آموزش کیف پول ارز دیجیتالکیف پول

تفاوت کیف پول سرد و گرم؛ کدام یک مناسب من است؟

دنیایی را بدون آب، غذا و اکسیژن تصور کنید. آیا اصلا می‌توان در این دنیا زندگی کرد؟ قطعا خیر. همگی این موارد نیازهای اساسی انسان‌ها هستند. حالا تصور کنید که کیف پولی برای ذخیره ارزهای‌تان ندارید؛ آیا می‌توانید در بازار فعالیت کنید؟ پاسخ این سوال هم منفی است و هر تریدری به یک کیف پول برای ذخیره‌ی دارایی خود نیاز دارد. انواع مختلفی از کیف پول ارز دیجیتال یعنی سرد و گرم وجود داشته و باید کیف پول مناسب خود را انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا در این مطلب با تفاوت کیف پول سرد و گرم و ویژگی‌های آنها آشنا شوید.

کیف پول سرد چیست؟

پیش از مقایسه کیف پول گرم و سرد، به معرفی کیف پول سرد می‌پردازیم. کیف‌پول سرد یا Cold Wallet، کیف پول‌هایی هستند که به اینترنت متصل نبوده و به‌صورت آفلاین فعالیت می‌کنند. در واقع به همین علت، کیف پول‌های فیزیکی امنیت بسیار بالایی دارند. این کیف پول‌ها، ولت آفلاین یا ولت سخت‌افزاری نیز نامیده می‌شوند. همچنین ولت‌های سرد Non-Custodial هستند و تنها مالک کیف پول به کلید خصوصی دسترسی دارد. برخی از کیف‌های سخت‌افزاری به شرح زیر هستند:

  • لجر نانو ایکس
  • ترزرو مدل T
  • لجر نانو اس
  • سیف پال S1
  • اتمیک ولت

قطعا لیست برترین کیف پول‌های بازار به این پنج کیف پول ختم نشده و هرکدام از کیف‌ها امکانات و ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌کنند. به شما توصیه می‌کنیم قبل از خرید تحقیق کرده و با بررسی ویژگی‌های هر ولت، بهترین کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنید.

کیف پول‌های سرد چه مزایایی دارند؟

کیف پول‌های سرد مزایای مختلفی دارند. در واقع همین مزایا منجر شده تا این کیف پول‌ها گوی رقابت را به کیف پول گرم نبازند و به فعالیت خود ادامه بدهند. در ادامه به معرفی مزایای این دسته از کیف‌ها می‌پردازیم.

کیف پول سرد لجر

امنیتی بیشتر از دیوار چین

امنیت، اصلی‌ترین و برترین مزیت کیف پول‌های سرد است. هیچ‌چیز در این جهان قطعی نیست اما می‌توان گفت که این ولت‌ها انقدر امن هستند که کسی قادر به دزدی از شما نباشد. در کیف‌های سرد، کلیدهای خصوصی به‌صورت آفلاین ذخیره شده و تراکنش‌ها با تایید نهایی شما ثبت می‌شوند. در واقع تنها راه سرقت از این کیف‌پول‌ها، دسترسی به رمز عبور آن‌هاست و می‌توانید با خیالی آسوده دارایی خود را ذخیره کنید. همچنین درصورت گم شدن کیف پول نیز با وارد کردن عبارت بازیابی قادر به دسترسی به دارایی خود خواهید بود.

پشتیبانی مناسب از ارزهای دیجیتال

روزبه‌روز تعداد رمزارزهای پشتیبانی شده در کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری یا سرد افزایش یافته و حتی همین حالا هم تعداد بسیاری از ارزهای دیجیتال قابل ذخیره‌سازی در این کیف پول‌ها هستند. می‌توان گفت در این ویژگی، تفاوت کلد ولت و هات ولت بسیار ناچیز است.

همراه مناسب برای بلندمدت

اگر شما هم دیدی بلندمدت نسبت به بازار ارزهای دیجیتال دارید، کیف‌پول‌های سرد گزینه‌ی مناسبی برای شما هستند. می‌توانید با خیالی راحت این رمزارزها را در کیف پول خود ذخیره کرده و بعد از ده الی ۱۲ سال به سراغ آن‌ها بیایید!

معایب کیف‌پول‌های سرد

علی‌رغم امنیت بالا، کیف‌ پول‌های سرد معایب فراوانی دارند. بخشی از این معایب به شرح زیر هستند.

قیمت بالا

اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین ایراد کیف پول‌های سخت‌افزاری، قیمت آن‌هاست.در مقایسه کیف پول گرم و سرد اصلا نمی‌توان از قیمت بالای ولت‌های سخت‌افزاری چشم‌پوشی کرد چرا که برای خرید این کیف‌ها باید بین ۵۰ الی ۲۵۰ دلار هزینه کنید. همین موضوع منجر شده تا کیف‌های سرد اصلا مقرون‌به‌صرفه نباشند.

کاربری سخت

استفاده از کیف‌های سرد اصلا راحت نیست و چند دفعه‌ای طول می‌کشد تا در استفاده از آن‌ها حرفه‌ای شوید. در هر بار استفاده و انجام هر تراکنش باید کیف پول را از طریق وای‌فای، USB یا کد QR به اینترنت متصل کنید. این ویژگی منجر شده تا کیف پول‌های سرد گزینه‌ی جذابی برای استفاده‌ روزمره نباشند. برای استفاده از کیف پول سرد و آشنایی با نحوه کار این دسته از ولت‌ها، می‌توانید مقاله‌ی کلد ولت را مطالعه کرده تا به‌سادگی با نحوه کار کیف پول خود آشنا شوید.

اتصال ولت سرد به لپ‌ تاپ

نیاز به نگهداری و جابه‌جایی

کیف‌های سخت‌افزاری، دستگاه‌هایی در ابعاد مختلف هستند و برای نگهداری از آن‌ها باید فضایی را درنظر بگیرید. در آن سوی میدان، کیف‌پول‌های نرم‌افزاری به‌راحتی در موبایل شما نصب شده و فضای فیزیکی اشغال نمی‌کنند.

کیف پول گرم چیست؟

کیف پول گرم، نرم‌افزاری است که کلیدهای خصوصی شما را ذخیره کرده و به اینترنت متصل است. این کیف‌پول‌های محبوب در هر موبایلی نصب شده و به سه دسته‌ی موبایلی، دسکتاپ و بر بستر وب تقسیم می‌شوند. دسترسی به این کیف‌ها ساده بوده و امنیت نسبتا مناسبی دارند.

یک کیف پول نرم‌افزاری

همچنین ولت‌‎های گرم از دو نوع Custodial و Non-custodial هستند و در مدل Custodial، شرکت تولیدکننده کلیدهای خصوصی کاربران را نگهداری می‌کند، همین موضوع یکی‌دیگر از موارد تفاوت کلد ولت و هات ولت است. برخی از برترین کیف پول‌های گرم به شرح زیر هستند:

  • متامسک
  • الکتروم
  • اتومیک
  • تراست ولت
  • سیف پال
  • اکسودوس

در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزایا و معایب کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌پردازیم.

بررسی مهم‎‌ترین مزایای کیف پول‌های گرم

کیف پول‌های گرم مزایای بی‌شماری دارند و روزبه‌روز به محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود. تاکنون شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید کیف پول نرم‌افزاری کرده اما معمولا مزایا و معایب همگی آن‌ها یکسان است. همین مزایا منجر شده تا در بررسی تفاوت کیف پول سرد و گرم، کفه‌ی ترازو به نفع ولت‌های گرم سنگین شود.

راحتی استفاده

استفاده از کیف پول‌های گرم آسان است. تنها کافی‌ست یک کیف پول را انتخاب کرده و از فروشگاه‌های معتبر همچون PlayStore و AppStore دانلود کنید. سپس حساب کاربری خود را ایجاد کرده و دارایی‌های خود را در آن ذخیره کنید. در واقع همین راحتی استفاده منجر شده تا تریدرهای روزمره ولت‌های گرم را در مقایسه کیف پول گرم و سرد انتخاب کنند.

رایگان بودن

کیف پول‌های گرم معمولا رایگان هستند و هزینه‌ای بابت نصب کردن کیف پول پرداخت نخواهید کرد. کیف‌ها تنها برای نگهداری دارایی هزینه‌ی اندکی از شما دریافت می‌کنند. شاید بتوان گفت همین موضوع یکی‌دیگر از موارد تفاوت کلد ولت و هات ولت است که کاربران را به استفاده از کیف‌پول سخت‌افزاری ترغیب می‌کند.

همه‌کاره بودن

با نصب یک کیف پول نرم‌افزاری، نه‌تنها قادر به نگهداری دارایی خود خواهید بود بلکه می‌توانید با استفاده از صرافیِ داخلی کیف پول، دارایی خود را معامله کرده، تراکنش انجام بدهید و از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) استفاده کنید. همه‌کاره بودنِ ولت‌های گرم تنها به انجام تراکنش ختم نشده و می‌توانید از آنها برای استیکینگ و سپرده‌گذاری دارایی خود استفاده کنید. برای کسب سود از سپرده‌گذاری، حتما مقاله‌ی هات ولت را مطالعه کنید.

پشتیبانی از رمزارزهای فراوان

ولت‌های نرم‌افزاری از رمزارزهای بی‌شماری پشتیبانی کرده و می‌توانید از یک الی هزاران ارز دیجیتال مختلف را به‌راحتی در آنها نگهداری کنید.

معایب کیف پول‌های نرم‌افزاری

اگرچه کیف پول‌های گرم مزایای چشمگیری دارند اما معایب آن‌ها منجر شده تا به دور از هیجان تحقیق کرده و کیف پول مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه به مهم‌ترین و اساسی‌ترین معایب این دسته از کیف پول‌ها می‌پردازیم.

امنیت متوسط

امنیت یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب کیف پول است و ولت‌های نرم‌افزاری امنیت متوسطی دارند. این ولت‌ها برای فعالیت به اینترنت نیاز دارند و همین موضوع آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر حملات سایبری را افزایش می‌دهد. با این حال امنیت ولت‌های نرم‌افزاری با گذشت زمان افزایش یافته و حالا آن‌ها از پروتکل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. اما در نهایت امنیت آن‌ها نسبت به کیف‌های سخت‌افزاری کمتر است.

هک بیت کوین

وابستگی به تولیدکننده

درصورت توقف فعالیت ناگهانی یا کلاه‌برداری کردن شرکت تولیدکننده‌ی کیف پول و بیمه نبودن وجوه، دارایی شما به‌طور کامل از دست خواهد رفت و دسترسی شما بسته خواهد شد. بدین خاطر بهتر است از کیف پول‌های مشهور و مطمئن استفاده کنید.

هات ولت و کلد ولت چه تفاوتی دارند؟

هات ولت‌ها و کلد ولت‌ها تفاوت‌های بنیادینی دارند و هرکدام از آن‌ها برای قشر و هدف خاصی طراحی شده‌اند. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های این کیف پول‌ها می‌پردازیم.

مقایسه کیف پول گرم و سرد

امنیت

مهم‌ترین تفاوت امنیت بالای کیف پول‌های سخت‌افزاری است. این دسته از ولت‌ها امنیت بالاتری در مقایسه با ولت‌های سرد دارند. ولت‌های سخت‌افزاری از پروتکل‌های بی‌نظیری استفاده کرده و همین پروتکل‌ها سدی غیرقابل نفوذ در برابر هرگونه حمله سایبری ایجاد می‌کنند.

اتصال به اینترنت

کیف‌های سرد نیازی به اتصال مداوم به اینترنت ندارند و اصطلاحا آفلاین هستند. اما کیف‌های گرم برای انجام هرگونه فعالیتی به اینترنت نیاز داشته و باید دائما به اینترنت متصل باشند. در واقع همین موضوع یکی از دلایل امنیت بالاتر کیف‌های سرد است.

قیمت

قیمت یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است و هنگام بررسی تفاوت کلد ولت و هات ولت باید آن را درنظر بگیرید. برای خرید ولت‌های سرد باید مبلغی را با توجه به امکانات کیف پول هزینه کنید اما در آن سوی میدان، ولت‌های گرم معمولا رایگان هستند و هزینه‌ای برای نصب از شما دریافت نمی‌شود. با این حال ولت گرم برای نگهداری و ذخیره‌سازی ارز هزینه‌ی اندکی را از شما دریافت می‌کند اما کیف‌ سرد هزینه‌ای برای نگهداری دارایی دریافت نمی‌کند.

راحتی استفاده

استفاده از کیف‌پول‌های سرد سخت‌تر از کیف‌پول‌های گرم است. در ولت‌های سرد برای انجام هر تراکنشی باید کیف پول را به دسکتاپ یا گوشی متصل کنید. در ولت گرم چنین فرآیندی وجود نداشته و تنها با چند کلیک می‌توانید تراکنش خود را انجام بدهید.

فیزیکی یا دیجیتالی بودن

به‌طور کلی، کلد ولت‌ها کیف پول‌هایی سخت‌افزاری با ابعادی کوچک‌تر از یک تلفن‌همراه هستند. از سوی دیگر، هات ولت‌ها نرم‌افزاری بوده و به‌طور فیزیکی در دسترس نیستند.

تفاوت کیف پول سرد و گرم در یک نگاه

 کیف پول نرم‌افزاریکیف پول سخت‌افزاری
قیمترایگاناز ۵۰ الی ۲۵۰ دلار
بازار هدفکسانی که به‌طور روزمره ترید می‌کنندکسانی که دید بلندمدت نسبت به هولد کردن رمزارز دارند
تعداد ارز پشتیبانی شدهاز یک الی ده هزار رمز ارزاز یک الی ده هزار رمز ارز
امنیتمتوسط؛ آسیب‌پذیری بالایی در برابر حملات سایبری داردبالا؛ تنها درصورت لو رفتن رمز عبور هک می‌شود
راحتی استفادهآسان؛ تنها با چند کلیک تراکنش انجام می‌شودسخت؛ برای انجام تراکنش باید طی چند مرحله کیف پول به اینترنت و یک دستگاه دیگر متصل شود

مقایسه کیف پول گرم و سرد؛ هوشمندانه انتخاب کنید

هرکدام از کیف‌های سرد و گرم برای هدف خاصی طراحی شده‌اند. اگر دارایی زیادی دارید و به‌طور روزانه تراکنش انجام نمی‌دهید، قطعا ولت سرد انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. همچنین اگر به‌دنبال ترید روزانه هستید و امنیت اولویت اول شما نیست، ولت گرم انتخاب مناسبی برای شماست. در نهایت موارد تفاوت کیف پول سرد و گرم بیش‌تر از تصور بوده و باید قبل از انتخاب ولت آنها را درنظر بگیرید.

۷

تفاوت کیف پول سرد و گرم

گام قبلی (۷/۱۴) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
nerdwallet.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا