مقالات ارز دیجیتال

فین تک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ارزهای دیجیتال و فین تک، عباراتی هستند که معمولا در کنار هم دیده می‌شوند. بنابراین اگر در حوزه‌ی کریپتو فعالیت دارید، حتما واژه‌ی FinTech برایتان آشناست. حتی اگر با این واژه غریبه‌اید، به احتمال زیاد با مفهوم آن در زندگی روزمره خود تعامل دارید. امروزه تکنولوژی، بخش‌های زیادی از زندگی ما را دستخوش تغییر کرده و فناوری مالی هم از این قاعده مستثنی نیست. در گذشته و پیش از پیدایش تکنولوژی، خدمات مالی شکل متفاوتی داشت و با سرعت و سادگی دنیای امروز انجام نمیشد. اما فین تک چیست و چگونه اقتصاد را متحول کرد؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا سوالات شما درباره‌ی این مفهوم را پاسخ دهیم.

فین تک چیست؟

در حقیقت، فین تک از ترکیب دو کلمه‌ی انگلیسی Financial (مالی) و Technology (فناوری) است. این واژه می‌تواند به مفاهیم فراوانی از جمله ابداع پول دیجیتال اشاره داشته باشد.

به‌طور خلاصه، فناوری مالی یعنی تکنولوژی‌ای که بهبود و خودکار سازی امور مالی را هدف خود قرار داده است.

شرکت‌ها، صاحبان کسب‌وکار و مصرف کنندگان از این فناوری جهت مدیریت فرآیندهای مالی و مسائل اقتصادی در حرفه و زندگی خود بهره می‌گیرند.

بسیاری از ما روزانه از این تکنولوژی به شکل‌های گوناگونی استفاده می‌کنیم؛ بعنوان مثال، انتقال کارت به کارت نوعی استفاده از این فناوری به شمار می‌رود. بر اساس شاخص پذیرش جهانی فناوری مالی، توسط موسسه EY، بیش از دو سوم مصرف کنندگان از دو سرویس Financial Technology استفاده می‌کنند و از تبدیل شدن آن به بخشی از زندگی روزمره‌ی خود آگاهی دارند.

تاریخچه فین تک

تاریخچه فین تک

ابتدای مسیر رشد و تکامل فناوری مالی به دهه‌های پایانی قرن بیستم و پدیدار شدن بانکداری الکترونیک و انجام آنلاین معاملات بورس، برمی‌گردد. در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی، ظهور کامپیوتر زمینه را برای توسعه و گسترش خدمات مالی فراهم کرد. در آن زمان، کسب‌وکارهایی مثل Charles Schwab و E-Trade برای اولین بار امکان انجام معاملات بورس بر بستر اینترنت را ارائه کردند و از این طریق، دسترس‌پذیری بازار بورس را تا حد چشم‌گیری افزایش دادند. همچنین، برخی موسسات مالی از جمله Wells Fargo و Citibank خدمات بانکداری آنلاین را ارائه دادند.

در قرن بیست‌ویکم در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، محصولات و خدمات جدیدی معرفی شد و رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند هم به این روند دامن زد. خدمات پدید آمده و پلتفرم‌های وام‌دهی همتا به همتا از جمله Lending Club بود که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد. همچنین، پرداخت‌های موبایلی هم در آن مقطع با آغاز کار شرکت Square در سال ۲۰۰۹ شکل گرفت.

حدفاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ و به دنبال بحران مالی سال ۲۰۰۸، ظهور سیستم مالی جایگزین به کسب‌وکارهای مالی چشم‌انداز جدیدی در حوزه‌هایی مثل تامین مالی جمعی و وام‌دهی پایاپای ارائه کرد. همچنین، پیدایش تکنولوژی بلاکچین هم نقش پررنگی در توسعه‌ی بیشتر فین تک داشته و دارد. شکل‌گیری ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین در این سال‌ها روش جدیدی برای ذخیره‌ی ارزش فراهم کرد و نوع جدیدی از پول را ارائه داد.

در سال‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، مصرف کنندگان زیادی برای اولین بار به استفاده از خدمات بانکی اینترنتی روی آوردند. در حال حاضر، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین جهت بهبود خدمات مالی به کار گرفته می‌شوند.

اهداف فناوری مالی

اهداف فناوری مالی

یکی از اهداف اصلی تکنولوژی در هر حوزه‌ای، تسریع و تسهیل فرآیند انجام کارها است. فین تک هم به‌دنبال سرعت بخشیدن به امور مالی و کاهش دردسرهای مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها در ارتباط با مسائل اقتصادی است. علاوه بر آن، کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی Financial Technology در رقابت با سیستم مالی سنتی هستند و در تلاشند تا شرکت‌های مرتبط با این سیستم را به چالش کشیده و در نهایت، از آن‌ها پیشی بگیرند.

اما هدف نهایی فین تک چیست؟ این تکنولوژی به دنبال آن است که کاهش هزینه‌های خدمات مالی و افزایش انعطاف‌پذیری در انجام تراکنش‌ها را رقم بزند؛ به‌عنوان مثال، اپلیکیشن معاملاتی رابین‌هود برای گوشی‌های هوشمند امکان انجام معاملات بدون کارمزد را ارائه می‌دهد، که یکی از نمونه‌های فناوری مالی محسوب می‌شود. همچنین، فارکس را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ی دیگر آن نام برد که بازار معامله‌ی ارزها را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد.

انواع فین تک

کاربردهای فین تک

فناوری مالی در مقیاس‌های گوناگون برای نهادها و مصرف کنندگان مختلف شامل بازارهای تجارت به تجارت (B2B)، تجارت به مشتری (B2C) و همتا به همتا (P2P) کاربرد دارد. بنابراین، انواع مختلفی از آن در دسترس است تا نیاز همه‌ی کاربران را پوشش دهد. در ادامه، برخی از انواع برجسته‌ی این فناوری را بررسی می‌کنیم.

بلاکچین

شاید با شنیدن عبارت فناوری مالی، اولین واژه‌ای که به یاد می‌آورید بلاکچین باشد. این حوزه، یکی از شاخه‌های Financial Technology به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری را تجربه کرده و به محبوبیت بالایی دست یافته است. این فناوری در میان کاربردهای فراوان خود، به‌عنوان بستری مناسب برای امور مالی مانند ذخیره‌ی دارایی، پرداخت، انتقال پول و… ایفای نقش می‌کند.

بیشتر بخوانید: شرکت های مهم بلاک چین

پرداخت دیجیتال

امروزه به‌راحتی می‌توان با استفاده از گوشی همراه، هزینه‌های گوناگون به شکل‌های مختلف را پرداخت کرد. همچنین، زمانی که با دستگاه کارتخوان پول خرید خود از فروشگاه‌ها را پرداخت می‌کنید از فین تک استفاده کرده‌اید. این کار با استفاده از پلتفرم‌های پرداختی و بر بستر اینترنت انجام می‌شود که بخشی از فناوری مالی به شمار می‌روند و تقریبا همه‌ی ما با آن‌ها آشنایی و تعامل داریم.

مدیریت مالی شخصی

در حال حاضر اپلیکیشن‌های متعددی برای گوشی‌های همراه در دسترس هستند که به کاربر در مدیریت حساب‌ها و مشخص کردن وضعیت مالی خود کمک می‌کنند. همچنین، می‌توانید با موبایل خود به راحتی در ارزهای دیجیتال یا سهام بورس سرمایه‌گذاری و قیمت بیت کوین و دارایی‌های گوناگون را بررسی کنید.

وام‌دهی همتا به همتا

جمع آوری اطلاعات مالی مشتری و بررسی سوابق اعتباری او برای وام‌دهندگان می‌تواند فرآیندی بسیار پیچیده و فرسایشی باشد. فین تک، این فرآیند را برای کسب‌وکارها و مشتریان بسیار سریع و کم‌دردسر ساخته و کاربران در پلتفرم‌های وام‌دهی P2P به سادگی و با صرف زمان کوتاه، به خواسته‌ی خود می‌رسند.

امور بیمه

فناوری مالی، ردپای خود را در کسب‌وکارهای بیمه هم برجای گذاشته است. این تکنولوژی به شرکت‌ها روش‌های بهینه و کم‌هزینه‌تری را برای بیمه ارائه می‌دهد که هم برای مشتریان و هم کسب‌وکارها سود دارد.

جایگاه فین تک در زندگی ما

شاید توجه نکنیم، اما امروزه بدون وجود فناوری مالی نمی‌توان زندگی راحتی را تجربه کرد. بنابر گزارش سایت Plaid، تعداد مشتریان آمریکایی که از تکنولوژی جهت مدیریت امور مالی استفاده می‌کنند از ۵۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده‌اند. همچنین، فین تک دسترسی به خدمات مالی را به‌طور گسترده‌ای افزایش داده و کاربران فراوانی بدون این تکنولوژی نمی‌توانند از سرویس‌های مورد نظر خود استفاده کنند.

بر اساس مطالعات موسسه اشاره شده، مصرف کنندگان می‌گویند بیش از ۶۰ درصد امور مالی خود را به‌طور دیجیتال مدیریت می‌کنند. همچنین، بر اساس همین مطالعات ۴۶ درصد از کاربران روزانه‌ی فین تک باور دارند که در سال ۲۰۲۲ به اهداف مالی خود نزدیک‌تر شده و فشار روانی کمتری در ارتباط با مسائل اقتصادی خود احساس می‌کنند.

شرکت‌های فین تک در جهان

امروزه کسب‌وکارهای فراوانی با هدف ارائه‌ی خدمات مالی با استفاده از تکنولوژی ایجاد شده و برخی از آن‌ها، به نام و جایگاه برجسته‌ای دست یافته‌اند. در ادامه، چند شرکت برتر فعال در عرصه‌ی فناوری مالی را معرفی می‌کنیم:

نام شرکتسال تاسیسارزش (میلیارد دلار)دفتر مرکزی
Ant Group۲۰۰۴۷۸.۵گوانگژو، چین
.Stripe, Inc۲۰۰۹۵۰دوبلین، ایرلند
Revolut۲۰۱۵۳۳لندن، بریتانیا
.Chime Financial, Inc۲۰۱۲۲۵سان فرانسیسکو
Rapyd۲۰۱۶۱۵لندن، بریتانیا
Plaid۲۰۱۳۱۳.۴سان فرانسیسکو
.Brex, Inc۲۰۱۷۱۲.۳سان فرانسیسکو
Goodleap۲۰۰۳۱۲کالیفورنیا
Bolt۲۰۱۴۱۱سان فرانسیسکو
Checkout.com۲۰۱۲۱۱لندن، بریتانیا

فین تک؛ انقلابی در سیستم‌های مالی

در گذشته، انجام امور مالی و مدیریت مسائل اقتصادی به شکل امروزی نبود و با ظهور تکنولوژی و ورود آن به این حوزه، تغییرات چشم‌گیری رخ داده است. با فین تک، می‌توانید تنها با لمس چند دکمه و به کمک گوشی برای دیگران پول انتقال دهید، سرمایه‌گذاری کنید، به مدیریت بودجه‌ی خود بپردازید و از این طریق، وقت و انرژی زیادی را ذخیره کنید. فناوری مالی شکل کسب‌وکارها و زندگی افراد را تغییر داده و زندگی بدون آن، پیچیده و دشوار می‌شود. با ورود هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به حوزه مالی، می‌توانیم شاهد پیشرفت و تکامل بیشتر آن در آینده‌ی نه‌چندان دور هم باشیم.

به نظر شما تاثیر Financial Technology در زندگی روزمره چیست؟ دیدگاه خود را با ما در بلاگ والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا