سرمایه گذاری

بیت کوین بخریم یا طلا؟ مقایسه طلای فیزیکی و طلای دیجیتال

در گذشته خرید طلا یکی از رایج­‌ترین کارها برای حفظ سرمایه در برابر نوسانات بازار بود. به همین دلیل سرمایه‌گذاری روی طلا بسیار رایج شد. بیت کوین هم توانست در مدت کمی، سهم خود را در بازار سرمایه‌گذاری پیدا کند و اخیراً افراد زیادی به خرید بیت کوین روی آورده‌اند. در این مقاله، قصد داریم بررسی کنیم که کدام گزینه یعنی طلا یا بیت کوین، برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

چرا بیت کوین می‌تواند یک گزینۀ سرمایه‌گذاری باشد؟

ایجاد بیت کوین اثربخشی خرید طلا را به چالش کشیده است. با راه‌اندازی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ دوره جدیدی به نام عصر ارزهای دیجیتال آغاز شد. در ابتدا افراد به دلیل نداشتن آگاهی‌های لازم درباره بیت کوین، سرمایه‌گذاری روی آن را منطقی نمی‌دانستند؛ اما باتوجه‌به این که بیت کوین بسیاری از ویژگی‌های یک ارز را در کنار برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگر دارد، در حال حاضر به یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. البته که ارزهای بسیاری همچون ارز دیجیتال پیمان با پشتوانه طلا وارد بازار ایران شده‌اند اما اثر بخشی بیت کوین بسیار بالاتر است.

ویژگی مهم بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن آن، می‌تواند هم نقطه‌ضعف این رمزارز و هم نقطۀ قوت آن برای سرمایه‌گذاری باشد. این که دولت‌های دنیا نمی‌توانند استفاده از آن را محدود کنند، می‌تواند ارزش آن را بسیار زیاد کند. در واقع بیت کوین هیچ محدودیتی از طرف یک شخص یا گروه نمی‌پذیرد. این ویژگی بیت کوین را تبدیل به یک گزینه سرمایه‌گذاری مطمئن می‌کند.

برای بررسی بهتر موضوع طلا یا بیت کوین، مقایسه کلی بین بیت کوین و طلا را بررسی می‌کنیم.

مزیت‌های طلا نسبت به بیت کوین

مزایای طلا

سالیان طولانی است که طلا به‌عنوان یک دارایی امن به شمار می‌آید. درحالی‌که بیت کوین نزدیک به یک دهه است که راه‌اندازی شده است. اگرچه بیت کوین در همین مدت کوتاه توانست سروصدای بسیار زیادی ایجاد کند و نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. اما برای پاسخ به سؤال طلا یا بیت کوین، طلا چند ویژگی برای خودنمایی دارد:

قانونی‌بودن

اگر شما طلا داشته باشید و دزدی آن را به سرقت ببرد، می‌توانید از مراجع قانونی بخواهید که دزدی از شما را پیگیری کنند. همچنین می‌توانید از صندوق امانات بانک‌ها برای حفظ و نگهداری طلای خود استفاده کنید. به‌هرحال، قانون مالکیت شما را بر طلا به رسمیت می‌شناسد و از آن حفاظت می‌کند.

در مقابل، بیت کوین قرار دارد. با وجود این‌که هک بیت کوین به لطف سیستم رمزگذاری شدۀ غیرمتمرکز و الگوریتم‌های پیچیدۀ آن کاری دشوار است. اما باید در نظر داشت هنوز زیرساخت‌هایی که امنیت صددرصدی را فراهم کنند، وجود ندارند.

فاجعه هک صرافی Gox مثال بسیار خوبی برای این است که معامله‌گران بیت کوین باید محتاط باشند. در اوایل سال ۲۰۱۴، بزرگ‌ترین صرافی بیت کوین جهان قربانی یک هک بزرگ شد؛ رویدادی که صرافی Gox را در اواخر فوریه همان ماه به ورطه ورشکستگی کشاند. در این هک، حدود ۷۴۰۰۰۰ بیت کوین که معادل ۴۶۰ میلیون یورو بود، از حساب کاربران دزدیده شد. از نظر قانونی پیگیری سرقت بیت کوین هرچند کاری غیرممکن نیست اما عملاً بسیار دشوار است.

سابقۀ طولانی در تاریخ

بیش از ۵ هزار سال است که انسان کار خریدوفروش و معامله را انجام می‌دهد. خیلی زود بشر یاد گرفت به‌جای مبادلۀ کالا به کالا، از طلا به‌عنوان ابزار تعیین ارزش معامله استفاده کند. این ویژگی باعث می‌شود که طلا در ذهن مردم دنیا بسیار مورد اعتماد تر، جذاب‌تر و کم‌ریسک‌تر باشد.

ردپای طلا تقریباً در تمام مناسبات اجتماعی ما دیده می‌شود؛ از ازدواج گرفته تا پشتیبانی ارزش پول ملی به‌عنوان مهم‌ترین پول کشورها. به همین دلیل، طلا یک گزینۀ قطعی سرمایه‌گذاری برای همه، حتی برای دولت‌ها است.

حمایت بانک­‌ها

بسیاری از دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان و ایران طلا را به‌عنوان یک ذخیره قابل‌اعتماد می‌دانند و از آن به‌عنوان پشتوانه مالی استفاده می‌کنند. اما عملاً هیچ نهاد مرکزی بر روی بیت کوین کنترل ندارد و در برخی از کشورها نگهداری و فروش بیت کوین برای بانک‌ها ممنوع است. حضور نهاد مالی قدرتمندی مانند بانک مرکزی برای حمایت از طلا، به این فلز باارزش یک امتیاز مثبت برای سرمایه‌گذاری می‌دهد.

نوسان

طلا نسبت به بیت کوین بازار باثبات‌تری دارد. یکی از نگرانی‌های اصلی سرمایه‌گذارانی که به دنبال سرمایه‌گذاری امن هستند، نوسانات قیمت بیت کوین است. از طرفی، قیمت بیت کوین می‌تواند تحت‌تأثیر اخبار نادرست و شایعات نیز قرار بگیرد. این اخبار در حوزهٔ ارزهای دیجیتال می‌تواند سرمایه‌گذاران را به تصمیم‌گیری سریع وادار کند و منجر به افزایش و یا کاهش قیمت بیت کوین شود؛ هرچند این موضوع در مورد طلا نیز صادق است. قیمت طلا نیز تحت‌تأثیر برخی اخبار و یا وقایع، شاید افزایش یا کاهش ناگهانی را تجربه کند. هرچند این تأثیر نسبت به بیت کوین بسیار کمتر است.

تمام موارد عنوان شده در بالا بین طلا یا بیت کوین، شرایط طلا را مطلوب‌تر جلوه می‌دهد، اما مزایای بیت کوین نسبت به طلا چیست؟

مزیت‌های بیت کوین نسبت به طلا

برتری بیت کوین به طلا

آنچه تا اینجا گفته شد، مزیت‌های طلا بود که شما را به سرمایه‌گذاری بر روی این فلز باارزش تشویق می‌کرد و انتخاب شما بین طلا یا بیت کوین را آسان می‌کرد. اما باید روی دیگر سکهٔ سرمایه‌گذاری را هم ببینیم. بیت کوین ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاری دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم:

نقدشوندگی خیلی سریع

بازار ارزهای دیجیتال آنلاین است. یعنی از لحظه‌ای که شما قصد فروش بیت کوین خود را داشته باشید، تا نقدکردن آن می‌تواند کمتر از چند دقیقه وقت شما را بگیرد. این در حالی است که خریدوفروش طلا به مراجعه حضوری نیاز دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک طلا یا بیت کوین، سرعت نقدشوندگی بالا در صورت نیاز است. البته شاید تبدیل طلا به پول برای اغلب افراد ساده‌تر به نظر بیاید. اما درصورتی‌که حتی برای مدت کوتاهی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده باشید، می‌دانید که سرعت تبدیل بیت کوین به پول نقد بسیار بیشتر است.

ظرفیت بالای رشد قیمت

بازار جهانی روند رشد قیمت طلا را بسیار کنترل می‌کند. هرچند نوسانات قیمت می‌تواند بسیار زیاد باشد، اما این مقدار در برابر بیت کوین حرفی برای گفتن ندارد. بیت کوین، ارزی جدید و نسبتاً نوپا است. این یعنی احتمال رشد قیمت چندین برابری در سال‌های آینده وجود دارد. زمانی که تعداد بیشتری از مردم دنیا متوجه پتانسیل این رمزارز شوند، اقبال به سمت آن بسیار بیشتر خواهد شد.

بررسی نوسان‌های قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، یک نکتۀ مهم برای سرمایه‌گذاران دارد. در سال ۲۰۱۷ قیمت بیت کوین به حدود ۲۰ هزار دلار رسید و بعد تا ۴ هزار دلار سقوط کرد. این رشد قیمت در سال ۲۰۲۰ هم اتفاق افتاد. این نوسانات شدید، دیگر سؤال «آیا بیت کوین دوام می‌آورد؟» را از رده‌خارج کرده است و جواب قطعی این سؤال بله! است. سؤال مهم‌تر این است که «بیت کوین چقدر ظرفیت رشد دارد؟» کارشناسان بازار می‌گویند تا ۴۰۰ هزار دلار، برای بیت کوین رقمی رویایی نیست!

امکان استفاده به‌صورت پول نقد

امروزه فروشگاه‌های اینترنتی زیادی در سراسر دنیا، بیت کوین را به‌عنوان یک رمزارز معتبر می‌شناسند و به مشتریان خود امکان خرید کالا و خدمات با استفاده از بیت کوین را می‌دهند. از این نظر، بیت کوین تفاوتی با پول نقد ندارد. تفاوت از آنجا آغاز می‌شود که این رمزارز پتانسیل رشد قیمت بالایی دارد. یعنی هم می‌توانید به چشم یک سرمایه‌گذاری و هم به چشم یک کارت اعتباری به بیت کوین نگاه کنید.

حریم خصوصی و امنیت

شما برای خرید طلا حتماً باید به یک صرافی معتبر رفته و با کارت اعتباری خود یا پول نقد خرید کنید. یعنی یک ارتباط چهره‌به‌چهره برقرار کنید. این ویژگی برای بیت کوین وجود ندارد. امکان حفظ حریم خصوصی در بیت کوین بسیار بیشتر است و شما می‌توانید دارایی خود را روی یک‌تکه کاغذ، تلفن‌همراه‌تان یا کیف پول‌های کوچک آفلاین ذخیره کنید. اگر نکات امنیتی را به‌خوبی رعایت کنید، جای دارایی شما هم همیشه در شبکه بلاک‌چین امن خواهد بود.

به‌علاوه، محدودیت‌هایی که بانک‌ها و نهادهای سیاسی برای اشخاص و گروه‌های مختلف ایجاد می‌کنند، روی بیت کوین اثری ندارد. اگر بخواهید بیت کوین بخرید، محدودیت‌هایی مثل ملیت، نژاد و رنگ پوست فرد روی خریدتان تأثیر نخواهد داشت، اما برای خرید طلا خصوصاً از بازارهای بین‌المللی، این ویژگی‌ها سد راه بسیاری از افراد خواهد بود.

انتقال سریع‌تر

سرعت انتقال بیت کوین بسیار بیشتر از طلاست. اگر نیاز داشتید که سرمایه خود را به کسی خارج از مرزها منتقل کنید، طلا می‌تواند یک چالش جدی برای شما ایجاد کند. درحالی‌که بیت کوین را می‌توانید در کمتر از نیم ساعت به هرکسی در هر جای دنیا انتقال دهید.

نقاط مشترک بیت کوین و طلا

نقاط مشترک بیت کوین با طلا

با وجود تمام تفاوت‌ها، نقاط مشترکی هم بین بیت کوین و طلا وجود دارد. همین نقاط مشترک است که بیت کوین را به طلای دیجیتال معروف کرده است.

عرضه محدود

طلا یا بیت کوین هرکدام دارای منابع محدود هستند و دشوار است که بگوییم کدام ‌یک زودتر به پایان خواهد رسید. اما توجه به این نکته ضروری است که امکان ایجاد فورک در بلاک‌چین بیت کوین در سال‌های آینده، دور از انتظار نیست. درصورتی‌که توسعه‌دهندگان از شرایط و پروتکل یک ارز دیجیتال ناراضی باشند، می‌توانند از راه حلی به نام فورک کمک بگیرند.

فورک به زبان ساده‌تر به‌روزرسانی پروتکل‌های موجود در شبکه بیت کوین است. به‌عنوان‌مثال، بیت کوین کش یکی از فورک‌های بیت کوین برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین بود. به همین دلیل درباره آینده بیت کوین به قطعیت نمی‌توان سخن گفت و نیاز به صبر و بررسی بیشتری دارد.

تأثیرپذیری از فضای سیاسی و اجتماعی

بین بیت کوین یا طلا نوعی همبستگی وجود دارد. با وجود این که دو بازار مختلف قیمت این دو را مشخص می‌کنند، اتفاقات سیاسی می‌تواند روی هر دو تأثیر بگذارد. مقایسه نمودارهای نوسان قیمت طلا یا بیت کوین نشان می‌دهد که الگوی تغییر قیمت این دو ارز بسیار شبیه به هم هستند (منبع). این نمودارها نشان می‌دهد احتمالاً بیت کوین یا طلا از یک الگوی قیمتی پیروی می‌کنند؛ هرچند شدت نوسان آن‌ها متفاوت باشد.

قابلیت استخراج

با این که مقوله استخراج بیت کوین کاملاً غیرفیزیکی است، اما از این نظر که باید برای استخراج آن انرژی و توان صرف کرد، به طلا شباهت پیدا می‌کند. برای استخراج طلا هم باید میزان قابل‌توجهی انرژی، زمان و نیرو به کار برد. در واقع هدف ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین این بود که بیت کوین، یک طلای دیجیتال باشد تا هم بین مردم جذابیت پیدا کند و هم ارزشمند شود.

همۀ پولتان را در یک جیب نگذارید!

یک پند قدیمی وجود دارد که می‌گوید: «همۀ تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذار». این پند می‌تواند مهم‌ترین نکته در هر نوع سرمایه‌گذاری باشد. شما همیشه می‌توانید سرمایه خود را به چند بخش تقسیم کرده و در بازارهای مختلفی سرمایه‌گذاری کنید. طلا یا بیت کوین و رمزارزهای دیگر، همه می‌توانند فرصت‌های جدید و جذابی برای شما ایجاد کنند. پس می‌توانید از هر بازار سود خود را کسب کنید. بازار ارزهای دیجیتال، ظرفیت فراوانی برای رشد دارد و این ظرفیت می‌تواند به شما برای حفظ و افزایش ارزش سرمایه کمک کند.

طلا، بیت کوین و پول فیات در برابر هم

آیا بیت کوین کمیاب تر از طلا است؟

طلا یکی از فلزات کمیاب است. بیت کوین نیز در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال کمیاب است و طلا در مقایسه با سایر فلزات کمیاب است. آنها هر دو در دسته بندی مربوطه خود نادر هستند.

طلا یا بیت کوین، مسئله این است!

در این مقاله، از جنبه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری در بازار طلا یا بیت کوین را بررسی کردیم. شما برای انتخاب هر بازار برای سرمایه‌گذاری باید به شرایط و ارزش‌هایی که برایتان اهمیت دارد، فکر کنید. اگر بیشتر به فکر حفظ حریم خصوصی و سرعت بالاتر نقدشوندگی هستید، بیت کوین گزینۀ مناسبی است. اگر هم قانونی‌بودن و اعتبار طولانی برایتان مهم‌تر است، می‌توانید به سراغ طلا بروید.درهرصورت، بهترین تصمیم‌گیرنده برای سرمایه شما، خود شما هستید. این مقاله از صرافی آنلاین والکس و همۀ مقالات با این موضوع تنها یک راهنما برای انتخاب شما هستند. برای ما بنویسید که چه ویژگی‌هایی در طلا یا بیت کوین شما را به سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند و چه نکاتی باعث ایجاد شک و تردید در شماست. ما تلاش می‌کنیم پاسخی برای دغدغه‌های شما پیدا کنیم.

آیا طلا بهتر از بیت کوین است؟

بیت کوین بهتر از طلا و ارزهای ملی است. بر اساس گزارش جدید Fidelity، جهان سرشار از پول نقد و ارزهای دیجیتال است، اما بیت کوین خاص است و پتانسیل افزایش قیمت قابل توجهی دارد.

آیا بیت کوین جایگزین طلا می‌شود؟

لندن، ۵ ژانویه (رویترز) – زک پاندل، تحلیلگر گلدمن ساکس، در یادداشتی تحقیقاتی به مشتریان گفت: بیت کوین در سال ۲۰۲۲ با استقبال گسترده تر از دارایی‌های دیجیتال، سهم بازار را از طلا خواهد گرفت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
گلزاد
گلزاد
9 ماه قبل

چیزیکه وجود فیزیکی نداشته باشه و همچنان معلوم نیست از کدام فلز ساخته شده بیت کوین ارزش اسمی داره از ازش ذاتی آن خبری نیست.
چطور انسان باور میکند بالای چند عدد و رقم انترنیتی پول زیادی را هزینه کند.
بهتر راه برای سرمایه گذاری طلا هست هم ارزش اسمی وهم ارزش ذاتی داره و در اکثریت کشورها در بانک ها موردی معامله صورت میگیرد انتخاب با خودتان هست سکه فیزیکی طلا میخرین و یا طلا اسمی، در قیمت آن ها هیچ تفاوت نیست.

دکمه بازگشت به بالا