اخبار بیت کوین

در هفته آینده چه انتظاری از بازار بیت کوین می‌رود؟

با افزایش سختی شبکه بی‌سابقه، انتشار داده‌های مهم اقتصادی و بحران انرژی در سطح جهان، هفته‌ای پرماجرا در انتظار بیت کوین است.

بیت کوین بار دیگر هفته را زیر سطح ۲۰۰۰۰ دلار به پایان برد و انتظار برای شکست محدوده چند هفته اخیر بی‌حاصل بوده است. بازار بیت کوین کمبود کاتالیست و پیشران را حس می‌کند و نقاط حمایت و مقاومت آن مورد آزمون قرار نگرفته‌اند.

به گزارش والکس و به نقل از کوین تلگراف، اوضاع بازار بیت کوین این هفته می‌تواند دستخوش تغییر شود. ناآرامی‌های ژئوپولتیک در اوکراین شدت یافته است و داده‌های مهم ماکروی اقتصادی طی هفته آتی به اطلاع عموم خواهد رسید که می‌تواند رفتار قیمت را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به شکل تاریخی، به زمانی رسیده‌ایم که کف قیمتی بیت کوین و بازار خرسی شکل می‌گیرد. در سوی دیگر، دلایل بنیادینی در شبکه نمایان شده است که می‌تواند منجر به افزایش قیمت این رمزارز طی روزهای آینده شود. در ادامه این مطلب، به نکات قابل توجه در این روزها اشاره خواهیم کرد.

شاخص نوسان نشان از رفتاری عجیب می‌دهد

آخر هفته (روزهای شنبه و یکشنبه) آرامی در بازار شاهد بودیم. علی‌رغم احتمال رخ دادن شکست‌های نامعتبر قیمت (fakeout) به دلیل نقدینگی کم روزهای تعطیل، شاهد حرکت قیمتی آرام بودیم.

کندل هفتگی در سطح ۱۹۴۰۰ دلار بسته شد که تعجب‌برانگیز نیست، هرچند بالاترین میزان طی یک ماهه اخیر است.

قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی
قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی

در بازه هفتگی، شاهد گستره‌ای از کندل‌ها هستیم که به زحمت تغییری در آن‌ها دیده می‌شود. این یکی از نشانه‌های کلاسیک وقوع نوسان، در روزهای آتی است.

جوردن لینسی (Jordan Lindsey) که معامله‌گر و سرمایه‌گذاری برجسته است، خطاب به دنبال‌کنندگان حساب توییترش در این خصوص گفت:

دیدن بیت کوین در چنین نوسان کم‌سابقه تاریخی آن هم همراه با افزایش حجم معاملات، بسیار غیرمعمول است. به زودی شاهد تغییر شدیدی در قیمت خواهیم بود.

لیندسی به فشرده شدن دامنه قیمت همزمان با افزایش حجم معاملات اشاره دارد که از علل مهم وقوع شکست‌های پایدار است.

این نظریه، توسط شاخص نوسان تاریخی بیت کوین (BVOL) حمایت می‌شود. این شاخص اختصاصا نوسان بیت کوین را با نگرش به زمینه تاریخی رصد می‌کند.

در حال حاضر، BVOL در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد؛ سطحی که تنها چند بار پیش از این در تاریخ بیت کوین مشاهده شده است. یک رویداد مشابه قابل توجه در اکتبر ۲۰۱۸ رخ داد، تنها دو ماه قبل از کف قیمتی بازار خرسی چرخه قبلی ۳۱۰۰ دلاری.

حساب کاربری Crypto Vikings در این باره اظهار داشت: در گذشته تنها دو بار شاهد سطحی زیر ۳۶ (در شاخص BVOL) بوده‌ایم و هر بار پس از آن حرکت بزرگی در بازار دیده شده است.

او افزود: هم‌اکنون دوباره به زیر ۳۶ رسیده‌ایم که نشانگر حرکت بزرگی در این ماه و یا ماه نوامبر است.

ویلیام کلمنته (William Clemente)، یکی از بنیان‌گذاران شرکت تحقیقاتی Reflexivity Research، داده‌های فعلی BVOL را شایان توجه نامید.

توجه داشته باشید که این حرکت بزرگ، شانس یکسانی برای صعودی یا نزولی بودن دارد.

حساب کاربری Livecoin در تاریخ ۹ اکتبر، به دنبال‌کنندگان توییتری خود در این باره گفت: «یت کوین به سطحی از نوسان اندک رسیده است که در سال گذشته سابقه نداشته است. اگرچه انتظار یک حرکت بزرگ در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری منطقی است، اما توجه به این نکته نیز مهم است که دو مرتبه در گذشته دیده شده که بیت کوین پس از رسیدن به این سطوح، بیش از ۴۰ روز را صرف تثبیت قیمت کند.

نمودار شاخص BVOL
نمودار شاخص BVOL

شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص‌های دیگر اقتصادی در راهند

اگر به افق گسترده‌تر اقتصادی نگاهی داشته باشیم، محرک‌های بسیاری برای تغییر قیمت BTC در هفته آینده وجود دارند.

از ۱۲ اکتبر به بعد، شاهد انتشار سریع و پرتعداد داده‌های اقتصادی خواهیم بود. کلمنته در این خصوص این طور گفت:

هفته پیش‌رو سرگرم‌کننده خواهد بود؛ شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)، نشست FOMC، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، نرخ بیکاری و میزان خرده‌فروشی [داده‌هایی هستند که منتشر می‌شوند]

در این میان CPI که قرار است در روز ۱۳ اکتبر منتشر شود، اهمیت دوچندانی دارد چرا که مرجع اصلی فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره خواهد بود. اگرچه جهت کلی تورم CPI مشخص است، با این حال هر داده جدید معمولا سبب نوسان در بازار و فیک‌اوت در بالا و پایین می‌شود.

اگر این روند این بار نیز تکرار شود، معامله‌گران چه شورت باشند و چه لانگ، ممکن است همگی لیکویید شوند.

فن د پوپ (Van de Poppe)، تحلیل‌گر مشهور نیز با تایید این موضوع گفت: انتظار افزایش شدید نوسان در زمان انتشار CPI و PPI را دارم. آماده باشید!

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)
شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)

در سوی دیگر بحران اوکراین-روسیه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر تحولی، به خصوص در زمینه انرژی می‌تواند زمینه‌ساز تغییر بازارها شود.

سختی شبکه به شدت افزایش خواهد یافت

به جز موارد خارجی، خصوصیات درونی شبکه نیز می‌تواند منجر به بروز به شکل نوسان شود. بنا بر تخمین‌های فعلی، سختی شبکه بیت کوین در تاریخ ۱۰ اکتبر شاهد افزایشی ۱۳ درصدی خواهد بود – که از آگوست ۲۰۲۱ بی‌سابقه است – و احتمالا به بیشترین میزان تاریخی خود خواهد رسید.

نمودار سختی شبکه بیت کوین
نمودار سختی شبکه بیت کوین

چنین افزایشی نشان می‌دهد که رقابت ماینرها همگام با افزایش نرخ مشارکت شبکه در حال صعود است با این حال، قیمت بیت‌کوین هنوز نزدیک به کف قیمتی دو سال گذشته است. ماینرها در حال حاضر حاشیه سود بسیار کمی دارند و هزینه‌های تولید برای بسیاری احتمالا نزدیک به قیمت فعلی است.

بنابراین با افزایش سختی، سودآوری حتی کم‌تر از پیش خواهد شد و خطر تسلیم شدن ماینرها و فروش را بیش‌تر می‌کند.

دیلن لکلر (Dylan LeClair)، تحلیل‌گر بازار در این باره گفت: ماینرها متوقف نخواهند شد.

شرکت تحلیلی گلسنود، سطح ۱۸۰۰۰ را نقطه‌ای دانسته است که رسیدن به آن، ماینرها را به شدت دچار دردسر خواهد کرد. در خبرنامه هفتگی تحلیلی این شرکت، در این خصوص آمده گه «مشابه مدل رگرسیون سختی، محدوده قیمت بین ۱۷ و ۱۸ هزار دلار، نقطه تلاقی ناحیه‌ای است که ماینرها را در ماه ژوئن به دردسر انداخت و با تخمین‌های متعدد هزینه تولید نیز مطابقت دارد.»

با این حال حتی اگر کاهش قیمت اتفاق افتد، به گفته حساب Checkmate، بسیار نامحتمل است که ماینرها تمامی ذخایر ۸۰۰۰۰ بیت کوینی خود را به فروش برسانند. او در پایان گفت: این ریسک می‌تواند در مرحله دوم تسلیم ماینرها و موج فروش ظاهر شود. با حدود ۷۸.۴ هزار بیت کوینی که هنوز در اختیار ماینرها است، بسیار بعید است که این مقدار به شکل کامل توزیع شود، با این حال هشدار مهمی در مورد خطرات احتمالی ارائه می‌دهد.

نرخ خالص ذخایر ماینرها
نرخ خالص ذخایر ماینرها

آیا کف چرخه بیت کوین فرارسیده است؟

چارلز ادواردز (Charles Edwards)، مدیرعامل صندوق مدیریت دارایی کاپریول (Capriole) با نگاه به چرخه‌های گذشته بیت کوین و نمودار کلمنته که به مقایسه آن‌ها می‌پردازد چنین گفت: ما در پنجره ۹۰ روزه‌ای هستیم که در دو چرخه قبلی، بیت کوین به کف قیمت خود رسید.

با این حال قیمت می‌تواند فاصله زیادی از کف داشته باشد. با قیمت بیت کوین ۱۹۴۰۰ دلاری، شاهد ۷۱ درصد کاهش از قیمت قله هستیم که کمتر از میزان ۷۴.۵ درصدی مشاهده شده در چرخه ۲۰۱۸ است.

میزان سقوط قیمت از قله در هر یک از چرخه‌های پیشین
میزان سقوط قیمت از قله در هر یک از چرخه‌های پیشین

مارتون (Maartunn)، یکی از تحلیل‌گران سایت کریپتوکوانت، در تحقیقی در ماه گذشته نوشت: یا به زودی به کف می‌رسیم یا این بار همه‌چیز متفاوت خواهد بود.

فاصله قله دو چرخه از یکدیگر با واحد روز
فاصله قله دو چرخه از یکدیگر با واحد روز

احساسات بازار تغییری نکرده است

شاخص ترس و طمع هم‌اکنون در سطح ۲۲ قرار دارد که نشان دهنده ترس شدید است.

شاخص ترس و طمع
شاخص ترس و طمع

برای Stockmoney lizards، که ارائه‌دهنده ابزارهای ترید است، چیز به خصوص و قابل ذکری وجود ندارد و همه‌چیز مطابق چرخه‌های قبلی پیش می‌رود. او گفت: از لحاظ زمان‌بندی، این چرخه شباهت زیادی به چرخه پیشین دارد.

او با اشاره به چارت زیر افزود: این چارت ماهیتی توصیفی دارد، اما به خوبی نشان‌دهنده ماهیت تکرارشونده احساسات بازار بیت کوین است.

مقایسه محدوده‌های خرسی و گاوی چرخه‌های پیشین
مقایسه محدوده‌های خرسی و گاوی چرخه‌های پیشین

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
کوین تلگراف
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا