آموزش تحلیلمفاهیم تحلیلی

معرفی و بررسی انواع نمودار تحلیل تکنیکال در رمزارزها

یکی از اصلی‌ترین اموری که هنگام انجام معاملات ارزی باید به آن توجه کنیم، تحلیل رفتار ارز دیجیتال مورد نظر در بازار رمز ارزها است. تحلیل تکنیکال به عنوان روشی برای بررسی تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف است. حال در این میان انواع نمودار تحلیل تکنیکال ابزارهای کاربردی هستند که به این تحلیل و بررسی کمک ویژه‌ای می‌کنند.

از آنجایی که تاریخ به تکرار خود علاقه دارد، رفتار معامله‌گران در بازار ارز دیجیتال در دوره‌های زمانی مختلف به طور مدام تکرار می‌شود. این موضوع اهمیت تحلیل تکنیکال را چند برابر می‌کند. زیرا با بررسی رفتار تریدرها و وضع بازار در گذشته می‌توان رفتار آن‌ها در آینده را حدس زد. این کار به کمک انواع نمودار تحلیل ارز دیجیتال انجام می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی این نمودارها خواهیم پرداخت.

نمودار تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال هیچ ربطی با ماهیت آن رمز ارز ندارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که شاخص‌های بنیادی یک ارز دیجیتال تأثیری در روند تحلیل تکنیکال نخواهد داشت. بنابراین برای اینکه یک تحلیل تکنیکال خوب از یک ارز دیجیتال داشته باشیم باید به سراغ چارت قیمتی آن ارز و رفتار معامله‌گران و تریدرهای توجه کنیم. در این میان نکات کلیدی مهم و تکنیک‌های خاص زیادی وجود دارد که به‌مرورزمان و با زیاد شدن فعالیتتان با آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع نمودار تحلیل تکنیکال به عنوان ابزارهایی گرافیکی برای به نمایش گذاشتن تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال در طور زمان مورد  استفاده قرار می‌گیرد. آشنایی با انواع نمودار ارز دیجیتال باعث می‌شود تا تحلیل درستی از رفتار بازار داشته باشید و در نهایت معاملات موفقی انجام دهید. این نمودارهای شامل مواردی مثل نمودار شمعی، نمودار خطی، نموداری میله‌ای و… می‌شود.

تعریف تایم فریم (Timeframe)

یکی از مفاهیمی که هنگام آشنایی با انواع نمودار تحلیل تکنیکال باید با آن آشنا شوید تایم فریم است. در نمودارهای قیمتی بازه زمانی مشخصی وجود دارد که اجزای نمودار مثل اطلاعاتی درباره قیمت شروع و پایان، بالاترین و کم‌ترین قیمت یک دارایی در آن نشان داده می‌شوند. این بازه زمانی تایم فریم نام دارد. برای مثال تایم فریم ماهانه به این معنا است که هر کدام از بخش‌های نمودار، اطلاعات یک ماه را به نمایش می‌گذارد. تایم فریم‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ماهانه
  • هفتگی
  • روزانه
  • ۴ ساعته 
  • ۱ ساعته
  • ۳۰ دقیقه‌ای
  • ۱۵ دقیقه‌ای
  • ۵ دقیقه‌ای

انواع نمودار تحلیل تکنیکال

نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال معمولا به دو صورت خطی (Line Chart) و OHLC هستند. نمودار خطی که جزو شناخته شده‌ترین انواع نمودار تحلیل تکنیکال هستند در دسته‌ای جداگانه قرار دارد. نمودارهای OHLC نیز خود به تنهایی شامل نمودارهای دیگری مثل نمودار میله‌ای، نمودار شمعی و … است.

نمودار خطی (Line Chart)

نمودار خطی به عنوان یکی از انواع نمودار تحلیل تکنیکال وصل شدن قیمت‌های نهایی یک ارز دیجیتال به یکدیگر به دست می‌آید. در واقع می‌توان این گونه گفت که در نمودارهای خطی فقط قیمت نهایی یک دارایی مشخص می‌شود. برای مثال آخرین قیمت یک ارز دیجیتال در معاملات انجام شده در بازه‌های زمانی مختلف به نمایش درمی‌آید.

لاین چارت چیست

نکته مهمی که درباره نمودار Baseline وجود دارد این است که نوسان قیمت در یک تایم فریم را نشان نمی‌دهد و به نمایش قیمت نهایی بسنده می‌کند. این موضوع در نمودارهای OHLC کاملا حل شده است و به طور کلی اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران و تریدرها قرار می‌دهد.

نمودار میله‌ای (Bar Chart)

نمودار میله ای به عنوان یکی از انواع نمودار تحلیل تکنیکال، اطلاعات بیشتری درباره تغییرات قیمت یک دارایی در بازه زمانی مشخص در اختیار شما خواهد گذاشت.

چارت میله ای

در این نمودار اطلاعات زیر را خواهید یافت:

  • قیمت شروع (Open)
  • قیمت پایان (Close)
  • بیشترین قیمت (High)
  • کمترین قیمت (Low)

به همین دلیل است که نام این دسته از نمودارها OHLC نام‌گذاری شده است.

در نمودار میله‌ای تمام این موارد به کمک یک میله و دو خط در قسمت چپ و راست آن مشخص می‌شود. در بررسی این نمودار خوب است بدانید که در صورت قرار گرفتن قیمت شروع بعد از قیمت پایان، یک میله افزایشی خواهید داشت.

بدین ترتیب می‌توانید نتیجه بگیرید که دارایی مورد نظر در آن بازه زمانی افزایش قیمت داشته است. برعکس این موضوع نیز کاملا درست است. همچنین خوب است بدانید که در نمودار میله‌ای به عنوان یکی از انواع نمودار تحلیل تکنیکال، میله‌های کاهشی با رنگ قرمز و میله‌های افزایشی با رنگ سبز نمایش داده می‌شوند.

نمودار شمعی (Candlestick Chart)

یکی از پرطرف‌دارترین و محبوب‌ترین انواع نمودار تحلیل تکنیکال بین تحلیلگران و متخصصان بازار ارز دیجیتال، نمودار شمعی (Candlestick Chart) است. این نمودار مانند نمودارهای میله‌ای اطلاعاتی مثل قیمت شروع، قیمت پایان، بیشترین و کمترین قیمت یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. با این تفاوت که تحلیل و بررسی آن بسیار آسان‌تر و دقیق‌تر است.

کندل استیک چارت

نمودارهای شمعی به عنوان یکی از انواع نمودار تحلیل تکنیکال دارای دو بخش بدنه و سایه است. بدنه نشان دهنده اختلاف قیمت شروع و پایان یک دارایی و سایه نشان دهنده بیشترین و کمترین قیمت آن دارایی است. این نمودار نیز مانند نمودار میله‌ای در صورت صعودی بودن با رنگ سبز و در صورت نزولی بودن با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود. ضمن اینکه شکل و اندازه هر نمودار شمعی می‌توان به تنهایی نشان دهنده رفتار تریدرها در آن بازه زمانی باشد.

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال با نمودارهای قیمتی

همان‌طور که مشاهده کردید یکی از ابزارهای مهم تحلیلگران برای بررسی رفتار یک ارز دیجیتال در بازار، نمودارهای قیمتی هستند که در دو نوع کلی خطی و OHLC وجود دارند. تحلیلگران معمولا با توجه به اطلاعات مورد نیاز خود یکی از این نمودارها را برای بررسی انتخاب می‌کنند. اما اگر بخواهید تحلیل کاملی از یک ارز دیجیتال داشته باشید بد نیست که انواع نمودار تحلیل تکنیکال را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

سوالات متداول

بهترین نمودار تحلیل تکنیکال کدام است؟

نمودار شمعی یا کندل استیک، محبوب‌ترین نمودار تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید.

روندهای اصلی یک نمودار تحلیلی کدام است؟

هر نمودار شمعی شامل سه قسمت بالایی، پایینی و بدنه است. قسمت بالایی بیانگر بالاترین قیمت در یک بازه مشخص، قسمت پایینی بیانگر پایین‌ترین قیمت در همان بازه و بدنه و رنگ آن بیانگر قیمت باز و بسته شدن کندل و روند صعودی یا نزولی آن است.

۱۰

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

گام قبلی (۱۰/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا