صرافی ها

راهنمای جامع صرافی DODO؛ صرافی امن و غیرمتمرکز ارز دیجیتال

اگر کمی در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، احتمالا با صرافی‌های ارز دیجیتال آشنا هستید. صرافی‌های ارزهای دیجیتال از ارزهای دیجیتال مشخصی پشتیبانی می‌کنند و مکانی مناسب برای انجام معاملات و مبادلات ارزی هستند. صرافی DODO را می‌توان به عنوان یکی از بهترین صرافی خارجی ارز دیجیتال معرفی کرد. این صرافی غیر متمرکز در سال ۲۰۲۰ بر بستر اتریوم و به عنوان یک تأمین کننده نقدینگی تأسیس شد.

صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال مثل صرافی DODO معمولا از الگوریتم‌های ریاضی برای تعیین قیمت توکن، پیش بینی ارزش دارایی‌ها و اوضاع بازار رمز ارزها استفاده می‌کنند. پس از یونی سواپ که یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است، پلتفرم‌های مختلف زیادی تأسیس شدند. صرافی DODO هم یکی از همین موارد بود که بر بستر شبکه هوشمند بایننس (BSC) طراحی و اجرا شده است. در ادامه به معرفی و بررسی صرافی DODO می‌پردازیم.

صرافی DODO چیست؟

صرافی DODO به عنوان یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که شیوه کار متفاوتی نسبت به سایر صرافی‌ها دارد. اکثر صرافی‌های دیجیتال برای تعیین قیمت و تأمین نقدینگی خود از پروتکل بازار ساز خودکار (AMM) استفاده می‌کنند. در صورتی که صرافی DODO به کمک شیوه‌ای نوین تحت عنوان بازار ساز کنش‌گر (Proactive Market Marker) نقدینگی را روی شبکه خود فراهم می‌کند.

پروتکل PMM، راهی برای تعیین قیمت دارایی در صرافی DODO

کمی بعد به بررسی تفاوت این دو پروتکل می‌پردازیم. صرافی DODO ادعا دارد که به کمک این پروتکل می‌تواند بهره‌وری سرمایه را بالا ببرد و همچنین نقدینگی را تنها به یک سمت از استخر نقدینگی افزایش دهد.

صرافی DODO در آگوست سال ۲۰۲۰ شروع به کار کرد و مانند صرافی هات بیت دارای توسعه دهندگانی چینی است. صرافی DODO توسط دو فردی چینی با نام “Diane Dai” و “Radar Bear” تأسیس شد. این صرافی توسط این دو فرد به عنوان توسعه دهنده و یک تیم ناشناس راه اندازی شد و اکنون با استفاده از توکن DODO که بر مبنای استاندارد ERC-20 است اداره می‌شود. صرافی DODO به عنوان یک پروتکل DeFi بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است.

علاوه بر این موارد صرافی DODO باعث کاهش ضرر ناپایدار و لغزش (Slippage) برای کاربران خود می‌شود. ضمن اینکه صرافی DODO به عنوان یک تجمع نقدینگی هم به شمار می‌رود. زیرا علاوه بر استخرهای نقدینگی موجود در پلتفرم خود از نقدینگی سایر منابع بازار هم استفاده می‌کند. همچنین خوب است بدانید که این صرافی غیر متمرکز به کاربران حرفه‌ای خود کمک می‌کند تا استخرهای نقدینگی خصوصی خود را ایجاد کنند. در واقع صرافی DODO با این کار باعث شده تا بازارسازهای حرفه‌ای بتوانند اختیار بیشتری روی نقدینگی خود داشته باشند.

بازار ساز خودکار (AMM) و بازار ساز فعال (PMM)

صرافی‌های غیر متمرکز یا (DeFi) به طور کلی دو روش برای مدیریت دارند:

  • اوردر بوک (Order Book)
  • بازار ساز خودکار (AMM)

قراردادهای هوشمند یکی از قابلیت‌های صرافی‌های غیر متمرکز است که معمولا برای جلوگیری از افشای اطلاعات شخصی و هویتی و دسترسی به اطلاعات کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر صرافی‌هایی که مبتنی بر اوردر بوک هستند خارج از زنجیره عمل می‌کنند تا سریع‌تر باشند. اما مشکل بزرگی که در این صرافی‌ها مشاهده می‌شود، تأمین نقدینگی است. پروتکل بازار ساز خودکار برای حل این مشکل به میان آمد.

با وجود بازار ساز خودکار، افراد فعال در دنیای کریپتوکارنسی به سرمایه گذاری، خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی تشویق می‌شود. زیرا صرافی‌هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند، تعیین قیمت دارایی‌های مختلف را به کمک یک الگوریتم ریاضی انجام می‌دهند و اطلاعات لازم برای انجام یک معامله را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. با این وجود نقدینگی مورد نیاز صرافی هم تأمین می‌شود.

اما باز هم ممکن است مشکلاتی مثل ضرر ناپایدار (Impermanent loss) در چنین صرافی‌هایی مشاهده شود. صرافی DODO برای حل این مشکل از الگوریتمی به نام “PMM” استفاده می‌کند. این الگوریتم به دستان افراد تیم صرافی DODO توسعه پیدا کرده است و تمرکز خود را روی موارد خاصی قرار داده است:

  • بهبود بهره‌وری سرمایه
  • کاهش اسلیپیج برای افراد معامله‌گر
  • کاهش ضررهای ناپایدار
استفاده از الگوریتم PMM در صرافی DODO

قیمت گذاری دارایی‌ها در صرافی DODO به کمک پروتکل PMM انجام می‌شود و این پروتکل از اوراکل‌ها برای انجام این کار استفاده می‌کند. این قضیه به این دلیل مهم است که صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر AMM برای قیمت گذاری دارایی‌ها تنها از یک منحنی ساده ثابت استفاده می‌کنند.

استخرهای صرافی DODO برای کاربردهای مختلف مناسب است و بسیار انعطاف‌پذیر است. زیرا پروتکل PMM برای پیش بینی شرایط بازار و قیمت‌گذاری دارایی‌های مختلف از پارامترهایی مثل نسبت دارایی‌ها و شیب منحنی استفاده می‌کند.

ویژگی‌های صرافی DODO

همان‌طور که احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید، مهم‌ترین ویژگی صرافی DODO مخازن و استخرهای نقدینگی آن است که باعث کاهش احتمال ضرر ناپایدار و اسلیپیج برای کاربران شده است. ضمن اینکه این صرافی شامل پروژه‌های ارز دیجیتال جدید با ICO رایگان است که در سایت صرافی DODO با نام “Crowd Pooling” شناخته می‌شود. علاوه بر این موارد، صرافی DODO برای کاهش هزینه‌های کاربران خود و ارائه بهترین تجربه کاربری به آن‌ها از دو مورد زیر استفاده می‌کند.

  • DODO SmartTrade
  • الگوریتم PMM

صرافی DODO از انواع مختلف کیف پول ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • Wallet Connect
  • Coinbase
  • MetaMask
  • Portis
وجود حدود ۶۰۰۲ استخر نقدینگی در صرافی DODO

همچنین جالب است بدانید که صرافی DODO چیزی حدود ۶۰۰۲ استخر نقدینگی دارد. ضمن اینکه این قابلیت را دارد تا بیشتر از ۴۰۰۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی کند. البته خوب است بدانید که اکثر این ارزهای دیجیتال تحت شبکه بایننس هستند. به همین دلیل است که به ازای هر ۶ استخری که در صرافی DODO وجود دارد، ۵ عدد از آن به ارزهای شبکه بایننس مربوط است.

صرافی DODO از شبکه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • شبکه اتریوم
  • زنجیره هوشمند بایننس (BSC)
  • هکو (HECO)
  • پالیگان (Polygon)
  • اوکی اکس چین (OKChain)
  • آربیتروم (Arbitrum)

یکی دیگر از ویژگی‌های صرافی DODO، استخر جمعی (Crowd Pooling) است. این ویژگی باعث شده تا این پلتفرم بتواند به شکلی منصفانه توکن‌های جدید خود را توزیع کند و در نهایت موفق به جذب سرمایه شود. ضمن اینکه سیستم‌های کسب درآمدی مثل استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) که در سایر صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه می‌شود در صرافی DODO هم قابل مشاهده است.

ارز دیجیتال بومی صرافی DODO

توکن بومی صرافی DODO، دودو نام دارد. این توکن بومی یک ارز دیجیتال کاربردی است که در تصمیمات حاکمیتی این شبکه هم نقش زیادی بر عهده دارد. این ارز دیجیتال مبتنی بر استاندارد ERC-20 است و در بستر شبکه اتریوم عرضه شده است. همچنین خوب است بدانید که عرضه کلی توکن بومی صرافی DODO یک میلیارد است. حدوداً ۱۰۰ میلیون توکن دودو تا کنون عرضه شده و در گردش است.

ارز دیجیتال دودو، توکن بومی صرافی DODO

چگونه با صرافی DODO کار کنیم؟

برای اینکه بتوانید معاملات خود را در صرافی DODO انجام دهید قبل از هر چیزی باید کیف پول خود را به آن وصل کنید. برای این کار باید ابتدا به صفحه اصلی سایت صرافی DODO بروید و سپس گزینه اتصال به کیف پول (Connect Wallet) را که در قسمت گوشه سمت راست صفحه قرار دارد انتخاب کنید. حال صفحه‌ای مقابل شما نمایش داده می‌شود که باید بعد از مطالعه آن گزینه اکسپت را بزنید تا موافقت خود را با شرایط استفاده از این پلتفرم اعلام کنید.

حال باید بین دو گزینه موجود والت کانکت و متامسک یکی را انتخاب کنید. فراموش نکنید که گزینه والت کانکت این امکان را به شما می‌دهد تا هر کیف پولی که توسط صرافی DODO پشتیبانی می‌شود را به آن وصل کنید. ضمن اینکه راه دیگری هم برای اتصال صرافی DODO به کیف پول‌های موبایلی شما وجود دارد. در واقع شما می‌توانید به کمک مرورگر برنامه‌های غیر متمرکز (dApp Browser) این والت‌ها و وارد کردن آدرس صرافی DODO این اتصال را برقرار کنید.

اتصال به کیف پول ارز دیجیتال برای انجام تراکنش در صرافی دودو

چگونگی انجام تراکنش در صرافی DODO

بعد از برداشتن اولین قدم که همان اتصال کیف پول به صرافی DODO بود، نوبت به این می‌رسد که با نحوه انجام تراکنش در این صرافی آشنا شویم. اکنون شما باید توکن‌هایی که قصد معامله کردن آن‌ها را دارید انتخاب کنید. بعد از انتخاب توکن مورد نظر، باید مقدار آن را هم مشخص کنید. در نهایت اطلاعاتی مثل “Slippag”، هزینه گس و حداقل مقدار دریافتی ممکن برای شما در پایین صفحه نمایش داده می‌شود. اگر با تمام این موارد موافق باشید می‌توانید گزینه تایید تراکنش را انتخاب کنید.

حال که با کلیت نحوه انجام تراکنش در صرافی DODO آشنا شدید بد نیست که درباره یک سری نکات کلیدی هم اطلاعات داشته باشید. به‌عنوان‌مثال خوب است بدانید که اگر قصد دارید برای اولین بار یک توکن را در صرافی DODO مبادله کنید، باید قبل از آن توکن مورد نظر خود را در رابط کاربری متامسک برای همیشه تأیید کنید. همچنین سوابق تراکنش‌های شما در صرافی DODO هم پس از اتمام یک تراکنش در قسمت پایین صفحه نمایش داده می‌شود.

در نهایت اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که با وارد شدن به بخش تنظیمات صرافی DODO می‌توانید برخی گزینه‌ها را تغییر دهید. گزینه‌هایی مثل مدت زمانی که اگر یک معامله را طی آن انجام ندهید معامله پس از آن خود به خود لغو شود.

صرافی دودو، صرافی غیرمتمرکز برای انجام تراکنش‌های ارزی

Smart Trade در صرافی DODO

ترید هوشمند یا “Smart Trade” یک نوع سرویس تجمیع نقدینگی غیر متمرکز است. این سرویس که در صرافی DODO هم وجود دارد با مراجعه به منابع نقدینگی مختلف و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، می‌تواند نرخ مبادله بین هر دو توکن را مشخص کند. این سرویس باعث می‌شود تا کاربران صرافی DODO بهترین قیمت‌ها را به عنوان پیشنهاد دریافت کنند.

با توجه به اینکه صرافی DODO مجموعه‌های نقدینگی متفاوت با پارامترها و منحنی‌های مختلف قیمت را برای توکن‌های مشابه در اختیار دارد، نیازهای بازار ساز کاربران برآورده می‌شود. ترید هوشمند باعث می‌شود تا این استخرها به یکدیگر وصل شوند تا در نهایت بهترین قیمت در بین آن‌ها پیدا شود.

استخرهای صرافی DODO

ترید غیر متمرکز دارایی‌ها به کمک استخرهای نقدینگی امکان‌پذیر است. در صرافی DODO استخرهای نقدینگی کمی متفاوت عمل می‌کنند. آن‌ها شرایطی را برای سرمایه گذاران و تأمین کنندگان نقدینگی فراهم می‌کنند که بتوانند به شکلی کاملا غیرکاستدی (Non-Custodial) و بدون مجوز، استراتژی‌های خود را برای ایجاد بازار ساز خود پیاده کنند.

البته نکته مهمی که درباره استخرهای صرافی DODO وجود دارد این است که تأمین کنندگان و سرمایه گذاران برای انتقال توکن به استخرها می‌توانند هر مقدار توکن پایه‌ای که دلشان بخواهد را به آن واریز کنند. به طور کلی استخرهای نقدینگی در صرافی DODO به سه دسته کلی تقسیم می‌شود.

استخرهای عمومی

استخرهای عمومی همان‌طور که از نامشان پیدا است، برای تمام افرادی که کیف پول ارز دیجیتال داشته باشند در دسترس است. این دسترسی به کمک فناوری PMM DODO انجام می‌گیرد و به افراد این اجازه را می‌دهد تا بازار نقدینگی خود را ایجاد کنند. نکته مهمی که در استخرهای عمومی صرافی DODO وجود دارد این است که بعد از ایجاد، امکان تغییر پارامترهای آن وجود ندارد.

استخرهای خصوصی

این استخرهای خصوصی که DPP هم نامیده می‌شوند، بیشتر برای بازارسازان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فناوری سازندگان استخرها می‌توانند استخری بسازند که فقط به یک توکن خاص نیاز داشته باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که تأمین نقدینگی در این استخرها فقط توسط خود فرد سازنده باید انجام شود. ضمن اینکه بر خلاف استخرهای عمومی صرافی DODO، سازندگان استخرهای خصوصی این صرافی می‌توانند در هر لحظه، منحنی قیمت گذاری را به دلخواه خود تغییر دهند.

استخرهای Pegged

صرافی DODO می‌تواند دارایی‌های جدید را با کمترین هزینه صادر کند و سپس سرمایه‌ای با نقدینگی خیلی بالا ایجاد کند. این امکان به کمک “CrowdPooling” فراهم می‌شود. به عبارتی می‌توان این گونه گفت که در این صرافی هر فردی می‌تواند توکن مخصوص خود را بدون اینکه نیاز به کدنویسی داشته باشد ایجاد کند و سپس به کمک “CrowdPooling” عرضه کند. در تعریف “CrowdPooling” اینگونه آمده است که فرصتی برای توزیع توکن‌های جدید و سپس شروع بازارهای نقدینگی است.

صرافی دودو، دارای سه نوع کلی استخر نقدینگی

آموزش کار با صرافی dodo

از آنجا که رابط کاربری صرافی دودو بسیار شبیه به صرافی‌های مشهور دیگری مانند یونی سواپ است، کار کردن با آن برای فعالان بازار رمز ارز‌ها کار سختی نیست. در ادامه قصد داریم نحوه اتصال کیف پول و انجام تراکنش در این صرافی را برایتان شرح دهیم. 

نحوه اتصال کیف پول 

برای کار با صرافی dodo  قبل از هر چیزی لازم است که کیف پول خود را به اپ صرافی متصل کنید. برای این کار ابتدا باید وارد صفحه اصلی صرافی dodo شوید و گزینه Connect Wallet را انتخاب کنید. بعد از لمس گزینه اتصال کیف پول پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که در آن باید موافقت خود را با قوانین صرافی اعلام کنید و تیک تایید را بزنید. 

نحوه اتصال کیف پول در صرافی dodo

بعد از اعلام موافقت، کیف پول شما روی صفحه صرافی تایید می‌شود. 

نحوه انجام تراکنش در صرافی dodo

بعد از اتصال کیف پول خود به صرافی، می‌توانید تراکنش‌های خود بین رمز ارزهای پشتیبانی شده در صرافی dodo  را انجام دهید. برای این کار کافی است دو توکن مورد نظرتان برای مبادله را وارد کنید. بعد از وارد کردن نام توکن‌ها، هزینه Slippag، گس و مینیمم مقدار دریافتی به شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که با شرایط معرفی شده موافق بودید روی گزینه تایید تراکنش کلیک کنید.

نحوه تراکنش در صرافی دودو

توجه داشته باشید که قبل از انجام تراکنش، لازم است توکن‌های خود را در متامسک تایید کنید. بعد از انجام هر تراکنش نیز باید این کار را برای مبادله خود انجام دهید. 

دودو، مسیری کوتاه و غیرمتمرکز برای حضور در بازار

یکی از خلاقانه‌ترین و پیشرفته‌ترین نمونه صرافی‌های غیر متمرکز ارز دیجیتال، صرافی DODO است که قصد دارد با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و به‌روزترین فناوری‌های موجود، بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه دهد. استفاده از پروتکل PMM نمونه بارز این موضوع است که باعث شده تا کاربران صرافی DODO با کمترین هزینه تراکنش‌های خود را انجام دهند.

علاوه بر این موارد برخی دیگر از ویژگی‌های خاص این صرافی مثل امکان ساخت توکن به صورت رایگان، استخر جمعی و امکان شخصی سازی استخرهای نقدینگی باعث شده تا تبدیل به یک پلتفرم محبوب بین تریدرها در سراسر جهان شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفهوم کلی و ویژگی‌های اصلی صرافی DODO آشنا کنیم.

سؤالات متداول

آیا صرافی DODO برای کاربران ایرانی انتخاب مناسبی است؟

صرافی DODO به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز از تمام معادلات سیاسی جهان دور است. به همین دلیل است که کاربران ایرانی بدون هیچ گونه نگرانی بابت تحریم‌های حاکم بر ایران، می‌توانند از امکانات این صرافی استفاده کنند.

کارمزد تراکنش‌ها در صرافی DODO چقدر است؟

بر خلاف بسیاری از صرافی‌های غیر متمرکز، صرافی DODO برای انجام تراکنش‌ها مقدار ثابتی ندارد. در واقع کارمزد تراکنش در این صرافی با توجه به تنظیمات استخری که نقدینگی تراکنش مورد نظر را تأمین می‌کند مشخص می‌شود.

دریافت توکن دودو چگونه امکان‌پذیر است؟

کاربران صرافی DODO می‌توانند به عنوان تأمین کننده نقدینگی، معامله‌گر و ایجاد کننده استخر نقدینگی در این صرافی شناخته شوند و به ترتیب با انجام فعالیت‌هایی مثل استخراج نقدینگی، استخر ترید و استخراج (Combiner Harvest) صاحب توکن دودو شوند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا