اخبار اتریوم

ویتالیک بوترین چشم‌انداز خود را از پروتکل های لایه ۳ اظهار کرد

به گفته ویتالیک بوترین، کارکرد لایه سه‌ها به کلی متفاوت از افزایش مقیاس‌پذیری خواهد بود.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) اعتقاد دارد که بر خلاف شبکه‌های لایه دو که بر روی افزایش مقیاس‌پذیری متمرکزند، شبکه‌های لایه سه برای افزودن قابلیت‌های خاص و شخصی‌سازی شده به کار گرفته خواهند شد.

به گزارش والکس و به نقل از کوین تلگراف، بوترین در یک پست بلاگ، سه آینده برای پروتکل‌های لایه ۳ تصویر می‌کند.

بنیان‌گذار بلاکچین اتریوم معتقد است که ایجاد لایه سوم بر روی بلاکچین تنها در صورتی منطقی است که مورد استفاده‌ای متفاوت از رول‌آپ‌های لایه ۲ فعلی داشته باشند.

او در این باره گفت:

یک معماری لایه سه که تنها از تکرار شمای فعلی تشکیل شود، کارا نخواهد بود. قرار دادن یک رول‌آپ بر روی رول‌آپ، خصوصا زمانی که هر دو از یک تکنولوژی استفاده می‌کنند، قطعا نتیجه نخواهد داد.

وی افزود: اما یک معماری سه لایه‌ای که در آن نقش لایه دوم و سوم متفاوت باشد، می‌تواند عملی باشد.

یکی از موارد استفاده لایه‌های سوم، می‌تواند شکلی باشد که ویتالیک بوترین آن را «عملکرد شخصی‌سازی شده» می‌نامد. او به کارکردهای مبتنی بر افزودن حریم خصوصی اشاره دارد که به کمک گواه‌های بی‌نیاز از دانش (ZK Proof)، تراکنش‌های ضامن حریم خصوصی به لایه دو می‌فرستند.

مورد استفاده دیگر می‌تواند «مقیاس‌پذیری شخصی‌سازی شده» باشد. در این حالت برای فعالیت‌های مختلف می‌توان از محیط‌های اجرای دیگر کمک گرفت. برای مثال می‌توان پردازش تراکنش‌ها را به ماشینی به غیر از ماشین مجازی اتریوم (EVM) سپرد.

 طبق نظر بوترین، لایه ۳ها می‌توانند برای افزایش مقیاس‌پذیری از طریق سازوکار ولیدیوم (Validium) نیز به کار روند. این راهکار می‌تواند به خصوص برای بلاکچین‌های سازمانی مفید باشد. در این موارد می‌توان از یک سرور متمرکز که اثبات‌کننده ولیدیوم بر روی آن راه‌اندازی شده است، استفاده کرد و به شکل منظم هش‌های ایجاد شده را در شبکه اصلی ثبت نمود.

اما ویتالیک معتقد است که هنوز نمی‌توان از برتری ساختار سه لایه‌ بر دو لایه‌ در زمینه بهینگی مطمئن بود.

مقایسه ساختار دو لایه‌ای و سه لایه‌ای اتریوم

ویتالیک در این خصوص افزود: یک استدلال موافق برای مدل سه لایه‌ای این می‌تواند باشد که چنین مدلی این اجازه را به ما می‌دهد که یک زیراکوسیستم کامل در یک رول‌آپ داشته باشیم که این اجازه را می‌دهد که تراکنش‌های درون ساختاری ما بسیار ارزان تمام شود، بی آن که نیاز باشد که در این بین از لایه یک گران اتریوم گذر کنیم.

در سوی مقابل، اگر تراکنش‌های بین زنجیره‌ای بین دو لایه دو ارزان و آسان شود، آن گاه ممکن است دیگر نیاز چندانی به لایه سه‌ها حس نشود.

این سخنان ویتالیک مصادف شد با معرفی گواه‌های صحت تکرارشونده جدید شرکت استارک‌ور (StarkWare)، که می‌تواند پایانی بر نگرانی‌ها در خصوص مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم باشد.

به گفته دکلن فاکس (Declan Fox)، مدیر محصول شرکت کانسنسیس (ConsenSys)، به کمک رول‌آپ‌ها و گواه‌های تکرارشونده، می‌توان به شکل نظری تا بی‌نهایت مقیاس‌پذیر شد.

الی بن ساسون (Eli Ben Sasson)، بنیان‌گذار استارک‌ور در گفتگویی با کوین تلگراف، خاطر نشان کرد که در آزمایش سازوکار جدید خود در شبکه ایمیوتیبل ایکس (Immutable X)، طی یک تراکنش، موفق به مینت ۶۰۰۰۰۰ توکن NFT شده‌اند. او افزود که رسیدن به ۶۰ میلیون تراکنش نیز در آینده نزدیک ممکن خواهد بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
کوین تلگراف
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا