بلاکچین

شرکت های مهم بلاک چین ایرانی و خارجی

بلاکچین به عنوان یک انقلاب تکنولوژیک توانسته تحولات شگرفی را در زمینه‌های مختلف اعم از فایننس غیر متمرکز (DeFi)، پزشکی، زنجیره تامین و … ایجاد کند. به تبع آن امروزه ما شاهد تولد شرکت‌های مختلفی هستیم که بخشی از خدمات خود را به بلاکچین گره زده‌اند. در این مقاله قصد داریم چند مورد از شرکت های مهم بلاک چین فعال در ایران و جهان را به شما معرفی کنیم.

مروری بر تاریخچه بلاکچین 

امروزه فناوری بلاکچین به عنوان پدیده‌ای که مدت‌ها پیش از ظهور رمزارزها موجودیت داشته، علاوه بر صنایع مالی در سایر بخش‌های کلیدی ازجمله بهداشت، رسانه، هوانوردی و حتی دولت‌ها، تحولاتی شگرف را ایجاد کرده است.

ایده اولیه بلاکچین به عنوان یک مفهوم در علوم رایانه‌ای به مدتها قبل از خلق رمزارزها باز می‌گردد. شکل اولیه بلاکچین که به عنوان درخت هش یا درخت مرکل شناخته می‌شد، توسط رالف مرکل (Ralph Merkle) در سال ۱۹۷۹ ارائه شد. این سیستم بر اساس تأیید و مدیریت داده‌ها بین سیستم‌های رایانه‌ای عمل می‌کرد. سپس در سال ۱۹۹۱ از درخت مرکل برای ایجاد یک «زنجیره ایمن از بلاک‌ها» که شامل داده‌های مختلف به صورت زنجیره‌ای بود، استفاده شد. جدیدترین دستاورد این زنجیره، ثبت تاریخچه بود. بعد از آن در سال ۲۰۰۸، گروهی از افراد معروف به ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) مفهومی از بلاکچین توزیع شده را ارائه دادند که شامل ثبت تاریخچه ایمن تراکنش‌های مالی بود.

نحوه عملکرد بلاکچین

نحوه عملکرد بلاکچین

ما برخلاف اغلب مقالاتی که به معرفی ساختار پیچیده بلاکچین می‌پردازند، این بار تصمیم گرفتیم این مفهوم را به زبانی ساده برای شما عزیزان شرح دهیم. تصور کنید در جمعی یکصد نفره برای شرکت در یک امتحان حضور دارید. سپس فردی برگه امتحانی خود را بالا می‌گیرد و تمامی یکصد نفر موفق به عکس گرفتن از آن می‌شوند. اکنون اگر مراقب جلسه آن برگه امتحانی را پاره و یا اطلاعات آن را حذف یا دستکاری کند، آیا تاثیری برای سایر شرکت‌کنندگان خواهد داشت و در اطلاعات آنها تغییری ایجاد می‌کند؟ قطعا خیر. دلیل این امر این است که حاضرین در امتحان از برگه موردنظر عکس گرفتند و به نوعی نسخه اصلی آن را در اختیار دارند. بنابراین تنها در یک صورت می‌توان اطلاعات افراد را دستکاری کرد و آن این است که موبایل آنها را جمع‌آوری و تک تک عکس‌های گرفته شده را پاک کرد!. اما این کار عملا غیرممکن به نظر می‌رسد.

این مثال دقیقا ماهیت فعالیت در شبکه بلاکچین را به ما نشان می‌دهد. یعنی شبکه‌ای غیرمتمرکز که حاوی دفاتر کل توزیع شده بین نودهای رایانه‌ای است. بنابراین بلاکچین در عین حال شفافیت، غیرقابل دستکاری است.

کشورهای پیشرو در حوزه بلاکچین

کشورهای پیشرو در حوزه بلاکچین

در حال حاضر بازار جهانی بلاکچین و رمزارزها همچنان به پذیرش از سوی سرویس‌های پرداخت آنلاین و خرده فروشان ادامه می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که اکثر کشورهای در حال توسعه، در صدد ورود به فناوری‌های مبتنی بر بلاکچین هستند و بازارهای دیجیتال به تدریج، با روندی رو به رشد، در حال توسعه در سراسر جهان است.

همچنین گزارشات متعددی حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰، تولید ناخالص داخلی جهان، تنها توسط فناوری بلاکچین می‌تواند تا رقم ۲ تریلیون دلار افزایش یابد و آن را به قطب اصلی در حوزه اقتصاد بدل کند. در شرایط فعلی کشورهایی همچون ژاپن و ایالات‌متحده در پذیرش و پیاده‌سازی بلاکچین در صدر لیست قرار دارند. از طرفی بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی نیز علی‌رغم وجود مشکلات متعدد زیرساختی، در زمره کشورهای پیشرو در زمینه بلاکچین به شمار می‌روند. طبق گزارشات بیشترین تعداد شرکت های حوزه بلاکچین در کشورهای زیر فعال هستند:

  • ژاپن
  • ایالات متحده
  • مالت
  • نیجریه
  • سوییس
  • امارات
  • لوکزامبورگ
  • استونی
  • استرالیا
  • چین

معرفی شرکت های مهم بلاک چین در جهان

کاربرد بلاکچین بسیار زیاد است و امروزه شرکت‌های بسیاری از این فناوری بهره‌مند می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از شرکت های حوزه بلاکچین جهان که در زمینه‌های مختلفی به کاربران خود سرویس‌دهی می‌کنند می‌پردازیم.

Science Soft

استارت آپ بلاکچینی Science Soft

Science Soft با ۳۲ سال تجربه در زمینه توسعه نرم‌افزار و راهکارهای بلاکچینی، سرویس‌هایی از جمله قرارداد هوشمند (smart contract)، بلاکچین خصوصی و کیف‌پول بلاکچینی را ارائه می‌دهد.

این استارت آپ بلاکچینی با استفاده از فناوری‌های اتریوم، گرافن (Graphene) و هایپر لجر (HyperLedger)، به مشتریان خود کمک می‌کند تا فرآیندهای مبادلاتی زیر را به صورت خودکار و ایمن به انجام رسانند:

  • زنجیره تامین و مدیریت دارایی
  • معامله و پرداخت‌های فرامرزی
  • مدیریت اسناد و مطالبات
  • تشخیص هویت
  • مدیریت تجربه مشتری (CXM)

Leeway Hertz

استارت آپ بلاکچینی Leeway Hertz

Leeway Hertz یک استارت آپ بلاکچینی در حوزه ساخت اپلیکیشن‌های مختلف برای شرکت‌ها است. این استارت آپ در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و تاکنون چندین پلتفرم دیجیتالی در بسترهای ابری، تلفن همراه، بلاکچین و اینترنت اشیا تولید کرده است. خدمات Leeway Hertz شامل توسعه نرم‌افزار، مشاوره هدرا هش گراف، راه‌اندازی تامین مالی جمعی از طریق ICO (عرضه اولیه کوین) و STO (عرضه توکن اوراق بهادار) است.

TraDove 

استارت آپ بلاکچینی TraDove

TraDove مانند لینکدین یک شبکه اجتماعی بر بستر بلاکچین است که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد و در حال حاضر میزبان بیش از ۲۵۰ هزار کاربر از ۱۰ هزار شغل مختلف در سراسر جهان است. این پلتفرم بر مبنای بازاریابی B2B) Business to Business) خریدار و فروشنده را به یکدیگر متصل می‌کند. این پلتفرم برای خریدار و فروشنده کالا، بستری قابل اعتماد و شفاف ایجاد می‌کند. علاوه بر این TraDove با بهره‌مندی از توکن اختصاصی خود،  ابزار پرداخت بهتری را برای معاملات بین‌المللی فراهم می‌کند.

Doc.ai

استارت آپ بلاکچینی Doc.ai

استارت آپ بلاکچینی Doc.ai در سال ۲۰۱۶ در سانفرانسیکو راه‌اندازی شد و با ترکیب بلاکچین و یادگیری ماشین (Machine learning)، راهکاری جهت تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط با سلامت افراد ارائه می‌دهد. این پلتفرم داده‌های پزشکی بیماران را توسط اوراکل‌ها از منابع مختلف (داروخانه‌ها، ویزیت پزشکان، اقامت در اورژانس و غیره) دریافت و آنها را در یک بستر ایمن ترکیب می‌کند. همچنین این اپلیکیشن به بیماران قابلیت مدیریت تمام داده‌های پزشکی خود را می‌دهد و آنها می‌توانند از تشخیص‌هایی در مورد خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف باخبر شوند.

Lemonade

استارت آپ بلاکچینی لیموناد

لیموناد (Lemonade) یکی از شرکت های مهم بلاک چین است که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۵ در زمینه بیمه اموال و حوادث در نیویورک آغاز کرد. این استارت‌آپ بلاکچینی با ترکیب هوش مصنوعی و بلاکچین به کاربران کمک می‌کند تا بیمه خود را با نرخی مناسب پرداخت کنند. لیموناد تا پیش از پذیرش بلاکچین، بیمه‌نامه‌های خود را در قالب قراردادهایی کاغذی پردازش می‌کرد که این روش مستعد خطا بود. اما با بکارگیری فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند، اطلاعات کاربران به روشی ایمن نگهداری، و فرآیند تسویه حساب آنها به شکل مکانیزه و بدون وقفه انجام می‌شود.Voatz 

استارت آپ بلاکچینی Voatz

Voatz یک استارت آپ بلاکچینی رای‌گیری است که مشارکت در انتخابات را توسط تلفن‌های هوشمند آسان و در دسترس می‌کند. این پلتفرم، در عین حال با ترکیب احراز هویت بیومتریک و بلاکچین در دستیابی به نتایج شفاف و تغییرناپذیر، خطرات امنیتی انتخابات را کاهش می‌دهد. بر خلاف سیستم رای‌گیری فعلی، Voatz می‌تواند ضمانتی برای تأیید هویت و حسابرسی مناسب را با استفاده از بلاکچین ارائه دهد. بنابراین، رای دهندگان از طریق این پلتفرم از صحت نتایج رای‌گیری مبتنی بر اینترنت اطمینان کامل خواهند داشت.

Mediachain

استارت آپ بلاکچینی مدیا چین

مدیا چین یکی از شرکت های حوزه بلاکچین است که در سال ۲۰۱۷ در نیویورک راه‌اندازی شد. این پلتفرم آثار خلاقانه را به صورت آنلاین ثبت، شناسایی و ردیابی کرده و از صحت اطلاعات اصلی درباره هر محتوا اطمینان حاصل می‌کند. همچنین Mediachain به آهنگسازان و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا در فضایی متن باز و غیرمتمرکز با یکدیگر همکاری کنند. اخیراً کمپانی مطرح Spotify این استارت آپ را به مبلغ نامشخصی خریداری کرده است.

ShipChain

استارت آپ بلاکچینی شیپ چین

شیپ‌چین (ShipChain) یکی دیگر ازشرکت های مهم بلاک چین است که به عنوان یک پلتفرم مدیریت زنجیره تامین کاملاً یکپارچه از بلاکچین اتریوم بهره می‌برد. این پلتفرم لجستیکی امکان رهگیری موثر محموله‌ها را از مبدا تا مقصد زنجیره‌ تأمین برای تمامی شرکت‌ها فراهم کرده و به اپراتورها مسیرهایی کارآمد با فرآیند حمل و نقل کاملاً شفاف را ارایه می‌دهد.

Brave

استارت آپ بلاکچینی بریو

بریو (Brave)، یک مرورگر رایگان و متن‌باز است که توسط شرکت نرم‌افزاری با همین نام ارائه شده است. این شرکت قصد دارد امنیت و سرعت وب‌گردی و همچنین سهم درآمد تبلیغاتی را برای تولیدکنندگان محتوا افزایش دهد. دلیل شهرت این مرورگر، ایده‌ی خلاقانه‌ی آن یعنی اختصاص توکن‌هایی ویژه به کاربرانیست که آگهی‌های تبلیغاتی را در حین وب‌گردی خود مشاهده می‌کنند. این توکن‌ها BAT نام دارند و قابل تبدیل به پول نقد در صرافی‌ ارزهای دیجیتال هستند.

MobileGo

استارت آپ بلاکچینی موبایل گو

موبایل‌گو (MobileGo) یکی از استارت‌آپ‌های موفق بازار است که با هدف ترکیب صنعت بازی و فناوری بلاکچین بنیان‌گذاری شده است. این پلتفرم امکان دسترسی به ۵۰۰ بازی مختلف را برای گیمرها به‌طور رایگان فراهم می‌کند. کاربران با بازی در این پلتفرم، اعتبار رمزارزی به نام Gshare Gold دریافت می‌کنند و بر اساس اعتبار خود وارد مسابقه شده و می‌توانند توکن‌های MGO کسب نمایند. این توکن‌ در کیف پول تراست ولت قابل ذخیره‌سازی بوده و با رمزارزهایی چون HitBTC ،DigiFinex یا Bitfindex قابل مبادله است.

شرکت های مهم بلاک چین در ایران

مهمترین شرکت های حوزه بلاکچین در ایران

کارچین

کارچین از شرکت های مهم بلاک چین در ایران است که مالکیت، حاکمیت و اجرای فرآیندها در آن غیرمتمرکز است. چشم‌انداز کارچین خلق یک پلتفرم حمل‌ونقل پایدار، مقیاس‌پذیر، شفاف و سریع است که برای افراد با هر شرایط، در هر مکان و زمان در دسترس باشد. در کارچین مسافران می‌توانند برای هر سفر از بین خودروهای پیشنهادی دست به انتخاب بزنند. مبنای انتخاب می‌تواند هزینه‌ی سفر، نوع خودرو، امتیاز راننده یا شرایط دیگر باشد. اقبال مسافران و رانندگان به کارچین باعث بالاتر رفتن ارزش توکن کارچین و در نهایت برخورداری کاربران از سود رشد پلتفرم خواهد شد.

مسافرز

مسافرز یک شبکه‌ی غیرمتمرکز بین مسافران و صرافان است. هرچند همچنان نقش واسطه در این استارت آپ بلاکچینی حذف نشده، اما مسافرز توانسته این ارتباط غیرمتمرکز را در ابعاد کوچکی پیاده‌سازی کند. در مسافرز تفاوتی ندارد که شما در کدام کشور هستید. کلیه کاربران این پلتفرم می‌توانند با پرداخت ریال، ارز موردنظر خود را در مقصد دریافت کنند. در این سیستم هم صرافی‌ها (داخلی و خارجی) و هم کاربران عادی و مسافران حضور دارند. بنابراین درخواست‌های شما توسط سایرین رصد شده و در مقصد ارز موردنظر در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این سیستم نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت ارز نیست. کاربران می‌توانند ارز را در کیف‌پول مجازی خود نگهداری و در هر لحظه آن را به کارت اعتباری خود انتقال دهند.

لوکان (Locon)

لوکان، بلاکچینی ایرانیست که با هدف رفع مشکلات ترافیک شهری راه‌اندازی شد و تا کنون علاوه بر سرمایه‌گذارهای داخلی، توجه سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به خود جلب کرده است. این سرویس مسیریابی، به گفته سازندگان آن می‌تواند به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز عمل کند و نسبت به اکثر سسیستم‌های مکان مبنا (location-based) از عملکرد و دقت بالاتری برخوردار است.کاربران این پلتفرم، پیش از آنکه بتوانند از امکانات این شبکه استفاده کنند، باید هویت خود را از طریق فرآیندهای P2P اثبات کنند. لوکان چهار نوع اپلیکیشن توزیع شده ارائه می‌دهد که عبارتند از:

  •  سرویس نقشه
  • سرویس اشتراک‌گذاری اطلاعات روزانه محیط
  •  مسیریابی و ناوبری 
  • سرویس اشتراک سفر (ride-sharing) که راننده‌ها و مسافران را به یکدیگر متصل می‌کند.

IBL 

IBL یکی از شرکت های مهم بلاک چین در ایران است که به عنوان یک مرکز رشد و توسعه فناوری بلاکچین، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه شریف آغاز کرد. فعالیت این مجموعه بیشتر معطوف به پژوهش، تحقیق و اجرای پروژه‌های بلاکچینی است. بهترین اساتید دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان در این مجموعه حضور دارند.

این مجموعه تاکنون پروژه‌هایی در حوزه اینترنت اشیا، رمزارزها و سمینارهایی بلاکچین و توکن های NFT در دانشگاه‌های مختلف ایران اجرا کرده است. تیم‌های بلاکچینی مختلف در سراسر ایران می‌توانند با برقراری ارتباط با این مجموعه پویا، ایده‌های خود را اجرایی سازند. IBL با حضور اساتید و فعالان این حوزه می‌تواند نقش مهمی را در توسعه صنعت بلاکچین و بکارگیری آن در ایران ایفا کند.

چرا فناوری بلاکچین در ایران همانند سایر کشورها رشد نکرده؟

افراد زیادی بر این باورند که دلیل عدم توسعه فناوری بلاکچین در ایران در مقایسه با سایر کشورها، کمبود سرمایه‌گذار در این بخش است. اما باید صادقانه گفت که سرمایه‌گذاری در این حوزه خود معلول چیز دیگری به نام شفافیت در قانونگذاری است. متاسفانه طی سال‌های اخیر سیاست‌هایی دو پهلو و کارشناسی نشده در خصوص رمزارزها و بلاکچین در ایران اتخاذ شد که این یک عامل بسیار مهم برای دلسرد شدن سرمایه‌گذاران از ورود به این حوزه بوده است. 

در پایان خوشحال می‌شویم نظرات خود را در خصوص شرکت های مهم بلاک چین یا مهمترین استارت آپ های بلاکچین که از نظر شما جای آنها در این مقاله خالی بود، با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی صحت بخش
علی صحت بخش
1 سال قبل

پلتفرم آرامش که که یک استارتاپ بلاک چین رای گیری داخلی می باشد.که انتخابات بزرگی در کشور انجام داده است.

دکمه بازگشت به بالا