اخبار NFTاخبار بیت کوین

تعداد توکن های NFT شبکه بیت کوین از ۱۱۰۰۰ گذشت

پروژه مناقشه‌برانگیز «اردینالز» سبب اختلاف نظر جامعه کاربری بیت کوین شده است

راه‌اندازی پروژه «اردینالز» (Ordinals) در ماه ژانویه، در جامعه کاربری بیت کوین سروصدایی ایجاد کرد. بحث‌ها بر سر این موضوع که آیا تعدادی عکس Jpeg شایستگی قرار گرفتن در بلاک چین و جاودانه شدن را دارند یا خیر، در جریان است. با این وجود، داده‌های سایت Dune نشان می‌دهد که در این حین تعداد NFTهای ایجاد شده توسط اردینالز از مرز ۱۱۰۰۰ فراتر رفته است.

به گزارش والکس و به نقل از Decrypt، پروژه Ordinals نخستین پروژه‌ای نیست که می‌خواهد NFTها را به شبکه بیت کوین وارد سازد. پروژه Couterparty، برای اولین بار مفهوم توکن‌های غیرقابل تعویض را با مجموعه Rare Pepes در سال ۲۰۱۴ به بیت کوین آورد. این روند توسط پروژه Stacks در سال ۲۰۱۷ دنبال شد. با این وجود، پروژه Ordinals متفاوت است زیرا دارایی‌ها – از جمله عکس‌ها و یا حتی بازی‌های ویدیویی – به طور مستقیم بر روی ساتوشی‌ها (کوچک‌ترین واحد بیت کوین) درج می‌شوند و نیازی به وجود زنجیره جانبی و یا حتی توکن اضافی نیست.

پروژه اردینالز این روزها سبب ایجاد سوالات و بحث‌های زیادی در خصوص هدف غایی شبکه بیت کوین شده است. برای برخی، Ordinals دایره جدیدی از تهدیدات را به شبکه بیت کوین باز کرده است. تهدیداتی که شامل حملات بدافزارها و یا هزینه سرسام‌آور کارمزد تراکنش است.

«دن هلد» (Dan Held)، بیتکوینر قدیمی، در توییتی از این پروژه حمایت کرد و اذعان داشت که ‌Ordinals برای بیت کوین خوب است. او اسکرین شاتی از ایمیل هال فینی فقید را در توییت خود ضمیمه کرد. در آن ایمیل، فینی به «کارت‌های معاملاتی ارز دیجیتال» اشاره کرده بود که بسیار به مفهوم توکن‌های NFT نزدیک است. فینی که در سال ۲۰۱۴ درگذشت، به گمان بسیاری از افراد، همان ساتوشی ناکاموتو، خالق مستعار شبکه بیت کوین است.

ایمیل قدیمی مرحوم هال فینی
ایمیل قدیمی مرحوم هال فینی

بر خلاف اتریوم و سولانا، پروژه Ordinals از نام NFT برای آثار خود استفاده نمی‌کند بلکه آن‌ها را «مصنوعات دیجیتال» (Digital Artifacts) می‌نامد. برخی دیگر از نام «کتیبه» (inscription) برای نامیدن این نوع دارایی استفاده می‌کنند. این کتیبه‌ها به لطف بروزرسانی تپ روت شبکه بیت کوین در نوامبر سال ۲۰۲۱ ممکن شده است. در پی این بروزرسانی امکان ذخیره داده‌های دلخواه به عنوان فیلد «شاهد» انتقال میسر شده است.

علاقه به Ordinals از زمانی که توسعه‌دهنده آن – کیسی رودارمور – آن را در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳ راه‌آندازی کرد، پیوسته در حال افزایش بوده است. برخی به دنبال این هستند که محدودیت‌ حک اطلاعات بر روی ساتوشی‌ها را به چالش بکشند.

در حالی که هیجان ضرب NFT در شبکه بیت کوین توجه طرفداران را به خود جلب کرده است، کتیبه‌های Ordinal فاقد برخی ویژگی‌های مرتبط با NFT‌ها همانند قراردادهای هوشمند، که شبکه بیت کوین به طور بومی از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند، هستند.

برخی دیگر از کارشناسان گمان می‌داند که با جلب نظر مردم به این پروژه، راه برای پروژه‌های لایه دو بیت کوین همچون Stacks باز خواهد شد.

چه ماکسی‌های بیت کوین بخواهند چه نه، «مصنوعات دیجیتال» Ordinals به کار خود ادامه خواهند داد. حال باید به انتظار نشست و تاثیر بلندمدت آن بر روی شبکه بیت کوین را نظاره کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۲

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا