اخبار ارزهای دیجیتال

رمز ریال؛ طرح هوشمندسازی ریال ایران

رمزریال قرار است جايگزين اسکناس ریالی شود. رئیس کل بانک مرکزی از انجام اين طرح در شهریور امسال خبر داد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، از شهریور برای ششمین ماه در سال ۱۴۰۱، “رمز ریال” به عنوان یک ابزار جدید پرداخت شروع به کار می‌کند. البته این طرح به صورت آزمایشی انجام خواهد شد.

در چند سال اخیر، بانک مرکزی به علت تغییر وضعیت اقتصادی و توسعه فناوری‌های جدید، طرح‌های مختلفی برای آپدیت واحد پول ملی (ریال) ارائه کرده است. رفرم پولی (حذف چهار صفر از ریال) و رمزریال، دو مورد از این طرح‌ها هستند که ارتباطی هم با یکدیگر ندارند.

ایده راه‌اندازی رمزارز ملی بر پایه ریال، در اوایل پاییز سال ۱۴۰۰ شکل گرفت. رئیس کل بانک مرکزی با اعلام تدوین زیرساخت‌های موردنیاز برای پیاده‌سازی این ایده، گفته بود رمزارز ملی در آینده به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت:

چهارچوب اصلی رمزپول یا رمز ریال بانک مرکزی با نظر مثبت اعضای شورای پول و اعتبار طراحی و مشخص و بزودی راه‌اندازی خواهد شد.

روز گذشته خبر آغاز به کار رمز ریال توسط صالح‌آبادی اعلام شد. قرار است ریال اسکناسی جای خود را به رمز ریال بدهد و این اقدام در راستای هوشمندسازی پول ملی انجام می‌شود.

رمز ریال جایگزین اسکناس ریالی

صالح‌آبادی افزود:

بررسی‌ها و اقدامات لازم برای رمزریال در حال انجام است و مقرر شده است که از شهریورماه شروع شود.

رمزریال به‌ جای همین اسکناسی که در دست مردم است، خواهد بود. فرد به‌ جای اینکه اسکناس داشته باشد، رمزریال دارد. این مفهوم با مفهوم جهانی (رمزارز) متفاوت است. در «رمزریال» ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد:

رمز ریال با تکمیل زیرساخت‌های لازم از شهریورماه عملیاتی می‌شود. پیش از اجرای این طرح نیز حتماً به‌میزان کافی آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود تا مردم با سازوکار آن آشنا شوند.

تصمیم بر این است که رمزارز ابتدا به‌صورت آزمایشی از یکی از مناطق شروع شود و بعد به سراسر کشور تسری یابد. 

صالح‌آبادی اظهار داشت:

اقدامات دولت و بانک مرکزی درباره رمزارز و نظارت بر این حوزه در دولت درحال جمع‌بندی است. این مسأله در اختیار محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است که دراین‌باره در حال بررسی هستند تا در سطح دولت تصمیم‌گیری شود.

کاهش سرعت گردش پول با رمز ریال بانک مرکزی

رمز ریال بانک مرکزی

به گفته نیما امیرشکاری، کارشناس بانکداری الکترونیک، راه‌اندازی رمز ریال منجر به شناخت بیشتر بازار رمزارزها می‌شود و تجارب این طرح راه‌گشای قانونگذاری و سیاستگذاری نیز خواهد شد. وی اضافه کرد کشورهایی مانند چین و ونزوئلا نیز از طریق بانک مرکزی خود به طرح رمزارز ملی روی آورده‌اند.

نیما امیرشکاری توضیح داد:

علاوه بر اینکه بانک مرکزی با این پروژه در زمینه قانونگذاری و سیاستگذاری تجارب ارزنده‌ای را به دست می‌آورد، رمزریال از جنبه‌های دیگری مانند کاهش هزینه‌های انتشار و چاپ اسکناس نیز کاربرد دارد.

مهمتر اینکه رمزریال می‌تواند سرعت گردش پول را کاهش دهد. چرا که رمزریال مربوط به مصرف کننده نهایی بوده و پول پرقدرت شبکه بانکی محسوب نمی‌شود.

بدین ترتیب درصورتی که استفاده از رمزریال گسترده شود، با کاهش ضریب فزاینده درنهایت می‌تواند در زمینه مهار تورم نیز نقش داشته باشد.

بر اساس گفته‌ها، هدف از طراحی رمز ریال، هوشمندسازی ریال کشور است. با اجرایی شدن پروژه رمز ریال، مردم در ازای تحویل ریال اسکناسی به بانک مرکزی، رمز ریال دریافت خواهند کرد.

توجه داشته باشید رمز ریال قابلیت سرمایه‌گذاری ندارد و فقط به عنوان یک جایگزین برای اسکناس فعلی عمل خواهد کرد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله چرا به رمزارزها نیاز داریم را نیز مطالعه کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
iranjib
کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
29 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
یونس حسینی
یونس حسینی
10 ماه قبل

سلام اصلا خوب نیست به معنایی واقعی کل دارایی شما تحت کنترل دولت خواهد بود و به بهانه های مختلف مالیات بگیرند، قابلیت هک شدن هم دارد به طوری که به یک باره حساب شما صفر می‌شود.

احسان عبدالمحمدی
احسان عبدالمحمدی
1 سال قبل

خیلی نکات منفی داره ولی یه نکته مثبت داره میتونیم بلافاصله روی این شت کوین سل شورت بگیریم

النا قاسمی
النا قاسمی
1 سال قبل

سلام نه اصلا خوب نیست با این روش انسانها تبدیل میشن به برده که درامدشون و فقط باید با اجازه دولت خرج کنند و این ساخته شده صهیونیست و اسراعیله مثل ویروس کرونا که ساخته شده بود و واکسن ها که در اصل بیشتر سیستم ایمنی بدن و ضعیف میکردن

نسرین
نسرین
1 سال قبل

اصلا و ابدا زیر همچین چیزی نخواهیم رفت
چرا باید دولت رو پول ملت تسلط داشته باشه؟
مثل چین دیگه؟یه سیستم اعتبار سنجی به مردم وصل کنن و مردم رو مثل برده کنترل کنن اگه یه کاری رو انجام بدی که مخالف حکومت باشه حسابت رو صفر کنن

شیخ الرئیس
شیخ الرئیس
1 سال قبل

در واقع همون کنترل دارایی افراد هست اینجوری دولت اجازه داره هروقت به هر بهانه ای که خواست دارایی و پول افراد رو صفر کنه.. مردم نباید قبول بکنن و بهتره هرچه زودتر سپرده هاشونو از بانک در بیارن و همشونو تبدیل به اسکناس بکنن..

رضایی
رضایی
1 سال قبل

همین الانش هم پول کاغذی حذف شده… و مردم از کارتها استفاده میکنن…این کار چه معنی میده؟؟؟
ایا این حرف که میگن دولت روی چگونگی مخارج مردم بر اساس درامدشون تصمیم گیری میکنه درسته؟؟ به جای اعتبار مالی رمزریال دیجیتالی میدن و یه جور مثل کوپن هست…دسگه نمیشه پس انداز کرد و نمیشه ار چیزی که دوست داری بخری… لطفا یکم بیشتر راجع به این طرح توضیح بدین

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  رضایی

سلام
وقت شما به خیر
بله درست است. پول کاغذی امروزه جای خود را به پول دیجیتال و کارت های بانکی داده است. اما رمز رزیال یک تفاوت اساسی با آنها دارد. اینکه ارزی بر بستر “بلاکچین” است. این یعنی امکان مبادلات برون مرزی، بدون نگرانی در خصوص تحریمها فر اهم می‌شود. چیزی که ما با استفاده از سیستمهای مالی سنتی از آن بی بهره‌ایم.
در خصوص اهداف پشت آن، نوع کارکرد، زمان راه اندازی و … گمانه زنی های زیادی مطرح است که قطعا با مشخص شدن این قضیه بیشتر درمورد آن صحبت می‌کنیم.

سپاس از همراهی شما

شیخی
شیخی
1 سال قبل

روی چه بلاکچینی قراره ساخته بشه؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  شیخی

سلام
وقت شما به خیر
هنوز جزئیات دقیقی از این پروژه دردسترس نیست. مطمعنا به محض کسب اطلات بیشتر آن را با شما درمیان میگذاریم.

سپاس از همراهی شما

بیژن
بیژن
1 سال قبل

با سلام و عرض ادب
سالهاست بروی مسائل اقتصادی کار میکنم و ۲ طرح جامع و کامل دارم که به ضرس قاطع تنها راهکارهای حل معضل صنعت خودرو و تولید داخلی می باشد که بدلیل ممانعت دلالان و ذینفعان نابسامانی، مسکوت مانده است که بماند .اما رمز ریال یا همان ریال بسیار بسیار می تواند موثر و مفید باشد اما نه برای کشوری با سیاست های اقتصادی فعلی .
کشوری که بجای حل مشکل اقتصادی رو به چاپ اسکناس می یاورد قطعا با این روش که باگهای زیادی هم دارد قطعا مسبب تورمی نجومی و غیر قابل کنترل خواهد شد. بماند به یادگار

یغمایی
یغمایی
1 سال قبل

نام تجاری رمز ریال چیست

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  یغمایی

سلام
وقت شما به خیر
پروژه ارز دیجیتال ملی که با نام «رمزریال» شناخته میشود در حال حاضر فاز آزمایشی خود را طی می‌کند و اطلاعات زیادی در خصوص آن فاش نشده است. قطعا با راه اندازی رسمی این پروژه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

سپاس از همراهی شما

یوسف ثامری
یوسف ثامری
1 سال قبل

با سلام
پیشرفت کشور را خواهیم دید با راه اندازی رمزارز ما چیکم داریم از کشورهای دیگه

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  یوسف ثامری

سلام
وقت شما به خیر
بله؛ از آنجا که صنعت بلاکچین فرصتی برابر را به تمام کشورهای جهان جهت پذیرش و سرمایه گذاری داده، ما هم درک مناسب فرصت‌ها می‌توانیم چشم‌انداز روشنی را برای خود متصور شویم.

سپاس از همراهیی شما

غریبه ای در تاریکی
غریبه ای در تاریکی
1 سال قبل

منظورشون اینه پول فیزیکی برداشته میشه؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
ما در حال حاضر هم با دیجیتالی شدن فرایند پرداخت به ندرت از اسکانس فیزیکی استفاده می‌کنیم. رمز ریال در راستای اهداف پروژه CBDC یا همان ارز دیجیتال بانک مرکزی است که بسیاری از کشورها در جهان این پروژه را از مدتها قبل آغاز کرده‌اند. هدف از این کار ارایه یک ارز دیجیتال “متمرکز” از سوی بانک مرکزی در بستر بلاکچین است تا بتوان از مزایای شبکه بلاکچین در پرداخت‌ها استفاده کرد. این که دقیقا چه زمانی این پروژه وارد فاز نهایی خود میشود معلوم نیست و فعلا نمیتوانیم با قاطعیت در خصوص نحوه اجرای آن صحبت کنیم.

سپاس از همراهی شما

کیا
کیا
1 سال قبل
پاسخ به  ر رواقی

بلاکچین اصلأ ربطی به رمز ارز ریال نداره …رمز ارز نهایت سواستفاده از حریم خصوصی مردم ایران است

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  کیا

سلام
وقت شما به خیر
ممنونیم از نظر شما.
در صورتی که اطلاعات بیشتر و مستدلی در خصوص پروژه رمزریال دارید، خوشحال میشویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

شریف
شریف
1 سال قبل

همه این کارها فقط و فقط در راستای جهانی سازی حکومت دجال است که همه انسانها را برده حکومتها و دولتها کنند که نشه بدون اجازه آنها حتی یک لیوان آب خورد. واقعا چقدر بعضی ها ساده لوح وساده اندیش هستند که دم از پیشرفت میزنند. خواهیم دید…

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  شریف

سلام
وقت به خیر
ممنون از اینکه دیدگاه خود را با ما درمیان گذاشتید.

Nafas
Nafas
1 سال قبل
پاسخ به  شریف

هدف نهایی این پروژه برای کنترل کردن بیشتر ماست ……

کیا
کیا
1 سال قبل
پاسخ به  شریف

احسنت عالی به هوش شما

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

بخاطر ضررهای بیشمار اش و نحوه استعماری این پول از رمزریال استفاده نخواهیم کرد

sfma
sfma
1 سال قبل

خیلی حرکت عالیه البته بستگی داره به نوع رمز ارز که قیمت واحد داشته باشه مثل تتر یا قابلیت نوسان داشته باشه که هرکدام مزایا و معایب خودشون دارن ثابت باشه دیگه بدرد ترید و سرمایه گذاری نمیخوره وفقط جنبه مالی داره ولی نوسان داشته باشه میشه مواقعی اضطراری با حمایت دولت رشد کنه و مانع ضرر مالی کشور بشه و بلعکس با شیطنت افراد خاص قیمتش ریزش کنه ضرر بزنه
در کل مسیر درستیه البته باید مدیریت درستی هم بشه

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  sfma

سلام
وقت به خیر
با توجه به اینکه گفته می‌شود این ارز قرار است در آینده جایگزین اسکناس ریالی شود، احتمالا باید انتظار استیبل کوینی جفت شده با ارزش ریال را داشته باشیم که همواره بهای آن بر اساس ارزش پول ملی ما ثابت است. چنین پروژه‌هایی، در بسیاری از کشورها تحت عنوان CBDC یا “ارز دیجیتال بانک مرکزی” از مدت ها قبل کلید خورده است.
بسیار ممنونیم از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان گذاشتید

رمزداد رمزی
رمزداد رمزی
1 سال قبل
پاسخ به  sfma

رمز ریال با رمز ارزهای رایج فرق دارد این فقط برای این است سنگینی حمل اسکناس را تحمل نکنی بوجود آمده وهیچ ارزش دیگری ندارد

مهین_غیوری
مهین_غیوری
1 سال قبل
پاسخ به  رمزداد رمزی

برای کنترل و اعتبار سنجی اجتماعی مردم رمز ریال را بوجود میارند که به ضرر مردم است

دکمه بازگشت به بالا