تکنولوژی

chat GPT چیست؟ معرفی هوش مصنوعی چت جی پی تی

ربات ChatGPT طی دو ماه به صد میلیون کاربر رسیده است. بله درست خواندید! چت جی پی تی رکوردها را جابه‌جا کرده و به ترند موضوعات و بحث‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف تبدیل شده است. اما این ربات چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا واقعا chat GPT در زندگی ما انسان‌ها انقلاب خواهد کرد؟ با ما در بلاگ والکس همراه باشید تا در چند دقیقه با جدیدترین دست‌پخت تکنولوژی آشنا شوید.

آشنایی با چت جی پی تی

Chat GPT یا Chat Generative Pre-Trained Transformer یک ربات چت هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته است. این شرکت در سال ۲۰۱۵ توسط ایلان ماسک (Elon Musk) و سم آلتمن (Samuel H. Altman) تاسیس شد و از سوی سرمایه‌گذارن بزرگی همچون مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

چت جی پی تی یک هوش مصنوعی تولیدی است. این دسته از ربات‌ها قادر به خلق محصولات جدید هستند. به‌عنوان مثال یکی‌دیگر از ربات‌های شرکت OpenAI یعنی Dall-E قادر است تا جملات و کلمات را به تصویر تبدیل کند. ربات Chat GPT نیز یک سرویس مبتنی بر متن است که پاسخ‌هایی شبیه به انسان برای درخواست‌ها و سوالات کاربر فراهم می‌کند. این ربات به هر سوالی پاسخ داده و به معنای‌ واقعی کلمه همه‌فن‌حریف است.

عملکرد چت جی پی تی به چه صورت است؟

ربات چت جی پی تی با مدل زبان برنامه ‎نویسی بزرگ یا LLM پشتیبانی می‌شود. به بیان دیگر این ربات برای درک زبان انسان و پاسخ دادن بر اساس مجموعه‌های بیگ دیتا برنامه‌ریزی شده است. نسخه LLM ربات چت جی پی تی، GPT-3.5 نام داشته و مدل ارتقا یافته زبان GPT-3 است. GPT-3 با ۱۷۵ میلیارد پارامتر یکی از بزرگ‌ترین و قدرت‌مندترین مدل‌های AI پردازش زبان تا به امروز است.

به لطف حجم عظیمی از داده‌های آموزش داده شده، هوش مصنوعی chat GPT قادر به تولید پاسخ‌های انسان‌مانند است و همین موضوع آنرا به رباتی شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی این ربات، توانایی آن در ثبت پیام‌ها و سوالات قبلی کاربران و توانایی یادگیری از آنهاست. به این صورت ربات از پیام‌های قبلی برای شکل‌دهی پاسخ بعدی استفاده می‌کند.

شما می‌توانید برای دسترسی به سرویس‌های کامل چت جی پی تی از ویزا کارت هدیه والگیت استفاده کرده و ابن نسخه را خریداری کنید.

استفاده از چت جی پی تی

چرا چت جی پی تی ترند شد؟

تاکنون محصولی از AI به این گستردگی در دسترس عموم قرار نگرفته بود و همین موضوع اصلی‌ترین دلیل ترند شدن chat GPT است. دلیل دوم، توانایی هوش مصنوعی chat GPT در مکالمه و تولید پاسخ‌های انسانی است. این ربات همچون یک دوست با شما صحبت کرده و به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد. آخرین دلیل ترند شدن این ربات، وجود سرمایه‌گذاران مشهوری همچون مایکروسافت است.همانطور که اشاره کردیم chat GPT از سوی مایکروسافت، ایلان ماسک و دیگر افراد و شرکت‌های مشهور پشتیبانی شده و تنها این دو اسم برای ترند شدن یک محصول کافی هستند.

ChatGPT و ایلان ماسک

بنا به توییت سم آلتمن (هم‌بنیان‌گذار Chat GPT) در ۵ دسامبر، این ربات پنج روز پس از راه‌اندازی ۱ میلیون کاربر داشته و طی تنها دو ماه به رقم خیره‌کننده‌ی ۱۰۰ میلیون رسیده است. Chat GPT رکوردها را جابه‌جا کرد و به سریع‌ترین برنامه در جذب ۱۰۰ میلیون کاربر تبدیل شد. این عدد وقتی جالب می‌شود که بدانید برنامه‌های تیک تاک و اینستاگرام به‌ترتیب پس از ۹ ماه و ۳۰ ماه به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال رسیدند.

چت جی پی تی چه تاثیری بر بلاکچین دارد؟

برخی از فناوری‌های انقلابی، تاثیر شایانی بر پیشرفت و توسعه‌ی فناوری‌های قدیمی‌تر دارند. این رابطه بین Chat GPT و بلاکچین نیز صدق کرده و می‌توان این موضوع را از دو جهت بررسی کرد.

انقلاب در آموزش بلاکچین

مهم‌ترین و اساسی‌ترین تاثیر chat GPT بر بلاکچین، امکان ساده‌سازی و قابل فهم کردن این جهان پیچیده و مرموز است. این ربات به ساده‌ترین شکل ممکن به سوالات بلاکچینی و رمز ارزی کاربران پاسخ داده و همین موضوع منجر به آشنایی افراد بیشتری با بلاکچین می‌شود. در پی این اتفاق افراد بیشتری جذب ارزهای دیجیتال می‌شوند و تعداد کاربران فعال این صنعت نوپا افزایش می‌یابد.

توانایی نوشتن کدهای بلاکچینی

هوش مصنوعی chat GPT قادر به نوشتن و ساده‌سازی عملیات‌های پیچیده و اساسی در توسعه‌ی بلاکچین است. این ربات انقدر در این‌کار مهارت داشته که برخی حتی ادعا می‌کنند قادر به جایگزین شدن با توسعه‌دهندگان تازه‌کار Solidity و DevOps است. به‌عنوان مثال این ربات در چند ثانیه یک قرارداد هوشمند نوشته یا کدهای یک توکن ERC-20 را تولید می‌کند. با این حال گاهی اوقات کدهای نوشته شده از سوی chat GPT دچار ایراداتی هستند و بهتر است اینجا هم از این ربات به‌عنوان یک مرجع استفاده نکنید.

ربات و کدنویسی

ChatGPT و رشد قیمت ارزهای هوش مصنوعی

بنا به داده‌های CoinGecko، همزمان با ترند شدن ربات ChatGPT، رمز ارزهای هوش مصنوعی از جمله NMR ،FET ،AGIX ،DBC و ALETHEHA به‌طور میانگین با رشد ۷۷ درصدی مواجه شدند. در واقع موفقیت این ربات منجر به ترند AI شد. اگرچه chat GPT به‌عنوان یک کاتالیزور برای ارزهای این حوزه عمل کرد اما تمام آنها از این رشد بهره‌مند نشدند.

آیا امکان سواستفاده از چت جی پی تی وجود دارد؟

بله؛ بزرگ‌ترین خطر Chat GPT، توانایی آن در تولید ایمیل‌های فیشینگ و هرزنامه است. اگرچه چت جی پی تی آموزش دیده تا هکرها از آن سواستفاده نکنند اما در نهایت این مهاجمان سایبری و کلاهبرداران می‌توانند از این ربات برای ساخت ایمیل‌های فیشینگ استفاده کنند.

هکرها و ChatGPT

علاوه‌بر این، کلاهبرداران می‌توانند با استفاده از فناوری OpenAI یک چت ربات جعلیِ خدمات مشتری ایجاد کرده و افراد مختلف را برای کسب اطلاعات محرمانه فریب بدهند.

این ضعف بزرگ ChatGPT را نباید به پای هوش مصنوعی نوشت؛ چرا که برخلاف این پروژه، دیگر محصولات AI ازجمله وب ۳ از امنیت بالایی برخوردار هستند. این محصول ویژگی‌های شگفت‌انگیزی دارد و برای حرکت همگام با تکنولوژی، به شما توصیه می‌کنیم حتما مقاله وب ۳ را مطالعه کنید.

هوش مصنوعی چه تاثیری بر مشاغل مختلف دارد؟

ترند شدن ChatGPT سراسر امید و خوشحالی نبوده و حالا این ربات به محل نگرانی برخی از مردم تبدیل شده است. نگرانی راجع به اینکه آیا AI و ربات‌ها شغل آنها را تصاحب خواهند کرد یا خیر. در ادامه نظر کارشناسان راجع به اینکه چه شغل‌‎هایی با هوش مصنوعی جایگزین شده و چه شغل‌هایی جایگزین نمی‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

هوش مصنوعی چه مشاغلی را تصاحب خواهد کرد؟

به‌زودی AI انقلاب خود در تکنولوژی را کامل کرده و وارد زندگی ما می‌شود. با تکامل آن، برخی از مشاغل امروزی با ربات‌ها جایگزین می‌شوند. پیش‌بینی کارشناسان از این مشاغل به شرح زیر است:

  • مدیران خدمات مشتری
  • حسابداران
  • منشی‌ها
  • تصحیح‌کنندگان
  • کارگران شاغل در بخش بسته‌بندی
  • خدمات خرده‌فروشی
  • رانندگان
  • پزشکان و پرستاران
  • سربازان و افراد نظامی
  • تحلیل‌گران داده
  • نگهبانان امنیتی

توجه داشته باشید که لیست بالا تنها یک پیش‌بینی از آینده‌ای نه‌چندان دور است. به‌عنوان مثال شاید هرگز شاهد جایگزین شدن پزشکان با ربات‌ها نباشیم و مشاغل دیگری با این تکنولوژی جدید جایگزین شوند.

هوش مصنوعی و تصاحب مشاغل

هوش مصنوعی با چه مشاغلی جایگزین نمی‌شود؟

اگرچه Artificial intelligence و ربات‌ها دائما درحال پیشرفت هستند اما ما انسان‌ها ویژگی‌هایی داریم که ربات‌ها ذره‌ای از آن را در وجود خود ندارند. به‌عنوان مثال ربات‌ها فاقد رویکردهای خلاقانه هستند و همین موضوع باعث شده تا با مشاغلِ نیازمند خلاقیت جایگزین نشوند. علاوه‌بر خلاقیت، AI درک درستی از درایت و قضاوت نداشته و در این بخش نیز انسان‌ها شغل خود را حفظ خواهند کرد. بنا به نظر کارشناسان، مشاغل زیر با هوش مصنوعی جایگزین نخواهند شد:

  • مدیران بالا رده
  • آموزگاران
  • ویراستاران
  • برنامه‌ریزان رویدادها
  • طراحان گرافیک
  • وکلا
  • مدیران مارکتینگ
  • دانشمندان و محققان
  • نویسندگان
  • روان‌پزشکان
  • برنامه‌نویس‌ها و مهندسان
  • مدیران روابط‌عمومی

به هرحال AI راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد برای بسیاری از مشاغل است و به‌زودی با بسیاری از آنها درگیر خواهد شد. بهتر است با این تکنولوژی همگام شده و از آن به نفع خود استفاده کنید.

در مقاله آموزش chat GPT به آموزش کامل و تخصصی این ربات پرداخته‌ایم تا شما عزیزان طی چند دقیقه کار با این ربات شگفت‌انگیز و کاربردی را فرا بگیرید.

ChatGPT چه مزایایی دارد؟

ربات چت جی پی تی مزایای بالقوه‌ای دارد و شهرت خود را مدیون همین  است. از مکالمات روزمره‌ی ساده و معمولی گرفته تا سخت‌ترین مسائل ریاضی و برنامه‌نویسی بلاکچین، این ربات همه آنها را انجام می‌دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این ربات می‌پردازیم.

رایگان در نسخه‌های پایه

ربات چت جی پی تی در نسخه‌های پایه رایگان است. همین ویژگی منجر شده تا نه‌تنها انسان‌ها بلکه شرکت‌ها در هر ابعادی از آن استفاده کنند. حتی نسخه‌های پولی نیز گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه هستند.

استفاده بی‌دردسر

چت جی پی تی از مجموعه داده‌های از پیش تعیین شده استفاده می‌کند و این موضوع بدان معناست که به اتلاف زمان و انرژی برای توسعه مدل شما پیش نمی‌آید. در واقع به‌خاطر این ویژگی می‌توانید پس از ثبت‌نام در ربات، به سرعت از آن استفاده کنید.

همچنین با گذشت زمان و پرسش سوال‌های مختلف، چت جی پی تی قادر به خودآموزی است و به‌طور مداوم عملکرد خود را بهبود می‌بخشد. بدین صورت مدل مخصوص شما به مرور زمان ساخته می‌شود.

استفاده از پردازش زبان طبیعی

هوش مصنوعی chat GPT از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند. این ویژگی منجر شده تا ربات بتواند با افرادی از زبان‌هایی غیر انگلیسی یا لهجه‌های متفاوت ارتباط برقرار کرده تا به ابزاری کارآمد در ارتباط با افراد مختلف در سراسر جهان تبدیل شود.

همه‌کاره بودن

چت جی پی تی به کلیه نیازهای کاربر پاسخ داده و هرکاری که از آن بخواهد را انجام می‌دهد. از قصه‌ای کوتاه برای کودکان گرفته تا کدهای تولید یک توکن، هوش مصنوعی chat GPT قادر به انجام آن است. برخی از کارهایی که این ربات انجام می‌دهد به شرح زیر هستند:

  • تولید متن برای مقالات خبری، داستانی و شعر
  • خلاصه اسناد یا مقالات طولانی
  • پاسخ به سوالات مختلف
  • خلق ایده‌های جدید
  • شرح‌محصول‌نویسی
  • پاسخ به مسائل ریاضی

چت جی پی تی چه معایبی دارد؟

هیچ محصولی عاری از عیب و ایراد نیست و این موضوع درخصوص Chat GPT نیز صدق می‌کند. علی‌رغم مزایای بزرگ و جذاب، این ربات معایبی داشته که در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

احتمال ارائه پاسخ نادرست

یکی از بزرگ‌ترین معایب هوش مصنوعی chat GPT احتمال ارائه پاسخ نادرست است. این دسته از ربات‌های AI بر اساس آزمون و خطا اطلاعات جدید را فرا می‌گیرند و به همین دلیل، تعداد داده‌ها و الگوریتم‌های آنها محدود است. در نتیجه برخی از پاسخ‌های ربات نادرست بوده و منبع علمی ندارند. بهتر است از این ربات برای تحقیقات علمی و دقیق استفاده نکرده و آنرا به‌عنوان مرجع خود انتخاب نکنید.

دانش محدود

چت جی پی تی هنوز به داده‌ها و اتفاقات سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دسترسی ندارد. در واقع این ربات تنها به داده‌های ارائه شده تا سال ۲۰۲۱ مجهز است و دانش محدودی دارد. با این حال احتمالا این ایراد در آینده‌ای نه‌چندان‌دور رفع خواهد شد.

نیاز به زمان زیاد در پاسخگویی

Chatgpt برای پاسخ‌گویی به برخی سوالات به زمان چشمگیری نیاز دارد. گرچه این زمان برای دقت بیشتر و صحت‌سنجی پاسخ‌هاست ولی گاهی بسیار وقت‌گیر می‌شود.

پایداری

Chat Gpt برای فعالیت مداوم خود به کارت گرافیک‌های بسیاری نیاز دارد و همین موضوع باعث شده تا هزینه‌ی چشمگیری برای اجرای آن پرداخت شود. همچنین با افزایش تعداد کاربران فعال، تعداد کارت‌ گرافیک‌های موردنیاز نیز افزایش یافته و نگرانی‌های بسیاری نسبت به پایداری این سرویس در آینده وجود دارد.

سوگیری در پاسخ‌ها

Chat GPT از سوالات و پیام‌های پیشین شما یاد گرفته و از آنها در پاسخ‌های بعدی خود استفاده می‌کند. همین موضوع باعث شده تا گاهی اوقات این ربات پاسخ درست را نادیده گرفته و پاسخ غلطی در تناسب با سوالات پیشینِ فرد ارائه کند.

آیا برنامه‌ای برای دانلود ChatGPT وجود دارد؟

خیر. تاکنون هیچ برنامه یا اپلیکیشن رسمی از سوی OpenAI برای ChatGPT عرضه نشده و کلیه برنامه‌های مرتبط با این ربات، جعلی هستند. برای دسترسی و استفاده از این ربات به آدرس Chat.openai.com مراجعه کنید. البته این آدرس برای IP ایران تحریم بوده و باید از فیلترشکن استفاده کنید.

چگونه از chat GPT برای ترید استفاده کنیم؟

یکی از ویژگی‌های جذاب این ربات، توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید از این ربات در راستای تجزیه و تحلیل داده‌ها در تایم فریم‌های مختلف استفاده کرده و اطلاعات مناسبی دریافت کنید.

chatGPT و ترید

علاوه‌بر تجزیه و تحلیل داده‌ها، ChatGPT قادر به بررسی احساسات کنونی بازارهای مالی نیز بوده و به منابع اطلاعاتی متعددی دسترسی دارد. این ربات شاخص‌های بسیاری را بررسی کرده و پاسخ نسبتا دقیقی از شرایط کنونی بازار و احساسات کاربران برای شما فراهم می‌کند.

علاوه‌بر چت جی پی تی، می‌توان از دیگر محصولات Artificial intelligence برای ترید استفاده کرد. این محصولات پیچیدگی ترید را کم کرده و به شما در تصمیم‌گیری‌های سخت و حساس کمک می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این فناوری و دیگر مزایای آن، مقاله تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) را مطالعه کنید.

Chat GPT؛ سرآغاز مسیری جذاب

Chat GPT ابتدای مسیر پرپیچ‌وخم هوش مصنوعی است. اگرچه این ربات ایرادات بزرگی داشته و انتقادات بسیاری به آن وارد است اما ویژگی‌های بی‌نظیری دارد. ویژگی‌هایی که منجر شده تا ۱۰۰ میلیون نفر کاربر فعال داشته باشد و به یک ربات همه‌فن‌حریف تبدیل شود. به‌زودی محصولات شگفت‌انگیزتری از AI معرفی می‌شوند و زندگی ما با این فناوری گره خواهد خورد. حتما از این ربات جذاب استفاده کنید و تجربه‌ی خود از chat GPT را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۱۷

منبع
beyond.agency
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
شیلا بهرامی
شیلا بهرامی
8 ماه قبل

سلام ممنون از مقاله عالیتون، من یه رپورتاژ توی Eg****in خوندم که میگفت چت جی پی تی متونه بهمون محتوای اختصاصی هم بده،به نظر شما این تا چه حد درسته و ما میتونیم یک محتوای با کیفیت و اختصاصی ازش بگریم؟

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  شیلا بهرامی

سلام
وقت شما به خیر
چت جی پی تی با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و الگوریتم پردازش زبان، امکان تولید محتوا را دارد. در حال حاضر هرچند محتوای تولیدی با ایده‌آل‌ها فاصله دارد، اما قطعا طی چند سال آینده صنعت تولید محتوا را دگرگون خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا