طور شرافتمندانه فعالیت می‌کنند. از آن سو عاطفه در تلاش است تا قوانین را دور زده و سود بیشتری کسب کند.

ماینینگ بیت کوین

به‌طور طبیعی، رضا، مریم و رامین با پیدا کردن هر بلاک، آنرا به‌سرعت به زنجیره اضافه می‌کنند. اما عاطفه بلاکِ خود را از دیگر ماینرها پنهان می‌کند. حتی شاید عاطفه خوش شانس باشد و پیش از دیگران، دو بلاک متوالی استخراج کند.

با توجه به پیش‌زمینه‌ی بالا، فرض کنید که تاکنون ۳۰۰۰ بلاک استخراج شده و ماینرها در تلاش هستند تا بلاک ۳۰۰۱ را پیدا کنند. عاطفه آنرا پیدا کرده و به‌طور خصوصی نگهداری می‌کند. با این اتفاق، علاوه‌بر زنجیره عمومی، یک زنجیره خصوصی (زنجیره‌ی عاطفه) نیز به شبکه اضافه می‌شود. در حالی که بقیه در تلاش هستند تا بلاک ۳۰۰۱ را پیدا کنند، عاطفه فرصت دارد تا بلاک ۳۰۰۲ را استخراج کند.

حالا زنجیره‌ی عاطفه طولانی‌تر از زنجیره‌ی دیگر استخراج‌کنندگان است و بنا به قانون، نودها همیشه قدرت استخراج را به زنجیره‌ی طولانی‌تر که اثبات کار بیشتری انجام داده باشد اختصاص می‌دهند. به این صورت زنجیره‌ی خصوصیِ عاطفه برای رضا، مریم و رامین نمایان شده و آنها باید این زنجیره را دنبال کنند. پاداش آنها که در زنجیره‌ قبلی به‌دست آمده دیگر وجود نخواهد داشت و از آنجایی که عاطفه آن بلاک‌ها را در زنجیره فعلی استخراج کرده است، دارایی دیگران در اختیار او قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، عاطفه دارایی دیگر ماینرها را به سرقت می‌برد.

 سلفیش ماینینگ چه معایب و خطراتی دارد؟

سلفیش ماینینگ برای هیچکس مناسب نیست و اگر همه‌ی شرکت‌کنندگان مطابق برنامه و قوانین پیش بروند، هزینه‌ی کمتری برای آنها محاسبه می‌شود. استخراج خودخواهانه انرژی و هزینه‌ چشمگیری را هدر داده؛ چرا که منجر به فریب دیگر ماینرها و از بین رفتن زحمات آنها می‎‌شود. اگرچه در این فرآیند، ماینر خودخواه بیشتر از دیگران سود می‌کند اما سایرین از این اتفاق مطلع شده و به او حمله می‎کنند. چنین اتفاقی منجر به آشوب در شبکه و زنجیره می‌شود.

همچنین بنا به مقاله ایال و سیرر، سلفیش ماینینگ با گذشت زمان منجر به افزایش نرخ هش شبکه می‌شود؛ چرا که طرفین با ماینر خودخواه متحد شده تا درآمد بیشتری بدست آورند.

مهم‌تر از همه، خطر حمله سلفیش ماینینگ است. حمله Selfish Mining تلاشی مخرب برای بی‌اعتبار کردن یکپارچگی بلاکچین است. درصورتی که چند ماینر اقدام به سلفیش ماینینگ کرده و با رسیدن قدرت شبکه به یک استخر، تهدید حمله ۵۱ درصدی پدیدار می‌شود. با این حال بسیاری از کارشناسان این ایده را قبول نداشته و باور دارند که بنا به تفکر ماینرها و پاداش بزرگِ حفظ ماهیت غیرمتمرکز شبکه، سلفیش ماینینگ تهدید چشمگیری برای شبکه نخواهد بود.

حمله 51 درصدی

چه راه‌هایی برای شناسایی سلفیش ماینینگ وجود دارد؟

برای شناسایی سلفیش ماینینگ دو راه کلی وجود دارد. حتی دیده شدن هرکدام از آنها نیز مهر تاییدی بر انجام سلفیش ماینینگ خواهد بود اما بهتر است هر دو مورد را مشاهده کنید.

بلاک‌های رها شده

تعداد بلاک‌های رهاشده یک شاخص قدرتمند برای شناسایی Selfish Mining است. در فرآیند سلفیش ماینینگ، یک سری از بلاک‌ها که از سوی ماینرها قانون‌مند ایجاد شده رها می‌شوند و کسی با آنها کاری ندارد. به این صورت اگر هنگام شمارش بلاک‌ها با یک نرخ ثابت در زمان‌های مختلف طرف باشیم یعنی استخراج خودخواهانه در حال انجام است. با این حال شمارش بلاک‌ها ساده نبوده و پیچیدگی‌های فراوانی دارد.

زمان‌بندی بلاک‌های متوالی

کشف دو بلاک متوالی اتفاقی نادر است و معمولا در فرآیند آزادسازی بلاک‌های پنهان شده از سوی ماینرِ خودخواه مشاهده می‌شود. با توجه به زمانِ ایجاد شدن بلاک‌ها می‌توانید سلفیش ماینینگ را شناسایی کنید اما باید توجه داشته باشید که بلاک‌های متوالی در بازه‌ای با اختلاف چند ثانیه یا نهایتا یک دقیقه ایجاد شده باشند.

چگونه می‌توان سلفیش ماینینگ را محدود کرد؟

ایتان هیلمن (Ethan Hillman) محقق دانشگاه بوستون در سال ۲۰۱۴ طی مقاله‌ای طرح Freshness Preferred را معرفی کرد. این طرح، مکانیزمی دفاعی در برابر سلفیش ماینینگ است. به‌طور خلاصه با شناسایی ماینر خودخواه، وی مجازات شده و میزان سودآوری آنها محدود می‌شود.

استخراج‌کننده بیت کوین

همچنین یک قانون نانوشته بین ماینرها وجود دارد که درصورت انجام استخراج خودخواهانه، دیگران نیز استراتژی وی را کپی کرده تا سودی به ماینر خودخواه نرسیده و فرآیند سلفیش ماینینگ به پایان برسد. به این ترتیب او به نقطه صفر خود بازمی‌گردد.

آیا تاکنون سلفیش ماینینگ دیده شده است؟

سیرر و ایال شواهد قانع‌کننده‌ای برای بروز سلفیش ماینینگ ارائه کردند. با این حال دیگر محققان نسبت به اجرایی شدن این ایده باور ندارند.  در سال ۲۰۱۷، کریگ رایت (Craig Steven Wright) نشان داد که ماینرهای خودخواه بلاک‌های بیشتری ایجاد نمی‌کنند و به همین خاطر، پاداش بیشتری عاید آنها نخواهد شد. یک سال بعد جیک گوبر (Jake Gober) به این نکته اشاره کرد که اگر سلفیش ماینینگ سود بیشتری نسبت به استخراج عادی داشت، تا الان چند ماینر این‌کار را انجام داده بودند. او همچنین مدعی شد که اگرچه سلفیش ماینینگ در ابتدا سود بیشتری نسبت به استخراج عادی دارد اما وجود چندین ماینرِ خودخواه منجر به مسابقه بین فورک‌ها و کاهش سودآوری می‌شود.  در نهایت بنا به تحقیقات ژائوجی وانگ(Zhaojie Wang)، تا پایان سال ۲۰۲۱ هیچ مورد شناخته‌شده‌ای از حمله ماینینگ خودخواهانه مشاهده نشده است.

گام قبلی (۱۵/۱۸) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
investopedia.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا