اخبار بیت کوین

آیا «درایوچین» سنگ بنا آینده مقیاس پذیری شبکه بیت کوین خواهد بود؟

درایوچین‌ها می‌توانند منجر به ظهور کاربردهای جدید در شبکه بیت کوین شوند اما از سوی دیگر به پیچیدگی کار می‌افزایند

با توجه به این حقیقت که قابلیت‌های برنامه‌پذیری و مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین در قیاس با رقبای جوان‌تر خود محدود است، توسعه‌دهندگان به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی برای کاستن از این فاصله هستند.

به گزارش والکس و به نقل از Crypto Potato، یکی از راه‌حل‌هایی که اخیرا سروصدا به پا کرده است، دو پیشنهاد توسعه بیت کوین به شماره ۳۰۰ و ۳۰۱ (BIP-300 & BIP-301) است. این راه‌حل که به آن لقب «درایوچین» (Drivechain) داده‌اند، سافت فورکی است که به شبکه بیت کوین این اجازه را می‌دهد تا از طریق سایدچین‌ها مقیاس‌پذیر شود. صرافی بیت‌مکس (BitMEX) در پست بلاگی، به نقاط قوت و ضعف این طرح پیشنهادی پرداخت که در زیر بخشی از آن را خواهیم خواند.

پروپوزال BIP-300 چیست؟

پروپوزال این طرح توسط پل اشتورتس (Paul Sztorc) پیشنهاد شده است. در این طرح درایو چین‌ها به عنوان نوعی سایدچین بهبودیافته برای شبکه بیت کوین عمل می‌کنند. سایدچین بلاکچین دیگری است که خود را به شبکه اصلی بیت کوین متصل می‌کند و از ارز دیجیتالی مشابه شبکه اصلی (BTC) برای ارسال تراکنش و پرداخت کارمزد آن استفاده می‌کند.

بخش نخست پروپوزال درایوچین – BIP 300 – شامل پیشنهاد مکانیزمی برای خروج بی‌نیاز به اعتماد بیت کوین‌های کاربران به سایدچین‌هاو بالعکس است. در این فرایند نیازی به عوامل متمرکز نخواهد بود. این مشکل بسیاری از سایدچین‌های موجود همچون Roostock و Liquid است.

با این وجود بیت‌مکس ادعا میکند که ویژگی‌های فنی فرایند خروج (Peg-out) شامل ضعف‌های فراوانی است.

به طور مشخص، در پروپوزال ارائه شده، ماینرها موظف شده‌اند که وظیفه خروج سرمایه کاربران از سایدچین‌ها را هر سه ماه به عهده گیرند. این به ماینرها قدرت سرقت سرمایه کاربران (در صورت تبانی بیش از ۵۰ درصد قدرت هش شبکه) را می‌دهد. همچنین سرعت فرایند یاد شده کند است.

بیت‌مکس افزود: «به نوعی، پیشنهاد  Paul به استقبال این حقیقت رفته است که تحت هر مکانیزم خروجی، ماینرهای بیت کوین قادر به سانسور اطلاعات، ایجاد داده تقلبی و یا همکاری با مدیریت برای سرقت بیت کوین سایدچین هستند.»

پروپوزال BIP-301 برای بیت کوین چیست؟

طبق این پیشنهاد، امکان «ماینینگ ترکیبی کور» (Blind Merged Mining) برای سایدچین‌ها وجود خواهد داشت. ماینینگ ترکیبی عادی زمانی رخ می‌دهد که ماینرها به طور همزمان از قدرت پردازشی خود برای استخراج چند ارز دیجیتال که از یک الگوریتم رمزنگاری سود می‌جویند، استفاده می‌کنند. به کمک این قابلیت، یک شخص ثالث قادر خواهد بود که سایدچین را اداره کند، کارمزدها را دریافت نماید و آ‌ن‌ را بین ماینرها توزیع نماید.

بیت‌مکس با اشاره به خطرات پیچیدگی‌های افزوده شده در پی این پیشنهاد، فواید آن را بیش‌تر می‌داند. بیت‌مکس نوشت:

«استفاده گسترده‌تر از سایدچین‌ها می‌تواند منجر به کاربردپذیری بیشتر برای بیت کوین شود و استخراج ترکیبی کور می‌تواند بهبودی برای استخراج ترکیبی فعلی به شمار آید.»

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Crypto Potato
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا