آموزش تحلیلمفاهیم تحلیلی

۱۰ اشتباه رایج کاربران در تحلیل تکنیکال ارز های دیجیتال

انسان‌ها اشتباه می‌کنند و این بخشی از طبیعت ماست. اما اشتباه در تحلیل تکنیکال فرق می‌کند، اینجا موضوع پول مطرح است. اشتباهات شما منجر به ضرر مالی شده و بحث از دست رفتن سرمایه در میان است. امروز به ۱۰ اشتباه تریدرها در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم تا شما مرتکب این اشتباهات نشوید. با ما در بلاگ والکس در مسیر حرفه‌ای شدن همراه باشید.

۱- جلوی ضرر را گرفتن منفعت است

اشتباه اول را با نقل‌قولی از اد سیکوتا (Ed Seykota)، تریدر برجسته‌ی بازارهای مالی آغاز می‌کنیم:

ترید خوب از ۳ عنصر تشکیل شده است: ۱- کاهش ضرر ۲- کاهش ضرر ۳- کاهش ضرر. اگر این سه عنصر را دنبال کنید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

شاید کاهش ضرر ساده به‌نظر برسد اما باید به آن توجه کنید. بدون سرمایه، تریدی وجود ندارد پس باید همیشه از آن محافظت کرده و سرمایه در اولویت اول خود قرار دهید.

اگرچه ترید استرس فراوانی دارد اما در نظر داشته باشید که اولین قدم، برنده شدن نیست. اولین گام نباختن است و برای همین بهتر است ترید خود را با پوزیشن‌های کوچک‌تر شروع کنید. حتی می‌توانید در روزهای آغازین از پلتفرم‌های آزمایشی استفاده کرده تا درصورت شکست، پولی از دست ندهید. بدین ترتیب شما می‌توانید از سرمایه‌ی خود محافظت کنید.

همچنین برای جلوگیری از ضرر بیشتر، می‌توانید از استاپ لاس یا حد ضرر استفاده کنید. استاپ لاس از ضرر بیشتر شما جلوگیری کرده و معامله بسته می‌شود. حد ضرر همان نقطه‌ای است که شما اشتباه بودن استراتژی خود را می‌پذیرید و به‌دنبال جلوگیری از ضرر بیشتر هستید. بدون استفاده از حد ضرر، احتمالا عملکرد مناسبی در بلندمدت نخواهید داشت.

استاپ لاس

۲- بیش‌ازحد ترید نکنید

یکی از اشتباهات رایج تریدرها، ترید بیش‌ازحد است. ترید نیازمند تجزیه‌وتحلیل‌های فراوان است و گاهی باید صبر کنید. برخی از استراتژی‌های معاملاتی برای اجرای درست به زمان بسیاری برای دریافت سیگنال قدرتمند نیاز دارند. برخی از تریدرها کمتر از سه معامله در سال انجام داده اما سود مناسبی از آن کسب می‌کنند.

جسی لیورمور (Jesse Livermore) تریدر پیشکسوت در این خصوص گفته است:

پول با نشستن به‌دست می‌آید، نه معامله کردن.

گاهی شرایط بازار انقدر خطرناک می‌شود که ترید نکردن سودآورتر از ترید کردن است. بدین ترتیب سرمایه‌ی خود را حفظ کرده، منتظر فرصت‌های جذاب بمانید و سپس پوزیشن را باز کنید.

استراحت بین معاملات

یک اشتباه مشابه، تاکید بیش‌ازحد بر تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر است. معمولا تجزیه‌وتحلیل انجام شده در تایم‌ فریم‌های بزرگ‌تر قابل اعتمادتر از تحلیل در تایم فریم‌های کوتاه‌تر است. تایم فریم‌های کوتاه شما را برای ورود به بازار وسوسه می‌کنند اما باید ریسک آنها را درنظر بگیرید. بدین صورت ترید در تایم‌ فریم‌های کوتاه ریسک بالایی داشته و برای تریدرهای مبتدی توصیه نمی‌شود.

۳- بیش‌ازحد از اندیکاتورها استفاده نکنید

تحلیل مناسب به معنای استفاده بیش‌ازحد اندیکاتورها نیست. هر اندیکاتور هدف خاصی را دنبال می‌کند، به همین دلیل هنگام استفاده از چند اندیکاتور، سیگنال‌ها متناقض شده و تاثیر مخربی بر تحلیل شما دارند. بنابراین یک اندیکاتور اصلی را بر اساس استراتژی معاملاتی خود انتخاب کرده و سیگنال آنرا با یک شاخص دیگر تایید کنید.

اندیکاتور مناسب ویژگی‌های فراوانی دارد اما معمولا تریدرهای حرفه‌ای از اندیکاتورهایی استفاده کرده که قیمت و حجم معاملات نقشی اساسی در آن دارند. به‌طور معمول به ۲ الی ۳ اندیکاتور نیاز دارید.

۴- به تحلیل تکنیکال اکتفا نکنید

برخی از تریدرهای تازه‌کار تنها از اندیکاتور استفاده کرده و کاری به تحلیل فاندامنتال و دیگر عوامل تاثیرگذار در تحلیل تکنیکال ندارند. بدون درک اصول تحلیل تکنیکال از سطوح مهم حمایت و مقاومت غافل خواهید شد. با این اتفاق، دیگر تفسیر درستی از الگوها نخواهید داشت.

تحلیل بازار

برای درک درست اصول تحلیل تکنیکال و جلوگیری از ضرر، مقاله‌ی تحلیل تکنیکال را مطالعه کرده تا نحوه صحیح تحلیل رمز ارزهای مختلف را فرا گرفته و یک گام جلوتر از دیگر تریدرها باشید.

اگرچه اندیکاتورهای تکنیکال اطلاعاتی در مورد روند، قدرت نسبی، حجم و حرکت بعدی بازار ارائه می‌دهند اما اطلاع از احساسات بازار، روانشناسی ترید، اطلاع از اخبار و … نیز امری ضروری است و باید پیش از تصمیم‌گیری و باز کردن پوزیشن آنها را درنظر بگیرید.

۵- از خود انتقام نگیرید

یک تفاوت اصلی بین تریدرهای تازه‌کار و معامله‌گران حرفه‌ای، قدرت کنترل احساسات است. معامله‌گران تازه‌کار پس از شکست، به‌سرعت به‌دنبال جبران هستند و این همان معامله انتقامی است و باید از آن اجتناب کنید.

فشار و استرس معامله

به کلمه‌ی «تحلیل» در تحلیل تکنیکال دقت کنید، به‌طور طبیعی تحلیل به‌معنای آنالیز کردن بازار است و به زمان نیاز دارد. به همین خاطر و برای جبران شکست باید آرام بمانید و عجولانه تصمیم نگیرید. روی ذهنیت منطقی و تحلیلی خود تمرکز کنید چرا که معاملات احساسی عاقبتی جز شکست و ضرر بیشتر ندارند. کمی استراحت کنید و هر زمان که آماده بودید، با ذهنی روشن و منطقی به دنیای ترید برگردید.

۶- روی یک استراتژی پافشاری نکنید

تغییر کردن یکی از اساسی‌ترین رکن‌های تحلیل تکنیکال است. شرایط بازار به‌سرعت عوض می‌شود و پایدار نیست. شما به‌عنوان تریدر باید این تغییرات را شناسایی کرده و با آنها سازگار شوید. هر استراتژی در شرایطی خاص جواب‌گو بوده و همیشه کارساز نیست. فرض کنید استراتژی شما غلط است. این فرض به شما کمک کرده تا نقاط ضعف استراتژی‌تان را اصلاح کرده تا تصمیمات بهتری بگیرید.

یک نکته‌ی دیگر در این مورد، سوگیری‌های شناختی است. ما انسان‌ها به‌طور طبیعی وقتی به یک فرد یا یک استراتژی علاقه‌مند شویم، دیگر نقاط ضعف آن‌را ندیده و دچار سوگیری‌های شناختی می‎‌شویم. سوگیری‌های بر تصمیمات شما اثر گذاشته، قضاوت‌تان را تحت‌تاثیر قرار داده و دامنه احتمالاتی که می‌توانید درنظر بگیرید را محدود می‌کنند. آنها را بشناسید و کنترل کنید.

۷- تاثیر عوامل کلان اقتصادی را فراموش نکنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در تحلیل تکنیکال، درنظر گرفتن قیمت به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور است. با این حال، حرکات بازار و نوسانات آن تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند. اگرچه تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی حرکات آتی قیمت ضروری است اما عوامل کلان اقتصادی نیز بر قیمت کلاس‌های دارایی تاثیرگذار هستند و بهتر است آنها را درنظر بگیرید.

تاثیرات مختلف بر بازار

توجه به تقویم اقتصادی، تحولات ژئوپلیتیکی و ترکیب آن با تحلیل تکنیکال، چشم‌انداز مناسبی نسبت به آینده یک دارایی برای شما به ارمغان می‌آورد.

۸- تحلیل تکنیکال بازی احتمالات است

در تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis قطعیتی وجود ندارد. TA به احتمالات پرداخته و این بدان معناست که هیچ تضمینی بر موفقیت یک استراتژی یا یک الگو وجود ندارد. بازار همیشه مطابق انتظار شما رفتار نمی‌کند، حتی اگر احتمال حرکت صعودی یا نزولی بازار همچون سبزیِ چمن آشکار باشد هم هیچ قطعیتی وجود ندارد.

حین تنظیم استراتژی معاملاتی خود این عدم قطعیت را درنظر بگیرید. هرچقدر هم که باتجربه باشید، باز هم احتمال رخ داد قوی سیاه و اشتباه از آب درآمدن تحلیل شما وجود دارد. کرونا یک قوی سیاه بود و با همه‌گیر شدن کووید ۱۹، بازارهای مالی ضرر وحشتناکی را تجربه کردند و هیچ اندیکاتور یا الگویی قادر به پیش‌بینی این موضوع نبود. در نهایت درنظر نگرفتن احتمالِ شکست و عدم موفقیت منجر به ضررهای بزرگ و غیرقابل جبران می‌شود.

کووید 19 و تاثیر بر بازارهای مالی

۹- کورکورانه دیگر تریدرها را دنبال نکنید

برای مهارت در ترید باید به‌طور مداوم پیشرفت کنید. معامله‌گری جهانی پُررمزوراز است و روند یادگیری آن هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. یکی از بهترین راه‌های یادگیری تحلیل تکنیکال یا معامله، دنبال کردن تریدرهای باتجربه است.

افرادی در حال یادگیری تحلیل تکنیکال

با دنبال کردن مصاحبه‌های برترین تریدرها، خیلی زود متوجه می‌شوید که معامله‌گران موفق از چند استراتژی کاملا متفاوت استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال یکی نتیجه مناسبی از یک استراتژی گرفته اما تریدر دیگر نتیجه‌ای از آن نمی‌گیرد. شاید ورود به یک معامله بر اساس تجزیه‌وتحلیل دیگر تریدرها و استفاده از سیگنال آنها منجر به سود شود اما کورکورانه دنبال کردن آنها نتیجه مناسبی در بلندمدت نخواهد داشت. البته این موضوع بدان معنا نیست که شما نباید دیگران را دنبال کرده و از آنها یاد نگیرید بلکه باید استراتژی فرد را با نیازها و ایده‌های ترید خود تطابق داده و تحقیق کنید.

یکی‌دیگر از راه‌های پیشرفت این است که نقاط قوت خود را پیدا کرده و روی آنها تمرکز کنید. استراتژی معاملاتی خود را روی آنها بنا کرده و پس از مدتی، همین نقاط قوت منجر به تمایز و موفقیت شما می‌شوند.

۱۰- از یک استراتژی در بازارهای مختلف استفاده نکنید

برخی باور دارند که یک استراتژی معاملاتی برای ترید در بازارهای مالی مختلف از جمله کریپتو، بورس و فارکس کافی است. این باور از پایه نادرست است چرا که کلاس‌های مختلف دارایی، الزامات و مشخصات متفاوتی دارند.

به‌عنوان مثال، اوراق قرضه باکیفیت یا سهام شرکت‌های قدرتمند از نوسان پایینی برخوردار بوده اما آلت کوین‌های بازار کریپتو نوسان بسیاری دارند. پیش از راه‌اندازی و ایجاد استراتژی معاملاتی، کلاس دارایی خود را به‌طور کامل بشناسید و تاریخچه قیمت آن‌را بررسی کنید. در نهایت استراتژی معاملاتی را بر اساس کلاس دارایی موردنظر خود تنظیم کنید. همچنین اگر یک تریدر تازه‌کار هستید، بهتر است روی یک بازار و یک کلاس دارایی خاص تمرکز کرده و در آن به تخصص برسید.

حق اشتباه کردن را از خود نگیرید

تریدرها انسان هستند و انسان‌ها اشتباه می‌کنند. گاهی اوقات خطاهای شما بهترین راهنمایتان هستند و نباید حق اشتباه کردن را از خود بگیرید. از آنها یاد گرفته و با استفاده از نکات بالا، در مسیر تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای قدم بردارید. یازدهمین خطا را شما به ما و دیگر کاربران والکس معرفی کرده و تجربه‌ی خود را به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

۳۳

۱۰ اشتباه رایج در تحلیل تکنیکال

گام قبلی (۳۳/۳۳) گام بعدی

(۳۳/۳۳)

گام بعدی next

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
academy.binance.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا