آموزش کیف پول ارز دیجیتالکیف پول

کیف پول حضانتی (امانی) و غیر حضانتی (غیر امانی) چیست؟

کیف پول جزو مهم‌ترین ابزار برای مدیریت و نگهداری سرمایه است. کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. کیف پول امانی و غیر امانی دو نمونه از این کیف‌ پول‌ها هستند که محبوبیت زیادی دارند و به شکل فزاینده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیف پول حضانتی و غیر حضانتی به عنوان کیف پول ارز دیجیتال شناخته شده و صورت رمزنگاری شده ساخته می‌شوند. هر یک از این کیف پول‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات متنوعی هستند و به وسیله آن‌ها می‌توانید دارایی‌های خود را در یک مکان امن نگهداری نمایید. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که کیف پول حضانتی و غیر حضانتی چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند و بهتر است از کدام نوع کیف پول استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: کیف پول چیست؟

آشنایی با کیف پول حضانتی

کیف پول حضانتی یا custodial wallet نوعی کیف پول مبتنی بر اینترنت هستند که توسط یک کسب و کار متمرکز همچون صرافی‌های ارز دیجیتال مدیریت می‌شوند. به همین جهت به این کیف‌پول‌ها، کیف پول صرافی نیز گفته می‌شود. در واقع کلید خصوصی این کیف پول‌ها توسط شخص ثالث نگهداری و مدیریت می‌شود و نیاز نیست شما از آن‌ها مراقبت کنید. وقتی شما از کیف پول حضانتی استفاده می‌کنید متعهد می‌شوید که کلید خصوصی کیف پول خود را به موسسه مورد نظر برونسپاری کنید.

شما هیچ مسئولیتی در برابر این کیف پول ندارید و ایمنی آن به وسیله موسسه تضمین می‌شود. کیف پول‌های حضانتی کار شما را آسان‌تر کرده‌اند اما با توجه به احتمال هک صرافی‌ها، امنیت این کیف پول‌ها صد درصد نیست. با سپردن حضانت کیف پول خود به صرافی دیگر لازم نیست نگران فراموشی یا گم کردن کلید خصوصی خود باشید؛ چرا که صرافی تمام اطلاعات شما را محفوظ نگه می‌دارد و شما می‌توانید هر زمان که احتیاج داشتید به کیف پول امانی خود دسترسی داشته باشید.

کیف پول حضانتی

بررسی مزایا و معایب کیف پول امانی

کیف پول امانی از جمله کیف‌ پول‌های جذاب و کاربردی است که از آن می‌توانید برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده کنید. این نوع کیف پول‌ها دارای یک سری مزایا و معایب هستند که بهتر است آن‌ها را بشناسید. شناخت مزایا و معایب کیف پول حضانتی به شما کمک می‌کند که دیدگاه بهتر و منطقی‌تری نسبت به این کیف پول‌ها داشته باشید.

مزایای کیف پول امانی

  • قابلیت تغییر رمز دارد
  • مسئولیت کمتری بر عهده کاربران می‌گذارد
  • استفاده از آن برای مبتدیان راحت و آسان است
  • پشتیبانی قوی دارند

معایب کیف پول حضانتی

  • نیاز به احراز هویت دارد
  • در برابر هکرها آسیب پذیر است
  • کلید خصوصی شما توسط یک شخص ثالث کنترل می‌شود
  • کارمزد تراکنش بالایی دارد

کیف پول غیر حضانتی چیست؟

کیف پول غیر حضانتی یا non custodial wallet به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که کلید خصوصی آن در دست خود شماست و هر زمان که خواستید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. این کیف پول‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و از امنیت بالایی برخوردارند. لذا شما می‌توانید با خیال راحت از کیف پول‌های غیر حضانتی استفاده کرده و دارایی‌های خود را نگهداری کنید.

کیف پول غیر حضانتی معمولا دارای ۱۲ یا ۲۴ کلمه عبور خصوصی هستند. شما باید این کلمات عبور را در یک جای امن نگهداری کنید چون دسترسی به کیف پول به این کلمات بستگی دارد. به عبارتی کلمات عبور به شما این امکان را می‌دهند که در صورت حذف یا گم شدن کیف پول، آن را بازیابی کنید. اگر این کلمات عبور را گم کنید دسترسی شما به کیف پول غیر ممکن خواهد بود.

کیف پول غیر امانی به دو حالت اکستنشن مرورگر و نرم افزار در دسترس است. لذا شما با توجه به نوع کاربری و سلیقه خود می‌توانید از دو حالت ذکر شده یکی را استفاده کنید. در هر دستگاهی که بخواهید، می‌توانید به کیف پول خود متصل شوید. فقط کافی است رمزهای بازیابی را حفظ کنید و در زمان ورود به کیف پول وارد نمایید.

نکته: اگر از صرافی غیر متمرکز استفاده می‌کنید لازم است که یک کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز داشته باشید.

مزایا و معایب کیف پول غیر امانی

کیف پول‌های غیر امانی محبوبیت بسیار زیادی نزد معامله گران دارند. این نوع کیف پول‌ها مزایای بسیار زیادی داشته و برای نگهداری دارایی‌ها گزینه ایده‌آلی هستند. اما دارای یک سری معایب نیز هستند که شناخت آن‌ها خالی از لطف نیست. شناخت کامل مزایا و معایب کیف پول غیر حضانتی به شما کمک می‌کند که بتوانید با دید بهتری کیف پول مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

مزایای کیف پول غیر امانی

  • تراکنش‌ها با کارمزد پایین انجام می‌شوند.
  • استفاده از آن‌ها راحت است.
  • نیاز به احراز هویت ندارند.
  • امنیت بالایی دارند و در برابر هکرها آسیب پذیر نیستند.
  • کلید خصوصی کیف پول در اختیار خود شما خواهد بود.

معایب کیف پول غیر امانی

  • به راحتی قابل دسترس است یعنی اگر کلید خصوصی شما در اختیار فرد دیگری باشد به راحتی می‌تواند از کیف پول شما استفاده کند.
  • بازیابی آن در صورت فراموش کردن یا گم شدن کلید خصوصی غیر ممکن است.
مزایا و معایب کیف پول حضانتی

کیف پول حضانتی و غیر حضانتی چه تفاوتی با هم دارند؟

کیف پول حضانتی و غیر حضانتی دو نمونه از کیف پول‌های آنلاین پرکاربرد هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. هر یک از این کیف پول‌ها دارای خصوصیات متنوعی بوده و با هم متفاوت‌اند. شناخت تفاوت بین این دو کیف پول به شما کمک می‌کند که بتوانید انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشید. به طور کلی مهم‌ترین تفاوت کیف پول امانی و غیر امانی عبارت‌اند از:

۱- نحوه محافظت از کلید خصوصی

برای دسترسی به کیف پول‌ها به دو کلید عمومی و خصوصی نیاز دارید. کلید خصوصی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که به کمک آن می‌توانید کیف پول گم شده یا حذف شده را بازیابی کنید. کلید خصوصی کیف پول‌های حضانتی به وسیله شخص ثالث (صرافی) نگهداری می‌شود و شما هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارید. اما کلید خصوصی کیف پول غیر حضانتی در اختیار خود شخص قرار می‌گیرد و برای استفاده از کیف پول باید به خوبی از کلید حفاظت کند.

تفاوت کیف پول حضانتی و غیر حضانتی

۲- نوع دسترسی به کیف پول

نوع دسترسی به کیف پول جزو اصلی‌ترین تفاوت‌های کیف پول حضانتی و غیر حضانتی است. کیف پول‌های غیر حضانتی برای همه افراد قابل دسترس است؛ یعنی شما اگر رمز خصوصی کیف پول را داشته باشید می‌توانید از دستگاه‌های مختلف به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. بدون دسترسی به اینترنت نیز می‌توانید از کیف پول غیر امانی استفاده نموده و جزئیات کیف پول را بررسی کنید.

اما در رابطه با کیف پول حضانتی این موضوع کاملا متفاوت است. یعنی شما برای دسترسی به این کیف پول‌ها حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. همچنین کیف پول شما باید در مرجع مورد نظر ثبت شده باشد و درخواست دسترسی ارسال کنید. پس از تایید درخواست، شما می‌توانید جزئیات داخل کیف پول را مشاهده نمایید.

۳- قابلیت پشتیبان گیری و بازیابی

یکی دیگر از موارد مهمی که در رابطه با کیف پول‌ امانی و غیر امانی وجود دارد قابلیت پشتیبان گیری و بازیابی آن‌ها است. هر دوی این کیف پول‌ها قابلیت بازیابی دارند و این نکته مثبت ماجراست. اما باید دقت داشته باشید که در کیف پول غیر حضانتی اگر کلید خصوصی را فراموش کنید دیگر به هیچ وجه نمی‌توانید به کیف پول دسترسی داشته باشید. اما در رابطه با کیف پول حضانتی چنین نیست چون با ارسال یک درخواست ساده به صرافی می‌توانید به کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

۴- امنیت

کیف پول حضانتی و غیر حضانتی از لحاظ امنیت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. از لحاظ امنیتی کیف پول‌های غیر امانی نسبت به کیف پول‌های امانی وضعیت بهتری دارند. کیف پول امانی توسط یک مرجع معتبر همچون صرافی ارز دیجیتال نگهداری می‌شود؛ لذا امکان هک شدن آن وجود دارد. اما کیف پول غیر حضانتی امنیت بالاتری دارد چون تا زمانی که شما خودتان اطلاعات کیف پول را در اختیار کسی قرار ندهید، هیچکس نمی‌تواند به کیف شما دسترسی داشته باشد یا آن را هک کند.

۵- کارمزد تراکنش‌ها

کارمزدی که بابت هر تراکنش دریافت می‌شود اهمیت بسیار زیادی برای معامله گران دارد. کارمزدی که کیف پول‌های حضانتی دریافت می‌کنند بیشتر از کیف پول‌های غیر حضانتی است. این موضوع باعث می‌شود که تریدرها کیف پول غیر امانی را برای انجام معاملات خود انتخاب نمایند.

۶- محبوبیت و میزان استفاده

محبوبیت ارزهای دیجیتال روز به روز در حال افزایش است. از طرفی معامله گران سطح دانش خود را بالاتر می‌برند و امنیت و راحتی دسترسی حرف اول را می‌زند. با توجه به ویژگی‌های هر یک از کیف پول‌ها می‌توان این نتیجه رسید که کیف پول‌های غیر حضانتی محبوبیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های حضانتی دارند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۷- پشتیبانی

نحوه پشتیبانی از دیگر تفاوت‌های کیف پول حضانتی و غیر حضانتی است. کیف پول حضانتی با توجه به اینکه به صرافی وصل است دارای قابلیت پشتیبانی ۲۴ ساعته است. یعنی شما هر زمان که نیاز داشته باشید می‌توانید از بخش پشتیبانی استفاده کنید و در کوتاه‌ترین زمان مشکلات خود را برطرف نمایید. اما پشتیبانی کیف پول غیر حضانتی اینگونه نیست و نیاز به مدت زمان بیشتری دارد.

۸- احراز هویت (KYC)

برای افتتاح کیف پول حضانتی لازم است که احراز هویت انجام دهید. این فرآیند به منظور تایید هویت و مطمئن شدن از واقعی بودن کاربر انجام می‌گیرد. اما کیف پول غیر حضانتی نیاز به احراز هویت ندارد و شما به راحتی می‌توانید کیف پول خود را افتتاح نمایید.

معرفی بهترین کیف پول‌های حضانتی و غیر حضانتی

انتخاب کیف پول برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال اهمیت بسیار زیادی دارد. لذا شناخت بهترین و معتبرترین کیف پول‌ امانی و غیر امانی به شما کمک می‌کند که انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. در ادامه برخی از کیف پول‌های محبوب و معتبر را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین والت های حضانتی و غیر حضانتی

بهترین کیف پول‌های حضانتی:

  • Free Wallet
  • Binance
  • BitMex
  • Bitgo
  • Blockchain.com

بهترین کیف پول‌های غیر حضانتی:

  • Trust Wallet
  • MetaMask
  • Atomic Wallet
  • Exodus
  • Trezor One
  • Zengo

چطور امنیت کیف پول حضانتی و غیر حضانتی را افزایش دهیم؟

دارایی شما در کیف پول حضانتی و غیر حضانتی نگهداری می‌شود. لذا لازم است از امنیت بالای آن‌ها مطمئن شوید. در چنین شرایطی می‌توانید به راحتی و با اطمینان خاطر از کیف پول امانی و غیر امانی استفاده نمایید. برای افزایش امنیت این کیف پول‌ها می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

افزایش امنیت کیف پول حضانتی

امنیت کیف پول حضانتی در اختیار شما نیست و نمی‌توانید کار خاصی برای بهبود آن انجام دهید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید استفاده از صرافی‌های معتبر و محبوب دنیاست. این صرافی‌ها کیف پول‌های قدرتمند و ایمن‌تری دارند و خیال شما بابت نگهداری دارایی‌تان راحت خواهد بود.

افزایش امنیت کیف پول غیر حضانتی

برخلاف کیف پول‌های حضانتی، امنیت کیف پول‌های غیر حضانتی به خود شما بستگی دارد. یعنی شما با رعایت برخی نکات می‌توانید کیف پول امن و مطمئنی داشته باشید. به طور کلی برای افزایش امنیت کیف پول غیر امانی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از رمز عبور قدرتمند و ترکیبی استفاده کنید.
  • احراز هویت دو مرحله‌ای را انجام دهید.
  • کیف پول خود را به هر لینک‌ها یا نرم افزار پیشنهادی وصل نکنید
  • تحت هیچ شرایطی کلمات خصوصی بازیابی کیف پول خود را در اختیار کسی قرار ندهید
  • کلید خصوصی کیف پول را در یک جای امن نگهداری کنید

کیف پول حضانتی یا غیر حضانتی؟ کدام یک بهتر است؟

در این مقاله بررسی کردیم که کیف پول حضانتی و غیر حضانتی چیست و هر یک از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. انتخاب بین کیف پول امانی و غیر امانی تا حدود زیادی به سلیقه شخصی هر فرد بستگی دارد. اگر جزو افراد تازه وارد هستید و نمی‌توانید رمز خصوصی کیف پول خود را در یک جای امن نگهداری کنید بهتر است از کیف پول غیر حضانتی استفاده نمایید. اما اگر جزو افراد باتجربه هستید و می‌خواهید دارایی‌های خود را به صورت مرتب بررسی کنید بهتر است از کیف پول غیر حضانتی استفاده نمایید. اطلاعاتی که درباره کیف پول حضانتی و غیر حضانتی داخل مقاله شرح دادیم به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بهترین کیف پول را برای نگهداری سرمایه خود انتخاب کنید.

۳

کیف پول حضانتی و غیر حضانتی

گام قبلی (۳/۱۴) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا