آموزش تحلیلمفاهیم تحلیلی

تایم فریم چیست؟ بررسی مفهوم بازه زمانی در معاملات و تحلیل‌ها

تایم فریم، یک بازه زمانی است که در آن تغییرات قیمت اتفاق می‌افتاده را بررسی می کنیم. از این بازه در تعیین روند قیمت در انواع نمودار تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود.

توانایی درک مفهوم تحرکات نمودارها، در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی بسیار مهم است. وقتی قیمت دارایی به صورت دقیقه به دقیقه در حال افزایش و کاهش است، باید بتوان آن را به واحدهای کوچک تقسیم کرد. با این حال، اگر می‌خواهید تمرکز خود را روی تغییرات قیمت در طول یک هفته بگذارید، این تغییر روندهای دقیقه به دقیقه چندان اهمیتی ندارند.

اینجاست که موضوع تایم فریم در معاملات مطرح می‌شود. در واقع تایم فریم به شما کمک می‌کند تا بر مبنای استراتژی معاملاتی خود، تحلیلی مناسب‌تر از تحولات بازار داشته باشید. در این مقاله از مجله والکس، همه آنچه که باید در مورد بازه زمانی بدانید را بررسی کرده‌ایم.

تایم فریم چیست؟

تایم فریم به دوره زمانی می‌گویند که تغییرات قیمت در آن بازه بررسی می‌شود. تایم فریم یا بازه زمانی می‌تواند از چند ثانیه یا یک دقیقه تا چند هفته یا حتی چندین سال باشد. به عنوان مثال، وقتی حرکت قیمت یک دارایی را در عرض چند دقیقه پیگیری می‌کنید، به این معنی است که از «تایم فریم دقیقه‌ای» استفاده می‌کنید.

استفاده از تایم فریم‌ها در معاملات برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد قدرت و جهت روندها ضروری است؛ چراکه تایم فریمی که برای تحلیل در نظر می‌گیریم باید با بازه زمانی‌ای که برای سرمایه‌گذاری خود در نظر گرفته‌ایم، هماهنگ باشد. درواقع، هدف این است که مشخص شود آیا در بازه زمانی مد نظر ما برای سرمایه‌گذاری، خط روند و تحرکات قیمت نقطه مناسبی را برای معامله به ما نشان می‌دهند یا خیر . بنابراین اگر بازه زمانی مد نظر شما روز است و ترید روزانه هستید، حرکات دقیقه به دقیقه کمکی به شما نخواهد کرد.

حالا که متوجه شدیم تایم فریم چیست، به سراغ بررسی انواع آن می‌رویم.

تایم فریم کوتاه مدت چیست؟

تایم فریم کوتاه مدت در معاملات

این تایم فریم‌ها عمدتا ۴ ساعت، ۱ ساعت، ۳۰ دقیقه و ۱۵ دقیقه هستند که توسط اکثر معامله‌گران روزانه استفاده می‌شود. صبر نقش کمتری در این بازه‌ زمانی بازی می‌کند، زیرا سیگنال‌های معامله‌ای بیشتر اتفاق می‌افتند.

به همین دلیل معامله‌گرانی که درگیر معاملات هیجانی هستند و نمی‌توانند احساسات خود را در هنگام معامله کنترل کنند، اغلب در بازه‌های زمانی کوتاه مشکلات بیشتری دارند، زیرا فرصت‌های معاملاتی بالقوه بیشتری وجود دارد. از طرفی نوسانات در بازه‌های زمانی کوتاه بیشتر است و البته فرصت‌های بیشتری را نیز ایجاد می‌کند اما امکان گمراهی تریدر هم بیشتر خواهد بود.

بنابراین، انتخاب بازه‌های زمانی مناسب، فراتر از فقط انتخاب بهترین بازه‌ای است که در ابتدا به ذهن شما می‌رسد یا چیزی که معامله‌گران دیگر پیشنهاد می‌کنند؛ بلکه عاملی است که باید با شخصیت و وضعیت روحی شما همسو باشد.

مزایای تایم فریم کوتاه مدت

  • ابزار سریعتر جهت کسب درآمد: از طریق این روش می‌توان با از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری استفاده کرد و به صورت روزانه یا حتی ساعتی، سود کسب کرد.
  • ریسک کوتاه مدت: اگر متوجه شدید که تصمیم اشتباهی در یک معامله گرفته شده است، می‌توانید دارایی سرمایه‌گذاری شده خود را آزاد کرده و دوباره آن را در یک موقعیت جدید سرمایه‌گذاری کنید. در این تایم فریم، دارایی برای مدت کوتاه‌تری در معرض خطر است.

معایب تایم فریم کوتاه مدت

  • نوسان بازار: این احتمال وجود دارد که به دلیل نوسانات موجود در بازارهای مالی، مقدار قابل توجهی از پول را در حین انجام معاملات کوتاه مدت از دست بدهید.
  • استرس: غیرقابل پیش‌بینی بودن بازارهای مالی در بازه‌های کوتاه، تشخیص وضعیت آینده سرمایه شما را دشوار می‌کند. این به نوبه خود سطح استرس شما را افزایش می‌دهد.
  • وقت‌گیر بودن: معاملات کوتاه مدت توجه زیادی را می‌طلبد. برای تصمیم‌گیری در مورد خرید و فروش باید به طور مداوم بازار را بررسی کنید.

تایم فریم بلند مدت چیست؟

در این تایم فریم، معمولاً بازه‌های زمانی، ماهانه و هفتگی هستند. معامله‌گران روزانه از این تایم فریم‌ها تنها برای داشتن یک دید کلی از بازار و شناسایی جهت کلی بازار استفاده می‌کنند. با این حال، معامله‌گرانی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت یا میان‌مدت دارند، بیشتر روی این بازه‌های زمانی متمرکز هستند و به ندرت به تایم فریم های روزانه و ساعتی توجه می‌کنند. اگر فرصت کمی برای انجام معامله دارید، استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت یا میان‌مدت می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد.

باور اشتباهی در بازارهای مالی وجود دارد مبنی بر این که معامله در بازه‌های زمانی بلند آسان‌تر است. این در حالی است که معامله با بازه بلند مدت به مهارت بسیار متفاوتی نیاز دارد. برای معامله‌گرانی که صبر و شکیبایی ندارند، اغلب معامله در بازه‌های زمانی بالاتر که انتظار برای سیگنال‌های ورود ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد، سخت‌ خواهد بود. علاوه بر این، مدیریت معاملات در بازه‌های زمانی طولانی، نیاز به ثبات احساسی دارد زیرا معامله‌گران باید اصلاحات مکرر را در طول معاملات خود بپذیرند و در مقابل آن‌ها، استراتژی‌های حساب‌شده‌ای داشته باشند.

مزایای تایم فریم بلندمدت

  • استرس کمتر: نیازی به دنبال کردن مداوم بازار در معاملات بلندمدت نیست. شما می‌توانید شرایط فعلی بازار را نادیده بگیرید و روی شرایط آینده بازار تمرکز کنید. به زبان ساده، شما نیازی به مراقبت لحظه به لحظه از دارایی خود ندارید.
  • صرفه‌جویی در زمان: می‌توانید در زمانی صرفه‌جویی کرده و به جای پیگیری مداوم بازار، وقت خود را به بررسی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری دیگر و تحقیقات اختصاص دهید.
  • صرفه جویی در کارمزد: معامله در تایم فریم بلندمدت، از تعداد معاملات شما کم می‌کند و در نتیجه کارمزد کمتری می‌پردازید. بیشتر معامله‌گران کوتاه‌مدت باید حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بپردازند، در حالی که معاملات بلندمدت فقط ۵ تا ۱۵ درصد هزینه دارند.

معایب معامله بلندمدت

  • دانش زیاد: سرمایه‌گذاری بلندمدت مستلزم داشتن دانش بیشتر و آشنایی عمیق با حوزه‌ای است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. سرمایه‌گذاری در بازه طولانی نمی‌تواند صرفا با اتکا به نوسانات بازار انجام گیرد و باید بستر مناسب برای رشد ارزش در دارایی مورد نظر وجود داشته باشد.
  • نیاز به صبر و کنترل احساسات: معامله طولانی مدت نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد و معامله‌گر باید توانایی کنترل تصمیمات هیجانی خود را در مواجهه با نوسانات بازار داشته باشد.

ترکیب تایم فریم‌های مختلف

ترکیبی از تحلیل در بازه بلند و کوتاه مدت توسط بسیاری از معامله‌گران استفاده می‌شود و انجام آن می‌تواند در تعیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد یک برنامه معاملاتی بسیار مفید باشد.

حداقل یک بار در هفته، یک معامله‌گر باید به بازه‌های زمانی ماهانه و هفتگی خود نگاهی بیندازد تا بفهمد قیمت فعلی در چه وضعیتی قرار دارد یا اینکه آیا قیمت به سطوح حمایت و مقاومت مهم نزدیک می‌شود یا خیر.

استفاده از بازه زمانی بلندمدت همچنین می‌تواند در تشخیص روند غالب بازار کمک کرده و کیفیت معاملات شما را بیشتر کند.

کدام تایم فریم در معامله بهتر است؟

هنگامی که متوجه می‌شوید تایم فریم چیست و با انواع آن آشنا می‌شوید، نوبت به انتخاب بهترین استراتژی می‌رسد. اینکه چه تایم فریمی، بهتر است به دارایی‌هایی که معامله می‌کنید، بستگی دارد. به عبارت دیگر، تایم فریمی که در معاملات فارکس انتخاب می‌کنید با بازار سهام متفاوت است. علاوه بر نوع بازار، استراتژی معاملاتی نیز در انتخاب بازه زمانی مناسب مهم است. به عنوان مثال، تایم فریم یک روزه برای یک تریدر کوتاه‌مدت بهتر از تایم فریم‌های طولانی است و تایم فریم ساعتی برای نوسان‌گیران توصیه می‌شود.

در مقابل، برای یک معامله‌گر روزانه، تایم فریم روزانه مناسب نیست. از آنجایی که باید چندین معامله در طول روز انجام دهند، ممکن است بازه زمانی را انتخاب کنند که ۱۵ دقیقه یا کمتر طول بکشد. هدف این است که از بازه‌های زمانی متناسب با استراتژی معاملاتی خود استفاده کنید.

شما با داشتن اطلاعاتی که از تایم فریم بدست می‌آورید و همچنین اطلاعات استخراج شده از تحلیل آنچین یا تحلیل تکنیکال، می توانید دید آگاهانه‌تری از روند قیمت دارایی در آینده به دست آورید.

بهترین تایم فریم‌ها برای معامله

برترین تایم فریم برای معامله

در اینجا بهترین بازه‌های زمانی برای انواع مختلف معاملات را مرور می‌کنیم:

استراتژی معاملاتبهترین تایم فریمزمان بررسی قیمت
معاملات اسکالپینگدقیقه/ساعتهر ۱ تا ۱۵ دقیقه
معاملات روزانه (به عنوان مثال رمزارزها)هر ساعت/ هر چهار ساعت یک بارهر ۶۰ دقیقه برای معاملات اصلی همچنین می‌توان از تایم فریم کوتاه ۱۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای استفاده کرد.
معاملات سوئینگساعتی/ روزانههر چهار ساعت
معاملات پورزیشنروزانه/هفتگیهر روز (قیمت شروع/پایان)
+ در یک بازه زمانی چند هفته ای

بهترین تایم فریم برای اسکالپینگ

اسکالپینگ از یک تایم فریم کوتاه مدت استفاده می‌کند. هدف اسکالپرها معمولا انجام معاملات در هر چند دقیقه یکبار است؛ چراکه در این معاملات از بازه‌های زمانی مختلف از هر ۱ تا ۱۵ دقیقه استفاده می‌کنند. بهترین تایم فریم اسکالپینگ و بیشترین استفاده اسکالپرها ۱ تا ۲ دقیقه است.

بهترین تایم فریم برای معاملات روزانه

استفاده از بازه زمانی ۱۵ دقیقه‌ای برای معامله‌گران روزانه مفید است زیرا هدف آن‌ها ورود و خروج چندین بار در روز است. روند بازار اولیه را می‌توان با استفاده از بازه‌های زمانی ۶۰ دقیقه‌ای دریافت و سپس می‌توان از چارچوب‌های زمانی ۱۵ دقیقه‌ای برای ایجاد روندهای کوتاه مدت استفاده کرد.

بهترین تایم فریم برای معاملات ارز دیجیتال

بازار کریپتو تغییرات و کاهش‌هایی دارد که بسته به ارز دیجیتالی که خریداری می‌کنید، بسیار متفاوت است. توکن‌ها ممکن است طبق الگوی دیگری معامله شوند. کسی که به دنبال زمان‌بندی خرید ارز دیجیتال است، باید تاریخچه انواع سرمایه‌گذاری خاص را به‌طور کامل بررسی کند.

به دلیل نوسانات زیاد در بازار ارز دیجیتال، عده زیادی از معامله‌گران طرفدار معاملات روزانه و نوسان‌گیری در این بازار هستند. اما باید این نکته را در نظر داشت که معامله در بازه‌های کوتاه‌مدت، نیازمند دانش کافی در زمینه تحلیل و تکنیک‌های معامله‌گری است. علاوه بر این شما باید مهارت تصمیم‌گیری درست و صحیح در زمان کوتاه و همچنین مهار احساسات در مواجهه با نوسانات بازار را داشته باشید. بنابراین این استراتژی معامله به افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

در صورتی که قصد معامله بلندمدت در این بازار را دارید اما باید به تحلیل بنیادی و بررسی پایه و اساس پروژه‌های کریپتویی آشنا باشید. بیشتر پروژه‌های کریپتویی ماهیت استارتاپی دارند و به همین دلیل، به همان اندازه که امکان رشد آن‌ها وجود دارد، ممکن است زمین بخورند و ارز توکن آن‌ها نیز افت کرده و بی‌ارزش شود. پس توصیه می‌کنیم که پیش از سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی ارزهای دیجیتال، تیم پروژه، اهداف، کاربرد سرویس‌ها و برنامه‌های آینده پروژه را بررسی کنید تا دید آگاهانه‌تری نسبت به آینده آن‌ها پیدا به دست آورید.

بهترین تایم فریم برای معاملات سوئینگ

معامله‌‌گران نوسان‌گیر از روندهای کوتاه مدت و میان مدت کسب سود می‌کنند. بهترین بازه زمانی برای نوسان‌گیری، بازه کوتاه مدت است که معمولا براساس حرکت قیمت دارایی در هر چهار ساعت انجام می‌شود. نمودارهای چهار ساعته را می‌توان همراه با بازه‌های زمانی طولانی‌تر (معمولاً روزها) به منظور ایجاد یک نمای کلی از روند قیمت استفاده کرد.

بهترین تایم فریم برای معاملات پوزیشن

بهترین بازه زمانی برای یک معامله‌گر پوزیشن (Position Trader)، زمانی است که به دنبال استراتژی بلندمدت باشید. هدف از معاملات موقعیت، یافتن و سرمایه‌گذاری روی دارایی‌ای است که ارزش آن به مرور افزایش. بنابراین، بهترین بازه‌های زمانی برای این نوع معاملات، معمولاً در طول ماه یا هفته است. به طور کلی، می‌توانید به قیمت‌های هفتگی نگاهی بیندازید و سپس با مشاهده تغییرات قیمت در بازه ماهانه، دید کلی بهتری داشته باشید.

نحوه استفاده از تایم فریم‌های متعدد در معاملات

معاملات به صورت همزمان انجام می‌شوند و اگر فقط بر روی یک نمودار زمانی متمرکز شوید، ممکن است باعث شود که اطلاعات زیادی که برای سبک معاملاتی شما مفید است را از دست بدهید. از سوی دیگر، یک استراتژی چند زمانه به شما امکان می‌دهد تا نه تنها به مهم‌ترین بازه‌های زمانی دارایی‌ای که معامله می‌کنید نگاه کنید، بلکه دوره‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک معامله‌گر سوئینگ می‌تواند چارچوب‌های زمانی کوتاه مدت را به عنوان تمرکز اصلی خود در نظر بگیرد، اما باید روندهای اولیه (طولانی) و ثانویه (میانگین) بازار را نیز لحاظ کند.

با استفاده از تجزیه و تحلیل چند بازه زمانی می‌توانید یک نمای کلی از روند قیمت دارایی به دست آورید و بر اساس استراتژی معاملاتی خود تصمیم درستی بگیرید.

شما معمولا از چه تایم فریم و استراتژی‌ای برای معاملات خود استفاده می‌کنید؟

گام قبلی (۹/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۲

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا