بلاکچین

شبکه بلاکچین کنسرسیوم؛ درک شگفتی دیگر تکنولوژی

شبکه بلاکچین کنسرسیوم (Consortium Blockchain) یکی از انواع بلاک چین نیمه‌متمرکز است که توسط سازمان‌ها مدیریت می‌شود. این نوع بلاکچین ترکیبی از دو بلاکچین عمومی و خصوصی است، یعنی تا حدودی عمومی بوده و تا حدی نیز خصوصی است. کلمه کنسرسیوم در لغت به معنای «ائتلافی از چند شرکت» است که با یکدیگر همکاری می‌کنند. در ادامه این مطلب از والکس به بررسی شبکه بلاکچین کنسرسیوم می‌پردازیم.

مختصری درباره شبکه بلاکچین

فناوری بلاکچین آخرین پیشرفت قرن بیست و یکم است که توانست دنیای فناوری را حیرت‌زده کند. در حال حاضر ارزهای دیجیتال یک ابزار مبادله جدید در بازار تجارت هستند. تمامی اطلاعات و تراکنش‌هایی که در دنیای کریپتوکارنسی انجام می‌شود، روی شبکه بلاکچین نگه‌داری و ذخیره می‌شوند. همان‌طور که از نام این فناوری  پیداست، زنجیره‌ای از بلاک‌ها است، یعنی اطلاعات دیجیتالی بلاک داخل دیتابیس ذخیره می‌شوند. در حقیقت بلاکچین یک سیستم ثبت اطلاعات یا پایگاه‌داده است که هیچ نهاد و یا مسئولی روی آن متمرکز نیستند. اطلاعات بر روی این شبکه میان تمام اعضا پخش می‌شود. با وجود این فناوری رمزنگاری شده امکان تقلب، حذف، سانسور و تغییر هر اطلاعاتی که در این شبکه ثبت می‌شود وجود ندارد.

بلاکچین فقط به یک شکل واحد ارائه نمی‌شود و انواع مختلفی دارد که شامل شبکه بلاک چین عمومی، بلاکچین خصوصی، بلاکچین کنسرسیوم و بلاکچین هیبرید می‌شود.

شبکه بلاکچین کنسرسیوم چیست؟

بلاکچین‌های عمومی در دسترس افرادی قرار دارند که به اینترنت متصل هستند. با استفاده از بلاکچین‌های خصوصی، افراد و سازمان‌ها می‌توانند اطلاعات محرمانه خود را با امنیت کامل تحت کنترل افراد مورد اطمینان قرار دهند. شبکه بلاکچین کنسرسیوم (Consortium Blockchain)، ترکیبی از این دو بلاکچین است که بیشتر یک نوع دفتر کل توزیع شده خصوصی است و متشکل از چندین نهاد یا قدرتی برابر است که به کار اعتبارسنجی داده‌ها می‌پردازند.

قوانین شبکه بلاکچین کنسرسیوم انعطاف‌پذیر است و می‌توان به گروه خاصی از اعتبار سنج‌ها یا افراد ویژه اجازه دسترسی به داده‌ها را داد. چنانچه اعتبار سنج‌ها به اجماع برسند، تغییرات به‌راحتی قابل‌اجرا هستند. برای عملکرد بهتر این سیستم، بهتر است تعداد خاصی از نهادهای اعتبارسنج رفتار صادقانه‌ای داشته باشند تا سیستم با مشکل خاصی مواجه نشود.

هدف اصلی شبکه بلاکچین کنسرسیوم بالارفتن میزان همکاری برای روبه‌رو شدن با چالش‌های دائمی یک صنعت خاص است. سازمان‌هایی که اهداف مشترک دارند و در صنعتی مشابه با یکدیگر کار می‌کنند، برای انتقال تراکنش‌ها یا انتقال اطلاعات، استفاده از شبکه بلاکچین کنسرسیوم می‌تواند یک انتخاب حرفه‌ای باشد. پیوستن به کنسرسیوم می‌تواند برای هر سازمانی مفید باشد زیرا به آنها امکان می‌دهد دیدگاه‌های صنعت خود را با دیگر نهادها به اشتراک بگذارند و از تجربیات آنها استفاده کنند.

شبکه بلاکچین کنسرسیوم چگونه کار می‌کند؟

روش‌های رسیدن به اجماع در شبکه بلاکچین کنسرسیوم توسط نودهای از پیش تعیین شده مدیریت می‌شود. اگرچه این بلاکچین برای عموم قابل‌دسترسی نیست اما همچنان دارای ماهیت غیرمتمرکز است. در حقیقت این بلاکچین توسط بیش از یک سازمان مدیریت می‌شود بنابراین هیچ قدرت واحدی آن را به طور کامل کنترل نمی‌کند. شبکه بلاکچین کنسرسیوم برای اینکه از عملکرد خود مطمئن باشد، یک گره تأییدکننده دارد که تأیید تراکنش‌ها، آغاز یا دریافت کردن تراکنش‌ها را انجام می‌دهد. در مقابل گره‌های عضو فقط می‌توانند تراکنش‌ها را دریافت یا شروع کنند.

در نهایت می‌توان گفت، شبکه بلاکچین کنسرسیوم دارای تمام ویژگی‌های شبکه بلاک چین خصوصی، مانند شفافیت، حریم خصوصی و کارایی است اما هیچ قدرت واحدی امور آن را کنترل نمی‌کند.

 بلاکچین کنسرسیوم برای سازمان‌ها چه مزایا و معایبی دارد؟

ویژگی شبکه بلاکچین کنسرسیوم

مزایا

  1. شبکه کنسرسیوم توسط افراد کنترل می‌شود اما هیچ قدرت واحدی وجود ندارد. اعضا می‌توانند قوانین خود را تعریف کنند، تراکنش‌های اشتباه را اصلاح یا لغو کنند. همچنین می‌توانند اقدامات دیگری را برای تقویت همکاری سودمند برای شرکت‌هایی که هدف مشترک دارند، مشروط بر اینکه همه اعضا توافق کنند، انجام دهد.
  2. اعتبارسنجی توسط اعضا و گره‌ها انجام می‌شود که خطر «حمله ۵۱ درصدی» را از بین می‌برد. افرادی که در شبکه قانون‌شکنی می‌کنند به‌راحتی شناسایی می‌شوند و بیش از آنکه بتوانند چیزی به دست آورند، ضرر می‌کنند.
  3. ازآنجایی‌که اطلاعات بلوک‌های احراز هویت شده برای عموم کاربران قابل‌مشاهده نیست، این ویژگی برای کاربران شبکه بلاکچین کنسرسیوم خیلی بااهمیت است. به‌طورکلی کنسرسیوم دارای سطح بالاتری از حریم خصوصی است. در نتیجه مشتریان اعتماد و اطمینان بیشتری به این پلتفرم دارند.
  4. در مقایسه با بلاکچین‌های عمومی، تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین کنسرسیوم هیچ کارمزدی ندارند.

معایب شبکه بلاکچین کنسرسیوم چیست؟

معایب

  1. بلاکچین کنسرسیوم ممکن است به دلیل شکل متمرکزی که دارد در برابر افراد سودجو آسیب‌پذیر باشد. چنانچه تعداد اعضا کم باشد می‌توانید فرد فاسد را شناسایی کنید.
  2. راه‌اندازی یک شبکه بلاکچین کنسرسیوم جدید یک فرآیند حساس است و همه اعضا باید پروتکل را تأیید کنند. به همین دلیل ایجاد یک شبکه مشترک بین چندین شرکت بسیار کند انجام می‌شود.
  3. ارتقای پروتکل در شبکه بلاکچین کنسرسیوم کمی دشوار بوده و ممکن است تعداد سازمان‌ها بیشتر از شروع کار باشد و تنظیم آن زمان‌بر باشد.
  4. شرکت‌ها در اغلب مواقع همکاری نمی‌کنند و مانع از توسعه این حوزه می‌شوند.
  5. شبکه بلاکچین کنسرسیوم هنوز در حال ارزیابی است  و اثربخش و سودمندی این مدل هنوز مشخص نشده است.

ویژگی‌ های برتر بلاک چین کنسرسیوم

معرفی ویژگی های شبکه بلاکچین کنسرسیوم

تا حدودی غیرمتمرکز است (Partially decentralized): بلاکچین کنسرسیوم بر خلاف شبکه‌های بلاکچین عمومی، فقط متعلق به اعضا خود شبکه است که به آن دسترسی دارند. دستیابی به اجماع آسان‌تر است زیرا تعداد گره‌ها در زنجیره این شبکه بسیار محدود است.  شبکه بلاکچین کنسرسیوم به‌عنوان یک سیستم نیمه‌متمرکز عمل می‌کند که به حفظ محرمانه بودن داده‌ها کمک می‌کند.

قابل کنترل بودن (More controllable): در بلاکچین‌های عمومی زمانی که داده‌ها وارد می‌شوند، امکان دست‌کاری یا تغییر داده‌ها وجود ندارد زیرا تعداد گره‌ها در بلاکچین عمومی زیاد است. اما در شبکه بلاکچین کنسرسیوم داده‌ها را تا زمانی که تمام اعضا به اجماع برسند، می‌توان تغییر داد.

حریم خصوصی داده‌ها (Privacy of data): دسترسی به داده‌ها در بلاکچین کنسرسیوم فقط با کاربران است به همین دلیل حریم خصوصی داده‌ها حفظ می‌شود. این ویژگی به کاربران اطمینان می‌دهد که داده‌ها بدون دست‌کاری و ایمن ذخیره می‌شوند.

افزایش سرعت تراکنش (Faster transactional speed): از آنجایی که در این شبکه گره‌های کمتری در مقایسه با شبکه‌های بلاکچین عمومی و خصوصی درگیر هستند، اما تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شوند. به همین جهت رسیدن به اجماع آسان است و معامله بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

شبکه بلاکچین کنسرسیوم؛ انتخاب سازمان‌ها

در این مطلب بررسی کردیم که شبکه بلاکچین کنسرسیوم چیست و ویژگی‌های این شبکه را بررسی کردیم. در واقع بلاکچین کنسرسیوم برای سازمان‌هایی مناسب است که به ویژگی‌های بلاکچین عمومی و خصوصی نیاز دارند. این بلاکچین جریان عملیاتی و ارتباط بین اعضا را بهبود می‌بخشد و برای سازمان‌ها مقرون‌به‌صرفه است. هر سازمانی می‌تواند این شبکه را باتوجه‌به اهداف و صنعت خود راه‌اندازی کند. اگرچه سازمان‌ها در تعیین استانداردها و شرایط خودمختار هستند، اما مشاوره با یک فرد حرفه‌ای می‌تواند یک تصمیم حرفه‌ای تر باشد.

اگر اطلاعات مفیدی از شبکه بلاکچین کنسرسیوم دارید با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

شبکه بلاکچین کنسرسیوم چه کاربردهایی دارد؟

برخی از صنایع وجود دارند که رویکرد آنها با بلاکچین کنسرسیوم مطابقت دارد. امور مالی و بانکی، لجستیک، بهداشت و درمان و بیمه از جمله این صنایع هستند.

کدام بلاکچین بهتر است؟

بلاکچین‌های عمومی، خصوصی و کنسرسیوم با یکدیگر در تضاد نیستند و از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کنند. اینکه افراد مختلف چه نوع بلاکچینی را انتخاب می‌کنند به نوع هدف و کاربرد مطلوب هر کاربر بستگی دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا