اخبار اتریوم

ویتالیک بوترین بر تأثیر مثبت zk-EVM روی تمرکززدایی و امنیت شبکه تاکید کرد

البته این احتمال وجود دارد که زیرساخت zk-EVM باعث ناکارآمدی داده‌ها و ایجاد تأخیر شود

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) بعد از ارزیابی تأثیرات افزودن zk-EVM به لایه پایه این پروتکل می‌گوید که این امر می‌تواند سرعت فرآیند تأیید در لایه پایه را افزایش دهد.

به گزارش والکس و به نقل از Cointelegraph، ویتالیک بوترین که یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است باور دارد که افزودن ماشین‌های مجازی اتریوم با دانش صفر (zk-EVM) به اولین لایه بلاکچین اتریوم باعث افزایش سرعت روند تأیید در بلاکچین پایه می‌شود. بوترین در پستی که در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ منتشر شد توضیح داد که امکان ادغام zk-EVM در لایه پایه بدون تهدید امنیت و تمرکززدایی پروتکل وجود دارد. این فناوری به ماشین‌های مجازی اتریوم این امکان را می‌دهد که قرارداد‌های هوشمند را روی بلاکچین با اثبات ZK اجرا کنند.

بوترین توضیح داد که اتریوم بر مبنای فلسفه چند کلاینتی ساخته شده است تا پروتکل غیرمتمرکز باشد. ادغام zk-EVM در لایه ۱ اتریوم، نوع سومی از کلاینت خواهد بود. دو کلاینت دیگر عبارتند از کلاینت اجماع و کلاینت اجرا. کلاینت اجماع با اجرایی کردن روش اثبات سهام مطمئن می‌شود که گره‌های شبکه با هم هماهنگ و موافق هستند، در حالی که کلاینت اجرایی منتظر تراکنش‌های جدید در شبکه است و آن‌ها را در EVM استاندارد اجرا می‌کند. به علاوه کپی‌ای از آخرین وضعیت بلاکچین نگه می‌دارد.

بوترین در حمایت از ‌ایده استفاده از zk-EVM در لایه پایه اتریوم، ابتدا با مقایسه مزایا و معایب استفاده از لایه ۱ به عنوان محل تسویه حساب و انتقال همه فعالیت‌ها به لایه ۲ شروع کرد. او گفت بسیاری از اپلیکیشن‌های مبتنی بر لایه ۱ از نظر اقتصادی غیر کاربردی می‌شوند و سرمایه‌های کوچک با ارزش چند صد دلار یا کمتر، در صورت افزایش بیش از حد گس فی ممکن است گیر کنند.

بوترین گفت که zk-EVM‌ها باید باز باشند چون کلاینت‌های مختلف هر کدام روش‌های متفاوتی برای پیاده‌سازی zk-EVM دارند و هر کلاینت قبل از پذیرش و تأیید یک بلاک منتظر چیزی است که با روش‌های پیاده‌سازی خودش سازگار باشد. او این رویکرد را به این خاطر ترجیح می‌دهد که با ‌ایده اولیه اتریوم یعنی همان چند کلاینتی مغایرت ندارد و یک زیرساخت zk-EVM باز می‌تواند تضمین‌کننده توسعه کلاینت‌های جدید باشد. به این ترتیب تمرکززدایی در لایه پایه اتریوم تقویت می‌شود.

بوترین این را هم اعتراف کرد که زیرساخت zk-EVM شاید باعث ناکارآمدی داده‌ها و ایجاد تأخیر شود اما معتقد است که چنین چالش‌هایی را می‌توان به راحتی پشت سر گذاشت.

اگر اکوسیستم zk-EVM ایجاد شود، اجرای یک گره کامل (فول نود) در اتریوم راحت‌تر خواهد شد. او گفت:

بلاک‌های اتریوم کوچک‌تر از انواع امروزی خواهند بود و در این صورت هر کسی می‌تواند یک گره کامل تاییدکننده را روی لپتاپ، تلفن همراه یا با یک افزونه مرورگر اجرا کند. همه این‌ها با حفظ مزایای فلسفه چند کلاینتی اتریوم امکان‌پذیر خواهد بود.

پلتفرم مقیاس‌پذیر لایه ۲ اتریوم، پالیگان، به کمک zk-EVM پیشرفت قابل توجهی داشته است و اخیراً در ۲۷ مارس ۲۰۲۳، zk-EVM خود را در شبکه اصلی پالیگان منبع باز ساخته است که این امر نویدبخش کاهش هزینه‌های تراکنش و افزایش توان عملیاتی استقرار قرارداد‌های هوشمند است.

StarkWare و ConsenSys و Scroll و zkSync و Immutable نیز به دنبال به کارگیری راه‌حل‌هایی مشابه با zkEVM هستند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Cointelegraph
کارشناس ارشد اقتصاد، علاقه‌مند به بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا