بلاکچین

شبکه Waves چیست؟ آشنایی با شبکه ویوز و بررسی کاربردهای آن

شبکه ویوز (Waves Blockchain)، یک پلتفرم چندمنظوره یا Multi-purpose Blockchain است که برای گسترش فناوری در دنیای کریپتوکارنسی طراحی شده است. معمولاً از این شبکه بلاکچین به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود به دنیای بی‌پایان فناوری Web۳، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) محسوب می‌شود. شبکه ویوز در سال ۲۰۱۶ و توسط ساشا ایوانف (Sasha Ivanov)، کارآفرین روسی، راه‌اندازی شده است. مهم‌ترین علت شهرت و محبوبیت شبکه ویوز، ارائه محصولات و خدمات متنوع از جمله ارائه صرافی معاملات کریپتوکارنسی، معامله انواع سهام و همچنین زبان برنامه‌نویسی مخصوص RIDE است.

شبکه بلاکچین Waves، علاوه بر همه این ویژگی‌های مثبت، به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مناسب برای توسعه ابزارهای فناوری در دنیای ارزهای دیجیتال هم ارزیابی می‌شود. این شبکه به کاربران اجازه می‌هد تا توکن‌های سفارشی ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند را بدون نیاز به زبان‌های برنامه‌نویسی ایجاد کنند. اما سازوکار این شبکه بلاکچین چند منظوره ویوز چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ با ما در این مقاله از مجموعه والکس همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: ویوز چیست

شبکه بلاکچین Waves و وظایف آن

بلاکچین ویوز

تیم متخصصی که مسئولیت راه‌اندازی شبکه waves را برعهده دارد، بر این باور است که این شبکه می‌تواند سرعت توسعه فناوری را در دنیای کریپتوکارنسی افزایش دهد. به‌عبارت ساده‌تر، پیشرفت دنیای فناوری در کریپتوکارنسی، با سرعتی پایین در جریان است و برای این‌که بتوان دارایی‌های دیجیتال و برنامه‌های کاربردی ارزهای دیجیتال را توسعه داد، باید سریع‌تر عمل کرد. اگر بخواهیم دنیای کریپتوکارنسی را به یک ماشین تشبیه کنیم، شبکه ویوز مثل یک پدال گاز است که همه محدودیت‌های سرعت را برای رسیدن به مقصد از میان برمی‌دارد.

به‌طور کلی، ۵ وظیفه و هدف اصلی برای شبکه Waves تعریف شده‌اند که به‌ترتیب عبارتند از:

وظیفه اصلی: اطمینان از نحوه انتقال ارزش دارایی‌های دیجیتال از طریق پروسه توکن‌سازی (Tokenization). وظیفه اصلی شبکه ویوز، توکن‌سازی و خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال مختلف به‌صورت آسان و بدون دردسر است. این شبکه بلاکچین در نظر دارد، فضایی را به‌وجود آورد که معاملات در آن، بدون توجه به نوع ارزهای دیجیتال یا فیات انجام شوند.

اهداف مربوط به عرضه اولیه کوین‌ها (ICO): پروسه عرضه اولیه کوین‌ها یا ICO، از مهم‌ترین گام‌های مربوط به راه‌اندازی یک پروژه بلاکچین است. از اهداف مهم شبکه ویوز، تبدیل شدن به یک پلتفرم مناسب برای راه‌اندازی آسان، کاربرپسند و مقرون‌به‌صرفه پروژه‌های جدید کریپتوکارنسی (مخصوصاً در مرحله ICO) محسوب می‌شود.

خدمات مربوط به صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX): پلتفرم Waves در نظر دارد تا با خدمات یک صرافی غیرمتمرکز (Waves DEX)، امکان معامله راحت را پس از راه‌اندازی یک پروژه جدید فراهم کند. نکته جالب، اینجاست که در این پلتفرم می‌توان با ارزهای فیات و ارزشمند مثل دلار آمریکا (USD) و یورو (EUR) هم معامله کرد.

توجه به مثلث تشکیل‌دهنده هر بلاکچین: هر بلاکچین موفق، با توجه به ۳ اصل اساسی تشکیل می‌شود؛ سرعت، مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن. شبکه Waves، برای بهبود و عملی شدن هر ۳ ضلع این مثلث، پروژه‌ای با عنوان Waves-NG را راه‌اندازی کرده است. این پروژه باعث افزایش توان عملیاتی پلتفرم، افزایش زمان ایجاد بلاک جدید و کاهش عملکرد قابلیت‌های غیر ضروری می‌شود.

بهینه‌سازی مکانیزم قراردادهای هوشمند: به‌طور کلی، مکانیزم‌های مربوط به قراردادهای هوشمند باید بهینه شوند. شبکه ویوز، با اجرای یک زبان برنامه‌نویسی اختصاصی با عنوان RIDE، امکان ایجاد موضوعاتی همچون دارایی‌های هوشمند (Smart Assets) و حساب‌های هوشمند (Smart Accounts) را فراهم می‌کند.

سازوکار استفاده از توکن‌های سفارشی در شبکه Waves

یکی دیگر از اهداف مهم پلتفرم Waves، ایجاد توکن‌های سفارشی و تبدیل شدن به یک راه‌حل کاربردی برای خریدوفروش آن‌هاست. با توجه به این هدف مهم، پروسه‌ای با عنوان Colored Coin در این شبکه راه‌اندازی شده است که شامل مدیریت دارایی‌های واقعی (مثل ارزهای رایج) با استفاده از آدرس‌های موجود در بلاکچین می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، کاربر می‌تواند ارزهای فیات و سایر دارایی‌های واقعی مثل اوراق قرضه، سهام و غیره را روی شبکه ویوز، به یک توکن مخصوص تبدیل کند و آن‌ها را نگه دارد.

سازوکار استفاده از توکن‌های سفارشی در دنیای Waves، شامل ۴ مورد است که عبارتند از:

  • ایجاد ارزهای دیجیتال سفارشی توسط کسب‌وکارهایی که می‌خواهند از آن‌ها برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده کنند.
  • تامین سرمایه برای پروژه‌های جدید ارزهای دیجیتال و ایجاد توکن‌های سفارشی برای انتقال راحت آن‌‌ها. ضمناً شبکه ویوز باعث می‌شود توکن‌ها در پروسه عرضه اولیه کوین (ICO) با توجه به نیازهای کاربران و سرمایه‌گذاران، اختصاصی شوند.
  • تبدیل توکن‌های سفارشی به سهام و استفاده از آن‌ها برای رتبه‌بندی پیشنهادات در فرایند رای‌گیری شبکه‌های بلاکچین.
  • ارائه طرح‌های مشتری‌پسند که شامل تخفیف‌ها و پاداش‌های مبتنی بر توکن هستند. به‌عنوان مثال، برند آمریکایی برگر کینگ (Burger King)، در سال ۲۰۱۷ توانست با استفاده از پلتفرم ویوز، یک سیستم مشتری‌پسند ایجاد کند. این رستوران مشهور آمریکایی، به هر مشتری خود در روسیه، بابت پرداخت پول، یک پاداش از جنس ارزهای دیجیتال با عنوان Whopper Coin می‌داد.

نحوه مدیریت تراکنش‌ها و معاملات در پلتفرم Waves

عملکرد waves

 پلتفرم ویوز، با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، از دو فرایند مهم پشتیبانی می‌کند که عبارتند از:

  • ایجاد توکن جدید و منحصربه‌فرد
  • انتقال توکن‌ها به‌عنوان یک ضمیمه یا attachment جدید در شبکه بلاکچین

این فرایند، همه تله‌هایی را که ممکن است که در روند معاملات رخ بدهند (از جله خطر مواجهه با هاردفورک)، دور می‌زند. به‌همین دلیل است که پلتفرم ویوز همواره به‌عنوان یکی از سریع‌ترین شبکه‌های در حوزه کریپتوکارنسی شناخته می‌شود و قیمت ویوز روزبه‌روز در حال افزایش است.

نقطه عطف مدیریت شبکه waves، در نظر گرفتن هر تراکنش جدید به‌عنوان یک پلاگین (Plugin)، است. بدین معنا که همه تراکنش‌های جدید، به‌عوان یک برنامه افزودنی یا افزونه (Extension) نرم‌افزار کلاینت (Client Software) در نظر گرفته می‌شوند. این سازوکار باعث می‌شود که کاربران حتی بدون نصب پلاگین‌ها، آن‌ها را اصطلاحاً رله (Relay) کنند و در عملیات شبکه ویوز هم شرکت داشته باشند.

یکی از کاربردهای مهم ویوز، همین نحوه مدیریت تراکنش‌هاست که برای انواع کسب‌وکارها مخصوصاً توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث (Third-Party Apps) خیلی مفید است. برای مثال، این قبیل از توسعه‌دهندگان می‌توانند از انعطاف‌پذیری شبکه waves برای ایجاد تراکنش‌های جدید در محیط فروشگاه بهره‌مند شوند.

روش تایید تراکنش‎ها در شبکه ویوز چگونه است؟

پروسه تایید شدن یا Verification تراکنش‌ها از طریق پروتکل اثبات معامله یا Transaction Proof انجام می‌شود. سازوکار این پروتکل شامل چندین مرحله است که عبارتند از:

۱. تراکنش، از حساب معمولی (بدون رمز Script) ارسال می‌شود

۲. این تراکنش باید دارای یک مدرک قابل اثبات (امضای دیجیتالی فرستنده) باشد

۳. پس از بررسی امضای دیجیتالی یا Digital Signature فرستنده، تراکنش تایید می‌شود

۴. حساب‌های هوشمند و مرتبط با DApps، قابلی تنظیم قوانین مخصوص به‌خودشان را برای تایید تراکنش‌ها دارند

مکانیزم‌های مورد استفاده در شبکه ویوز

پروتکل LPoS

بلاکچین Waves، یک پلتفرم از نوع بلاکچین‌های استیجاری یا Leased Blockchain است که با توجه به شکل جدید پروتکل اثبات سهام (LPoS) یا Leased Proof of Stake کار می‌کند. مکانیزم‌های شبکه به‌هیچ‌عنوان با لایت نودها (Light nodes) سازگار نیستند و در عوض، برای تایید پرداخت و تعامل با شبکه‌های دیگر از فول نودها (Full Nodes) بهره می‌گیرند. از آن‌جایی که فقط فول نودها باعث اضافه شدن بلاک‌های جدید به شبکه ویوز می‌شوند، لایت نودها هم می‌توانند توکن‌های خود را به فول نودها متصل کنند تا باعث افزایش ایمنی بلاکچین شوند.

علاقه‌مندان به استیکینگ ارز دیجیتال که به پهنای باند بیشتری برای اجرای فول نود نیاز دارند، می‌توانند توکن‌های خود را به یک فول نود به ارزش ۰.۰۰۲ Waves متصل کنند. کاربرانی که دارایی‌های خود را به استیکینگ نود (Staking Node) اختصاص دهند، می‌توانند سالانه ۵ درصد از سود سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنند.

یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد شبکه ویوز، این است که برخلاف اکثر شبکه‌های بلاکچین، به ماینرهای خود، پاداش با ارزش کریپتوکارنسی نمی‌دهد. ماینرهایی که در انجام تراکنش‌های بلاکچین Waves مشغول به اعتبارسنجی (Validation) هستند، تمامی هزینه‌های تراکنش در بلاک جدید و یک توکن اضافه‌تر را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. عنوان این پاداش، MRT نام دارد و مخفف عبارت کامل توکن پاداش ماینرها یا The Miner’s Reward Token است.

ایمنی شبکه Waves چگونه تامین می‌شود؟

توکن پاداش ماینرها یا MRT، یک توکن بومی در پلتفرم ویوز است که معمولاً برای تامین ایمنی شبکه و بین ماینرها تقسیم می‌شود. سازوکار ایجاد و حفظ امنیت این شبکه به‌نحوی است که مانیر در ابتدا ۶۰ توکن MRT را به‌ازای هر بلاک (تا ۷۰ بلاک اول) و به‌صورت روزانه دریافت می‌کند. پس از این دوره، ماینر به‌ازای هر یک بلاک جدید، ۳۰ توکن MRT دریافت خواهد کرد. هر ماینر برای تبدیل شدن به یک فول نود یا گره کامل در شبکه ویوز، به حداقل ۱۰۰۰ Waves نیاز دارد. در حال حاضر، شبکه می‌تواند حدود ۱۰۰ تراکنش را در هر ثانیه پردازش و تایید کند.

۳ کاربرد اصلی شبکه بلاکچین Waves

سه ویژگی کلیدی برای شبکه waves تعریف شده‌اند که باعث پیشرفت این پلتفرم نسبت به رقبا شده‌اند و عبارتند از:

توکن‌سازی (token Creation): قابلیت ایجاد توکن، یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های پلتفرم ارز دیجیتال است. شبکه Waves، این امکان را فراهم کرده است که کاربران با پر کردن چند فیلد (مثل نام توکن، مقدار عرضه اولیه یا ICO توکن و غیره) در کمتر از یک دقیقه، توکن بسازد. هزینه ایجاد هر توکن یک waves است و سپس می‌توان آن را در صرافی غیر متمرکز این پلتفرم و به‌ازای هر یک از جفت‌های معاملاتی در DEX معامله کرد. تا همین لحظه‌ای که شما مشغول مطالعه این مقاله هستید، بیش از ۲۲ هزار توکن در شبکه ویوز ساخته شده است.

صرافی غیرمتمرکز: صرافی غیرمتمرکز Waves، یکی از پلتفرم‌هایی است که از چندین ارز فیات برای معاملات کریپتوکارنسی پشتیبانی و استفاده می‌کند. در دنیای DEX، کاربران می‌توانند ارزهای ارزشمندی همچون CY، EUR و USD را به‌ازای ارزهای دیجیتال مختلف معامله کنند.

کیف پول اختصاصی: این والت یک اکستنشن در مرورگر گوگل کروم است. این کیف پول به صرافی غیرمتمرکز شبکه ویوز هم متصل است تا کاربران بتوانند به‌صورت مستقیم از دسکتاپ و یا گوشی هوشمند خود به معامله در دنیای کریپتوکارنسی مشغول شوند.

مزایا و معایب بلاکچین Waves

بررسی بلاکچین ویوز

شبکه Waves، یک ستاره نوظهور در آسمان ارزهای دیجیتال است. سابقه این شرکت نشان داده است که همیشه در مسیر پیشروی و رشد قرار دارد و در تلاش است که به چیزی شبیه به اتریوم (Ethereum) تبدیل شود. به‌طور کلی، ۳ ویژگی مثبت برای Waves تعریف شده‌اند که عبارتند از:

سازگاری با محیط زیست: اکثر پروژه‌های کریپتوکارنسی با توجه به سیستم قدیمی پروتکل اثبات کار (PoW) کار می‌کنند و با مصرف زیاد انرژی به محیط زیست آسیب می‌زنند. خوشبخانه، شبکه ویوز از پروتکل اثبات کار فاصله دارد و با تکیه بر سیستم اختصاصی Leased Proof of Stake کار می‌کند.

مشارکت با پروژه‌های مختلف: پلتفرم ویوز در حال حاضر با پروژه‌های سودآور و آینده‌داری همچون مرکز مالی و بین‌المللی آستانه (The Astana International Financial Centre) و شرکت دیلویت (Deloitte) همکاری و مشارکت دارد.

پشتیبانی از ارزهای فیات و کریپتوکارنسی: این پلتفرم، از معدود شبکه‌های بلاکچین است که به‌صورت هم‌زمان از توکن‌های سفارشی، ارزهای دیجیتال مختلف و ارزهای فیات پشتیبانی می‌کند.

همچنین، ۲ ویژگی منفی این پلتفرم هم عبارتند از:

عقب‌تر از شبکه اتریوم: Ethereum، به‌دلیل جایگاهی که دارد، از جمله پروژه‌های محبوب و ارزشمند کریپتوکارنسی است. شبکه اتریوم، دست برتر را نسبت به شبکه ویوز دارد و اصطلاحاً از مزیت پیشتاز بودن یا First mover Advantage برخوردار است. این مسئله، کار را برای پیشرفت ویوز، دشوار کرده.

اشباع شدن بازار کراودفاندینگ (Crowdfunding market): با توجه به اشباع شدن بازار کراودفاندینگ توسط غول‌های کریپتوکارنسی همچون اتریوم و NEO، فعلاً شانسی برای رشد Waves در این فضا وجود ندارد.

سوار بر موج فناوری‌ها با شبکه ویوز

 بسیاری عقیده دارند که بلاکچین Waves، همین حالا هم شبیه به اتریوم است؛ چرا که کاربران می‌توانند در فضای آن به راه‌اندازی انواع توکن‌های سفارشی و اختصاصی مشغول شوند. چنین ویژگی مثبتی در دنیای اتریوم، چیزی شبیه به قابلیت توکن‌های ERC-20 است. در این مقاله از والکس، به‌سراغ سازوکار و ویژگی‌های شبکه ویوز رفتیم و قابلیت‌های خارق‌العاده آن را زیر ذره‌بین قرار دادیم.

نظر شما در مورد فناوری web3، قراردادهای هوشمند و امکان سفارشی‌سازی توکن‌ها چیست؟ آیا شما هم مایلید توکن اختصاصی خودتان را داشته باشید و آگاهیتان را در مورد تحلیل ویوز افزایش دهید؟ حالا که با زیروبم شبکه ویوز آشنا شده‌اید، احتمالاً وقت آن رسیده است که خودتان دست‌به‌کار شوید و توکن مخصوص خودتان را در دنیای کریپتوکارنسی خلق کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
medium.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا