بلاکچین

شبکه آکالا چیست؟ Acala Network هاب نقدینگی پولکادات

هدف اصلی شبکه پولکادات ارائه خدمات زیرساختی و در دست‌گرفتن آینده شبکه چند زنجیره‌ای است که برقرارکردن ارتباط بین اجزای آن ساده و امنیت بالایی داشته باشد. اولین پاراچینی که در این اکوسیستم برای تحقق اهداف گفته شده راه‌اندازی شد، شبکه آکالا بود. این شبکه قصد دارد به هاب اقتصادی polkadot تبدیل شود و خدمات متنوع دیفای را به کاربران ارائه دهد. در ادامه مقاله، این شبکه و ویژگی‌های آن را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

آشنایی با شبکه آکالا

Acala  شبکه اقتصادی است که می‌توان در آن قرارداد هوشمند ایجاد کرد و به عنوان هاب نقدینگی پولکادات شناخته می شود. این شبکه از ماشین مجازی اتریوم پشتیبانی می‌کند و به توسعه دهندگان این فرصت را می‌دهد تا به صورت هم زمان از امکانات سابستریت و اتریوم استفاده کنند. Acala Network با چند سرویس اختصاصی برای دیفای بهینه سازی شده و اولین استیل کوین وثیقه گذاری شده پولکادات (چیزی شبیه دای اتریوم) با نام aUSD را ارائه کرده است. همکاری این شبکه با Ren و سایر پروژه‌های مشابه موجب شده است تا کاربران بتوانند به راحتی دارایی‌های خود را از سایر شبکه‌ها به آکالا منتقل کنند.

بررسی ویژگی‌های شبکه آکالا

ویژگی‌های شبکه آکالا

هنگامی که سرمایه‌گذاران تصمیم به خرید یک دارایی می‌گیرند، تمام ویژگی‌های آن را بادقت بررسی می‌کنند. به همین دلیل تصمیم داریم اصلی‌ترین ویژگی‌های شبکه آکالا را با شما به اشتراک بگذاریم.

امنیت

این شبکه از زیرساخت‌های قوی برخوردار است و طبق پروتکل‌های مشترک و مورد تأیید پولکادات طراحی شده است. استفاده از چنین روشی موجب می‌شود قدرت هر شبکه به شبکه دیگر نیز منتقل شود و توانایی آن‌ها در برابر حملات هکرها افزایش یابد.

هزینه اندک

یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها، هزینه اندک کارمزد تراکنش در این شبکه است؛ زیرا توانایی پردازش حجم عظیمی از تراکنش‌ها را دارد و کاربران برای تأیید سریع‌تر مجبور به پرداخت هزینه بیشتری نیستند.

انتقال درون زنجیره‌ای

ازآنجایی‌که هر لایه در پولکادات می‌تواند با سایر لایه‌ها در ارتباط باشد و از امکانات و امنیت آن بهره ببرد، شبکه Acala می‌تواند با هر بلاکچینی تعامل کند. به همین دلیل کاربران می‌توانند توکن‌ها و داده‌های خود را به‌راحتی منتقل کرده و قراردادهای مختلفی را ثبت کنند.

سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

این سازگاری به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد با کمترین دست‌کاری، قراردادهای هوشمند خود را به شبکه آکالا منتقل کنند. برای ایجاد این سازگاری از تکنولوژی پلوتو که لایه‌ای جانبی از Ethereum است استفاده می‌شود.

کاربردهای Acala Network

کاربردهای Acala Network

از این شبکه می‌توان در حوزه‌های مختلف بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال، وام‌دهی، پیش‌بینی و … استفاده کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردها  اشاره می‌کنیم.

استیبل‌کوین‌ها یا پول‌های پایدار

در واقع این کوین نوعی ارز دیجیتال است که ارزش ثابتی نسبت به دلار دارد و از آن برای کاهش نوسانات شدید و ریسک استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای در امان ماندن از تغییرات شدید از این کوین‌ها استفاده کنید.

دریافت و پرداخت وام

یکی از کاربردهای این شبکه، امکان دریافت و پرداخت وام بدون واسطه است. یعنی کاربر اگر قصد داشته باشد از شبکه آکالا وام دریافت کند، دارایی خود را به‌عنوان وثیقه در اختیار شبکه قرار می‌دهد و مبلغ موردنظر خود را دریافت می‌کند. عکس این موضوع نیز ممکن است؛ یعنی اگر قصد داشته باشید دارایی خود را در اختیار شبکه قرار دهید تا از آن برای وام‌دهی استفاده و به شما سود پرداخت کند، می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید.

خریدوفروش بدون واسطه

کاربران می‌توانند با استفاده از شبکه آکالا ارزهای مدنظر خود را معامله کنند و از طریق پرداخت پول پایدار هزینه‌های شبکه را پرداخت کنند.

پرداخت‌های موبایلی

این شبکه به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از تلفن همراه خود، پرداخت‌های مالی مدنظرشان را انجام دهند. چنین امکانی باعث می‌شود تراکنش‌ها به‌سرعت انجام شده و هزینه آن‌ها کاهش پیدا کند.

توکن حاکمیتی شبکه Acala

توکن شبکه Acala

ارز حاکمیتی این شبکه ACA است که حداکثر عرضه آن یک میلیارد است. نکته مهم این است که از این میزان فقط ۷۰ میلیون آن در اختیار کاربران قرار دارد. قیمت این ارز در زمان نگارش این مقاله ۰. ۴ دلار است.

در سال ۲۰۲۱، ACA بیشترین قیمت را تجربه کرده و سقف تاریخی ۳.۱ دلار را به ثبت رسانده است.

توکنومی ارز دیجیتال ACA

  • ۵۰ درصد از کل موجودی این ارز در اختیار جامعه کاربر آن قرار دارد.
  • ۲۰.۲۵ درصد از کل کوین‌های موجود به تیم سازنده تعلق دارد.
  • ۱۱.۶۶ درصد در اختیار سرمایه‌گذاران این پروژه است.
  • ۱۸.۳۳ درصد به سرمایه‌گذاران اولیه اختصاص‌داده‌شده است.

بهتر است بدانید از ۵۰ درصد کوین‌هایی که در اختیار جامعه کاربری قرار دارد ۳۴% آن به صندوق ذخیره پاراچین آتی،۱۱% در خزانه بنیاد شبکه آکالا و ۵% به برنامه توسعه اختصاص‌داده‌شده است.

پنج نقش اساسی ارز اکالا در شبکه

به‌طورکلی توسعه‌دهندگان، ۵ نقش برای این ارز تعریف کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پرداخت پاداش نودهای شبکه به‌وسیله این ارز
  • پرداخت کارمزد تراکنش‌های انجام شده
  •  ارائه حق رای به دارندگان کوین
  •  با استیک کردن آن می‌توان ماژول‌ها و پالت‌های تازه در شبکه ایجاد کرد
  •  دارندگان آن می‌توانند میزان سود و وثیقه را مشخص کنند

کیف پول‌های مناسب توکن آکالا

برای ذخیره‌سازی این توکن باید کیف پول‌هایی را انتخاب کنید که از اکوسیستم پولکادات پشتیبانی می‌کنند. اگر قصد نصب افزونه روی مرورگر خود برای نگهداری این ارز را دارید، می‌توانید از Polkadot.js استفاده کنید؛ اما اگر به دنبال کیف پول‌های نرم‌افزاری هستید Polkawallet می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

ازآنجایی‌که این شبکه از ماشین مجازی اتریوم پشتیبانی می‌کند، می‌توانید آدرس‌های شبکه آکالا را به اتریوم متصل و موجودی خود را مشاهده کنید.

تیم توسعه دهنده شبکه آکالا

توسعه‌دهندگان این شبکه همگی سابقه فعالیت در لامینار را دارند و از متخصصان فنی و برنامه‌نویسان برجسته در زمینه بلاکچین هستند.

مدیر ارشد این مجموعه بت چن (Bette Chen) است که مدرک مهندسی کامپیوتر و ام بی ای خود را از دانشگاه اوکلند و دوک دریافت کرده است.

مدیر اجرایی و هم‌بنیان‌گذار این مجموعه روییتائو سو (Ruitao Su) است که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل و مدرک خود را از دانشگاه اوکلند دریافت کرده است.

بررسی پروتکل‌های استفاده شده پلتفرم آکالا

پروتکل‌های آکالا

به‌طورکلی این پلتفرم از پروتکل‌های هوما (Homa) و هونزون (Honzon) و فریم‌ورک سابستریت (Substrate) استفاده می‌کند که در ادامه این دو را بررسی می‌کنیم.

Honzon Protocol

این پروتکل برای ساده‌سازی کارها ایجاد شده است. کاربر می‌تواند با وثیقه‌گذاری دارایی‌های خود از بلاکچین‌های متفاوت، استیل کوین ایجاد کرده و از آن استفاده کند. در واقع کاربر می‌تواند با واریز دارایی‌های دیجیتال به شبکه، معادل دلاری آن را دریافت کند.

Homa Protocol

هدف اصلی این پروتکل، ایجاد نقدینگی در شبکه با استفاده از دارایی‌های قفل شده است. افراد می‌توانند برای دریافت سود از مدل ییلد فارمینگ شبکه آکالا استفاده کنند. تمام دارایی‌های قفل شده در قالب L-Token به کاربران برگردانده می‌شود.

بررسی آینده Acala Network

ازآنجایی‌که این اکوسیستم امکانات متعددی را در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و به نقدشوندگی دارایی‌ها کمک می‌کند، می‌توان آینده آن را درخشان دانست.

علاوه بر موارد گفته شده شبکه آکالا در سایر اکوسیستم‌ها مانند اتریوم نیز کاربرد دارد. طبق تحقیقات انجام شده و نقشه راهی که توسط توسعه‌دهندگان در اختیار عموم قرار داده گرفته، این شبکه درحال‌توسعه قابلیت‌ها برای استفاده در شبکه‌های دیگر است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا