آموزش استخراجاستخراج

استخر استخراج چیست؟ معرفی و لیست کامل ماینینگ پول ها (Mining Pool)

بسیاری از افراد در سال‌های اخیر به رمزارزها به عنوان یکی از گزینه­‌های سرمایه‌گذاری امن توجه می‌کنند. استخراج تنها یکی از روش‌‌های کسب برخی از رمزارزها مانند بیت کوین است؛ اما به دلیل جذابیت‌هایی که دارد به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها بدل شده است.

به مرور زمان و با توجه به افزایش سختی شبکه، اکثر استخراج‌کنندگان به دنبال پیوستن به استخرهای این رمزارز هستند. از این رو همواره انتخاب بهترین استخر و آشنایی با ساز و کار آن یکی از دغدغه‌های اصلی ماینرهاست. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتری در ارتباط با استخر استخراج هستید، با ما در ادامه این مقاله والکس همراه شوید.

استخر استخراج چیست؟

استخر استخراج بیت کوین چیست

استخر ماینینگ گروهی مشترک از استخراج کنندگان ارزهای رمزنگاری شده است که منابع محاسباتی خود را در یک شبکه ترکیب می کنند تا با پیدا کردن بلاک یا استخراج موفقیت آمیز ارزهای رمزنگاری شده، پاداش دریافت کنند. در واقع می‌توان گفت که استخرهای ماینینگ، ماینرهای فردی را که به عنوان یک موجودیت واحد در شبکه بلاکچین کار می‌کنند، گرد هم می‌آورند.

استخر استخراج شبیه یک کارخانه است که چند مزرعه، محصولات خود را برای فرآوری به آن می‌فرستند. جایی که چندین قدرت محاسباتی، توان خود را برای استخراج یک رمزارز به اشتراک گذاشته تا این کار را با سرعت بیشتری انجام دهند. البته این یک تعریف ابتدایی برای ورود به مبحث استخر استخراج است.

در فرآیند استخراج، ماینرها تراکنش‌ها را در بسته‌هایی به نام «بلاک» قرار می‌دهند. هر تراکنش پس از تایید به بلاک و هر بلاک در بلاکچین افزوده می‌شود. شبکه بلاکچین در ازای این کار، به ماینرها پاداشی از همان رمزارز را می‌دهد. در جایی مانند استخر ماینینگ، اعضای استخر تصمیم می‌گیرند که با اشتراک‌گذاری قدرت محاسباتی دستگاه خود، به استخراج رمزارز موردنظر بپردازند و پاداش استخراج را بین اعضای استخر تقسیم کنند.

البته این تعریفی ساده از استخر رمزارز است. در واقع برای تولید هر بلاک، استخراج‌کننده‌ها بر سر حل معادلات ریاضی بلاکچین با یکدیگر رقابت می‌کنند. هر بلاک، مشخصاتی دارد که یک ماینر باید آن‌ها را حدس بزند: عدد نانس و عدد هش. عدد هش توسط تابع هش تولید می‌شود و عدد نانس، عدد هش بلاک را مشخص کرده و اگر این عدد، پایین‌تر یا برابر با هدف شبکه باشد و بقیه اعضای شبکه هم آن را تایید کنند، آن بلاک به بلاکچین اضافه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید.

معرفی بهترین استخرهای استخراج ارز دیجیتال

در ادامه تعدادی از بهترین و محبوب‌ترین استخرهای استخراج قابل اعتماد را با ذکر جزئیات آن‌ها، به شما معرفی می‌کنیم. طبیعتاً با کسب اطلاعات دقیق‌تر راجع به هر کدام از این استخرها، از جمله نحوه پرداخت، میزان امنیتی و مزایا و معایب آنها، می‌توانید انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

اولین قدم برای استفاده از این جدول، انتخاب یک ارز دیجیتال برای مشاهده استخرهای استخراج موجود برای آن است. در این بخش می‌توانید لیستی از نام ارزهای دیجیتال، نماد و همچنین ارزش بازار آن را مشاهده کنید. با کلیک بر روی ارز دیجیتال مورد علاقه خود، می‌توانید لیستی از استخرهای موجود آن را مشاهده کنید. لیست ارزهای دیجیتال این صفحه بر اساس ارزش بازار مرتب‌سازی شده‌اند. البته به این نکته توجه داشته باشید که در حال حاضر استخراج اتریوم متوقف شده است. درنتیجه در این جدول نامی از بزرگ‌ترین آلت‌کوین فعلی بازار وجود ندارد.

پس از انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر، وارد صفحه لیست استخرهای استخراج آن خواهید شد. در ادامه هر یک از بخش‌های مربوط به صفحه استخرها را به شما معرفی کرده‌ایم:

  • نام و آدرس: اولین ستون از سمت چپ جدول مربوط به نام استخر است. در این بخش آدرس وب‌سایت استخرهای استخراج نیز قابل مشاهده هستند. با کلیک بر روی نام هر مورد، به وب‌سایت مرتبط با آن هدایت خواهید شد.
  • پشتیبانی از چند ارز: وجود علامت + در مقابل نام استخر مورد نظر شما به معنای پشتیبانی آن از چندین ارز متفاوت است. در غیر این صورت، استخر منتخب تنها از یک ارز دیجیتال برای استخراج پشتیبانی می‌کند.
  • شبکه:
  • هش ریت: هش ریت قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج یک دارایی در شبکه را نمایش داده و میزان سختی امنیت آن را نشان می‌دهد. هرچه این عدد بالاتر باشد، امنیت شبکه نیز بیشتر خواهد بود؛ با این حال استخراج ارز دیجیتال با افزایش این معیار دشوارتر می‌شود.
  • Last Found: این ستون آخرین زمان از استخراج موفق یک دارایی در استخر را به نمایش می‌گذارد. در صورتی که یک استخر فعال باشد، در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری قادر به کسب ارز دیجیتال خواهد بود.

اهمیت عضویت در یک استخر ماینینگ

استخراج یک رمزارز مستلزم داشتن دستگاه‌ها و تجهیزات قدرتمند است. دستگاه‌های ماینینگ با تایید تراکنش‌ها به امنیت شبکه کمک می‌کنند. سال‌ها قبل از این، کاربران با لپ‌تاپ شخصی خود می‌توانستند برخی از رمزارزها مانند بیت کوین را استخراج می‌کردند اما با گذشت زمان و افزایش سختی شبکه، دستگاه‌هایی با قدرت پردازشی بالا برای استخراج طراحی و ساخته شدند.

دستگاه‌های اسیک (ASIC)، یکی از تلاش‌های موفق برای طراحی یک ابزار استخراج قدرتمند هستند. اسیک دارای یک تراشه مدار مجتمع است که به صورت اختصاصی برای استخراج طراحی شده است. این تراشه‌ها روی بوردهایی مخصوص سوار شده و به عنوان یک دستگاه مستقل ارائه می‌شوند. در حال حاضر در بازار بهترین دستگاه های ماینینگ وجود دارند که استخراج کنندگان از طریق آن‌ها به استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها می‌پردازند.

مزایای استفاده از استخر استخراج

انواع استخر استخراج ارز دیجیتال

پیوستن به یک استخر استخراج به شما کمک می‌کند تا از قدرت هش دیگر اعضای شبکه برای رسیدن به پاداش استفاده کنید و خودتان هم قدرت هش دستگاه‌ خود را با سایرین به اشتراک بگذارید. با این کار استخر می‌تواند هش‌ بیشتری تولید کند و در نتیجه شانس دریافت پاداش کل اعضای استخر بالا می‌رود.

یکی از مزایای بزرگ عضویت در یک استخر استخراج این است که می‌توانید درآمد خود را در بازه زمانی مشخص پیش‌بینی کنید. هرچند این درآمد در مقایسه با زمانی که خودتان یک رمزارز را استخراج می‌کنید بسیار کم است، اما در عوض تضمین‌شده و همیشگی‌ست.

از طرف دیگر، اگر تصمیم بگیرید به هر دلیلی به یک استخر رمزارز نپیوندید، باید چندین دستگاه اسیک بخرید و هزینه‌های نگهداری و تهویه محیط را هم بپردازید تا شانس موفقیت بیشتری داشته باشید. اما این کار بسیار هزینه‌بر و گران است. یکی دیگر از مزیت‌های عضویت در یک استخر استخراج، کاهش قابل توجه این هزینه‌هاست.

پس به طور خلاصه مزایای استفاده از استخر ماینینگ عبارت است از:

  • افزایش پاداش استخراج
  • درآمدی پایدار و همیشگی
  • کاهش هزینه‌ها

معایب استفاده از استخر استخراج

سکه طلایی رنگ بیت کوین در معدن

اگر چه پیوستن به استخرهای استخراج دارای مزایای زیادی است اما معایبی هم دارد که باید به آن توجه کنیم. به عنوان مثال افراد با پیوستن به استخر رمزارز، بخشی از استقلال خود را در فرایند استخراج از دست می‌دهند. این افراد در اغلب موارد محدود به شرایطی هستند که استخر برای استخراج‌کنندگان خود تعیین می‌کند. اگرچه بسیاری از استخرها تلاش می‌کنند تا غیرمتمرکز باشند اما در عمل تعداد کمی از آنها موفق ‌شده‌اند آزادی عمل مناسبی را در اختیار استخراج‌کنندگان قرار دهند. از این رو در برخی موارد ساختار استخر در تقابل با ساختار غیرمتمرکز بیت کوین و سایر رمزارزها است. همچنین در صورتی که تجهیزات ارتباطی استخر به دلیل مشکلات فنی و یا هر اتفاق دیگری دچار مشکل شود درآمد استخراج‌کنندگان نیز قطع خواهد شد. بنابراین مهمترین معایب استفاده از استخر استخراج عبارتند از:

  • افزایش تمرکز 
  • وابستگی ماینرها به پروتکل‌های استخر
  • آزادی عمل کم ماینرها

مهم‌ترین معیارهای انتخاب یک استخر ماینینگ

پارامترهای یک استخر استخراج

اگر به تازگی به صنعت استخراج وارد شده باشید، با اسامی زیادی استخر رمزارز مواجه‌اید که هر یک ویژگی‌های متفاوتی دارند. همه استخرهای استخراج ارز دیجیتال به یک روش کار نمی‌کنند. شما هم اولین استخراج‌کننده‌ای نیستید که در مورد انتخاب استخر دچار تردید می‌شوید. بنابراین در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید هنگام انتخاب یک استخر استخراج به آن‌ها توجه شود را معرفی کنیم.

روش پرداخت در یک استخر استخراج

روش پرداخت مهم‌ترین عامل بر درآمد استخراج‌کنندگان است. از این رو بسیار حائز اهمیت است که ماینرها درباره روش پرداخت یک استخر تحقیق کنند. در اغلب موارد استخرهای استخراج از یکی از روش‌های زیر برای پرداخت پاداش استفاده می‌کنند:

پرداخت نسبی (Proportional)

در پرداخت نسبی پس از یافتن یک بلاک در استخر، پاداش هر ماینر نسبت به سهم او از قدرت پردازشی کل استخر تعیین می‌شود و به حساب کیف پول وی واریز خواهد شد. در این روش هر ماینر هر چقدر قدرت محاسباتی بیشتری در اختیار شبکه قرار دهد، سهم بیشتری از پاداش را دریافت می‌کند.

پرداخت در ازای سهم (Pay-per-share) 

روش پرداخت در ازای سهم تا حدودی مشابه روش قبلی است. زیرا هر ماینر نسبت به میزان توان پردازشی که در اختیار شبکه قرار می‌دهد، سود دریافت می‌کند. با این تفاوت که در این استخرها بدون در نظر گرفتن زمان یافتن بلاک و درآمد استخر، ماینر می‌تواند سود خود را دریافت کند. زیرا در روش پرداخت به ازای سهم، پاداش افراد از موجودی خود استخر پرداخته می‌شود.

پرداخت مبتنی بر امتیاز (Score-Based)

مهم‌ترین هدف این روش پرداخت، افزایش زمان باقی ماندن ماینرها در استخر رمزارز است. به این صورت که در این استخرها یک نوع امتیازدهی به نام نرخ هش وجود دارد که با افزایش حضور یک ماینر در استخر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین با بیشتر شدن این امتیاز پاداش دریافتی ماینر هم بیشتر می‌شود.

شفافیت استخر استخراج

برخی از استخرها متاسفانه شفافیت زیادی ندارند و ماینرها را در جزییات فعالیت خود قرار نمی‌دهند. نداشتن شفافیت کافی می‌تواند امکان هرگونه تخلف و دستکاری در آمار استخر را رقم بزند. عدم شفافیت ضررهای جبران‌ناپذیری را برای استخراج‌کنندگان در پی خواهد داشت. به همین دلیل استخراج‌کنندگان باید قبل از پیوستن به یک استخر، در مورد نحوه فعالیت­‌های آن اطلاعات لازم را کسب کنند.

کارمزد استخر ماینینگ

یکی از مهمترین مواردی که ماینرها در زمان انتخاب بهترین استخر استخراج باید به آن توجه کنند، کارمزد استخر است. هر چقدر میزان کارمزد دریافتی یک استخر کمتر باشد، درآمد ماینرها افزایش پیدا خواهد کرد. (کارمزدهای در محدوده یک درصد، استاندارد هستند).

امنیت استخر

سرقت برخی از رمزارزها مانند بیت کوین در سال‌های اخیر مورد توجه هکرها و مجرمان سایبری قرار گرفته است. به همین دلیل حفظ ارزهای دیجیتال در یک محیط امن بسیار مهم است. استخراج‌کنندگان باید اطمینان پیدا کنند که استخر استخراج آنها به راحتی قابل هک نیست و از امنیت بالایی برخوردار است. بهترین روش، ملحق شدن به استخرهای استخراج قدیمی است که سابقه خوبی در این زمینه دارند.

اندازه استخر

اندازه استخر به میزان قدرت پردازشی ماینرهای آن بستگی دارد. هر چقدر اندازه یک استخر ماینینگ بزرگ‌تر باشد، ماینرها درآمدهای مشخص و منظم‌تری خواهند داشت. اما میزان پرداختی استخرهای بزرگ نسبت به استخرهای کوچک، کمتر است.

حملات ۵۱ درصدی و خطر آن برای استخرهای استخراج

حمله 51 درصدی

قدرت کنترل بلاکچین باید به شکل عادلانه و محدود در اختیار همه کاربران شبکه قرار گیرد. در واقع هیچ استخری، یا استخراج‌کننده‌ای نباید بتواند بیش از ۵۰ درصد قدرت هش شبکه را کنترل کند. در این صورت امنیت شبکه به خطر افتاده و بلاکچین تمرکززدایی خود را از دست می‌دهد.

در حمله ۵۱٪، فردی که به این قدرت هش دست پیدا کرده، می‌تواند تراکنش‌هایی را حذف و دستکاری کند. این حمله، الگوریتم اجماع اثبات کار را زیر سوال برده و می‌تواند باعث خطر دوبار خرج کردن (Double-spending) شود.

سال‌ ۲۰۱۸ دنیای بلاکچین با حمله ۵۱ درصدی مواجه شد و تاکنون ارزهای مطرحی مانند بیت کوین گلد و اتریوم، هدف این حمله قرار گرفته‌اند. با وجود اینکه احتمال حمله ۵۱٪ بسیار کم است، اما استخرهای استخراج توافق کرده‌اند که قدرت هش خود را هرگز از ۴۰ درصد توان کل شبکه بالاتر نبرند.


معرفی مهم ترین استخرهای استخراج ارز دیجیتال

در حال حاضر استخرهای استخراج متعددی در حال فعالیت هستند. هر یک از این استخرها، ویژگی‌های خاص خود را داشته و ارزهای دیجیتال متفاوتی را پوشش می‌دهند. با این حال برخی از استخرها به دلیل شرایط بهتر و سودآوری بالاتر، بیشتر موردتوجه کاربران قرار گرفته‌اند. در ادامه این مقاله، به معرفی برخی از مهم‌ترین استخرهای ارز دیجیتال فعال پرداخته‌ایم.

استخر استخراج انت پول (AntPool)

استخر استخراج انت پول

انت پول (AntPool) بزرگترین استخر استخراج واقع در چین است که حدود ۱۱٪ از کل بلاک‌های بیت کوین را استخراج می‌کند. انت پول توسط بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده سخت‌افزار بیت کوین در جهان به نام بیت مین (Bitmain Technologies) اداره می‌شود. این استخر به کاربران اجازه می‌دهد درآمد خود را در پنل کاری خود مشاهده کنند. همچنین کاربران این استخر می‌توانند نرخ هش خود را بر اساس دقیقه، ساعت یا به صورت روزانه تنظیم کنند.

ایجاد یک حساب کاربری در انت پول رایگان است. شما مجاز به انتخاب روش استخراج همتا به همتا از طریق سخت افزار استخراج خود هستید (این روش ۱٪ هزینه خواهد داشت). علاوه بر این، امکان انتخاب از بین روش‌های PPLNS  (هزینه‌ای معادل ۰٪) و PPS  (هزینه‌ای معادل ۲.۵٪) نیز در اختیار کاربران این استخر قرار دارد. هزینه دریافت شده برای هر معامله پنهان بوده و معمولاً توسط انت پول فاش نمی‌شود.

انت پول برای حفظ امنیت کاربرانش از احراز هویت دو عاملی، قفل‌های کیف‌پول و هشدارهای ایمیلی استفاده می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت این استخر رمزارز، امنیت مناسبی دارد. انت ‌پول بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین استخر استخراج است که رابط کاربری انعطاف‌پذیری را برای استخراج‌کنندگان تازه‌وارد مهیا می‌کند. هرچه فعالیت شما در این استخر بیشتر باشد، از امکانات جالب بیشتری بهره‌‎مند می‌شوید.

استخر استخراج Slush

استخر استخراج Slush Pool

Slush Pool اولین استخر استخراج بیت کوین بوده و در سال ۲۰۱۰ با نام Bitcoin Pool Mining Server راه اندازی شد. این استخر فعالیت اصلی خود را در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد. از آن زمان تاکنون بیش از ۱۵ هزار  بلاک توسط این سایت استخراج شده است. استخر Slush توسط Satoshi Labs، شرکت فنی مستقر در کشور چک اداره می‌شود. اساس کار اسلش بر پایه پروتکل پر استفاده استراتوم است.

همچنین روش مبتنی بر «امتیاز» Slush، این استخر را منحصر به فرد کرده است. این روش ریسک روبه‌رو شدن با کلاه‌برداری را به شدت پایین می‌آورد. شما در این استخر استخراج این امکان را خواهید داشت که قبل از ثبت‌نام، از یک اکانت آزمایشی استفاده کنید تا از انتخاب خود مطمئن شوید. این گزینه ویژگی بسیار خوبی برای استخراج‌کنندگان تازه وارد است. یکی دیگر از مزایای استفاده از استخر Slush، امنیت بالای سرورهای آن است.

هزینه معامله استاندارد در این استخر به صورت ثابت ۲٪ است که با ماینرها به اشتراک گذاشته می‌شود. پرداخت‌ها به طور مرتب انجام می‌شود و روش مبتنی بر امتیاز توزیع عادلانه پاداش را در بین استخراج‌کنندگان فراهم می‌کند.

استخر Slush یکی از قدیمی‌ترین استخرهای استخراج جهان است که رابط کاربری مناسبی دارد. استفاده از روش مبتنی بر امتیاز، امکان کلاه‌برداری در این استخر را به حداقل می‌رساند. با این حال، هزینه معامله در این استخر در مقایسه با سایر استخرها کمی بالاست. با وجود اینکه استفاده از روش مبتنی بر «امتیاز» یک مزیت محسوب می‌شود، اما با متوقف شدن عملیات استخراج، امتیاز کاربر به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

استخر استخراج F2Pool

استخر استخراج F2Pool

F2Pool یکی از بزرگ‌ترین استخرهای چینی استخراج بیت کوین است. این پلتفرم در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. F2Pool در دنیای کریپتو، به نام استخر Discus Fish هم شناخته شده و به غیر از بیت کوین، رمزارزهای دیگری چون لایت کوین و زی کش نیز در این استخر استخراج می‌شوند. سطح سختی استخراج در این استخر مبتنی بر قدرت هش است. همچنین لازم به ذکر است که F2Pool از پروتکل استخراج استراتوم و واردیف استفاده می‌کند.

F2Pool با استفاده از سیستم پاداش PPS کار می‌کند. کارمزد معامله در این استخر ۴٪ است که هزینه‌ای نسبتاً زیادی محسوب می‌شود. پرداخت‌ها روزانه با تعیین محدودیت در برداشت (۰.۰۰۱ BTC) انجام می شود.

این پلتفرم به دلیل فعالیت بر روی پروتکل HTTPS، از ویژگی قفل کیف پول بهره‌مند است؛ با این حال در آن خبری از گزینه امنیتی «تایید هویت دو عاملی» نیست. از مزایای استفاده از این استخر می‌توان به استخراج ارزهای متنوع به غیر از بیت کوین و امکان پرداخت روزانه به کاربران اشاره کرد.

استخر اسپارک پول (SparkPool)

در سال ۲۰۲۱ در اکوسیستم‌های اتر، گرین (GRIN)، نروس (Nervos) و بیم (BEAM)، اسپارک پول به عنوان قدرتمندترین استخر استخراج از نظر کاربران بود. این استخر استخراج یک بستر بسیار مناسب برای ماینرهایی است که در سراسر جهان قصد همکاری با یکدیگر را دارند. نحوه کار با این استخر نسبتا ساده است و افرادی که از دانش پایه در حوزه استخراج رمزارز برخوردار باشند، می‌توانند به راحتی در آن عضو شده و به درآمد برسند. استخر اسپارک پول روی کارت گرافیک‌های ای ام دی (AMD) کارایی بهتری دارد. همچنین نوع پرداخت پاداش ابن استخراج پی پی ای پلاس (PPS+) است.

استخر استخراج  ViaBTC

یکی از پنج استخر برتر ماینینگ در جهان استخر ViaBTC نام داشته و ۱۱.۴۴ درصد از کل نرخ هش ماینینگ بیت‌کوین را به خود اختصاص داده است. کاربران علاوه بر استخراج بیت کوین، امکان استخراج لایت کوین، بیت کوین کش و سایر ارزهای دیجیتال را هم دارند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این استخر فراهم کردن امکان تجارت ارز‌های دیجیتال برای کاربران است. همچنین ViaBTC برای هش‌ریت تریدینگ، وام و ترید ارز‌های دیجیتال مناسب است.  برای شروع استخراج بیت کوین در ViaBTC باید وارد وب سایت رسمی آن شده و یک حساب کاربری ایجاد کنید. تمام اطلاعات در مورد سخت‌افزار استخراج، سودآوری و روش‌های پرداخت در وب سایت به صورت کامل توضیح داده شده است.

استخر استخراج BTCC

استخر استخراج BTCC

BTCC یک استخر استخراج چینی است که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. فعالیت این شرکت بر ارز دیجیتال بیت کوین متمرکز است و مبادلات بیت کوین، سرویس کیف پول و … را ارائه می‌دهد. این سایت یک اکانت رسمی WeChat دارد که در آن ماینرها می‌توانند جزئیات قدرت هش، استخر هش و شبکه خود را پیگیری کنند.

این استخر تمام اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها را به طور شفاف در اختیار کاربران قرار می‌دهد. BTCC به ازای هر بلاکی که استخراج می‌شود، ۱ الی ۲ بیت کوین به کاربرانش پاداش می‌دهد. پرداخت‌های این استخر به کاربران به طور مرتب انجام می‌شود. مابقی پاداش‌های بلاک صرف هزینه‌های جاری استخر می‌شود و یا به موجودی آن اضافه می‌گردد.

استخر استخراج BTCC، خدمات مبادله بیت کوین و کیف پول را ارائه می‌دهد و دارای پاداش خوبی برای استخراج رمزارز است. شفافیت در ساختار کارمزدها و معرفی مدل FPPS نیز از دیگر مزایای این استخر محسوب می‌شود. با این حال BTCC معایبی هم دارد. در این استخر حساب‌های کاربری که ۹۰ روز غیر فعال باشند، حتی اگر درآمدی کسب کنند، بعد از ۹۰ روز به حالت تعلیق در می‌آیند. درآمد این حساب‌ها به اندوخته این استخر افزوده می‌شود.

استخر پولین (Poolin)

استخر استخراج پولین یکی از استخرهای بزرگ استخراج بیت کوین است. البته علاوه بر بیت کوین کاربران می‌توانند ۱۰ ارز دیجیتال دیگر را نیز در این استخر استخراج کنند. استخر پولین گزینه‌های مختلف برای پرداخت دارد و این مسئله یک نقطه قوت بزرگ از دید کاربران آن است.

برای استخراج بیت کوین از استخر پولین کافی است وارد سایت رسمی پولین، www.poolin.com شوید و سپس یک آدرس کیف پول بیت کوین ایجاد کنید. از آنجایی که این استخر دارای راهنما و آموزش‌های ماینینگ است، کاربران مبتدی هم با مطالعه آن‌ می‌توانند به استخراج شروع کنند.

استخر استخراج الیگوس  (Eligius)

استخر استخراج الیگوس

الیگوس یکی از کوچکترین استخرهای استخراج بیت کوین مستقر در ایالات متحده است که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. الیگوس با آمارها و نمودارهای بسیار خوبی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، باعث شده کاربران درک صحیحی از چگونگی کسب درآمد از این استخر رمزارز داشته باشند. همچنین کاربران این استخر استخراج می‌توانند آمار سایر کاربران را در صفحه اصلی مشاهده کنند که ویژگی جالبی برای استخراج‌کنندگان است.

این سایت با استفاده از مدل PPS فعالیت می‌کند و برای کسب بیت کوین دارای یک آستانه تعیین شده است. کاربران باید حداقل ۰.۰۴۱۹۴۳۰۴ BTC داشته باشند تا بتواند وجهی از استخر دریافت کند. با رسیدن به این آستانه و استخراج بلاک، کاربر می‌تواند از این وب‌سایت، ارز دیجیتال دریافت کند. حتی اگر چند روز از استخراج دست بکشید، باز هم درآمد شما به صف پرداختیتان اضافه می‌شود. این ویژگی، حتی به کاربرانی که قدرت هش پایینی دارند این اجازه را می‌دهد تا درآمد داشته باشند. در این استخر ایجاد هرگونه تغییر در حساب کاربری، نیاز به امضاء از سمت کاربر دارد. این امضاء همان آدرس کیف پول است که نام کاربری هم محسوب می شود.

نکته مثبت استخر استخراج الیگوس این است که عضویت در آن نیاز به ثبت‌نام ندارد. همچنین، این استخر هزینه‌ای بابت انجام معاملات از کاربران دریافت نمی‌کند و یک سیستم پشتیبانی بسیار قوی دارد. با این حال این ویژگی منفی را باید در نظر داشت که نمی‌توان قبل از رسیدن به آستانه تعیین شده از سوی استخر، پول یا ارزی دریافت کرد. به‌علاوه رابط کاربری این سایت، چندان کاربر پسند نیست.

استخر استخراج BTC.com

استخر استخراج BTC.com

BTC.com یکی از بزرگترین استخرهای استخراج و متعلق به شرکت بیت مین است. این سایت بر روی پروتکل استخراج استراتوم و واردیف کار می‌کند. فعالیت بیت کوین دات کام از سال ۲۰۱۵ آغاز شد. BTC.com علاوه بر استخر ماینینگ، یک کیف پول اختصاصی را نیز به کاربران خود عرضه می‌کند.

مدل فعالیت بیت کوین دات کام بر اساس PPS بوده و هزینه‌ای معادل ۱.۵٪ بابت معاملات از کاربران خود دریافت می‌کند. پرداخت‌های این سایت به کاربران ممکن است تا دو ساعت زمان ببرد. میزان کوتاه یا طولانی بودن این زمان کاملاً بستگی به شبکه دارد. از همین رو طولانی‌ شدن زمان پرداخت در هنگام ازدحام شبکه، جزو نقاط ضعف این استخر به شمار می‌رود.

BTC.com برای محافظت از خود در برابر حمله DDoS، از سرویس‌های کلودفلر استفاده نموده و امنیت کاربران و از بین نرفتن قدرت هش آن‌ شبکه را از این طریق تأمین می‌کند. استخر استخراج BTC.com به صورت جهانی فعالیت می‌کند و سرویس پشتیبانی قوی و امنیت بالایی دارد. همچنین، تمام اطلاعات لازم را به طور شفاف با کاربران خود در میان می‌گذارد.

استخر استخراج BW

استخر استخراج BW

BW یک استخر استخراج بیت کوین چینی با رابط کاربر پسند است. این پلتفرم علاوه بر بیت کوین، امکان استخراج ارزهایی چون لایت‌کوین و اتریوم را نیز به کاربران ارائه می‌دهد. این استخر بر روی پروتکل استخراج استراتوم و واردیف کار می‌کند.

مهمترین ویژگی استخر BW به علت به اشتراک‌گذاری هزینه معاملات با استخراج‌کنندگان خود، شفافیت است. این استخر از روش‌های پرداخت PPLNS ، PPS و SOLO استفاده کرده و متوسط هزینه‌ای که بابت معاملات از کاربرانش دریافت می‌کند، برابر با ۱٪ است. همچنین حداقل پرداخت این استخر، ۰.۰۰۱ BTC تعیین شده است. در کنار تمامی مزایا، BW امکان استخراج ترکیبی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و این نقطه ضعف اصلی این استخر به شمار می‌رود.

استخر استخراج BitFury

استخر ماینینگ bitfury

BitFury یک استخر استخراج خصوصی است و نمی توان به آن ملحق شد. حدود ۱۱ درصد از کل بیت کوین استخراج شده، توسط BitFury بدست می‌آید. از همین جهت می‌توان این استخر را سومین استخر بزرگ استخراج بیت کوین دانست. تفاوت این استخر با دیگر استخرهای ماینینگ این است که نمی‌توان به آن متصل شد. این شرکت علاوه بر استخراج، به کار ساخت و تولید سخت‌افزار و چیپ‌های استخراج هم مشغول است. BitFury بخش بزرگی از نرخ هش شبکه بیت کوین را کنترل می‌کند و آنها متعهد هستند که سیستم بیت کوین را غیرمتمرکز کنند.

استخر استخراج Bixin

استخر ماینینگ bixin

Bixin یکی از بزرگ‌ترین استخرهای استخراج بیت کوین چینی است. این استخر اولویت خود را به کاربران چینی اختصاص داده و شاید بتوان گفت رویکرد نژادپرستانه‌ای دارد. به‌ روزرسانی‌های منظم و رابط کاربری ساده بیژین باعث شده است تا این استخر مورد توجه ماینرهای مبتدی هم قرار بگیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های استخر ماینینگ Bixin، بهره‌مندی از یک کیف پول اختصاصی است. امنیت این استخر در حد قابل قبولی بوده و ادعای ایمنی در برابر حملات DDoS را دارد.

استخر استخراج Minedollars

بهترین استخر استخراج

آخرین استخر معرفی شده در این مقاله، به Minedollars تعلق دارد. این استخر به کاربران خود اجازه خرید قرارداد‌های ماینینگ را داده و آن‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های ماینینگ خود را توسط شرکت جمع‌آوری کنند. با توجه به رابط کاربری آسان Minedollars، این پلتفرم برای سرمایه‌گذاران مبتدی و حرفه‌ای مناسب است. آستانه پرداخت در این استخر ماینینگ پس از رسیدن به حداقل ۱۰۰ دلار است. در این استخر، امکان استخراج انواع ارزهای دیجیتال نظیر ریپل، لایت‌کوین، اتریوم، دش، یو‌اس‌دی کوین و تتر را خواهید داشت.

Minedollars در مجموع کارایی مناسبی داشته و نوع پرداخت پاداش استخراج آن از نوع پی پی ای پلاس (PPS+) است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این استخر کاربران می‌توانند به وب سایت رسمی آن مراجعه کنند و جزئیات دقیق‌تری بدست آوردند.

کدام استخر استخراج مناسب شماست؟ 

با توجه به افزایش تعداد علاقه‌مندان به استخراج ارزهای دیجیتال، استخراج انفرادی مانند سال­‌های گذشته نمی‌تواند سودآوری خوبی داشته باشد. به همین علت پیوستن به استخرهای استخراج یکی از راه‌های مناسب برای کسب پاداش منظم و ایمن است. البته در انتخاب استخر باید مواردی مانند کارمزد، امنیت، روش پرداخت، شفافیت و اندازه استخر مورد توجه قرار گیرد. هر استخر استخراج ویژگی‌های متفاوتی دارد که آن را برای یک نوع خاص مشتری مناسب می‌کند؛ بنابراین ماینرها باید با توجه به شرایط خود و آگاهی در مورد امکانات هر استخر تصمیم‌گیری کنند. 

در پایان خوشحال می‌شویم تجربه کاری خود با استخرهای معرفی شده در این مقاله را با ما در میان بگذارید.

آیا بدون استخر استخراج، می‌توان ماین کرد؟

بله؛ اما باید توجه داشت که ماینرها فقط در استخرهای استخراج می‌توانند پاداشی مداوم و مطمئن دریافت کنند.

کارمزد استخر استخراج چقدر است؟

کارمزد استخر استخراج است برای استخرهای مختلف متفاوت است اما به طور معمول، استخرها بین  ۱٪ تا ۳٪ به عنوان کارمزد دریافت کنند.

آیا استخراج در استخر بهتر است یا استخراج انفرادی؟

در حالی که استخراج انفرادی می‌تواند در مواقعی پاداش زیادی به همراه داشته باشد، اما درآمد پایدار و مطمئنی مانند استخرهای ماینینگ ارائه نمی‌کند. 

۹

استخر استخراج چیست؟

گام قبلی (۹/۱۸) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۷

منبع
investopedia
کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
تینا
تینا
7 ماه قبل

سلام، آیا مارکت کپ استخر استخراج در انتخاب استخر برای سرمایه گذاری اهمیت داره؟

دکمه بازگشت به بالا