بلاکچین

بیت کوین کور چیست؟ معرفی Bitcoin Core یا هسته بیت کوین

بیت کوین کور (Bitcoin Core) از آن دسته اصطلاحات تخصصی دنیای کریپتوکارنسی است که حتی بسیاری از تریدرهای باتجربه هم در مورد آن اطلاعاتی ندارند. وقتی که صحبت از شبکه بیت کوین می‌شود، ناگزیر باید به سراغ پلتفرم‌هایی برویم که امکان دریافت بیت کوین (BTC) از طریق آنها وجود دارد. بیت کوین کور یکی از همان پلتفرم‌هایی است که به‌عنوان نرم‌افزار تخصصی بیت کوین محسوب می‌شود. این نرم‌افزار کلاینت (Client Software) هسته بلاک چین بیت کوین تلقی می‌شود و از همین بابت، آن را بیت کوین کور (هسته بیت کوین) می‌نامند.

بیت کوین کور از نرم‌افزارهای شامل full-node تشکیل شده و قابلیت تأیید کردن کامل بلاک چین را داراست. همچنین از این پروژه همواره به‌عنوان یک پروژه منبع‌باز یا open-source یاد می‌شود که امکان تصمیم‌گیری برای تأیید اعتبار تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. 

بیت کوین کور (Bitcoin Core) چیست؟

با یک نگاه اجمالی به تاریخچه بیت کوین متوجه می‌شویم که تغییرات چشمگیری در بسترهای ارائه‌دهنده آن به‌وجود آمده‌اند. بیش از یک دهه از خلق بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو می‌گذرد و حالا روش‌های مختلفی برای به‌دست آوردن واحدهای جدید BTC خلق شده‌اند. اگر بخواهیم دنیای Bitcoin core را به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم، باید به نحوه نگارش نام آن هم اشاره داشته باشیم. به طور مشخص هربار که در دنیای کریپتوکارنسی، واژه Bitcoin با B بزرگ نوشته شود، یعنی پای یک سازمان یا نرم‌افزار مستقل در میان است. همچنین اگر bitcoin با b کوچک نوشته شود، یعنی باید در مورد ارز دیجیتال بیت کوین یا همان BTC صحبت کنیم.

بررسی نرم افزار بیت کوین کور

نرم‌افزار Bitcoin core شکل تغییریافته و پیشرفته نسخه اولیه نرم‌افزار بیت کوین است. ارز دیجیتال بیت کوین تنها چیزی است که با اصول همان ارز اولیه BTC منتشر می‌شود و این، نرم‌افزارهای مرتبط با آن هستند که دائماً و پیوسته تغییر می‌کنند. گوین اندرسن (Gavin Andresen) یکی از اعضای تیم توسعه‌دهنده بیت کوین کور در مورد نام این نرم‌افزار کلاینت عقیده جالبی دارد. او در این مورد می‌گوید نام Bitcoin core به این دلیل انتخاب شد که محیط آن بستر ارز دیجیتال BTC است و باید آن را با عنوان هسته بیت کوین شناخت.

از جمله ویژگی‌های برجسته Bitcoin core، قابلیت open-source بودن آن است که امکان مشاهده یا تغییر کدهای آن را در اختیار هرکسی قرار می‌دهد. همچنین همه افراد می‌توانند کپی کدهای موردنظرشان را باتوجه‌به شرایط مد نظرشان تغییر دهند و برای این کار هم می‌توانند از پلتفرم GitHub بهره‌مند شوند.

تاریخچه راه‌اندازی Bitcoin core

‌نرم‌افزار Bitcoin core مسئولیت اصلی پیاده‌سازی و اجرای شبکه بیت کوین را داراست و توسط ساتوشی ناکاموتو و یک تیم قدرتمند در سال ۲۰۰۸ (یک سال پیش از ارائه ارز دیجیتال بیت کوین) پایه‌گذاری شد. تا اواخر سال ۲۰۱۰ که هنوز ناکاموتو غیب نشده بود، نگهدارنده اصلی بیت کوین کور محسوب می‌شد و پس از آن تمامی مسئولیت‌های توسعه و راه‌اندازی آن به اعضای تیم او سپرده شد.

مسئولیت هدایت Bitcoin Core با کیست؟

مسئول بیت کوین کور کیست و ارتباط آن با بیت کوین چیست؟ اگرچه این نرم‌افزار منبع‌باز است، اما همه تغییرات پیشنهادی در مورد کدهای مختلف با ساختار کلی آن ادغام نمی‌شوند. البته جامعه فعال در محیط این نرم‌افزار به‌شدت همه کدهای پیشنهادی را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند و در مورد تصمیم‌های احتمالی برای پذیرفتن یا رد کردن کدها بحث‌ و گفت‌وگو می‌کنند. همچنین هرکسی می‌تواند وارد این بحث‌ها شود و با رأی دادن روی تصمیمات این‌چنینی تأثیر حائز اهمیتی بگذارد.

نهایتاً اگر یک تغییر اساسی توسط جامعه بیت کوین کور پذیرفته شود، چند نفر که به‌عنوان نگهدارنده کد (maintainers of the code) شناخته می‌شوند، پیشنهاد پذیرفته‌شده را اعمال می‌کنند. این افراد مورد اعتماد جامعه فعال این نرم‌افزار هستند و وظیفه‌شان این است که کدهای پذیرفته‌نشده و در حال بررسی به‌صورت خودسرانه اعمال نشوند.

اگر نگهبانان مورد اعتماد که مسئولیت کدها را برعهده دارند، وظایف خود را نقض کنند و اعتماد جامعه را زیر سؤال ببرند، هیچ اتفاق بدی از جانب گره یا نود به‌وجود آمده متوجه کسی نخواهد شد. در ادامه، کد قیمتی بیت کوین کور را می‌توان به‌راحتی با نادیده گرفتن تغییرات خودسرانه و مخرب بازیابی و احیا کرد. علی‌رغم اعتماد و احترام بسیار زیادی که برای نگهدارندگان کد در Bitcoin core جاری است، قدرت یا نفوذ آنها تا حد بسیار زیادی پایین است.

دولوپرهای نرم‌افزار Bitcoin core چه کسانی هستند؟

کد اختصاصی ارز دیجیتال بیت کوین از همان سال ۲۰۰۹ تاکنون کاربردی بوده است، اما بااین‌حال، پروژه بیت کوین کور هم مانند همه پروژه‌ها نیاز به رفع اشکال و ارتقای مداوم دارد. بسیاری از افراد در نقش توسعه‌دهنده برای بهبود روند کلی ساختار Bitcoin core تلاش می‌کنند. از این افراد معمولاً با عنوان «توسعه‌دهنده هسته یا Core Developer» یاد می‌شود و هیچ محدودیت یا شرایطی متوجه فعالیت آنها نیست. از زمان انتشار نسخه اصلی بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، تعداد توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار هم افزایش یافته است. در همین لحظه که شما در حال مطالعه این مقاله هستید، بیش از ۷۵۰ هزار نفر به‌عنوان دولوپر در Bitcoin core فعالیت می‌کنند.

هیچ رهبر یا مدیر پروژه‌ای در مورد توسعه این نرم‌افزار تعریف نشده است و توسعه‌دهندگان اصلی آن شامل یک گروه خاص از افراد نیستند. به عبارت ساده‌تر هیچ شخص خاصی وجود خارجی ندارد که به‌عنوان مدیر تیم توسعه‌دهندگان به سایرین دستور دهد که چه کار کنند یا نکنند. دولوپرهای بیت کوین کور افرادی هستند که از سرتاسر جهان کنار هم جمع می‌شوند و هرکدام با تصمیم خاص خودشان به توسعه این نرم‌افزار کمک می‌کنند.

بسیاری از توسعه‌دهندگان دقیقاً شبیه ساتوشی ناکاموتو به‌صورت کاملاً ناشناس فعالیت می‌کنند. این فرصت باعث می‌شود تا شایستگی فعالیت آنها صرف نظر از شهرت یا رزومه آنها مورد قضاوت قرار بگیرد و روی بستر کلی بیت کوین تأثیر بگذارد.

راه اندازی بیت کوین کور

آیا امکان کنترل بیت کوین با Bitcoin core وجود دارد؟

شبکه بلاک چین بیت کوین از ده‌ها هزار گره یا نود تشکیل شده است که تصمیم‌گیری آنها برای اعمال تغییرات در شبکه لازم است. زمانی که نگهبانان کد در بیت کوین کور مشغول به‌روزرسانی هستند، اعضای شبکه بیت کوین بلافاصله برای اعمال تغییرات آنها اقدام نمی‌کنند. بسیاری از تغییرات نرم‌افزار Bitcoin core توسط اعضای شبکه بیت کوین نادیده گرفته می‌شوند و آنها ترجیح می‌دهند که از نرم‌افزارهای قدیمی استفاده کنند. این شرایط نشان می‌دهد که کنترل شبکه بیت کوین در دست اپراتورهای گره یا نود قرار دارد و در اختیار توسعه‌دهندگان و نگهبانان نیست.

از طرفی، Bitcoin core تنها نرم‌افزار پیاده‌سازی بیت کوین نیست و بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر هم وجود دارند؛ بنابراین احتمال کنترل شبه بیت کوین از طریق بیت کوین کور غیرممکن و محال است. رابطه بیت کوین و Bitcoin core دقیقاً مثل دسترسی مرورگرها به اینترنت است. مثلاً هرچقدر که مرورگر فایرفاکس به اینترنت دسترسی دارد، مرورگر گوگل کروم هم به همان میزان دسترسی خواهد داشت. برای اطلاع بیشتر در مورد دنیای بیت کوین، مقاله‌ای با عنوان بیت کوین چیست؟ را در والکس مطالعه کنید.

هدف و کاربرد نرم‌افزار Bitcoin core دقیقاً چیست؟

اهداف بیت کوین کور

وقتی که کد Bitcoin core اجرا می‌شود، کاربر یا معامله‌گر نقش یک گره را در شبکه بیت کوین ایفا خواهد کرد. در ادامه، کاربران می‌توانند به‌صورت مستقل به بلاک‌های جدید اعتبار ببخشند و تراکنش‌های ارسالی از جانب سایر کاربران را مورد تأیید قرار دهند. این اتفاقات، ماینرهای بیت کوین را هم تحت کنترل قرار می‌دهد و در نهایت باعث می‌شود که کاربر به اعتبارسنجیِ شخص ثالث (مثل ارائه‌دهندگان کیف پول‌های دیجیتال) نیازی نداشته باشد.

ضمناً یک کیف پول دیجیتال (Wallet) هم به همراه این نرم‌افزار تعبیه شده است که کاربران می‌توانند مستقیماً از آن برای فعالیت‌هایی داخل نرم‌افزار استفاده کنند. همچنین، امکان اتصال کیف پول‌های مختلف هم به گره‌های شبکه بیت کوین آن هم از طریق بیت کوین کور وجود دارد تا امکان تأیید تراکنش‌های دریافتی وجود داشته باشد.

بیت کوین کور برای چه کسانی مناسب است؟

تریدرها و کاربرانی که با بیت کوین سروکار دارند و مرتباً در محیط آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید یک گره یا نود را برای بهره‌مندی از مزایای مختلف حریم خصوصی خود در نظر داشته باشند. یک کیف پول دیجیتالی معمولی (که ارتباطی با مفهوم گره ندارد) از سرورهای شخص ثالث (third-party server) برای اتصال کاربر استفاده می‌کند. این عمل چندان مطمئن نیست و می‌تواند همواره نگران‌کننده تلقی شود؛ چرا که این امکان در اختیار سرور قرار می‌گیرد تا IP کاربر را رصد کند و آن را در اختیار خود داشته باشد. ضمناً این نوع سرورها معمولاً IP کاربران را شبیه به IPهای عمومی در نظر می‌گیرند و این حق را به خود می‌دهند که جزئیات آن را زیر ذره‌بین ببرند.

سرورها قابلیت انتقال اطلاعات نادرست و کذب را هم به کاربران دارند و می‌توانند معامله‌گران را دچار تشویش کنند و آنها را اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه دور نگه دارند. در نهایت، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی بیت کوین مثل بیت کوین کور می‌تواند بر همه این مشکلات احتمالی غلبه کند و کاربران را در مسیری مطمئن پیش ببرد. اگر شما هم از آن دسته کاربران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در شبکه بیت کوین هستید، می‌توانید خودتان را به‌عنوان کاندیدای اصلح استفاده از بیت کوین کور تلقی کنید.

بررسی رقبای بیت کوین کور

معرفی رقبای نرم‌افزار Bitcoin Core

عوامل مختلفی همچون سهولت در دسترسی، میزان اطمینان به نرم‌افزار، استفاده آسان و قابلیت‌های اضافه‌تر وجود دارند که باعث تنوع در انتخاب نرم‌افزارهای اجرایی بیت کوین می‌شوند. همان‌طور که حدس می‌زنید، Bitcoin core تنها راه اجرایی کردن بیت کوین نیست و می‌توان از نرم‌افزارهای رقیب آن هم استفاده کرد. گزینه‌های زیر را مرور کنید تا ببینید چگونه Bitcoin core در گردونه رقابت قرار می‌گیرد. این پلتفرم‌ها باتوجه‌به نظرات کاربران، فعالیت‌های چشمگیر در خصوص خدمات مالی، بازاریابی و تبلیغات و جزئیات نرم‌افزاری در کورس رقابتی با بیت کوین کور قرار گرفته‌اند:

 Electrum wallet: در نوامبر سال ۲۰۱۱ توسط توماس ووگتلین (Thomas Voegtlin)خلق شد و پس از آن، توسعه‌دهندگان بسیاری روی کدهای آن کار کرده‌اند.

Exodus: اکسودوس یک پلتفرم نرم‌افزاری است و می‌توان از آن به‌عنوان یک بستر اجرایی برای بیت کوین هم استفاده کرد.

G2 Deals: یکی از آسان‌ترین محیط‎‌های کاربری را برای کاربران فراهم کرده است و از جمله نرم‌افزارهایی است که سرویس‌های غیر رایگان آن بسیار کاربردی هستند.

Coinbase Wallet: بسیاری از تریدرها از این کیف پول دیجیتال به‌عنوان «محبوب‌ترین راه برای خریدوفروش بیت کوین» یاد می‌کنند. همچنین از قابلیت‌های آن می‌توان برای معامله بی‌قیدوشرط ارزهای دیجیتال دیگر همچون اتریوم و لایت کوین هم بهره‌مند شد.

Trezor Wallet: ترزور ولت از جمله کیف پول‌های مناسب و قدرتمند برای نگهداری بیت کوین محسوب می‌شود.

Trust Wallet: تراست ولت، سریع‌ترین و قابل‌اعتمادترین پلتفرم مناسب برای موبایل جهت معامله هوشمندانه بیت کوین و اتریوم و همچنین استفاده از برنامه‌های DApp است.

StakedWallet.io: جدیدترین نسل معامله در دنیای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود و این اجازه را به سرمایه‌گذاران بیت کوین می‌دهد که در محیط‌های مبتنی بر سهام (PoS) هم فعالیت کنند.

MyEtherWallet: همانند نرم‌افزار بیت کوین کور، این کیف پول هم منبع‌باز یا Open-source است و قابلیت‌های مختلفی را برای اتصال به شبکه‌های بلاک چین مثل بیت کوین ارائه می‌دهد.

Jaxx: جکس یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های برای معاملات اختصاصی بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، اتریوم کلاسیک، لایت کوین، دش، زی‌کش و یک لیست بلندبالا از ارزهای دیجیتال کاربردی است.

BitGo Cryptocurrency Wallet: مدیریت سه‌کلیدی با قابلیت امضاهای دوگانه در تراکنش‌ها و قابلیت‌های امنیتی مختلفی که در این گزینه وجود دارند، آن را به گزینه‌ای امن برای انتخاب به‌جای بیت کوین کور تبدیل کرده‌اند.

ZenGo: زنگو یک گزینه ایده‌آل برای افرادی است که هم بیت کوین و هم اتریوم را به یک اندازه دوست دارند. همچنین قابلیت معامله بیش از ۷۰ ارز دیجیتال مختلف از طریق این کیف پول دیجیتال وجود دارد و می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

 هسته قدرتمند و قابل اطمینان دنیای بیت کوین

نرم‌افزار بیت کوین کور، همواره به‌عنوان هسته مرکزی دنیای بیت کوین محسوب می‌شود. البته نه اینکه این نرم‌افزار تنها پلتفرم مناسب برای اجرای BTC باشد، اما به دلیل پیوستگی آن با محیط شبکه بیت کوین و پایه‌گذاری شدن آن توسط شخص ساتوشی ناکاموتو در اولویت قرار گرفته است. اگر بخواهیم شبکه بلاک چین بیت کوین را به یک فرودگاه تشبیه کنیم، Bitcoin core را باید مثل یک هواپیمای لوکس و باسابقه در نظر بگیریم که پرواز با آن لذت‌بخش است. همان‌طور که این فرودگاه قابلیت پشتیبانی از هواپیماهای دیگر را هم دارد، می‌توان از دیگر نرم‌افزارها هم برای اجرایی کردن بیت کوین (BTC) استفاده کرد.

این مقاله به‌صورت تخصصی برای سرمایه‌گذاران بیت کوین آماده شده و از طریق والکس با شما به اشتراک گذاشته شد. نظر شما در مورد استفاده از بیت کوین کور برای اجرایی کردن بیت کوین چیست؟ آیا می‌توان گزینه‌های دیگری که در این مقاله ذکر شدند را به‌عنوان یک جایگزین مناسب انتخاب کرد یا خیر؟ نظرات خود را در والکس برای ما بنویسید!

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
academy.binance
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا