استخراج

پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می افتد؟

آیا به این فکر کرده‌اید که پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این موضوع نگرانی زیادی را در بین کاربران شبکه بیت کوین ایجاد کرده است. در این مقاله به بررسی آینده بیت کوین بعد از استخراج آخرین بیت کوین موجود می‌پردازیم. اگر می‌خواهید درباره‌ی آینده‌ی بیت کوین و سرنوشت ماینرهای آن بیشتر بدانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چرا عرضه بیت کوین محدودیت دارد؟

چرا عرضه بیت کوین محدودیت دارد؟

از نظر فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، هدف ساتوشی ناکاماتو از محدودکردن سقف عرضه و کاهش سرعت تولید بیت کوین، کمک به افزایش ارزش بیت کوین در طول زمان بوده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد متناسب بودن واحدهای بیت کوین و مقدار پول موجود در جهان اصلی‌ترین دلیلی باشد که ساتوشی عرضه ۲۱میلیون واحدی را برای بیت کوین انتخاب کرده است.

آخرین بیت کوین چه زمانی استخراج می‌شود؟

آخرین بیت کوین چه زمانی استخراج می‌شود؟

استخراج بیت کوین فرآیندی است که طی آن فرد استخراج کننده یا همان ماینر با استفاده از سخت افزارهای کامپیوتری خاص به پردازش مسایل رمزنگاری شده و حل محاسبات ریاضی بسیار پیچیده می‌پردازد. در حقیقت این فرآیند با تأیید صحت تراکنش انجام شده و در نهایت با ایجاد یک بلاک در بلاکچین بیت کوین همراه است. زمان ایجاد یک بلاک در بلاکچین بیت کوین به طور متوسط ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

در ازای کشف هر بلاک، ماینر تعداد مشخصی بیت کوین برای این کشف خود دریافت می‌کند که به آن پاداش بلاک می‌گویند. در ابتدای راه‌اندازی بیت کوین، پاداش استخراج هر بلاک ۵۰ واحد بیت کوین بود. اما، این میزان هر چهار سال یک بار طی یک رویداد به نام هاوینگ (Halving) نصف می‌شود. هاوینگ در لغت نیز به معنای نصف شدن است.

تا زمان نگارش این مقاله، سه رویداد هاوینگ در سال‌های ۲۰۱۲،۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ رخ داده است و در حال حاضر پاداش یک بلوک به ۶.۲۵ بیت کوین رسیده است. به احتمال زیاد هاوینگ بعدی در سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد. زمانی که تمام ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شد، هیچ بیت کوین جدیدی وارد شبکه نخواهد شد. طبق محاسبات انجام شده پیش‌بینی می‌شود که آخرین بیت کوین ۱۲۰ سال دیگر استخراج خواهد شد.

استخراج آخرین بیت کوین و سرنوشت ماینرها

استخراج آخرین بیت کوین و سرنوشت ماینرها

مهم‌ترین انگیزه ماینرها از استخراج به دست آوردن پاداش استخراج هر بلاک است. اما در نهایت روزی که دیگر ۲۱ میلیون بیت کوین ماین شده است، فرا خواهد رسید و ماینرها دیگر پاداش بلاک دریافت نخواهند کرد. مهم‌ترین چالشی که به‌وجود می‌آید این است که سرنوشت ماینرها بعد از استخراج آخرین بلاک چه خواهد بود؟

اما جالب است بدانید که پس از استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین، ماینرهای بیت کوین همچنان در روند کشف بلاک می‌توانند شرکت کنند و به مشارکت فعالانه و رقابتی خود ادامه دهند. معاملات بیت‌کوین براساس کارمزد مربوط به معاملات پردازش می‌شوند و ماینرها از کارمزد تایید معاملات سود خواهند برد. با افزایش کارمزد، انگیزه ماینرها برای اولویت دادن به تایید تراکنش کاربران بیشتر خواهد شد. البته برای اینکه کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین برای ماینرها جذاب باشد، قیمت بیت‌کوین نیز باید به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند. از طرف دیگر افزایش قیمت بیت کوین در آینده با توجه به ویژگی‌هایی که دارد دور از انتظار نیست.

یکی دیگر از احتمال‌هایی که به نظر بسیار ضعیف می‌رسد ایجاد تغییرات در اکوسیستم بیت کوین مدتی قبل از استخراج بلاک نهایی است. به طوری که بتواند تغییرات قابل‌توجهی در استقبال ماینرها از فرایند استخراج ایجاد کند. نکته قابل توجه این است که تا استخراج آخرین بیت کوین بیش از صد سال باقی مانده است و ممکن است اتفاقات زیادی تا آن زمان رخ دهد. بنابراین نمی‌توان به طور قطعی در این باره صحبت کرد.

صحبت نهایی

واقعیت این است که هیچ چیزی در مورد آینده بیت کوین قطعی نیست. چرا که ممکن است هر عاملی موجب ایجاد تغییرات زیادی در آینده‌ی این ارز دیجیتال شود. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که در آینده قیمت دستگاه های استخراج بیت کوین و سخت افزارهای مورد نیاز برای استخراج بیت کوین به مقدار چشمگیری کاهش یابد، این امر موجب کاهش  هزینه تمام شده برای ماینرها خواهد شد و آن‌ها می‌ توانند با آسودگی خیال بیشتری به این فعالیت بپردازند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا