آموزش ابزارهامقالات ارز دیجیتال

سایت اتراسکن چیست؟ آموزش کار با سایت Etherscan

سایت اتراسکن به عنوان یک موتور جستجو یا پلتفرم تجزیه و تحلیل پیشرفته شناخته می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به جزئیات کامل تراکنش‌های بلاک چین اتریوم دسترسی داشته باشید. در واقع Etherscan ابزاری قدرتمند و قابل اعتماد است که قابلیت رهگیری تراکنش اتریوم را برای شما فراهم می‌کند. کاربردهای این سایت محدود به این موضوع نیست؛ بلکه می‌توانید برای جستجوی تراکنش‌ها، کیف پول، قراردادهای هوشمند و سایر اطلاعات درون شبکه از اتراسکن استفاده کنید. اما به راستی سایت اتراسکن چیست؟ نحوه کار کردن با Etherscan چگونه است. در این مقاله سایت etherscan و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با والکس همراه باشید تا پاسخ تمام سوالتتان را پیدا کنید.

آشنایی با سایت اتراسکن

Etherscan یک پلتفرم محبوب و مطمئن برای رهگیری تراکنش در بلاکچین اتریوم است. از این ابزار می‌توانید برای مشاهده جزئیات تراکنش‌های گذشته، کیف پول، قرارداد هوشمند، NFT و هر چیزی که درباره تاریخچه اتریوم وجود دارد استفاده کنید. اتراسکن یک سرویس رایگان است و امکان جستجوی تراکنش‌ها را برای شما فراهم کنید.

دقت داشته باشید که این سایت ارائه دهنده کیف پول رمزنگاری یا صرافی ارز دیجیتال نیست. بلکه از این ابزار رایگان برای مشاهده تراکنش‌های اتریوم و برخی امکانات دیگر استفاده می‌شود. برای استفاده از سایت Etherscan نیاز به ثبت نام نیست؛ اما اگر می‌خواهید به امکانات کامل سایت دسترسی داشته باشید لازم است یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید.

از سایت Etherscan برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

Etherscan یک پلتفرم رایگان و محبوب است که کاربرد بسیار زیادی دارد. این سایت همچون پلتفرم تورنادو کش قابلیت رهگیری تراکنش‌های اتریوم را برای شما فراهم می‌کند. اما کاربردهای اتراسکن محدود به این موضوع نیست و می‌توانید برای موارد مختلف از آن استفاده کنید. به طور کلی از سایت اتر اسکن برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • جستجو یا تایید قراردادهای هوشمند
  • مشاهده دارایی‌های ارز دیجیتالی نگهداری شده در کیف پول عمومی
  • محاسبه کارمزد گس شبکه اتریوم
  • بررسی و لغو دسترسی به کیف پول برای هر برنامه غیرمتمرکز (DApps)
  • جستجوی تراکنش‌های مربوط به کیف پول‌های اتریوم
  • پیگیری قراردادهای هوشمند مجاز برای کاربر
  • مشاهده تراکنش‌های بلاک چین اتریوم (شامل تراکنش‌های موفق، ناموفق یا معلق)
  • کشف و بررسی قراردادهای هوشمند با کد منبع تأیید شده و ممیزی امنیتی
  • پیگیری وضعیت انتقال و پیشرفت تراکنش‌ها
  • کسب اطلاعات بیشتر درباره اتریوم (تغییر و تحولات اتریوم، قیمت اتریوم، اطلاع از رویدادها و کنفرانس‌های مربوط به اتریوم)

نکته: سایت اتراسکن تنها اطلاعات مربوط به بلاک چین اتریوم را برای کاربران نمایش می‌دهد. لذا نمی‌توانید اطلاعات امنیتی همچون کلیدهای خصوصی را مشاهده کنید. همچنین این سایت به منظور تامین امنیت دارایی‌های کاربران، کلیدهای خصوصی مربوط به کیف پول‌ها را ذخیره نمی‌کند.

چرا باید از سایت Etherscan استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره اتریوم به دست آورید باید از سایت اتراسکن استفاده کنید. اتراسکن پلتفرمی قدرتمند است که تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، تاییدیه‌ها و تغییر و تحولات اتریوم را پشتیبانی می‌کند. Etherscan بر پایه بلاکچین اتریوم است و اطلاعات مربوط به اتریوم را پوشش می‌دهد.

در واقع استفاده از این سایت به شما این امکان را می‌دهد که از آخرین اطلاعات مربوط نهنگ‌ها و رویدادهای مربوط به اتریوم باخبر شوید. کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه به شما کمک می‌کند که رفتار کاربران و سرمایه گذاران اتریوم اطلاع داشته و با شناسایی تراکنش‌های مشکوک، اقدامات لازم برای حفظ سرمایه و امنیت کیف پول خود را انجام دهید.

آموزش کار با سایت اتر اسکن

etherscan سایتی پرطرفدار و مرجع است که کاربران به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. این سایت امکانات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای استفاده از خدمات اتراسکن نیاز به ثبت نام نیست، اگر می‌خواهید به تمام امکانات آن دسترسی داشته باشید بهتر است یک حساب کاربری بسازید. این سایت به شما کمک می‌کند که بدانید بلاک چین اتریوم چیست و عملکرد آن به چه صورت است. در ادامه آموزش کار با سایت اتر اسکن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

مشاهده جزئیات تراکنش‌ها و کیف پول‌ها در Etherscan

رهگیری تراکنش‌ها یکی از اصلی‌ترین امکانات سایت اتر اسکن به شمار می‌رود. با مراجعه به سایت Etherscan می‌توانید به جزئیات تراکنش‌های خود دسترسی داشته باشید.

بررسی جزئیات تراکنش‌ها

پس از انجام هر تراکنش در بلاک چین اتریوم به راحتی می‌توانید جزئیات آن را مشاهده کنید. برای این کار کافی است به صورت زیر عمل کنید:

ورود به سایت اتراسکن

در کادر اکسپلور بلاک چین اتریوم شناسه تراکنش را وارد کنید. این شناسه پس از انجام تراکنش به شما داده می‌شود و اصطلاحا TX ID نامیده می‌شود.

ورود به پلتفرم اتراسکن

اکنون می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌های خود را مشاهده کنید.

این اطلاعات شامل وضعیت تراکنش، آدرس کیف پول مقصد، زمان انجام تراکنش، میزان اتریوم انتقال یافته، قیمت اتریوم در زمان تراکنش و کارمزد تراکنش است.

اطلاعات تراکنش اتریوم در اتراسکن

در قسمت پایین جزئیات، می‌توانید روی گزینه See more کلیک کنید تا اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد.

بررسی سابقه تراکنش‌ها در سایت

روشی که بالاتر اشاره کردیم مربوط به یک تراکنش است. اگر می‌خواهید سابقه و جزئیات تراکنش‌های قبلی خود را به دست آورید لازم است به صورت زیر عمل کنید:

 بررسی سابقه تراکنش ها در اتراسکن
  • به صفحه اصلی سایت بروید.
  • در قسمت اکسپلور بلاک چین اتریوم، آدرس کیف پول خود را وارد کنید.
  • حال می‌توانید جزئیات تمام تراکنش‌های انجام شده از طریق این کیف پول را مشاهده کنید.

اطلاعاتی که مشاهده می‌کنید شامل زمان تراکنش، آدرس کیف پول، نوع تراکنش (دریافتی یا خروجی)، کارمزد تراکنش و ارزش مالی آن است. همچنین می‌توانید حجم کل اتریوم انتقال یافته را مشاهده کنید.

نحوه بررسی هزینه گس در سایت Etherscan

گس (gass) به کارمزد تراکنش اتریوم گفته می‌شود. قیمت گس با توجه به بلوکی که تراکنش در آن گنجانده می‌شود و همچنین میزان تراکم شبکه اتریوم متفاوت است. لذا ممکن است کاربران نتوانند هزینه‌ گسی که باید قبل از شروع معاملات بپردازند را به طور دقیق تخمین بزنند. در سایت اتراسکن بخشی تحت عنوان gas tracker وجود دارد که برای بررسی و تعیین هزینه گس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ردیاب گس به عنوان یک ماشین حساب برای اتریوم کار می‌کند و با بررسی تراکنش‌های معلق در بلاک چین اتریوم، تعیین می‌کند که هر تراکنش نیاز به چه مقدار گس دارد.

برای بررسی گس اتریوم در سایت Etherscan باید به صورت زیر عمل کنید:

بررسی ارزش گس در اتراسکن
  • در نوار بالایی سایت اتراسکن روی گزینه more کلیک کنید.
  • اکنون در بخش اکسپلور روی گزینه اکنون روی گزینه gas tracker کلیک کنید.

اکنون می‌توانید کمترین میزان گس، گس متوسط و حداکثر گس تعیین شده برای تراکنش‌ها را مشاهده کنید. اطلاعاتی که برای شما نمایش داده می‌شود هر ۱۵ ثانیه یک بار بروزرسانی می‌شود.

بررسی موجودی کیف پول و تاریخچه آن با استفاده از Etherscan

یکی دیگر از امکانات اتراسکن کمک به تجزیه و تحلیل کیفی پول اتریوم است. یعنی شما با استفاده از این بخش می‌توانید ارزش اتریوم موجود در کیف پول و همچنین تاریخچه دارایی‌های خود را مشاهده کنید. برای این کار کافی است به صورت زیر عمل کنید:

در بخش اکسپلور اتریوم موجود در صفحه نخست سایت، آدرس کیف پول خود را وارد کنید.

حال اطلاعات کلی کیف پول برای شما نمایش داده می‌شود.

برای تجزیه و تحلیل آن کافی است روی گزینه analytics موجود در قسمت پایینی صفحه کلیک کنید.

تحلیل گس فی در اتراسکن

در این بخش به راحتی می‌توانید کیف پول اتریوم خود را تحلیل کنید. اطلاعات مورد نیاز در قالب یک نمودار برای شما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات شامل مواردی همچون موجودی اتریوم، تاریخچه انتقال، تراکنش‌ها، هزینه‌های پرداخت شده و… است.

بررسی قراردادهای هوشمند در سایت Etherscan

با استفاده از این قابلیت سایت اتراسکن بدون نیاز به هیچ مجوز خاصی می‌توانید قراردادهای هوشمند را مشاهده یا ویرایش کنید. لذا اگر جزو افرادی هستید که به طور مداوم با قراردادهای هوشمند در dapps سر و کار دارید بهتر است نحوه استفاده از این ویژگی سایت Etherscan را بدانید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که قراردادهای خود را به صورت صحیح ارسال می‌کنید.

علاوه بر این اگر قصد اضافه کردن یک توکن جدید به کیف پول خود را دارید باید آدرس قرارداد توکن را پیدا کنید. آدرس قرارداد هوشمند شامل اطلاعاتی همچون نحوه انتقال توکن و اطلاعات مفید درباره توکن است. برای پیدا کردن آدرس قرارداد یک رمزارز لازم است به یکی از سایت‌های کوین مارکت کپ، CoinGecko یا سایت اصلی پروژه مراجعه کنید؛ اما بهترین روش استفاده از سایت etherscan است. برای این کار کافی است به بخش tokens موجود در نوار بالایی سایت مراجعه کنید.

برای بررسی قراردادهای هوشمند در سایت اتر اسکن دو روش وجود دارد. یا باید قرارداد هوشمند را بنویسید یا آن‌ها را بخوانید. نوشتن قرارداد هوشمند به شما کمک می‌کند که بتوانید تعامل بیشتری با آن برقرار کنید. برای این کار کافی است یک کیف پول رمزنگاری شده همچون متامسک را به سایت متصل کنید.

خواندن قرارداد هوشمند نیز به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید جزئیات و کدهای آن را بدون تغییر دادن بررسی کنید. برای این کار نیز کافی است آدرس کیف پول خود را در قسمت جستجوی اتراسکن وارد کنید.  در ادامه قرارداد هوشمند توکن صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ که بر پایه erc20 است را بررسی می‌کنیم. آدرس قرارداد این توکن به شکل زیر است:

0x1f9840a85d5af5bf1d1762f925bdaddc4201f984

به طور کلی برای بررسی قرارداد هوشمند باید به صورت زیر عمل کنید:

در قسمت اکسپلور سایت، آدرس کیف پول خود را وارد کنید.

روی گزینه contract کلیک کنید.

با کلیک روی گزینه read contract می‌توانید جزئیات عمومی قرارداد هوشمند را مشاهده کنید. به کمک این گزینه می‌توانید اطلاعاتی همچون موجودی ولت‌ها یا آدرس‌هایی که اجازه استفاده از توکن uni دارند را بررسی کنید.

گزینه write contract نیز به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به صورت مستقیم با قرارداد هوشمند تعامل برقرار کنید. بهتر است زمانی از این قابلیت استفاده کنید که امکان دسترسی به پلتفرم‌های defi و dapps وجود ندارد.

نکته: گزینه‌هایی که در بخش write contract وجود دارند مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

رهگیری تراکنش بلاکچین اتریوم با اتراسکن

Etherscan جزو سایت‌های محبوب و قدرتمند است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید تراکنش‌های مربوط به بلاک چین اتریوم را مشاهده کنید. این سایت فوق‌العاده کاربردهای بسیار زیادی دارد و به عنوان موتور جستجوی تراکنش‌های اتریوم شناخته می‌شود. این پلتفرم برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز کاربرد دارد لذا به کمک آن می‌توانید تغییرات اتر را مشاهده کنید. در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم که سایت اتراسکن چیست و چگونه می‌توان از آن برای رهگیری تراکنش‌ها استفاده کرد. با استفاده از آموزش کار با سایت اتر اسکن به راحتی می‌توانید اطلاعات مورد نیاز درباره کیف پول یا صرفی مد نظر خود به دست آورید.

۵

اتراسکن (Etherscan)

گام قبلی (۵/۱۷) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
binance
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Maryam.azami
Maryam.azami
1 سال قبل

سلام وقت شما بخیر.من مقداری ارز ایکون از صرافی بیتبرگ خریداری کردم ولی به کیف پول تراس ولت من واریز نشد میشه منو راهنمایی کنید ببیننم مشکل چیه،تراکنش موجود هست و مبگه که خریداری و واریز شده ولی در کیف پول نشون نمیده ممنون میشم جواب بدین

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  Maryam.azami

سلام و عرض ادب
اگر از صحت تراکنش خود اطمینان دارید،جای نگرانی نیست (میتوانید با وارد کردن هش تراکنش در اکسپلورر همان شبکه وضعیت تایید شدنش را بررسی کنید).
لطفا در صورت امکان کیف پول خود را بروزرسانی کرده و مجددا با استفاده از وی پی ان موجودی آنرا بررسی کنید. در پایان میتوانید این مشکل را با پشتیبانی تراست ولت درمیان بگذارید.

https://support.trustwallet.com/support/home

رسول حیدری
رسول حیدری
1 سال قبل

سلام امکان این هست که اتریوم که از تراست ولت خارج شده بچه کیف پولی واریز شده مثل بایننس یا صرافی های گوناگون ممنون جواب بدین

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  رسول حیدری

سلام
متاسفانه دقیقا متوجه منظور شما نشدیم. لطفا بار دیگر پرسش خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا