اخبار بیت کوین

۹ سال با دستگاه خودپرداز بیت کوین: شرایط فعلی چگونه است؟

پس از گذشت نزدیک به یک دهه، هم‌اکنون در حدود ۳۹۰۰۰ خودپرداز در سطح جهان وجود دارد

در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳، کافی شاپی در ونکوور، میزبان نخستین دستگاه خودپرداز بیت کوین در جهان شد. این دستگاه توسط شرکت Robocoin ساخت و راه‌اندازی شد.

به گزارش والکس و به نقل از کوین تلگراف، دستگاه مزبور در نخستین هفته فعالیت، ۳۴۸ تراکنش به ارزش بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار را پردازش کرد.

حال در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲، کمی پس از گذشت ۹ سال از راه‌اندازی نخستین دستگاه خودپرداز بیت کوین، روبوکوین دیگر به فعالیت خود ادامه نمی‌دهد و اولین دستگاه ATM نیز احتمالا تاکنون حذف یا جایگزین شده است. اما تعداد این دستگاه‌ها به تدریج در حال افزایش بوده است. طبق آمار سایت Coin ATM Radar، تعداد ۳۸۸۰۴ دستگاه در حال حاضر در سطح جهان وجود دارد.

قطب جهانی دستگاه‌های خودپرداز طی این سال‌ها تغییر کرده است؛ ایالات متحده امروزه میزبان ۸۸ درصد از کل دستگاه‌های ATM ارز دیجیتال در جهان است. ۹۰ درصد دستگاه‌های جدید نصب شده طی ماه‌های اخیر همگی در آمریکا بوده‌اند.

در ماه اکتبر، از میان ۲۰۵ دستگاه جدید در سطح جهان، ۱۲۹ عدد در ایالات متحده قرار داشت.

کانادا که خانه نخستین ATM بیت کوین بود، رشد کمتری را در ادامه تجربه کرد. در حال حاضر ۵۶۶ دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در این کشور وجود دارد که کانادا را از حیث تعداد بدل به دومین کشور (با سهم ۶.۶ درصدی) در سطح جهان می‌کند.

اسپانیا با ۲۱۵ خودپرداز در رتبه سوم جهان جای دارد.

برآورد ماه جولای Research and Markets نشان می‌دهد که ارزش کنونی این بازار ۴۶.۴ میلیون دلار است. پیش‌بینی می‌شود این حوزه با رشدی ده برابری تا سال ۲۰۲۷ به ۴۷۲ میلیون دلار برسد.

اما همچون دیگر محصولات این صنعت، نصب دستگاه‌های ATM جدید نیز از وضعیت خرسی بازار در سال جاری تاثیر پذیرفت. تعداد نصب‌های جدید در بازه ژانویه تا ماه می کند شد سپس بین ژوئن تا آگوست وضعیت کمی بهبود یافت اما ماه سپتامبر، نخستین بار در تاریخ بود که نرخ پیشرفت این حوزه منفی شد. در این ماه ۴۵۹ دستگاه در سطح جهان از چرخه فعالیت خارج شد.

بیت کوین همچنان پرطرفدارترین ارز دیجیتال در بین ارزهای منتقل شده به وسیله دستگاه‌‌های خودپرداز است. تقریبا تمامی این دستگاه‌ها از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. برخی دیگر از رمزارزها نیز توسط دستگاه‌ها پشتیبانی می‌شوند.

لایت کوین و اتریوم گزینه‌های محبوب بعدی هستند. به ترتیب ۸۱ و ۷۴ درصد از دستگاه‌های ATM از این دو شبکه پشتیبانی می‌کنند. دوج کوین با ۴۰ درصد، در رتبه چهارم قرار دارد.

در اوایا ماه اکتبر، مقامات آمریکایی در خصوص افزایش اقبال کلاهبرداران به دستگاه‌های ATM ارز دیجیتال برای اخاذی از قربانیان خود هشدار دادند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
کوین تلگراف
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا