صرافی ها

نقد و بررسی صرافی هات بیت (Hotbit) و نحوه خارج کردن سرمایه از آن

یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز تریدرها در بازار رمزارزها، صرافی‌ های ارز دیجیتال است. کاربران به واسطه این اکسچنج‌ها می‌توانند به انجام انواع معاملات اسپات، فیوچرز و آپشن بپردازند. یکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی‌ها که کاربران ایرانی زیادی از آن استفاده می‌کردند، Hotbit بود. این اکسچنج به واسطه رابط کاربری ساده و تنوع بالای رمزارزهای خود، بسیار مورد توجه کاربران ارز دیجیتال قرار گرفته بود. اما در خرداد ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تعطیلی صرافی هات بیت منتشر شد و شوک بزرگی را به کاربران این صرافی وارد کرد.

در این مقاله به معرفی و بررسی صرافی هات بیت (Hotbit)، دلایل تعطیلی آن و نحوه خارج کردن سرمایه از این صرافی می‌پردازیم.

صرافی هات بیت چیست؟

معرفی صرافی هات بیت

صرافی هات بیت یکی از صرافی‌های پیشرو ارز دیجیتال بود که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد. Hotbit دارای اپلیکیشن تلفن همراه و یک رابط کاربری ساده بود که در کنار این دو مزیت، امکان خرید بیت کوین و ۱۵۰۰ رمزارز را برای کاربران فراهم کرده بود. این اکسچنج با برخی از شرکای محبوب صنعت بلاکچین مانند Spark Pool ،Mytoken ،F2pool و Slow Mist همکاری داشت تا یک محیط تجاری امن، پایدار و حرفه‌ای را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارائه دهد. علاوه بر این، هات بیت توانسته بود بیش از ۷ میلیون کاربر در بیش از ۱۷۰ کشور جهان به دست آورد و یکی از سریع‌ترین رشدها را در بین اکسچنج‌های ارز دیجیتال تجربه کند که این نشان از کارایی بالای این پلتفرم در آن زمان بود.

بنیانگذاران صرافی هات بیت

همانطور اشاره شد، هات بیت یک پلتفرم برجسته تجارت جهانی ارزهای دیجیتال بود که در سال ۲۰۱۸ توسط گروهی از علاقه‌مندان به کریپتو از جمله جیسون کینگ (Jason King) تاسیس شد. در سایت Hotbit اطلاعات زیادی در مورد بنیانگذاران و گردانندگان این اکسچنج وجود ندارد. در بخش “درباره ما” سایت هات بیت، تنها به این نکته اشاره شده که اعضای اصلی تیم Hotbit از کشورهای چین، آمریکا و تایوان تشکیل شده‌اند.

تنها مدیر رده بالایی که نامش در لینکدین وجود دارد خانم اولین فاستر (Evelyn Foster) است که در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و امور مالی غیرمتمرکز تخصص دارد. فاستر از سال ۲۰۱۹ به عنوان مدیرکل صرافی هات بیت شناخته می‌شود. او پیش از این، در اکسچنج بایننس به عنوان تحلیلگر مالی مشغول به کار بود.

با وجود تمام این موارد، گردانندگان هات بیت توانستند مجوز MTR استونی، MSB آمریکا، AUSTRAC استرالیا و MSB کانادا را دریافت کنند.

دلیل تعطیلی صرافی هات بیت چه بود؟

دلیل تعطیلی صرافی هات بیت

صرافی هات بیت، در تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۲ توقف فعالیت خود را رسماً اعلام کرد. این اکسچنج طی بیانیه‌ای از کاربران خود خواست تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، دارایی‌های خود را به آدرس‌های کیف پول یا اکسچنج‌های دیگر منتقل کنند.

طبق گفته تیم Hotbit، ورشکستگی صرافی‌ها و بحران‌های بانکی، خروج مداوم دارایی کاربران از اکسچنج‌های متمرکز، تشدید قانون‌گذاری‌ها، حملات سایبری و ناتوانی در مدیریت ریسک، از دلایل تعطیلی صرافی هات بیت بوده‌اند. در واقع در اعلامیه به وضوح اعلام شده بود که این تیم دیگر توان ادامه مسیر و حفظ امنیت سرمایه کاربران را ندارد.

در حال حاضر بازارهای معاملاتی Hotbit تعطیل شده و امکان معامله دارایی‌ها وجود ندارد. در ۴۸ ساعت بعد از اعلام تعطیلی هات بیت، به دلیل حجم بالای تراکنش‌ها، عملا امکان خروج سرمایه کاربران وجود نداشت. اگر هنوز سرمایه‌ای در صرافی هات بیت دارید، برای دریافت راهنمایی بهتر است با پشتیبانی این سایت تماس بگیرید. در ادامه به آموزش خارج کردن سرمایه از Hotbit می‌پردازیم.

نحوه خارج کردن سرمایه از هات بیت

طبق اعلامیه منتشر شده از صرافی هات بیت، کاربران تا ۳۱ خرداد امکان برداشت مستقیم دارایی‌های خود را از این پلتفرم داشتند. با توجه به اتمام این موعد، امکان برداشت وجه وجود ندارد. با مراجعه به سایت Hotbit تنها صفحه‌ای ظاهر می‌شود که به اعلام بیانیه‌های تیم اکسچنج‌ می‌پردازد. با مراجعه به اپلیکیشن و ورود به بخش Fund نیز گزینه Withdraw غیرفعال است. تنها راه برداشت برای کاربرانی که نتوانستند به دلیل ترافیک سایت، سرمایه خود را از اکسچنج خارج کنند، ورود به بخش Claim از طریق سایت اکسچنج است.

در صفحه اصلی سایت، در سمت راست بالای صفحه دو گزینه وجود دارد با نام‌های Submit your problem و Claim. در بخش Submit your problem، کاربران می‌توانند مشکلاتی که برای برداشت دارایی دارند را اعلام کرده تا تیم صرافی آنها را راهنمایی کند. بخش Claim برای آن دسته کاربرانی که دارایی‌های خود را از اکسچنج خارج نکرده‌اند یا در زمان تعطیلی متحمل ضرر شده‌اند، تعبیه شده است.

زمان مورد نیاز: ۵ دقیقه

در ادامه روش برداشت دریافت خسارات را آموزش می‌دهیم. البته در حال حاضر مقدار و زمان واگذاری این خسارات مشخص نشده است.

  1. انتخاب گزینه Claim

    در صفحه اصلی سایت هات بیت، گزینه Claim را انتخاب کرده و وارد صفحه ورود به سایت شوید.صفحه اصلی سایت هات بیت

  2. ورود به حساب کاربری

    ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات حساب، روی گزینه Login کلیک کرده و وارد اکانت خود شوید.ورود اطلاعات حساب کاربری

  3. وارد کردن آدرس آربیتروم

    در این مرحله در صفحه‌ای که باز می‌شود باید یک آدرس آربیتروم برای دریافت خسارات وارد کنید و سپس دکمه Withdraw را کلیک کنید. لازم به ذکر است که بسته به موجودی حسابتان و میزان ضرری که متحمل شده‌اید، در قالب توکن HTB، خسارت پرداخت می‌شود که در همین صفحه میزان آن نمایش داده می‌شود.برداشت خسارت از Hotbit

البته از زمان واریز مبالغ اطلاعی در دست نیست و احتمالا چند روزی طول بکشد. در حال حاضر به گفته تیم اکسچنج، هات بیت ۱۲ میلیون دلار دارایی در قالب USDC و HTB در اختیار دارد که احتمالا بخش اعظمی از این مبلغ، دارایی کاربران باشد که در قالب خسارت به آنها پرداخت می‌شود.

مقصد بعدی کاربران صرافی هات بیت

همانطور که کاربران باتجربه‌ مارکت کریپتو اطلاع دارند، فعالیت در این بازار همواره با ریسک بالایی همراه است. به دلیل عدم بلوغ بازار رمزارزها، این مارکت از نظر قانونی، حملات هک و نوسانات قیمتی، دائما در معرض خطر قرار دارد. اکسچنج‌های متمرکز خارجی نیز از این قضیه مستثنا نیستند و هر چند وقت یک‌بار خبری مبنی بر تعطیلی، هک یا فروپاشی برخی از آنها منتشر می‌شود. صرافی هات بیت نیز به دلیل مشکلات اقتصادی، خروج مداوم دارایی کاربران از صرافی‌های متمرکز، تشدید قانون‌گذاری‌ها، حملات سایبری و ناتوانی در مدیریت ریسک مجبور به تعطیلی شد تا یکی از صرافی‌های خوب خارجی از دسترس کاربران خارج شود.

حال پس از تعطیلی Hotbit، کاربران ایرانی این پلتفرم باید به کدام اکسچنج مهاجرت کنند؟ پیشنهاد ما استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر داخلی مانند والکس است که علاوه بر امنیت دارایی‌ها، پلتفرم معاملاتی حرفه‌ای را ارائه می‌دهند. نحوه ثبت نام و احراز هویت در والکس بسیار ساده است و شما می‌توانید با عضویت در این پلتفرم، ارزهای دیجیتال را در بستری امن و حرفه‌ای معامله کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۱۹

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
91 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مرتضی اسدی
مرتضی اسدی
18 روز قبل

آدرس آربیتروم برای دریافت خسارات وارد کنید و سپس دکمه Withdraw را کلیک کنید
سلام سوالی که داشتم اینه که شبکه واریز کدوم رو انتخاب کنیم؟ERC20
یاArbitrum one
؟؟

علی
علی
22 روز قبل

سلام یه سوال صرافی به دارایی کاربران دسترسی داره یعنی میتونن برای خودشون بردارن

ر رواقی
ر رواقی
13 روز قبل
پاسخ به  علی

سلام
از آنجایی که کلید های خصوصی کیف پول شما در صرافی ها متمرکز در دست شما نیست، بنابراین صرافی کنترل دارایی شما را بر عهده دارد. به همین دلیل ما همیشه توصیه میکنیم که از صرافی های معتبر استفاده کنید.

مریم علیزاده
مریم علیزاده
23 روز قبل

سلام وقت بخیر ،میشه لطفاً راهنمایی کنید ،من سه سال پیش در صرافی هات بیت ارز خریدم وتازه متوجه شدم که صرافی هات بیت بسته شده چطوری میتونم ارز های خودم را انتقال بدم.خواهش میکنم راهنمایی کنید کسی برای کمک کردن ندارم.

ر رواقی
ر رواقی
17 روز قبل

سلام
لطفا از طریق لینک زیر درخواست خود را در هات بیت ثبت کنید. امیدواریم آنها همکاری لازم جهت برداشت دارایی شما را انجام دهند.

https://hotbit.zendesk.com/hc/en-us/requests/new

حسین بیوسه
حسین بیوسه
1 ماه قبل

سلام
بنده الان متوجه شدم که هات بیت از کار افتاد. یه مقدار ارز شیبا داشتم الان چکار کنم؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  حسین بیوسه

سلام
لطفا از طریق لینک زیر درخواست خود را در هات بیت ثبت کنید. امیدواریم آنها همکاری لازم جهت برداشت دارایی شما را انجام دهند.

https://hotbit.zendesk.com/hc/en-us/requests/new

یعقوب دعاگوئی
یعقوب دعاگوئی
1 ماه قبل

باسلام خسته نباشید من از هات بیت انتقال رو زدم ولی رفت به history چطوری میشه از اونجا انتقال بدم به صفحه اصلی چون از اون سایت که انتقال دادم اونجا صفر شد htb وusdc

محمد
محمد
16 روز قبل

سلام این مشکل منم هست اگه راهی پیدا کردید منم راهنمایی کنید لطفا

Behzad
Behzad
1 ماه قبل

سلام دوستان
من توی زمان اعلام شده برداشت نکردم الان میتونم برداشت کنم یا نه ؟

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  Behzad

سلام وقت بخیر
در حال حاضر پشتیبانی این صرافی کار می‌کنه. بهشون پیام بدید تا راهنماییتون کنن.

هادی اسمی
هادی اسمی
1 ماه قبل

سلام من تازه باخبر شدم از هات بیت از صندوق خسارت هات بیت را دریافت کردم ولی خو ارزم چی شد ایا میتونم برداشتش کنم

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  هادی اسمی

سلام
در حال حاضر تنها راه ممکن برای پیگیری دارایی ها در هات بیت، ارسال تیکت است و متاسفانه این صرافی تاکنون هیچ اطلاعیه تکمیلی در این خصوص منتشر نکرده است.

مجتبی،م
مجتبی،م
1 ماه قبل

سلام، وقت بخیر
صرافی هات بیت ارز ucdc که روی شبکه اربیتروم واسم ارسال کرده، چطور میتونم از متامسک به صرافی انتقالش بدم؟

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  مجتبی،م

سلام وقت بخیر
ببینید کدوم صرافی ایرانی این ارز با این شبکه رو پشتیبانی می‌کنه. داخل اون صرافی احراز هویت کنید، واریز رو بزنید، توکن USDC رو با همین شبکه انتخاب کنید، آدرس رو کپی کنید و در قسمت Send متامسک این آدرس رو پیست کنید و انتقال بدید.

مجید
مجید
1 ماه قبل

سلام دوستان،من ۱۷۰۰دلار ارز داشتم الان که رفتم نگا کردم اومده ۲۸۵۰ Htb بهم داده و ۴۲.۹ usdc یعنی عملا ۴۲دلار بهم داده،و ارز خودش (Htb) از بین رفته کلا،کسی میدونه چاره چیه؟یعنی دیگه پولمون رفته ؟

صدقی
صدقی
1 ماه قبل

سلام
متاسفانه من نمیتونم وارد اکانت بشم یعنی اصلا وارد نمیشه ایمیل و رمز رو که میزنم
پشتیبانی هم ازم اطلاعاتی میخاد مثل Id که من اصلا ندارم
باید چیکار کنم!؟!؟
خیلی پولم گیره اونجا

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  صدقی

سلام وقت بخیر
گزینه Forgot Password رو بزنید تا ایمیل تغییر پسورد برای شما ارسال بشه.
آی دی رو شما باید وارد حسابتون بشید تا براتون نمایش داده بشه.

مصطفی
مصطفی
1 ماه قبل
پاسخ به  صدقی

سلام.و وارد نرم‌افزار هات بیت بشید قسمت بالا سمت چپ زیر جیمیلتون یو آی دی موجود هست

علیپور
علیپور
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر.موقع خروج سرمایه از هات بیت خطای freeze asset failed رو میده کسی اطلاعی داره چه خطایی و چطور حل میشه؟

امیر ملکی
امیر ملکی
1 ماه قبل

سلام لطفاً پیگری کنید هرکار میکنم نمیتونم وارد حسابم شوم تا انتقال دهم ممنون

عبدخلیل فاطمی
عبدخلیل فاطمی
1 ماه قبل

من دارایی زیادی دارم در حال حاضر و از طریق سایت پشتیبانی اقدام کردم؟ آیا اتفاق خوبی خواهد افتاد…..‌
ممنون

شیرک . ب
شیرک . ب
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر . این ارزی که هاتبیت ارسال مینه منظورم اچ تی بی هستش . اصلا امکان این هست این ارز رو جایی بفروشیم یا تبدیلش کنیم به ارز دیگه ای . اگه اطلاعی دارین ممنوم میشم کمکم کنید

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  شیرک . ب

سلام
متاسفانه در حال حاضر مارکتی برای خرید و فروش این ارز وجود ندارد. بنابراین تنها راه ممکن صبر کردن برای آغاز به کار تیم جدید هات بیت و تصمیمات آتی آنها است.

دکمه بازگشت به بالا