اخبار آلت کوین ها

نسخه ۲ رول آپ zkSync به زودی شروع به کار خواهد کرد

بنا بر اعلام رسمی تیم این پروژه، شبکه اصلی zkSync 2.0 در اوایل آبان آغاز به کار خواهد کرد

پروژه لایه دوم zkSync در آستانه راه‌اندازی نسخه دوم مین‌نت خود است. این نسخه امنیت و مقیاس‌پذیری بیشتری برای این راهکار مبتنی بر اتریوم به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش والکس و به نقل از بین کریپتو، شبکه اصلی زی‌کی‌ سینک ۲.۰ در تاریخ ۲۸ اکتبر (۶ آبان) راه‌اندازی خواهد شد. تیم پروژه، روز گذشته طی توییتی، علاوه بر ارائه اخبار عقد قرارداد همکاری با پروژه‌های دیگر، روزشماری از تاریخ راه‌اندازی این رول‌آپ ارائه کرد.

زی‌کی سینک راهکار مقیاس‌پذیری مبتنی بر گواه بی‌نیاز از دانش (zk-proof) است که با تجمیع تراکنش‌ها، نرخ تراکنش شبکه اتریوم را افزایش می‌دهد. رول‌آپ zk، با ایجاد گواه‌هایی مبتنی بر علم رمزنگاری به شکل خارج از زنجیره، به کاربران اجازه می‌دهد تا رویداد خاصی را بدون نیاز به افشای کامل آن ثابت نمایند.

شرکت متر لبز (Matter Labs) که توسعه‌دهنده zkSync است، به دنبال حل مساله‌ای مشهور به معضل سه‌گانه بلاکچین است. صورت این مساله بدین شکل است: از بین سه خصوصیت بلاکچین – امنیت، مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن – تنها دستیابی به دو ویژگی به شکل همزمان ممکن است. به عنوان مثال اتریوم هم‌اکنون غیرمتمرکز و امن است اما مقیاس‌پذیر نیست.

استیو نیوکام (Steve Newcomb)، مدیر محصول متر لبز، در گفتگو با The Block در هفته گذشته، خصوصیات یک راهکار افزایش مقیاس‌پذیری مناسب را چنین شرح داد:

«رول‌آپی عمومی مبتنی بر گواه بی‌نیاز از دانش باشد، منطبق با ماشین مجازی اتریوم باشد، بتوان با سالیدتی در آن برنامه نوشت، کاملا متن‌باز باشد، به شکل صحیحی غیرمتمرکز باشد و توکنومیکس خوبی داشته باشد.»

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، پیش‌تر بیان کرده بود که آینده پروژه‌های لایه دوم اتریوم را از آن رول‌آپ‌های zk می‌داند.

قلب تپنده نسخه جدید این راهکار، ماشین مجازی موسوم به zkEVM است که قادر به پردازش ۱۰۰ هزار تراکنش بر ثانیه خواهد بود. برای رسیدن به این میزان، لازم است تا شبکه اتریوم، آپگرید دانک‌شاردینگ را فعال نماید.

اگرچه جزییاتی در خصوص ایردراپ توکن zkSync به شکل رسمی منتشر نشده است، اما بسیاری از فعالان این حوزه انتظار دارند تا این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد.

زی‌کی سینک هم‌اکنون ششمین راهکار لایه دوم بزرگ اتریوم با سرمایه قفل شده (TVL) ۵۲.۷ میلیون دلاری است. دو بازیگر بزرگ این حوزه، راهکارهای آربیتروم و آپتیمیستیک هستند که ۸۰ درصد کل TVL را در اختیار دارند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا