افراد مشهور

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین کیست؟ بررسی راز بزرگ سازنده بیت کوین

بزرگ‌ترین راز در دنیای ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین و نحوه خرید و فروش بیت کوین نیست، بلکه معمای خالق بیت کوین است. بعد از آشنایی با دنیای جذاب بیت کوین، شاید شما هم کنجکاو شده باشید که در مورد خالق آن (ساتوشی ناکاموتو) بیشتر بدانید:

  • او اهل کجاست؟ مرد است یا زن؟
  • آیا او هم مانند ما اخبار بیت کوین را دنبال می‌کند؟
  • احساس او از موفقیت‌های جهانی بیت کوین چیست؟

و چندین سؤال دیگر که ذهن هر علاقه‌مند به حوزه ارزهای دیجیتال را به خود مشغول کرده است. به دلایلی که ما نمی‌دانیم، خالق بیت کوین تاکنون هویتش را فاش نکرده است و هیچ کس جواب سؤالات من و شما را نمی‌داند. تنها چیزی که از ساتوشی ناکاموتو می‌دانیم این است که او بیت کوین را خلق کرد!

مرد پشت بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakomoto) شخص (یا اشخاصی) است که در سال ۲۰۰۸، در مقاله خود با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیک همتا به همتا»، بیت کوین را معرفی کرد. در پروفایل P2P، ساتوشی ناکاموتو یک مرد ۴۳ساله معرفی شده است که در ژاپن زندگی می­‌کند.

استفاده از انگلیسی روان و بی نقص در مقالات، پیام‌ها و کدهای اصلی نرم‌افزار بیت کوین و گاهی استفاده از کلمات بریتانیایی در مطالب انتشار یافته، باعث شده است که بسیاری از افراد به این باور برسند که ساتوشی ناکاموتو اهل کشور انگلیس است و هویت ژاپنی ندارد. همچنین با بررسی وضعیت زمانی وایت پیپر بیت کوین و پیام‌ها توسط ساتوشی، مشخص شده است که ساعت انتشار مطالب با ساعت کشور انگلستان هماهنگی دارد.

ساتوشی ناکاموتو هرگز اطلاعات شخصی‌اش را فاش نکرد و حتی اجازه نداده است که سرنخ احتمالی دربارۀ هویتش وجود داشته باشد. ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را با عرضه محدود (۲۱ میلیون بیت کوین) ایجاد کرد، گزارش عملکرد خود را منتشر کرد (وایت پیپر) و اولین بلاک شبکه را در سال ۲۰۰۹ استخراج کرد. در ایمیلی که توسط ساتوشی در سال ۲۰۱۱ ارسال شد، عنوان شده بود که او از بیت کوین دست کشیده و به سوی پروژه‌های دیگر متمایل شده ‌است.

برخی از منابع عنوان کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو مالک حدود ۵ درصد از کل بیت کوین‌ها است. همین امر باعث شده است که به او لقبی مانند منزوی‌ترین یا پنهان‌ترین میلیاردر جهان داده شود و اسم او جزو ۱۰۰ نفر ثروتمند در جهان قرار گیرد.

برای مطالعه بیشتر: بیت کوین چیست؟

چه کسانی می‌توانند ساتوشی ناکاموتو باشند؟

بحث و گفتگو در مورد اینکه چه فرد یا افرادی در پشت پردۀ بیت کوین وجود دارد، سال‌هاست که ادامه دارد. افراد مختلفی در جهان ادعا کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو هستند ولی هیچ کدام از آنها تاکنون نتوانسته‌‎اند ادعای خودشان را ثابت کنند.

بعضی اوقات هم افرادی به عنوان گزینه‌های احتمالی معمای سازنده بیت کوین مطرح شده‌اند که خودشان این موضوع را رد کرده‌اند. کسانی هم هستند که معتقدند ساتوشی ناکاموتو مرده است و معمای «ساتوشی ناکاموتو واقعاً چه کسی هست؟» هیچ وقت حل نخواهد شد.

از آنجایی که در سال ۲۰۰۸، اطلاعات کمی در مورد کریپتوکارنسی وجود داشت، بسیاری بر این باورند که کسانی که در سال‌های اولیه بر روی حفظ و توسعه بیت کوین کار می‌­کردند، مسئول ایجاد آن هستند. عجیب‌ترین ادعا در میان اخبار جهان در مورد سازنده بیت کوین مربوط به «کریگ رایت» است. اجازه دهید قبل از اینکه به بررسی ادعای کریگ رایت بپردازیم، با ۳ گزینه احتمالی در این زمینه آشنا شویم.

دوریان پرنتیس (Dorian Prentice)

دوریان پرنتیس

دوریان پرنتیس یک فیزیک‌دان آمریکایی ژاپنی است که در کالیفرنیا زندگی می‌کند. برخی گمان می­‌کنند که او ساتوشی ناکاموتوی واقعی است! این موضوع برای اولین‌بار در یک هفته‌نامه خبری در مارس ۲۰۱۴ مطرح شد. اما دوریان پرنتیس این ادعا را رد کرده است.

نیک زابو (Nick Szabo)

نیک زابو

نیک زابو به عنوان یکی از پیش‌گامان فناوری بلاک چین شناخته شده است که در سال ۱۹۹۸، پروژه بیت گلد را ارائه داد. او در سال ۲۰۰۴، برای اولین بار از واژه «قرارداد هوشمند» استفاده کرد (اساس کار بیت کوین بر پایه قرارداد هوشمند است).

هدف پروژه بیت گلد، تشکیل یک سیستم غیرمتمرکز جهت بهبود سیستم مالی و حفظ امنیت در دنیا بود (نیک زابو، ناکارآمدی سیستم مالی سنتی و احتمال سرقت طلا و فلزات گران‌بها را مطرح می‌کند). پروژه بیت گلد به دلیل مشکل «دو بار خرج کردن» شکست خورد، اما شروعی برای ایجاد رمزارز بیت کوین بود که مشکل دوبار خرج کردن را حل کرد (دوبار خرج کردن به این معنی است که فرد بتواند دو بار از یک رمزارز استفاده کند! و بیش از یک معامله با یک موجودی انجام دهد).

بر اساس شباهت‌هایی که بین پروژه بیت گلد و بیت کوین وجود دارد، بسیاری از افراد معتقد هستند که نیک زابو، ساتوشی ناکاموتو است اما او این موضوع را انکار کرده است.

هال فینی (Hal Finney)

هال فینی

هال فینی یک دانشمند کامپیوتر بود که گفته شده است ۱۰ بیت کوین را به عنوان اولین تراکنش بیت کوین از ساتوشی ناکاموتو دریافت کرده است. هال فینی دومین نفر بعد از ساتوشی ناکاموتو محسوب می‌شود که از نرم‌افزار بیت کوین استفاده کرد و برای بهبود عملکرد سیستم و رفع باگ‌ها، پیشنهادهای خود را اعلام می‌کرد.

یکی از دلایلی که باعث شد او به عنوان ساتوشی ناکاموتوی واقعی شناخته شود، موضوع مقالات وی بود. هال فینی علاقه زیادی به حوزه کریپتو و امنیت رایانه‌ای داشت و در این باره مقالات زیادی منتشر کرده بود. هال فینی هر گونه ادعایی در مورد اینکه او خالق بیت کوین است را انکار کرده است. هال فینی در ۲۸ آگوست سال ۲۰۱۴ (۶ شهریور ۱۳۹۳) به علت بیماری ALS درگذشت.

 کریگ رایت (Craig Wright)

کریگ رایت گزینه احتمالی خالق بیت کوین

داستان کریگ رایت  با ۳ نفری که تا اینجا بررسی کردیم، متفاوت است؛ او خودش ادعا دارد که ساتوشی ناکاموتو است. کریگ رایت یک کارشناس کامپیوتر و کارآفرین در استرالیا است. در سال ۲۰۱۵، داستان‌هایی مطرح شد که ممکن است کریگ رایت خالق بیت کوین باشد.

کریگ رایت ابتدا با ارائه مدارکی، خودش را سازنده بیت کوین معرفی کرد و مدتی بعد، مدعی شد که برای ساتوشی ناکاموتو کار کرده است. متخصصین ادعای او را رد کرده‌اند و گفته شده است که احتمال جعلی بودن این مدارک وجود دارد. ادعاهای آقای رایت منجر به مخالفت سریع جامعه ارزهای دیجیتال شد و او با حذف پست‌های قبلی و انتشار پستی جدید در وبلاگش، بیان کرد که دیگر شجاعت فاش کردن مدارک معتبر خود را ندارد.

ایلان ماسک (Elon Musk)

ایلان ماسک گزینه احتمالی خالق بیت کوین

یکی از سوالاتی که همواره مطرح است، این است که آِیا ساتوشی ناکاموتو همان ایلان ماسک است؟ ایلان ریو ماسک، یکی از کار آفرینان بزرگ و مطرح در زمینه تجارت است که بیشتر به‌عنوان مؤسس «تسلا موتورز» و «اسپیس ایکس» شناخته می‌شود.

برای اولین باری که این شایعه به صورت رسمی منتشر شد در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷ پس از انتشار مقاله یکی از کارآموزان شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) با نام ساهیل گوپتا (Sahil Gupta) بود. گوپتا مقاله‌ای را در مدیوم منتشر و ادعا کرد که ساتوشی ناکاموتو همان ایلان ماسک است.

بعد از آن افراد مختلفی نیز در این باره اظهار نظر کردند و ایلان ماسک را به عنوان خالق بیت کوین معرفی کردند. اقدامات ایلان ماسک نیز در حمایت از بیت کوین باعث شد تا این احتمالات و شایعات قوت بگیرد.

گوین اندرسن (Gevin Anderson)

گوین اندرسن، توسعه‌دهنده نرم‌افزار مقیم ماساچوست است که در کنار ناکاموتو در زمینه توسعه بیت کوین کار می‌کرد. یکی از دلایلی که باعث شد این فرضیه به وجود بیاید که اندرسن ساتوشی ناکاموتو است این بود که نوشته‌های اندرسن شباهت زیادی به ناکاموتو داشت. البته اندرسن هیچ وقت این ادعا را تایید نکرده است و بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده است که این برداشت کاملاً اشتباه است.

چرا ساتوشی ناکاموتو هویت خود را پنهان کرده است؟

عدم تمایل ساتوشی ناکاموتو به افشای هویتش، می‌تواند ۲ دلیل محکم و قوی داشته باشد (ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد).

اصل غیرمتمرکز بودن

بیت کوین با هدف فراهم کردن سیستمی غیرمتمرکز جهت بهبود سیستم مالی در دنیا شکل گرفت و دولت یا فرد خاصی نمی‌تواند آن را دست‌کاری و کنترل کند. یکی از دلایل مخفی ماندن سازنده بیت کوین، می‌تواند رعایت اصل غیرمتمرکز بودن بیت کوین باشد.

ساتوشی ناکاموتو در مقالات خود بیت کوین را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیک معرفی می‌کند که از علم رمزنگاری برای امنیت معاملات استفاده کرده است. خرید بیت کوین و فروش آن به شخص سومی نیاز ندارد و معاملات در شبکه به صورت کاربر به کاربر صورت می‌گیرد.

شرایط قانونی و دخالت دولت

به این دلیل که بیت کوین باعث توزیع قدرت و تمرکززدایی می‌شود، مؤسسات دولتی مانند بانک‌ها، مخالف سرسخت این رمزارز هستند. همین امر ممکن است موضوعات بحث‌برانگیز و جنجالی را در حکومت‌ها به وجود بیاورد؛ مانند ارز دیجیتال E-Gold  که در سال ۲۰۰۷ توسط حکومت تعطیل شد. جلوگیری از ایجاد شرایط قانونی ناسازگار، می‌تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که ساتوشی ناکاموتو نمی‌خواهد هویتش را فاش کند و با این کار، امنیت خودش را تضمین می‌کند.

سرنخ‌های جدید از ساتوشی ناکاموتو

در روزهای اولیه پیدایش بیت کوین، ارتباط با خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو به صورت الکترونیکی صورت می‌گرفت. این در حالی بود که هیچ پیشینه‌ای از او در دست نبود. هرچند برخی افراد معتقد بودند که هویت واقعی پشت این اسم به زودی شناسایی خواهد شد، اما تا به امروز هیچ کس موفق نشده است تا به هویت او پی ببرد.

بیش از ده سال است که ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین، از خود هیچ نوشته‌ای به صورت عمومی منتشر نکرده است. ساتوشی در سال ۲۰۱۰ در انجمن بیت‌کوین تاک(یک انجمن (فروم) در زمینه بیت کوین و آلت کوین)، در ارتباط با مقاومت شبکه نسبت به حملات منع سرویس (DDoS) صحبت کرده است و تا به امروز هیچ خبر جدیدی از ساتوشی ثبت نشده است.

هرچند نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که او هنگام نوشتن کد‌های بیت کوین در شهر لندن زندگی می‌کرده است. اما واقعیت این است که این تحقیقات نیز، مدرک کاملاً موثقی در رابطه با محل سکونت ساتوشی ناکاموتو ارائه نمی‌دهند.

مجسمه ساتوشی ناکاموتو

یک مجسمه برنزی از خالق بیت‌کوین (ساتوشی ناکاموتو) در مجارستان ساخته شده است که نماد هویت ناشناس وی است. این مجسمه دارای یک سطح صیقلی است؛ علت این که این مجسمه یک سطح صیقلی و انعکاس‌دهنده دارد این است که بینندگان وقتی به مجسمه نگاه می‌کنند، چهره خودشان را مشاهده کنند. در واقع این موضوع نشان دهنده این است که همه می‌توانند ساتوشی ناکاموتو باشند.

این پروژه توسط آندراس یورفی (András Györfi) آغاز شد که از علاقه‌مندان به حوزه کریپتو بود. او اعتقاد دارد که رمزارزها مزایای زیادی دارند و بیت‌کوین را یک پایگاه داده کارآمد، عادلانه و شفاف معرفی می‌کند. این مجسمه در پارک فناوری بوداپست نصب شده است. نکته قابل توجه این است که در این پارک، مجسمه استیو جابز هم‌بنیان‌گذار شرکت اپل نیز وجود دارد.

این راز همیشه یک راز می‌ماند!

یکی از ماندگارترین اسرار بیت کوین، هویت بنیان‌گذار آن است. با گذشت سال‌ها، بسیاری از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان سعی کرده‌اند از سایه سازنده بیت کوین پرده بردارند. کاندیدهای زیادی وجود داشته‌اند؛ برخی جزو سازندگان احتمالی محسوب می‌شدند و برخی از آنان نیز خودشان ادعا داشتند که سازنده بیت کوین هستند. با این حال، هیچ کدام از آنها، مدارک معتبر و قطعی در این مورد ارائه نکرده‌اند و جامعه کریپتو هنوز در جستجوی شخص پشت پردۀ این معما است.

روز‌به‌روز بر موارد استفاده از بلاک چین برای صنایع مختلف اضافه می‌­شود و بیش از ۱۰ سال از به وجود آمدن بیت کوین می‌گذرد؛ با این حال آیا واقعاً نیاز است که هویت واقعی سازنده بیت کوین را بدانیم؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

چه مقدار بیت کوین در اختیار ساتوشی ناکاموتو است؟ 

بر اساس گزارش‌های متعدد منابع خبری، بیش از یک میلیون بیت کوین در اختیار ساتوشی ناکاموتو است.

شرکت تسلا چه مقدار بیت کوین دارد؟ 

تسلا یکی از بزرگترین هولدرهای بیت کوین در جهان است و بیش از ۲ میلیارد بیت کوین در اختیار دارد.

چه مقدار بیت کوین برای استخراج باقی مانده است؟ 

تاکنون ۱۹ میلیون بیت کوین استخراج شده است و تنها ۲ میلیون بیت کوین باقی مانده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سپهر
سپهر
4 ماه قبل

من نظرم اینه که بیت کوین همان مخفف بریتانیای کبیر است

دکمه بازگشت به بالا