سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

مهمترین شرکت های سرمایه گذار DOGE

دوج کوین، نماد ارز دیجیتالیست که به ما ثابت کرد برای موفقیت در بازار رمزارزها لزماً به داشتن پشتوانه و تیم توسعه‌دهنده قوی نیاز نیست. این توکن با رشد چند هزار درصدی خود قواعد بازی بازار رمزارزها را به چالش کشید و توانست در کنار غول‌های بزرگ این حوزه نامی را برای خود دست و پا کند. امروزه با نگاهی به لیست شرکت های سرمایه گذار DOGE، نام‌های بزرگی را مشاهده می‌کنید که هر یک به تنهایی برای ترغیب شما به معامله دوج کوین کفایت می‌کند.

در ادامه این مقاله قصد داریم با نگاهی متفاوت داستان پیداش این میم کوین را مرور کنیم و به معرفی برخی از مطرح‌ترین شرکت های سرمایه گذار DOGE بپردازیم.

داستان پیدایش دوج کوین

فصل اول: شوخی

همین ابتدا اجازه بدید صحبتم را با یک جمله کلیشه‌ای که قطعاً صدها یا هزاران بار شنیده‌اید آغاز کنم: «دوج ‌کوین، رمزارزی که در ابتدا به عنوان یک شوخی اینترنتی ایجاد شد». بله واقعاً همینطور است. دوج کوین یک شوخی بود و نه بیشتر. این ارز بر اساس یک شوخی یا حتی یک لجبازی بچگانه از سوی جکسون پالمر (Jackson Palmer) در سال ۲۰۱۳ خلق شد. پالمر قصد داشت ثابت کند هیچ چیز منحصر به فردی درخصوص بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که بخواهیم از آن برای خود یک بُت بسازیم وجود ندارد. او برای اثبات این ادعای خود، دست به اقدامی جالب زد که در ادامه به شما می‌گویم.

اما قبل از هر چیز، اصلاً جکسون پالمر کیست؟ 

جکسون پالمر خالق دوج کوین

جکسون پالمر، مهندس نرم‌افزار و تحلیلگر بازارهای مالی اهل استرالیاست. او بیش از ۱۰ سال در کمپانی نام‌آشنای ادوبی سمت‌های مدیریتی داشت و تا همین اواخر هم (ژوئیه ۲۰۲۱) رئیس بخش مدیریت محصول و علوم داده شرکت ادوبی بود. پالمر رمزارزها را یک فناوری حامی نظام سرمایه‌داری و طبقه حاکم جامعه می‌دانست و معتقد بود این صنعت اساساً برای کلاهبرداری از انسان‌های ساده‌لوح و اقشار کم درآمد ایجاد شده است! اما خبر نداشت دست سرنوشت برای او چه برنامه‌ای تدارک دیده و پالمر که یکی از منتقدین سرسخت رمزارزها بود، در نهایت خالق یکی از معروف‌ترین میم کوین‌های بازار شد. 

پالمر علاقه زیادی به توییتر داشت و با اظهار نظرات جنجالی خود توانست توجه عموم کاربران حوزه کریپتو را به خود جلب کند. به عنوان مثال او در یکی از توییت‌های جنجالی خود در ۱۴ ژوئیه گفت:

صنعت رمزارزها، شبکه‌ایست که از ارتباطات معاملاتی مشکوک بهره می‌برد. این شبکه با استخدام اینفلوئنسرها و قدرت رسانه‌ای قوی خود، در تلاش است تا حُقه «یک‌شبه پولدار شدن» را در بین افراد مستاصل و ساده‌لوح به راه بیندازد و از این راه، منبع درآمد جدیدی برای خود دست و پا کند.

اما این پایان سماجت‌های پالمر برای تخریب و سرکوب رمزارزها نبود. اقدام جالب‌تر او که در بالا وعده آن را دادم مربوط به اواخر سال ۲۰۱۳ است. پالمر دامنه dogecoin.com را خریداری کرد تا به عنوان یک شوخی با جامعه کریپتو، از رونمایی ارز دیجیتال خود خبر دهد. به نوعی پالمر با این کار می‌خواست به فعالان این حوزه بفهماند هیچ چیزی پشت رمزارزها نیست، آنها آینده‌ای ندارند و هر فردی می‌تواند با زدن یک وب‌سایت توکن خود را ارایه دهد. 

فصل دوم: تولد

پالمر در ابتدا ایده‌ای برای ساخت رمزارز خود نداشت و این بیشتر شبیه یک بلوف بود. همانطور که اشاره شد نیت اصلی او از این وب‌سایت، تمسخر هرچه بیشتر صنعت نوپای کریپتوکارنسی در آن سال‌ها بود. یکی از معروف‌ترین سخن‌های پالمر در ارتباط با دوج کوین که بعدها در مجله Vice چاپ شد این است:

یک شب که از محل کارم برگشتم، درحالی‌ که نوشیدنی خود را می‌نوشیدم و وقت زیادی داشتم، دامنه dogecoin.com را ثبت کردم. بعد با فتوشاپ لوگو دوج را ساختم و آن در سایت آپلود کردم.

فعالیت‌های زیاد پالمر در توییتر باعث آشنایی و رفاقت او با یک مهندس نرم‌افزار از شرکت آی بی ام به نام بیلی مارکوس (Billy Markus) شد. مارکوس پس از مدتی شروع به کدنویسی دوج کوین بر اساس اسکریپت‌‌‌‌‌های لایت کوین کرد و به همین راحتی دوج کوین متولد شد. بعدها مارکوس در یکی از مصاحبه‌های خود گفت:

در حقیقت دوج کوین بدون اینکه واقعاً درباره آن به شکل جدی فکر شود، ساخته شد.

بیلی مارکوس خالق دوج کوین

اما قطع به یقین، اینکه روزی همه در خصوص سیل انبوه شرکت‌های پذیرنده دوج کوین بخواهند صحبت کنند و این میم کوین در جمع ۱۰ ارز دیجیتال برتر مارکت قرار بگیرد، در مخیله این زوج توسعه‌دهنده نمی‌گنجید. من مطمئنم پالمر و مارکوس هیچ آینده روشنی برای ارز خود متصور نبودند. منطقی هم به قضیه نگاه کنیم درست است. رمزارزی که بدون پیش‌زمینه فنی و تحقیقاتی کافی، طی چند روز خلق شد. حتی بیلی مارکوس، سازنده اصلی دوج کوین، ۲ سال بعد تمام موجودی DOGE خود را (۸/۴ میلیارد توکن دوج) برای خرید یک خودرو هوندا سیویک دست دوم فروخت! مارکوس اگر ۵ سال بیشتر صبر می‌کرد می‌توانست با این مقدار دوج کوین (۶/۳ میلیارد دلار) خود، ۱۲ درصد کل سهام کمپانی هوندا را خریداری کند. 

به هر حال صحبت کردن از گذشته خصوصا در مورد بازار کریپتو ممکن است برای بسیاری از ما دردآور باشد. اما قطعاً دوج کوین یک استثنا بود یا شاید یک توکن نظرکرده که می‌خواست کلاس جدیدی از دارایی‌های رمزارزی (میم کوین) را به وجود آورد که موفق هم شد. 

دلایل محبوبیت دوج کوین

دلایل محبوبیت دوج کوین

احتمالاً می‌پرسید دوج کوین به چه دلیل به یک روش پرداخت محبوب به جای ارزهای سنتی و یا سایر رمزارزها بدل شده است؟ بدون شک تاثیر حمایت‌های ایلان ماسک در این قضیه قابل چشم‌پوشی نیست. ماسک با ۲۹۳ میلیارد دلار دارایی، ثروتمندترین فرد جهان است و حمایت او از هر پدیده‌ای می‌تواند مانند یک اکسیر حیات بخش عمل کند.  اما صرف نظر از ایلان ماسک، دلایل دیگری هم برای محبوبیت دوج کوین وجود دارد:

  • از آنجا که دوج کوین دارای ارزش ​​ناچیزی است، می‌توان از این ارز برای پرداخت‌های خُرد استفاده کرد. 
  • دوج کوین برخلاف بیت کوین، نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد. بنابراین، این توکن بهترین انتخاب برای افرادیست که می‌خواهند پرداخت‌های ارز دیجیتال را آزمایش کنند.
  • به دلیل اینکه دوج کوین از فناوری بلاکچین نسبتاً سریعی استفاده می‌کند، لازم نیست زمان زیادی برای تایید تراکنش خود منتظر بمانید. این برای صاحبان مشاغل خُرد مفید است.
  • دوج کوین با وجود شروع شوخی گونه‌ای که داشت، اکنون به یک سکه تمام عیار بدل شده است. بدین معنا که صرافی‌ها، کیف پول‌ها و ابزارهای تحلیلی زیادی از این ارز پشتیبانی می‌کنند.
  • دوج کوین یکی از کمترین کارمزدهای تراکنش را دارد.

معرفی شرکت های سرمایه گذار DOGE

دوج کوین یک روش پرداخت محبوب در بین تجار و مشتریان است. به همین دلیل، امروزه می‌توانید صدها ارائه‌دهنده خدمات را پیدا کنید که این ارز دیجیتال را پذیرفته‌اند. از آنجا که معرفی تمامی شرکت‌ها از حوصله این مقاله خارج است، در ادامه تعدادی از شرکت های ‎سرمایه گذار DOGE، خرده‌فروشان، ارایه دهندگان خدمات اینترنتی و … رامعرفی می‌کنیم.

ایلان ماسک با تسلا و اسپیس ایکس آمد

ایلان ماسک

تقریبا همه ما می‌دانیم که ایلان ماسک از پذیرش ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. او حتی سال ۲۰۲۱ شروع به پذیرش بیت کوین در شرکت تسلا، بزرگ‌ترین کمپانی فعال در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی کرد. با این حال بعداً این شرکت پرداخت‌های بیت کوین را متوقف کرد. زیرا ماسک نگران آسیب‌های زیست محیطی ناشی از استخراج BTC بود. اما اخیراً این میلیارد اعلام کرده کاربرانی که دوج کوین در اختیار دارند می‌توانند از آن برای خدمات و محصولات این شرکت استفاده کنند. البته فعلاً فقط برخی محصولات تسلا با دوج کوین قیمت‌گذاری شده‌اند. البته به نظر می‌رسد در آینده شاهد تنوع بیشتری از محصولات تسلا خواهیم بود. برای مثال، امکان خرید تسلا Cyberquad که یک چهارچرخ ۱۹۰۰ دلاری مخصوص کودکان است، با دوج کوین فراهم شده است.

همچنین کمپانی دیگر ایلان ماسک، اسپیس ایکس (SpaceX) یکی دیگر از شرکت های سرمایه گذار DOGE است که قصد دارد طی یک ماموریت فضایی، ماهواره‌ای به نام دوج وان را راهی ماه کند. اتفاقی از این جذاب‌تر در حوزه کریپتو سراغ دارید؟ این بار دوج کوین برخلاف شعارهای قبلی خود، واقعاً به ماه خواهد رفت! هدف از این مأموریت جمع‌آوری داده‌های حیاتی از سطح ماه است و هزینه تمام بخش‌های این پروژه با دوج کوین پرداخت می‌شود.

این ماموریت کاربرد رمز ارزها را فراتر از مدار زمین نشان می‌دهد و پایه و اساس تجارت میان‌سیاره‌ای را ایجاد خواهد کرد.

تام اوچینرو، معاون بخش تجاری شرکت اسپیس ایکس

تیم بسکتبال دالاس ماوریکس

پذیرش دوج کوین در دالاس مارویکس

در اوایل ماه مارس سال گذشته، تیم بسکتبال دالاس ماوریکس، متعلق به مارک کوبان (Mark Cuban)، به یکی دیگر از شرکت های سرمایه گذار DODE بدل شد. این باشگاه برای فروش آنلاین بلیط و کالاهای هواداری خود، دوج کوین را هم به سیستم پرداخت خود اضافه کرد. کوبان در ۶ مارس طی توییتی گفت:

دالاس ماوریکس بیش از ۲۰ هزار تراکنش دوج کوین را به ثبت رساند و ما را به بزرگترین معامله‌گر دوج در جهان تبدیل کرده است! از همه شما سپاسگزارم!!!

کوبان چند روز بعد مجدداً در توییتی گفت:

فروش محصولات ماوریکس با دوج، در ماه گذشته ۵۵۰ درصد افزایش یافت. ما در حال حاضر معادل ۱۲۲ هزار دوج کوین، کالا فروخته‌ایم! ما فعلا حتی یک DOGE خود را هم نخواهیم فروخت

The Value Hosted

Value Hosted یک ارائه دهنده خدمات وب در بریتانیا، ایالات متحده و جنوب آسیاست که سرویس‌هایی همچون هاست اشتراکی (Shared hosting)، گواهی‌های SSL و سرورهای اختصاصی را از طریق دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال ارایه می‌دهد. شما همچنین در این پلتفرم از یکسری قابلیت‌های ویژه مانند حفاظت در برابر حملات دیداس (DDoS) و توسعه محتوای تحت وب SEO برخوردار خواهید بود. این ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ به دلیل بازخوردهای مثبتی که در گذشته دریافت کرده است، بسیار مورد توجه کاربران است. بنابراین اگر قصد دارید با دوج کوین خود خدمات هاستینگ وب مقرون به صرفه‌ای دریافت کنید، کافیست یکبار The Value Hosted را امتحان کنید.

پلتفرم تراولا

پذیرش DOGE در تراولا

Travala.com یکی از پلتفرم‌های مسافرتی انقلابی است که به شما امکان رزرو بیش از ۵۰۰ هزار هتل و سایر خدمات اقامتی را توسط ارزهای دیجیتال می‌دهد. خوشبختانه دوج کوین هم توسط این پلتفرم پشتیبانی می‌شود. از آنجایی که تراولا خود را به عنوان یک آژانس مسافرتی آنلاین معرفی کرده است، از یک درگاه پرداخت اختصاصی برای پذیرش رمزارزها استفاده می‌کند. با این وجود، به خاطر داشته باشید که باید تعداد زیادی توکن دوج را برای رزرو یک اتاق خرج کنید. این سایت اکنون از رزرو پروازها هم پشتیبانی می‌کند. تراوالا یکی از یکی گسترده‌ترین مجموعه‌های پرداخت رمزارزیست که به غیر از دوج کوین، از بیش از ۴۰ ارز دیجیتال مانند بیت کوین، لایت کوین، زی کش، بایننس کوین و … پشتیبانی می‌کند.

شرکت پست اوک موتورز

بر اساس گزارشی که از سوی Click2houston.com منتشر شد، تیلمان فرتیتا (Tilman Fertitta)، بنیانگذار شرکت پست اوک موتورز که خود را تنها نمایندگی مجاز خودروهای بنتلی در هیوستون، بوگاتی در تگزاس و رولزرویس در خلیج فارس می‌داند، پرداخت‌های دوج کوین را در کنار سایر رمزارزها برای فروش خودروهای لوکس خود می‌پذیرد.

این شرکت همچنین از مدتها قبل پذیرش بیت کوین را برای فروش محصولات خود آغاز کرده بود. فرتیتا محبوبیت دوج کوین و رشد خیره‌کننده ارزش آن را اصلی‌ترین دلیل پذیرش آن برشمرد. او همچنین گفت: «من همواره به عنوان یک فروشنده خودروهای لوکس، به دنبال آن هستم که بهترین شرایط را پیش روی مشتریان خود قرار دهم. این هر فردی را قادر می‌سازد تا خودروهای ما را سریع‌تر و آسان‌تر خریداری کند».

ایربالتیک

هواپیمایی ایربالتیک

در سال ۲۰۱۴ خطوط هوایی ایربالتیک (airBaltic) لتونی، اولین شرکت هواپیمایی بود که بیت کوین را برای فروش بلیط‌های خود پذیرفت. این شرکت در اواخر ماه مارس سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که با همکاری BitPay، به یکی از شرکت های سرمایه گذار DOGE تبدیل شده است. در بیانیه مطبوعاتی ایربالتیک که در ۲۹ مارس آمده است: 

هنگامی که مشتریان ایربالتیک هزینه پرواز خود را با دوج کوین یا سایر کوین‌ها پرداخت می‌کنند، رمزارز آنها به طور خودکار توسط اپراتور پرداخت BitPay به نرخ لحظه‌ای یورو تبدیل می‌شود.

ایربالتیک یک گزینه عالی برای صرفه جویی در هزینه‌های سفر است و تخفیف ویژه‌ای برای پرداخت‌های رمزارزی لحاظ می‌کند. بنابراین اگر برای سفر به دور اروپا یا خاورمیانه آماده‌اید، حتی اگر دوج زیادی ندارید، می‌توانید روی ایربالتیک حساب کنید.

نیسان

پذیرش دوج کوین در نیسان

در فوریه ۲۰۲۱، یکی از نمایندگی‌های شرکت خودروسازی نیسان در دایتونا (Daytona Nissan) اعلام کرد که پذیرش DOGE را به عنوان یک گزینه پرداخت برای فروش خودروهای خود آغاز کرده است. کندال گریسون از مالکین Daytona Nissan اعراف کرد برای اولین بار با دوج کوین توسط یکی از کارمندان این شرکت آشنا شد. بر اساس این گزارش، نیسان با پذیرش معادل ۵۰۰۰ دلار DOGE در هر خرید، خطر نوسانات قیمت این رمزارز را کاهش می‌دهد. گریسون در خصوص پذیرش دوج کوین گفت: 

این واقعا یک سرمایه‌گذاری و مزیت خوب برای مشتریانمان خواهد بود. ما برای پذیرش پرداخت‌های دوج یک کیف پول دوج کوین ساختیم. این تمام چیزی بود که به آن نیاز داشتیم.

آینده دوج کوین

دوج کوین تنها ارز دیجیتالی نیست که برای پرداخت‌های روزانه استفاده می‌شود. بلکه قبل از آن موارد دیگری هم وجود داشته است. اما دوج به دلیل عرضه نامحدود و ماهیت تورمی که دارد، بیشتر برای پرداخت و خریدهای روزانه مناسب است. اخیراً هم شایعاتی مبنی بر احتمال اضافه شدن آمازون، این غول فروشگاه آنلاین جهانی به لیست شرکت های سرمایه گذار DOGE شنیده می‌شود، که در صورت تحقق تاثیر مثبتی بر بهای این رمزارز خواهد داشت. بدون شک ظهور شیبا، دیگر میم کوین بازار که حامیانش لقب «قاتل دوج کوین» را برای آن برگزیده‌اند، در سرنوشت دوج بی‌تاثیر نیست. به طوریکه کاربران حوزه کریپتو مرتباً به مقایسه دوج کوین با شیبا می‌پردازند.

در پایان به نظر شما در سال ۲۰۲۲ کدام شرکت‌ها به پذیرش دوج کوین روی خواهند آورد و آینده سرمایه گذاری در این ارز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ منتظر شندیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا