اخبار ارزهای دیجیتال

یورو گروپ: یورو دیجیتال نباید قابل برنامه ریزی و محدودکننده باشد

وزیران اقتصاد ناحیه یورو همچنین بر قابلیت تبدیل خودکار آن به ارزهای فیات تاکید ورزیدند

در بیانیه اجلاس وزیران اقتصاد ناحیه یورو (مشهور به یورو گروپ) در ۱۶ ژانویه، این نهاد بر قابل برنامه‌ریزی نبودن یوروی دیجیتال تاکید ورزید و اظهار داشت که این ارز دیجیتال باید قابلیت تبدیل خودکار و آسان به دارایی‌های سنتی را داشته باشد.

به گزارش والکس و به نقل از Cryptoslate، یورو گروپ (Eurogroup) تاکید کرد که اگرچه یوروی دیجیتال باید همواره قابلیت تبدیل خودکار به یورو فیات را داشته باشد اما نباید قابل برنامه‌ریزی باشد تا دارندگان آن از خرج کردن آن برای موارد خاص یا در زمان‌های خاص محروم شوند.

نحوه تعامل و یکپارچه‌سازی یورو دیجیتال با بلاکچین و پروتکل‌های دیفای، احتمالا برای جامعه کریپتو جالب توجه باشد. اگرچه اتحادیه اروپا هیچ‌گاه تایید نکرده است که پول دیجیتال یورو بر بستر بلاکچین ساخته خواهد شد، اما اشاراتی مبنی بر در نظر گرفتن راهکارهای غیرمتمرکز همچون دفتر کل توزیع‌شده (DLT)، توسط این نهاد صورت گرفته است.

تایکد یورو گروپ بر غیرقابل برنامه‌ریزی بودن یورو دیجیتال می‌تواند به این معنی باشد که توسعه‌دهندگان کریپتویی مجبور به استفاده از جایگزین‌هایی همچون استیبل‌کوین‌های یورو تتر (EURT)، استتیس یورو (EURS) و یورو کوین سیرکل (EUROC) در حوزه دیفای خواهند بود. چرا که روشن است که قراردادهای هوشمند با هدف «قابل برنامه‌ریزی کردن» ارزها پا به میدان گذاشته‌اند.

با این حال یورو گروپ بین پرداخت‌های برنامه‌ریزی شده توسط کاربر (به عنوان مثال پرداخت‌های خودکار ماهیانه یا با هر تناوب زمانی دلخواه) و برنامه‌نویسی به شکلی که حرکت پول را کنترل کند، تمایز قائل شد. مورد استفاده نخست مورد حمایت قرار خواهد گرفت اما از دومی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

نگرانی‌های یورو گروپ در خصوص قابلیت برنامه‌ریزی یورو دیجیتال، یکی از نکاتی است که توسط آن به عنوان تصمیمی «سیاسی» یاد شده است.

یورو گروپ بیان کرد که مشخصات طراحی نیازمند «تصمیم‌هایی سیاسی است که باید در سطح سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گیرند.» این گروه اذعان کرد که طراحی مناسب این دارایی می‌تواند موقعیت ژئوپولتیک اتحادیه اروپا را تقویت کند و موجب بهبود استقلال استراتژیک این ناحیه به دلیل اهمیت سیستم‌های پرداخت شود.

این گروه چندین نگرانی عمده خود در راه رسیدن به این هدف را بیان کرد: نخست آن که یورو دیجیتال باید به شکلی گسترده در دسترس باشد اما به جای تلاش برای جایگزینی پول نقد، نقش مکمل را برای آن ایفا کند. دیگر آن که یورو دیجیتال باید در عین قابل اعتماد بودن و حفظ حریم خصوصی، امکان نظارت بر اعمال مجرمانه را مهیا سازد.

این بیانیه خاطرنشان کرد که باید محدودیت‌هایی برای نگهداری از این ارز به منظور صیانت از ثبات مالی اتحادیه اروپا اعمال شود و میزان مشارکت بخش‌های عمومی و خصوصی باید متعادل باشد. همچنین خاطرنشان کرد که نیازهای خاص اتحادیه اروپا باید در کنار قابلیت همکاری با سایر CBDCها در نظر گرفته شود.

ایجاد یورو دیجیتال نیازمند مشارکت چندین سازمان مختلف اتحادیه اروپا است. یوروگروپ گفت که اگر یورو دیجیتال ایجاد شود، پارلمان اروپا و شورای اروپا باید مبنای قانونی برای این دارایی ایجاد کنند. علاوه بر این، کمیسیون اروپا باید طرح قانونی مرتبط با آن را ایجاد کند.

اگرچه شورای اروپا (European Council) بیانیه خود را امروز (۱۷ ژانویه) منتشر کرد، اما جزییات این بیانیه حاصل بحث و گفتگو بین اعضای یوروگروپ است. یورو گروپ، نشستی غیررسمی است که بین وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای عضو ناحیه یورو صورت می‌گیرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا