صرافی ها

نحوه مواجه با انتقال اشتباه ارز دیجیتال

دنیای کریپتوکارنسی‌ها و خرید و فروش ارز دیجیتال می‌تواند پیچیده باشد به خصوص اگر کاملاً با آن آشنا نباشید. یکی از اشتباهات رایج بین فعالان این بازار، انجام تراکنش اشتباه ارز دیجیتال است. ارسال ارز به یک آدرس اشتباه برای فردی ناشناس یا ارسال ارز به آدرس یک ارز دیگر در شبکه‌ای متفاوت، از اشتباهات رایج کاربران هنگام انتقال ارز است.

در این مقاله والکس، به بررسی انواع انتقال اشتباه ارز دیجیتال و روش‌های بازیابی ارزهای دیجیتال گم‌ شده می‌پردازیم.

ارسال ارز به آدرس ناشناس در شبکه رمزارزها

یکی از رایج‌ترین انواع انتقال اشتباه ارز دیجیتال، ارسال ارز به یک آدرس ناشناس است. برای مثال فرد ممکن است از بین آدرس‌های قدیمی که هنگام ارسال ارز استفاده کرده است، یک آدرس اشتباه را انتخاب کرده و ارز خود را به آن ارسال کند.

با این کار ارز از دسترس کاربر خارج شده است و احتمال بازیابی آن نزدیک به صفر است. تنها در صورتی بازگردانی این ارز ممکن است که صاحب آدرس کیف پول مقصد را پیدا کرده و او نیز بپذیرد که ارز را برگرداند.

با توجه به این که معمولاً آدرس کیف پول‌ها ناشناس هستند، عملاً امکان پیدا کردن آن فرد وجود ندارد و ممکن است دارایی کاربر برای همیشه از دست رفته باشد.

انجام تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین قطعی و بدون امکان بازگشت یا لغو هستند. بنابراین بهتر است همیشه قبل از ارسال نهایی ارز، دوباره آدرس را با کیف پول مقصد چک کنید.

ارسال ارز به شبکه بلاک چین اشتباه

تا به حال پیش آمده است که یک ارز در بلاک چین ERC20  را به آدرسی در BEP20 بفرستید؟ معمولاً هنگامی که در کیف پول آدرس اشتباه برای یک ارز وارد می‌کنید، کیف پول آن را تشخیص داده و اجازه انجام تراکنش نمی‌دهد. اما دو بلاک چین اسمارت چین و اتریوم از فرمت مشابهی برای آدرس‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین کیف پول هم اشتباه بودن آدرس را تشخیص نداده و تراکنش انجام می‌شود.

اما با وجود تایید تراکنش، ارز هرگز به مقصد نخواهد رسید. هرچند راه حلی برای بازیابی آن وجود دارد؛ به شرط آن که به کلید خصوصی کیف پول خود دسترسی داشته باشید. شما هنگام راه‌اندازی کیف پول‌های آنلاین و آفلاین ارز دیجیتال کلمات بازیابی دریافت می‌کنید که همان راه دسترسی به کلید خصوصی شماست.

در این مقاله ما برای نمونه روش بازیابی ارز بایننس کوین (BNB) که به آدرس اتریوم ارسال شده است را بررسی خواهیم کرد. اصول بازیابی همه ارزها که به بلاک چین‌های مختلف ارسال شده‌اند (اگر قابل بازیابی باشند) به همین شکل هستند.

نحوه بازگرداندن تراکنش اشتباه در کیف پول تراست ولت

ما برای مثال، یک تراکنش انتقال اشتباه ارز دیجیتال BNB به اتریوم در کیف پول تراست ولت انجام دادیم تا بتوانیم مراحل بازیابی را برای شما توضیح دهیم. در طی این مراحل هدف این است که کلید خصوصی کیف اتریوم را استخراج کرده و به عنوان کیف بایننس کوین ایمپورت کنیم.

این روش فقط در کیف پول‌هایی مانند تراست ولت که امکان ایمپورت کردن کلید خصوصی را دارند، مفید است. فرض کنید شما انتقال اشتباه ارز دیجیتال را انجام داده‌اید:

برای بازیابی ارز خود:

  • قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که کلمات بازیابی ولت را در جای امن و مطمئنی ذخیره کرده‌اید.
  • به سایت تبدیل کد Mnemonic بروید.
  • کلمات بازیابی ولت خود را در فیلد BIP39 وارد کنید.
بازیابی تراکنش اشتباه
  • گزینۀ ETH را انتخاب کنید. این آدرس خصوصی کیف پولی است که اشتباهی به آن BNB ارسال کرده‌اید.
  • کلید خصوصی کیف پول BNB را از لیست Derived Addresses انتخاب کنید. اگر تمام مراحل را درست پیش رفته باشید، Privet Key در ردیف اول بخش Table، آخر ردیف سمت راست است.
بازگشت تراکنش اشتباه
  • کلید خصوصی ETH را به عنوان کیف BNB Smart Chain در تراست ولت خود ایمپورت کنید.

برای ایمپورت کلید خصوصی اتریوم در تراست ولت این مراحل را طی کنید

  • تراست ولت را باز کنید و به بخش Setting بروید.
  • گزینه اول یعنی Wallets را انتخاب کنید.
انتخاب ولت برای بازگردانی تراکنش اشتباه
  • گزینه + را از بالا سمت راست صفحه انتخاب کنید.
بازگردانی تراکنش در تراست ولت
  • گزینۀ I already have a wallet را انتخاب کنید.
مراحل حل مشکل تراکنش اشتباه در تراست ولت
  • گزینۀ BNB Smart Chain را انتخاب کنید. یعنی باید آدرس خصوصی کیف اتریوم خود را به عنوان یک کیف BNB Smart Chain ایمپورت کنید.
انتخاب شبکه برای بازیابی تراکنش اشتباه
  • گزینۀ Privet Key را انتخاب کنید. کلید ۶۴ حرفی که به شما داده شده است را در کادر وارد کنید و Import را بزنید.
گزینۀ Privet Key  در تراست ولت

با طی این مراحل باید بتوانید در کیف پول خود دارایی BNB خود را پیدا کنید.

بازیابی ارز از کیف پول‌هایی که امکان ایمپورت با کلید خصوصی را ندارند

اگر از کیف پولی استفاده می‌کنید که امکان ایجاد کیف پول با کلید خصوصی را ندارند، دو راه پیش رو دارید. با پشتیبانی کیف پول تماس بگیرید. وضعیت تراکنش خود را برای آن‌ها توضیح دهید و بخواهید ارز شما را بازگردانند. کیف پول لجر در صورتی که بتوانید با اسناد کافی این موضوع را ثابت کنید، ارز را برای شما بازگردانی خواهد کرد.

 کلید خصوصی خود را استخراج کرده و آن را در یک کیف پول دیگر که از فرمت کلید خصوصی شما پشتیبانی می‌کند، ایمپورت کنید. به این کار مهاجرت بین کیف پول‌ها هم گفته می‌شود. برای مثال، می‌توان این کار را بین کیف پول‌های زیر انجام داد:

  • Mycelium
  • Copay
  • Bitpay
  • Jaxx
  • Ledger
  • Keepkey
  • Trezor
  • info
  • Exodus
  • Trust
  • Coinomi

همه این کیف پول‌ها با BIP44 سازگار هستند.

ارسال ارز به صرافی بدون وارد کردن Tag یا Memo

انتقال ارز به صرافی بدون وارد کردن تگ

برخی از ارزها مانند ریپل (XRP) یا BNB در صرافی‌ها آدرس اختصاصی ندارند. صرافی‌ها برای همه اعضا از یک آدرس کیف پول استفاده می‌کنند و با استفاده از ابزار تگ یا ممو، بین کیف پول اعضا تمایز ایجاد می‌کنند. بنابراین هنگام ارسال ارز به کیف پول صرافی باید حتماً تگ اختصاصی کیف پول خودتان در صرافی را وارد کنید. در غیر این صورت ارز شما هرگز به مقصد نخواهد رسید.

برای این انتقال اشتباه ارز دیجیتال هم راه حلی وجود دارد. شما باید با پشتیبانی صرافی مقصد از طریق چت آنلاین، تیکت یا ایمیل تماس بگیرید. در متن پیام خود، رسید تراکنش که کیف پول مبدا در اختیار شما گذاشته است را به همراه هش تراکنش قرار دهید. با این کار ثابت می‌کنید که ارز را به حساب صرافی واریز کرده‌اید و فقط تگ را فراموش کردید.

در صورت امکان پشتیبانی صرافی مقصد بعد از بررسی تمام اسناد لازم، ارز را به حساب شخصی شما در صرافی برمی‌گرداند، اما همچنان امکان دارد که ارز شما برای همیشه گم شده باشد.

بازیابی به کمک تیم والکس

در بسیاری از مواقع، متأسفانه هیچ راهی برای بازگشت ارزی که به آدرس اشتباه ارسال شده است وجود ندارد. بهتر است قبل از انجام تراکنش، نسبت به این موضوع کاملاً آگاه باشید و خیلی دقیق مشخصات تراکنش را بررسی کنید.

حتما هر بار موقع ارسال ارز، آدرس مقصد را با گیرنده بررسی کنید. حتی آدرس‌های قدیمی که تا به حال چندین بار به آن ارز ارسال کرده‌اید.

اگر انتقال اشتباه ارز دیجیتال انجام داده‌اید و راه حل آن را در این مقاله پیدا نکردید، در کامنت‌ها برای ما مشخصات دقیق تراکنش را بفرستید. ما برای بررسی امکان بازگشت ارز گمشده، به اطلاعات زیر نیاز داریم:

  • نام و نوع کیف پول مبدا و مقصد
  • نام ارزی که به آدرس اشتباه ارسال شده است
  • نام و آدرس ارز مقصد

ما در صرافی ارز دیجیتال والکس در صورت امکان، روش بازگردانی ارز دیجیتال گم شده را برای شما ارسال خواهیم کرد.

اگر بیت کوین را به آدرس نامعتبر بفرستید چه اتفاقی می افتد؟

پرداخت رد می‌شود و بلاک چین آن را تایید نمی‌کند. به عنوان نتیجه، هیچ صرافی ارز دیجیتال وجود نخواهد داشت. همه آدرس‌های بیت کوین قابل قبول  از پیش وجود دارد. نمی توان یک مورد جدید ایجاد کرد.

اگر رمزارز را به شبکه اشتباهی ارسال کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کریپتو شما در شبکه اشتباهی است، ممکن است برای هدف مورد نیاز شما قابل استفاده نباشد. به عنوان مثال، اتریوم ارسال شده به BSC در DApps و قراردادهای هوشمند اتریوم قابل استفاده نخواهد بود.

نحوه بازگرداندن تراکنش اشتباه در کیف پول تراست ولت چگونه است

می توانید با رفتن به سایت تبدیل کد Mnemonic و وارد کردن کلمات بازیابی ولت خود را در فیلد BIP39 و انتخاب گزینۀ ETH و مراحل دیگر کار بازیابی تراکنش را انجام دهید .

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۱۸

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1.6K دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حامد ملوندی
حامد ملوندی
5 روز قبل

سلام خسته نباشید من مقداری ارز Aibb میخواستم برای فروش به آدرس صرافی ارسال کنم که به اشتباه ارز رو به آدرس عمومی ارز coQارسال کردم راهی برای برگرداندن ارز هست یانه ممنون

ر رواقی
ر رواقی
5 روز قبل
پاسخ به  حامد ملوندی

سلام
اگر تراکنش اشتباهی به آدرس یک صرافی متمرکز ارسال کرده اید، فقط و فقط باید از طریق ارتباط با پشتیبانی صرافی این مساله را پیگیری کنید.

ابراهیم عباسیان
ابراهیم عباسیان
5 روز قبل

ارز زیکش رو از تراست والت روی شبکه اصلی خودش برداشت زدم
انتقال دادم به صرافی ایرانی با آدرس bep20

ولی هنوز به صرافی واریز نشده آیا امکان برگردوندن ارز zecرو دارم الان؟

ر رواقی
ر رواقی
5 روز قبل

سلام
در صورت عدم تطابق شبکه مبدا با شبکه مقصد، شما یک تراکنش اشتباه انجام داده اید. لطفا این مساله را با پشتیبانی صرافی مربوطه درمیان بگذارید.

احمد
احمد
6 روز قبل

دوستان من تجربه شخصی خودم رو بگم شاید به دردتون بخوره … از صرافی به کیف پول تراست ولت اتریوم میخواستم انتقال بدم شبکه انتقال رو optimistic)op) انتخاب کردم بودم ولی ادرس کیف پول مقصد در تراست ولت eth(eth) بود و مبلغ از صرافی کم شد ولی به کیف پول ethوارد نشد در قسمت add tokens تراست ولت optimistic etherium رو که اضافه کردم دیدم اون مبلغم به این آدرس وارد شده بود

احمد
احمد
6 روز قبل

سلام وقت بخیر
من از صرافی مکسی به کیف پول تراست ولت میخواستم یه مقدار اتریوم انتقال بدم ادرس کیف پول eth(eth) بود و من داخل صرافی شبکه انتقال رو op انتخاب کردم و مبلغ وارد نشد ایا امکان پیگیری و بازگشت داره

ر رواقی
ر رواقی
4 روز قبل
پاسخ به  احمد

سلام
توجه داشته باشید که تراکنش های اشتباه همیشه قابل بازگشت نیستتد و قبل از تراکنش، به دقت از تطبیق شبکه ها اطمینان کسب کنید.
برای بازیابی این تراکنش لطفا کلید خصوصی شبکه اتریوم تراست ولت خود را استخراج کرده و مجددا آن را به عنوان کیف پول Optimism ایمپورت کنید.

علی اکبر باقری
علی اکبر باقری
11 روز قبل

سلام من ترون زدم به یه آدرس اشتباه مقدارش کم بود بی خیالش شدم فقط می خواستم ببینم آیا قابل برگشت هست؟

ر رواقی
ر رواقی
11 روز قبل

سلام
متاسفانه ارسال تراکنش رمزارزی به آدرس اشتباه قابل بازگشت نیست.

م. کامیاب
م. کامیاب
14 روز قبل

به پشتیبانی *** پیام دادم که این مشکل برام پیش اومد و هش رو براشون فرستادم گفتن ما این ارز رو پشتیبانی نمیکنیم و ارز شما قابل بازیابی نیس . اگه راهی برای بازیابی هست لطفا بهم بگین

ر رواقی
ر رواقی
14 روز قبل
پاسخ به  م. کامیاب

سلام
دوست عزیز با توجه به اینکه مقصد تراکنش اشتباه شما یک صرافی متمرکز است، فقط و فقط از طریق همکاری تیم پشتیبانی صرافی، تراکنش مربوطه بازیابی میشود و راهکار دیگری وجود ندارد.

فرزاد احمدی
فرزاد احمدی
15 روز قبل

سلام جناب من به اشتباه اتریوم رو به آدرس بایننس اسمارت چین ارسال کردم می‌خوام بدونم دقیقا چیکار کنم برگرده توی کیف پول تراست ولتمم هستش

ر رواقی
ر رواقی
11 روز قبل
پاسخ به  فرزاد احمدی

سلام
در صورتی که کیف پول مقصد از نوع خودحضانتی است و به کلیدهای خصوصی آن دسترسی دارید، لطفا کلید خصوصی کیف پول اسمارت چین آن را ابتدا استخراج کرده و مجددا آن را به عنوان کیف پول اتریوم ایمپورت کنید.

م. کامیاب
م. کامیاب
15 روز قبل

سلام جناب خسته نباشین. من در تراس ولتم مقداری ارز پوکوین داشتم و خواستم سواپ کنم نشد و یه کار احمقانه کردم گفتم بفرستمش به صرافی *** که اونجا فعالم. دریافتی بایننس کوین رو زدم و کد اونو تو قسمت سند پوکوین تو تراس ولتم پیست کردم و بدون هیچ هشداری چون همشبکه بودن ارسال انجام شد ولی به حساب من تو *** ارسال نشد. از پشتیبانیشون پرسیدم گفتن ما اون ارز پوکوین رو پشتیبانی نمیکنیم و پول شما قابل بازیابی نیست . توروخدا اگه راهی برا بازیابی هست بگین ۱۵۰ ملیون پولم‌ رو هواست

ر رواقی
ر رواقی
11 روز قبل
پاسخ به  م. کامیاب

سلام
دوست عزیز از اتفاق پیش آمده برای شما متاسفیم. همیشه هنگام تراکنش آدرس مقصد و شبکه آن را به دقت بررسی کنید. با توجه به اینکه مقصد این تراکنش شما یک صرافی متمرکز است، فقط در صورت همکاری تیم پشتیبانی دارایی شما بازیابی میشود. در برخی موارد صرافی ها در صورت دریافت حق الزحمه این کار را انجام میدهند. بنابراین فقط باید این مساله را با پشتیبانی صرافی مورد نظر درمیان بگذارید.

احسان
احسان
17 روز قبل

با سلام.من ارز شیبا از کیف پول تراست ولت با شبکه BEP20 به صرافی کوینکس با ادرس گیرنده در شبکه ERC20 انتقال داده ام و به دلیل این اشتباه به صرافی مقصد واریز نگردیده است.لطفا من را راهنمایی بفرمایید.با تشکر

ر رواقی
ر رواقی
14 روز قبل
پاسخ به  احسان

سلام
با توجه به اینکه مقصد این تراکنش اشتباه یک صرافی متمرکز است، فقط از طریق ارتباط با پشتیبانی صرافی مقصد، میتوانید این مشکل را پیگیری کنید.

احسان ک
احسان ک
12 روز قبل
پاسخ به  احسان

من هم دقیقا همین اشتباه رو انجام دادم، شما موفق شدید پول رو پس بگیرید؟

زهرا باقری
زهرا باقری
18 روز قبل

سلام، من چندماه پیش ارز بلوکی رو که رو شبکه اتریوم بود از تراست ولتم به صرافی والکس فرستادم که متاسفانه تو این صرافی اینارز فقط شبکه بایننس داشته، الان میتونم این ارز رو برگردونم به تراست ولتم؟ چیکار باید بکنم؟

ر رواقی
ر رواقی
16 روز قبل
پاسخ به  زهرا باقری

سلام
به دلیل عدم رعایت شبکه مبدا با مقصد، شما یک تراکنش اشتباه انجام داده اید. لطفا این مساله را با همکاران ما در پنل پشتیبانی در میان بگذارید.

اصغر
اصغر
19 روز قبل

سلام خسته نباشید من به اشتباه برای یه ولتی ارز ریختم طرف از اشنایان بود ولی قبول نمیکنه برگردونه راهی هست ؟

ر رواقی
ر رواقی
17 روز قبل
پاسخ به  اصغر

سلام
در بلاکچین امکان بازگشت تراکنش توسط فرد ارسال کننده وجود ندارد. شما میتوانید با ارائه هش تراکنش و اثبات تطبیق آدرس گیرنده با کیف پول فرد موردنظر، این مساله را پیگیری کنید.

سعید درویش
سعید درویش
19 روز قبل

سلام وقت بخیر
مقداری شیبا رو از تراست ولت به صر افی کوکوین انتقال دادم ، ولی اشتباهی که انجام شد این بود : شیبا تو تراست ولت در بستر BEP20 بود و آدرس دریافت شیبا متاسفانه ERC20 !! چه راهی وجود داره ؟ ممنونم

آرن امیریان
آرن امیریان
19 روز قبل
پاسخ به  سعید درویش

سلام وقت بخیر
با پشتیبانی صرافی صحبت کنید راهنماییتون می‌کنن.

سعید درویش
سعید درویش
19 روز قبل
پاسخ به  آرن امیریان

ممنونم ازت
صرافی میگه هزینه داره این کار و ریسکی هم هست
یه سوال دیگه برادر ، کلید خصوصی صرافی(کوکوین) قابل دریافت هست ؟ ممنونم

آرن امیریان
آرن امیریان
9 روز قبل
پاسخ به  سعید درویش

خواهش می‌کنم.
بله ولی از اونجایی که شما به صرافی ارسال کردید، فقط صرافی می‌تونه این کارو براتون انجام بده.
خیر کیف پول صرافی‌ها از نوع غیرحضانتی هستن و کلیدهای خصوصی رو در اختیار کاربران قرار نمیدن.

محمد
محمد
20 روز قبل

برای ریکاوری حتما باید از والت ما همان والتی باشه که باهاش انتقال اشتباه رو انجام داده ایم یا میتونه والت جدیدی رو بسازیم و اون اطلاعات رو وارد کنیم تا asset ها در معرض هک شدن یا کیف پولمون در اختیار فرد دیگه ای قرار نگیره؟

آرن امیریان
آرن امیریان
20 روز قبل
پاسخ به  محمد

سلام وقتتون بخیر
اگر خود کیف پولتون مشکل داشته باشه، عبارات بازیابی رو داخل کیف پول دیگه‌ای وارد کنید اوکیه. ولی اگر کلید خصوصی (یا همون عبارات بازیابی) به خطر افتاده باشه، اگر جای دیگه هم بازیابی کنید، خطرناکه.

محمد
محمد
20 روز قبل

سلام
یه چیزی خیلی برام قابل درک نیست
خب اگر ما فریز های کلیدی والت رو اینجا وارد کنیم که عملا اگر جایی در اون سایت ذخیره بشه براحتی به والت ما دسترسی خواهد داشت!

سوالی هم داشتم ، من قصد انتقال اتریوم از تراست والت به اکانت خودم در crypto.com رو داشتم که شبکه انتقال رو اشتباه انتخاب کردم و دقیقا به مانند مثال شما عمل کردم
آیا اگر صرافی باهام همکاری نکنه باز هم با روش شما قابل بازریابی هست؟ چون پشتیبانی خیلی بدی داره و اصلا پاسخ نمیدن

ر رواقی
ر رواقی
19 روز قبل
پاسخ به  محمد

سلام
بله، در صورت وارد کردن عبارات بازیابی یا کلید خصوصی در پلتفرمهای نامعتبر خطر سرقت دارایی وجود دارد.
در خصوص بازیابی تراکنش های اشتباه، به این نکته توجه داشته باشید که روش گفته شده فقط مربوط به ارسال رمزارز به کیف پول های خودحضانتی (مثل تراست ولت) است. اگر تراکنش اشتباهی را به مقصد یک صرافی انجام داده اید، تنها راه بازگشت آن، همکاری تیم پشتیبانی صرافی با شماست. لطفا این مساله را با پشتیبانی پلتفرم مربوطه درمیان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا