صرافی ها

صرافی بلم چیست؟ آیا Belem یک پروژه کلاهبرداری است؟

ترید ارزهای دیجیتال در کنار تمام جذابیت‌ها و هیجانات خود، همواره با بحران کلاهبرداری و از دست رفتن سرمایه کاربران مواجه بوده است. ماهیت محرمانگی شبکه بلاکچین باعث شده تا در اغلب موارد، امکان ردیابی سرقت و کلاهبرداری در آن وجود نداشته باشد؛ در نتیجه افراد متقلب نیز حداکثر سوء استفاده را از ناآگاهی برخی کاربران کرده و با ایجاد پروژه‌ها و صرافی‌های قلابی، اقدام به سرقت دارایی آن‌ها می‌کنند. صرافی بلم (Belem) یکی از جدیدترین و پر حرف و حدیث‌ترین موارد جدید در این حوزه است.

در این مقاله به صورت کامل به بررسی این پلتفرم پرداخته و شرایط آن را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. اگر قصد استفاده از خدمات و پذیرش پیشنهادهای عجیب‌وغریب صرافی Belem را دارید، اکیداً توصیه می‌کنیم پیش از هر اقدامی، این مقاله را به صورت کامل مطالعه کنید!

آشنایی با صرافی بلم

بلم (Belem) یک صرافی و پلتفرم سرمایه‌گذاری مقررات ناپذیر (Unregulated) است. اولین نشانه‌های حضورش به تاریخ ایجاد دامنه آن در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲ باز می‌گردد. این اکسچنج در لیست خدمات خود، مواردی نظیر امکان مبادله و ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال و همچنین قابلیت سپرده‌گذاری با درصد سودهای بالا و عجیب را گنجانده است! حتی ممکن است شما پیامی از طرف یکی از کاربران آن دریافت کنید که ادعا می‌کند با پرداخت ۰٫۱ واحد بیت کوین، می‌توانید در طی چند رو ۷ توکن بیت کوین به دست آورید!

همان‌طور که اشاره شد، بلم در دسته صرافی‌های Unregulated قرار می‌گیرد. این دسته به دلیل عدم تعهد به مقررات و عدم نظارت توسط نهادهای قانونی، فضایی مناسب برای ناشناس بودن به شمار می‌روند. به‌ویژه برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند اطلاعات آن‌ها تحت هیچ شرایطی افشا نشده و با خیال راحت به مبادله ارزهای دیجیتال خود بپردازند، چنین پلتفرم‌هایی یک گزینه ایده‌آل خواهند بود. با این وجود عدم تعهد به نهادهای قانونی، همیشه ریسک‌های خاص خود را دارد.

بررسی صرافی Belem

عدم نظارت بر روی این دسته از پلتفرم‌ها باعث می‌شود تا کلاهبرداران با خیال راحت‌تری در فضای آن فعالیت داشته باشند. با بررسی کلاهبرداری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، به این نتیجه خواهید رسید که بخش قابل توجهی از آن‌ها توسط یک پلتفرم مقررات ناپذیر صورت گرفته است. کاربران به هیچ وجه قادر به شکایت از طریق قانونی نبوده و در اغلب موارد در صورت از دست دادن دارایی، قادر به بازگرداندن آن‌ها نیستند.

در میان پلتفرم‌های فعال در این زمینه، صرافی بلم نیز در محیطی مقررات ناپذیر، خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال را به کاربران خود ارائه می‌داد؛ اما قضیه از آنجایی مشکوک شد که برخی پیشنهادهای عجیب از طرف کاربران آن به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ارائه می‌شد. این پیشنهادهای وسوسه‌کننده که به نظر یک طرح پانزی می‌رسیدند، باعث شد تا شک و تردیدها نسبت به صرافی Belem افزایش یابد.

همه نشانه‌های کلاهبرداری در کنار هم!

برای سرمایه‌گذاران باهوش و محتاط، استفاده از اکسچنج‌های مقررات ناپذیر به هیچ وجه ایده عاقلانه‌ای نیست. هرچند که اکسچنج‌های قانونی نیازمند داده‌های معتبر کاربران برای امکان پیگیری هر شخص در مواقع ضروری و مورد نیاز هستند؛ اما در صورتی که شما فعالیت مجرمانه‌ای نداشته باشید، استفاده از خدمات یک پلتفرم ارز دیجیتال معتبر و قانونی کاملاً منطقی خواهد بود. با این حال تمام پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری مقررات ناپذیر لزوماً پروژه کلاهبرداری نیستند!

برای این که صرافی بلم را با یک دید منصفانه مورد بررسی قرار داده و در مورد کلاهبردار بودن آن تصمیم‌گیری کنیم، ابتدا لازم است با ویژگی‌های اصلی یک پروژه اسکم (Scam) آشنا شوید. پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری کلاهبرداری، همواره چند مورد از ویژگی‌های زیر را در کنار هم دارند:

  • مقررات ناپذیر بودن
  • هزینه بالای تراکنش و کمیسیون
  • عدم وجود اطلاعات کافی در وب‌سایت
  • راه‌های ارتباط و پشتیبانی ضعیف
  • عدم امکان برداشت از حساب تا سطح مشخص
  • رویکرد فشاری و تشویق به انجام یک عمل سریع بدون زمان کافی برای تصمیم‌گیری
  • عدم ثبت در پلتفرم‌های معتبر حوزه ارزهای دیجیتال
کلاهبرداریاز کاربران

با یک بررسی کلی، می‌توان به این نتیجه رسید که صرافی بلم اکثر این ویژگی‌ها را دارد! این پلتفرم به صورت شفاف مقررات ناپذیر بودن خود را اعلام کرده است؛ اما این همه ماجرا نیست. Belem در وب‌سایت خود نیز هیچ اطلاعات دقیقی در مورد محل فیزیکی به ثبت نرسانده است. همچنین به طرز عجیبی اطلاعات کاربران را از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف از آن‌ها دریافت می‌کند. همین موضوع باعث شده تا فعالیت این پلتفرم نیز به طرز عجیبی مشکوک به نظر برسد.

این پلتفرم از یک شماره تلفن و آدرس ایمیل برای برقراری ارتباط با کاربران خود استفاده می‌کند. بنا به اظهار نظر کاربران آن، در ابتدا تمام سؤالات شما با یک جواب بسیار سریع و عموماً مبهم پاسخ داده خواهد شد. اما پس از این که شما سرمایه‌گذاری در این پلتفرم را آغاز کرده و با مشکلات عدم امکان برداشت وجه مواجه شدید، کسی پاسخگوی شما نخواهد بود!

در بررسی سایر قسمت‌های پروژه کلاهبرداری بلم، به بخش وایت پیپر آن می‌رسیم. وایت پیپر در واقع بیانیه و سند راهی است که اکسچنج به طور شفاف و کامل در مورد تعهدات و اصول خود با کاربران صحبت می‌کند. اما همان‌طور که می‌توان انتظار داشت، بلم در این مورد نیز عملکرد مناسبی از خود به جا نگذاشته است. وایت پیپر پلتفرم Belem در واقع یک کپی ناشیانه از صرافی Huobi است؛ نحوه تغییر کلمات و تلاش برای پنهان کردن این کپی به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد نویسنده تنها چند دقیقه بر روی آن زمان صرف کرده است!

شرایط برداشت دارایی از صرافی Belem

برداشت دارایی و خارج کردن آن‌ها از صرافی بلم، قسمتی است که اغلب کاربران متوجه کلاهبرداری بودن آن شده‌اند! زمانی که یک سرمایه‌گذار قصد برداشت دارایی خود را داشته باشد، اغلب با موانع فراوانی مواجه می‌شوند. طبق نظر مال‌باختگان، تیم پشتیبانی پروژه کلاهبرداری بلم اغلب از این تکنیک‌ها برای صرف نظر مشتریان از برداشت استفاده می‌کنند:

  • ترغیب مشتریان به انجام معاملات بیشتر: اغلب سرمایه‌گذاران نگون‌بخت زمانی که زورگویی و تسلط صرافی به دارایی‌های خود را مشاهده می‌کنند، تسلیم این درخواست می‌شوند.
  • افزایش کارمزدهای برداشت: کارمزد برداشت بلم به اندازه‌ای است که شما برای جلوگیری از ضرر، نیازمند معامله و افزایش ارزش دارایی‌های خود خواهید بود.
  • عدم پاسخگویی: در نهایت اگر بسیار به خارج کردن دارایی‌های خود اصرار کنید، ممکن است پشتیبانی آن به صورت کامل با شما قطع ارتباط کرده و پاسخگو نباشد.

این در حالی است که در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر، شما باید بتوانید در هر لحظه نسبت به فروش و خارج کردن ارزهای دیجیتال خود اقدام کنید. به عنوان مثال در والکس شما می‌توانید در هر لحظه ارزهای دیجیتال خود را به یک آدرس دیگر منتقل کنید. همچنین در صورت فروش دارایی‌ها و درخواست برداشت تومان، در کمتر از ۲۴ ساعت وجه برداشت شده به حساب بانکی شما منتقل خواهد شد.

کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

بررسی نظرات کاربران در مورد صرافی بلم

بررسی نظرات کاربران در فروم‌ها و پلتفرم‌های مطرح، اغلب می‌تواند دید منصفانه‌ای نسبت به یک موضوع ایجاد کند. به همین منظور برای درک بهتر ماهیت این صرافی، به سراغ برخی فروم‌های محبوب رفته و نظر کاربران در مورد آن را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

یکی از کاربران ردیت در صفحه‌ای ادعا کرده که شخصی چینی ادعای دستیابی به سود بالا با سپرده‌گذاری در بلم را داشته و حتی حساب خود را در اختیار وی قرار داده است. پاسخ‌های کاربران دیگر نشان می‌دهد که آن‌ها نیز پیشنهاد مشابهی را دریافت کرده‌اند و تمام این قضیه صرفاً یک کلاهبرداری است. حتی برخی کاربران ادعا کرده‌اند که ارزهای دیجیتال موجود در این پلتفرم قلابی بوده و در هیچ کجا لیست نشده‌اند.

عده‌ای دیگر از کاربران اشاره به مراحل برداشت دارایی‌های خود کرده‌اند. یکی از کاربران ادعا کرده که صرافی بلم پس از این که وی تمام شرایط درخواستی برای برداشت دارایی را فراهم کرده، در یک شب تمام موجودی حساب او را خالی کرده است. حتی این ادعا مطرح شده که در صورت مشاهده یک کاربر راضی از این پروژه، باید به او مشکوک باشید؛ چرا که ممکن است خود او در چرخه باطل دعوت سایر کاربران به صرافی برای برداشت ارزهای دیجیتال خود گرفتار شده باشد.

سرقت ارزهای دیجیتال

در مجموع نتایج این بررسی نشان می‌دهد که تقریباً تمام کاربران، نظری منفی در مورد صرافی Belem دارند. این موضوع به هیچ عنوان نمی‌تواند اتفاقی یا حاصل یک مشکل شخصی با اکسچنج باشد!

مراقب دارایی‌های خود باشید

بازار ارزهای دیجیتال مثل همه بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر، پر از فراز و نشیب است. اگر سابقه فعالیت در این حوزه را داشته باشید، قطعاً از دشوار بودن کسب سود در شرایط رکود آگاه هستید. متأسفانه برخی افراد سودجو ترجیح می‌دهند تا راه ساده‌تری را انتخاب کرده و سرمایه‌های ارزشمند سایر کاربران را با کلاهبرداری از چنگشان خارج کنند.

در این مقاله به بررسی یکی از پلتفرم‌های مشکوک به نام صرافی بلم پرداخته و در کنار بررسی شرایط آن، نظر کاربران را نیز به شما ارائه کردیم. خوشبختانه در حال حاضر سرویس‌های مختلفی نظیر scamadviser و scamwatcher به دقت پروژه‌های کلاهبرداری را رصد کرده و سعی در آگاه‌سازی کاربران در این موارد را دارند. با این حال پیشنهاد می‌کنیم چنانچه به عنوان یک سرمایه‌گذار قصد ورود به حوزه ارزهای دیجیتال را دارید، حتماً از یک صرافی قانونی و معتبر برای مبادله و ذخیره‌سازی دارایی خود استفاده کنید. فراموش نکنید که برای موفقیت در این بازار، صرفاً آشنایی با موارد پایه‌ای نظیر نحوه خرید تتر و بیت کوین و مبادله ارزهای دیجیتال با یکدیگر کافی نبوده و لازم است راه‌های ایمن ذخیره‌سازی دارایی‌های خود را نیز بشناسید.

شما تجربه مواجهه با چه پروژه‌های مشابه دیگری را دارید؟ اطلاعات ارزشمند خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
scamwatcher.org
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا