صرافی ها

صرافی dYdX؛ آموزش ثبت نام و کار با صرافی غیرمتمرکز dYdX برای ایرانیان

dYdX یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که از قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم برای تسهیل معاملات دائمی، مارجین، اسپات، اعطای و دریافت وام استفاده می‌کند. بنابراین، کاربران می‌توانند آزادانه و بدون واسطه در این پلتفرم معامله کنند. در ادامه این مقاله به معرفی و آموزش صرافی dydx می‌پردازیم.

تاریخچه صرافی dydx

نام صرافیdYdX
ساختارغیرمتمرکز
بنیانگذارآنتونیو جولیانو
زمان تاسیسژوئیه ۲۰۱۷
دفتر مرکزیسان فرانسیسکو (ایالات متحده)
توکن حاکمیتیDYDX
خدماتاعطا و دریافت وام، معاملات اسپات، معاملات مارجین
تعداد کاربرانبیش از ۲۵هزار نفر

صرافی غیرمتمرکز dydx توسط آنتونیو جولیانو (Antonio Juliano) مهندس اسبق شرکت کوین بیس (Coinbase) و اوبر (Uber) در ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی تاسیس شد. بر اساس اطلاعات پروفایل لینکدین dydx، تعداد کارمندان این شرکت ۲۶ نفر و دفتر مرکزی آنها در سانفرانسیسکو واقع شده و سرمایه‌گذاران بزرگی از جمله Poly Chain ،Starkware و … از آنها حمایت می‌کنند. تیم بنیان‌گذاران این صرافی عبارتند از:

  • آنتونیو جولیانو (بنیان‌گذار اصلی)
  • دیوید گوگل (David Gogel)
  • پل ارلانگر(Paul Erlanger)
  • لوکاس دابلیو (Lucas W)
  • کوری میلر (Corey Miller)
  • مارک بویران (Marc Boiron)

اولین محصول dYdX با نام Expo در اکتبر ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد که از پوزیشن‌های لانگ و شورت لوریج دار اتریوم پشتیبانی می‌کرد. سپس این پلتفرم پس از نه ماه با Solo، محصولی اصلاح‌شده که قابلیت‌های جدید و بهبودهایی در رابط کاربری داشت، جایگزین شد.

پشتیبانی از رمزارزها در صرافی dydx

رمزارزها در dydx

در زمان نگارش این مقاله، صرافی dydx از  بیش از ۳۰ ارز دیجیتال مختلف در سه حالت معاملاتی پشتیبانی می‌کند. برخی از این رمزارزها عبارتند از:

  • اتریوم (ETH)
  • استیبل کوین دای (DAI)  
  • استیبل کوین USDC 
  • بیت کوین (BTC)  در معاملات اسپات و مارجین
  • چین لینک  (LINK) در معاملات دائمی
  • و …

چرا باید در صرافی dydx معامله کنیم؟

لوگوی dydx در کنار چارت قیمت

صرافی dydx با ترکیب نقاط قوت صرافی‌های غیرمتمرکز با متمرکز و تلاش برای رفع نقاط ضعف آنها، خدمات تقریباً کاملی را به کاربران ارائه می‌دهد. از آنجا که مدت‌ها از فعالیت این پلتفرم می‌گذرد، بنابراین اعتماد سایرین را به خوبی خود را جلب کرده است.

برای اینکه بهتر با تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز آشنا شویم باید بگوییم چالش اصلی صرافی‌های متمرکز، حفظ امنیت آنهاست زیرا در صورت بروز حملات سایبری، سرمایه اکثر کاربران در خطر نابودی قرار می‌گیرد. با این حال، این صرافی‌ها به دلیل نقدینگی بالای خود، مزیت قابل توجهی نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز دارند. آنها می توانند به راحتی معاملات لوریج (اهرمی) را به کاربران خود ارائه دهند. برای معامله‌گران باتجربه، معاملات لوریج یک ویژگی برجسته است و آنها می‌توانند از این راه سود خود را چند برابر کنند.

اینجاست که dYdX وارد عمل می‌شود. این پلتفرم مشابه صرافی‌های متمرکز به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را به روشی بدون نیاز به کسب اعتماد، وام دهند، وام بگیرند و با ابزار مارجین معامله کنند. بنابراین، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از پوزیشن‌های لوریج سود خود را در کیف پولشان ذخیره کنند. 

کارمزد معامله در صرافی dydx

کارمزد در dydx

dYdX از مدل میکر-تیکر (maker-taker) برای تعیین کارمزدهای معاملاتی خود استفاده می‌کند. سفارش‌های میکر (سفارش‌گذار) سفارش‌هایی هستند که در اوردر بوک (دفتر ثبت سفارش) قرار دارند و بلافاصله تکمیل نمی‌شوند (اعطای نقدینگی به دفتر ثبت سفارش). از طرف دیگر، سفارشات تیکر (سفارش بردار) بر روی اوردر بوک قرار نمی‌گیرند و بلافاصله پر می‌شوند (دریافت نقدینگی از دفتر ثبت سفارش).

به طور کلی کارمزدها در صرافی dydx به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • معاملات دائمی
  • اسپات و مارجین
  • واریز و برداشت

کارمزد معاملات دائمی (پرپچوال)

کارمزدها در صرافی dydx

کارمزد معاملات دائمی در dYdX بر اساس مکانیزم حجم معاملات ۳۰ روزه است. بالاترین کارمزدی که در این صرافی برای سفارش‌های میکر پرداخت می‌شود، ۰/۰۵ درصد (برای حساب‌های با حجم معاملات ۳۰ روزه بین ۰ تا ۱ میلیون دلار) و کمترین کارمزد برای سفارش‌های میکر، صفر درصد (برای حساب‌های با حجم ۳۰ روزه بیش از ۵۰ میلیون دلار) است.

از سوی دیگر، بالاترین نرخ کارمزد برای سفارش‌های تیکر ۰/۱ درصد (برای حساب‌هایی با حجم ۳۰ روزه بین ۰ تا ۱ میلیون دلار) و کمترین کارمزد برای سفارش‌های تیکر ۰/۰۶ درصد (برای حساب‌هایی با حجم ۳۰ روزه بالای ۲۰۰ میلیون دلار) است.

نکته: به عنوان یک قاعده کلی، پس از همه تخفیف‌ها، هزینه‌های تیکر نمی‌تواند کمتر از ۰/۰۵ درصد باشد.

کارمزد معاملات اسپات و مارجین

اما زمانی که صحبت از معاملات اسپات و مارجین در صرافی dydx مطرح است، مکانیسم کارمزدها کمی متفاوت می‌شود. در این حالت هیچ هزینه‌ای برای سفارش‌های میکر دریافت نمی‌شود. از سوی دیگر، سفارش‌های تیکر ۰/۳ درصد کارمزد دریافت می‌کنند. همچنین در این معاملات اگر کارمزد صرافی نتواند هزینه تایید نهایی تراکنش را پوشش دهد، کاربر ملزم به پرداخت هزینه گس است.

کارمزد واریز/برداشت در صرافی dydx

dYdX برای واریز و برداشت هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند. با این حال، کاربران باید برای استفاده از شبکه اتریوم به ماینرها پول بپردازند. (به عنوان یک استثنا، این صرافی برای برداشت سریع وجوه، ۰/۱ درصد کارمزد دریافت می‌کند).

صرافی dydx همچنین برای حساب‌هایی که تعداد معینی از توکن حاکمیتی DYDX دارند، تخفیف‌هایی را شامل می‌شود. این تخفیف‌ها از ۳٪برای اکانت‌های حاوی ۱۰۰ تا ۹۹۹ توکن شروع شده و برای اکانت‌های دارای بیش از ۵ میلیون DYDX تا ۵۰٪ افزایش می‌یابد. 

صرافی dydx برای ایرانیان

صرافی dydx و ارتباط با ایران

از آنجا که صرافی dydx یک پلتفرم غیرمتمرکز است، کاربران برای ثبت‌نام در آن نیاز به احراز هویت ندارند. اما خطر تحریم یا بلوکه شدن حساب کاربران ایرانی، این انتخاب را سخت می‌کند. dYdx در بخش Terms of Service خود از عدم سرویس‌دهی به کاربران ایرانی صحبت کرده است. بنابراین برای کاربران ایرانی استفاده از کلیه سرویس‌های این صرافی نیازمند داشتن وی پی ان است.

امنیت صرافی dydx

صرافی dydx امن است؟

برای اینکه بدانیم dYdX چقدر امن است چند واقعیت زیر را در نظر بگیرید:

۱. غیر حضانتی: این بدان معناست که صرافی وجوه شما را نگه نمی‌دارد. وجوه همیشه در کنترل شماست. این ویژگی اصلی صرافی‌های غیرمتمرکز است و قراردادهای هوشمند همیشه دارایی کاربران را تضمین می‌کند.

۲. تاخیر مدیریت حساب: معمولاً روی بسیاری از پروتکل‌های غیرمتمرکز یک اکانت ادمین وجود دارد که قادر به انجام برخی اقدامات اجرایی است. آنها در صورت حمله هکرها به یک حساب، می‌توانند قابلیت‌هایی را به پروتکل اضافه یا حذف کنند. 

۳. تست زمانی: اولین محصول dYdX در اکتبر ۲۰۱۸ راه اندازی شد. از آن زمان تاکنون، هیچ کاربری سرمایه خود را در این صرافی از دست نداده و همچنین هیچ مشکل مهمی توسط حسابرسان مستقل یافت نشده است. بنابراین شکی نیست که dYdX  بر اساس عملکردش یک صرافی قابل اعتماد است.

۴. حسابرسی کامل: تیم dYdX متعهد به تامین امنیت این صرافی است. برای این منظور، آنها آزمایش‌های داخلی فشرده‌ای را انجام می‌دهند و با شرکت‌های امنیتی مطرحی برای تجزیه و تحلیل سیستم‌های خود قرارداد بسته‌اند. حسابرسی‌های انجام شده توسط این شرکت‌ها به صورت متن باز بوده و هر فردی می‌تواند آن را تایید کند. 

سوابق حسابرسی dYdx

تاکنون حسابرسی‌های زیر بر روی فیچرز (قابلیت‌ها) این صرافی انجام شده است:

  • پروتکل پرپچوال (دائمی) در حسابرسی لایه دوم: به طور مستقل توسط Peck Shield انجام شده است.
  • پروتکل پرپچوال در حسابرسی لایه اول: به طور مستقل توسط Zeppelin Solutions انجام شده است.
  • پروتکل انفرادی (لوریج/اسپات/وام): به طور مستقل توسط Zeppelin Solutions و Bramah Systems انجام شده است.

سپرده‌گذاری در صرافی dydx

dydx

به دلیل اینکه dydx یک صرافی غیرمتمرکز است شما نمی‌توانید در آن سپرده گذاری فیات کنید و این صرافی فقط از سپرده‌های رمزارزی را پشتیبانی می‌کند. شما فقط قادرید کیف پول ارز دیجیتال خود را به آن متصل کنید. توصیه می‌شود ابتدا در یک صرافی داخلی که ارز فیات را می‌پذیرد، (مانند والکس)، حساب ایجاد کنید. سپس ارزهای مورد نظر خود را به صورت ریالی در آنجا خریداری و به کیف پول خود منتقل کنید. در پایان با اتصال کیف پول خود به dYdX می‌توانید در آن معامله کنید.

دریافت وام در صرافی dydx

وام در صرافی dydx

برای دریافت وام در dYdX،  پس از ورود به وب‌سایت صرافی، وارد صفحه “borrow” (دریافت وام) شوید. در این صفحه، پس از انتخاب دارایی‌ مورد نظر خود برای وام، روی تب “Borrow Assets” کلیک کنید. در آنجا می توانید دارایی مورد نظر و همچنین مدت زمان بازپرداخت آن را انتخاب کنید. اما برخی از اصطلاحات است که قبل از دریافت وام باید به خوبی متوجه معنی آنها باشید مثلا:

  • نرخ بهره  (APR) 
  •  نرخ وثیقه

نرخ بهره کاملاً واضح است و به مقدار بازپرداخت وام اشاره دارد. از سوی دیگر، نرخ وثیقه بیانگر نسبت وثیقه شماست. به عبارتی این نرخ، نسبت وثیقه وام شما و عددی که در آن تسویه حساب می‌کنید را تعیین می کند.

هنگامی که یک دارایی را از طریق dYdX وام می‌گیرید، نرخ وثیقه نمی‌تواند از ۱۲۵٪ تجاوز کند. تا زیر این آستانه، (تا زمانی که وثیقه بیشتری ارائه نکنید یا مقداری از بدهی های خود را تسویه نکرده باشید) مجاز به دریافت وام نخواهید بود. زمانی که نرخ وثیقه شما به ۱۱۵٪ برسد، حساب شما تسویه و تا زمانی که تمام مانده‌های منفی صفر شود، تمامی وثیقه‌ها فروخته می‌شود. علاوه بر این، حساب شما باید ۵٪ کارمزد تسویه حساب پرداخت کند.

چگونه یک حساب دریافت وام در dYdX راه‌اندازی کنیم؟

برای شروع دریافت وام در پلتفرم dYdX، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • ابتدا یک کیف پول اتریوم بسازید (ترجیحا متامسک).
  • به وب سایت dYdX بروید.
  • روی گزینه Trade و سپس Margin کلیک کنید.
  • از قسمت More و گزینه Borrow را انتخاب کنید.
  • کیف پول خود را به dYdX وصل کنید.
  • برای دریافت وام، مقدار و نوع دارایی را انتخاب کنید.

اعطای وام در صرافی dydx

وام دادن در صرافی dydx

در dYdX، وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان به طور خودکار به استخرهای اعطای وام جهانی دسترسی دارند. هر دارایی دارای وام مختص به خود است که توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود. برای شروع اعطای وام و کسب سود در dYdX، کافیست با استفاده از کیف پول اتریوم، وجوه خود را در صفحه “Balance” سپرده‌گذاری کنید.

در dYdX، یک سپرده در استخر وام مربوطه ذخیره می‌شود که در ازای آن می‌توان دریافت وام را انجام داد. اعطا‌کنندگان  و دریافت‌کنندگان وام در هر زمان می‌توانند یک دارایی را سپرده و یا برداشت کنند.

چگونه یک حساب اعطای وام در dYdX راه‌اندازی کنیم؟

  • ابتدا یک کیف پول اتریوم بسازید (ترجیحا متامسک).
  • به وب‌سایت صرافی dydx بروید.
  • روی گزینه “Deposit” کلیک کنید. (در برخی موارد، با نماد کیف پول نشان داده می‌شود)
  • شما باید دارایی مورد نظر خود برای اعطای وام را انتخاب کنید.
  • سپس مقدار توکن‌هایی که می‌خواهید قرض دهید را وارد کنید.
  • روی گزینه “Deposit” کلیک کنید (این امر مستلزم تایید تراکنش در بلاکچین اتریوم است).

به همین سادگی شما شروع به اعطای وام کرده‌اید. برای برداشت وجوه خود، در تب Balances  (موجودی) بر روی گزینه Withdraw (برداشت) کلیک کنید.

معامله مارجین در صرافی dydx

معامله مارجین dydx

dYdX با ارایه معاملات مارجین معامله‌گران را قادر می سازد تا با قرض مبلغی از یک شخص ثالث، پوزیشن‌های قبل توجه‌تری ایجاد کنند.

مراحل معامله مارجین در dYdX

۱. انتخاب نوع پوزیشن: اگر ارزش دارایی پایه پایین بیاید، پوزیشن‌های شورت سودآور هستند و در صورتی که ارزش دارایی پایه بالا رود، پوزیشن‌های لانگ سودده خواهند بود.

۲. تعیین سایز پوزیشن: این شامل کل مبلغی‌ست که می خواهید لانگ یا شورت کنید.

۳. میزان لوریج: لوریج تعیین می‌کند که چه مقدار از پوزیشن شما قرض گرفته شود. هر چه لوریج بالاتر رود، ریسک بیشتری را متحمل خواهید شد.

انواع معامله مارجین

انواع معاملات لوریج ایزوله و کراس

به طور کلی دو نوع معامله در صفحه مارجین وجود دارد:

  • معاملات لوریج  ایزوله
  • معاملات لوریج کراس (متقاطع)

لوریج ایزوله: در این معامله تنها بخشی از دارایی شما درگیر می‌شود. لوریج ایزوله شامل وثیقه گرفتن هر پوزیشن به طور جداگانه است. بنابراین در صورت لیکوئید شدن، سپرده مارجینی که برای آن پوزیشن گذاشته‌اید، تنها چیزیست که ممکن است از دست بدهید.

لوریج کراس: در این معامله کل دارایی شما درگیر می‌شود. بنابراین، در بازار انتخاب شده، تا زمانی که حداقل نسبت وثیقه در کل حساب شما حفظ شود، می‌توانید هر مقداری را معامله کنید. در صورت لیکوئید شدن، کل دارایی شما از دست می‌رود.

آموزش گام به گام معامله در صرافی dydx

برای شروع معامله به آدرس https://trade.dydx.exchange/ مراجعه کنید.

وصل کردن کیف پول به صرافی dydx

مانند تمام اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، کاربران باید با استفاده از یک کیف پول وب۳ به آن متصل شوند. برای مشاهده گزینه‌های کیف پول سازگار، روی دکمه آبی “Connect Wallet” کلیک کنید. برای مثال اینجا ما از متامسک استفاده می کنیم.

اتصال به لایه ۲ در صرافی dydx

پس از اتصال کیف پول خود، از شما خواسته می‌شود که یک Stark key ایجاد کنید. این در حقیقت راهی برای اتصال آدرس کیف پول شما به پلتفرم لایه ۲ است. بنابراین روی “Generate Stark Key” و سپس گزینه “Sign” در پنجره پاپ آپ متامسک کلیک کنید.

Stark key در صرافی DYDX

در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود قبل از ایجاد حساب کاربری، با شرایط و ضوابط صرافی dydx موافقت کنید. برای تکمیل فرآیند، روی دکمه آبی “Create Account” کلیک و تراکنش را از طریق پاپ آپ متامسک امضا کنید.

همچنین اگر می‌خواهید بروزرسانی‌ها را از این پلتفرم دریافت کنید، باید نام کاربری و آدرس ایمیل خود برای پیوست به این حساب وارد کنید.

ایجاد اکانت در صرافی dydx

در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود که اکانت خود را به صورت درون زنجیره‌ای (on-chain) ثبت کنید. این مرحله شامل پرداخت هزینه گس در قالب اتر است. بنابراین بررسی کنید که مایل به پرداخت هستید یا خیر. برای اینکار روی “ثبت نام” کلیک و تراکنش را در متامسک تایید کنید.

سپرده گذاری در صرافی dydx

اکنون زمان آن رسیده که یک توکن مثلا USDC را در dYdX فعال کنید تا قرارداد بتواند با این ارز در کیف پول شما تعامل داشته باشد. روی “Deposit” و سپس “Enable USDC” کلیک کنید. (اینکار مجدداً شامل هزینه گس اتر خواهد بود).

انتخاب نوع و مقدار توکن برای سپرده گذاری در dydx

با پرداخت هزینه گس شما می‌توانید برای شروع معامله، توکن‌های USDC را واریز کنید! ابتدا مقدار توکن‌هایی را که می‌خواهید در قرارداد واریز شوند را وارد و سپس روی گزینه “Confirm Deposit” کلیک کنید.

برگه ترید در صرافی dydx

سپس به برگه “Trade” بروید. در اینجا، رابط معاملاتی، نمودارها (مثلا چارت قیمت بیت کوین)، دفتر ثبت سفارش و موجودی خود را مشاهده خواهید کرد.

انتخاب بازار معاملاتی در صرافی dydx

بازار معاملاتی مورد نظر خود را با کلیک کردن روی علامت آن یا گزینه «همه بازارها» در گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید.

ثبت سفارش در صرافی dydx

برای ثبت سفارش، نوع سفارش خود را انتخاب و مبلغ مورد نظر برای خرید یا فروش را وارد کنید. قبل از ثبت سفارش مطمئن شوید که برگه مناسب (خرید یا فروش) را انتخاب کرده‌اید. برای تایید سفارش، روی دکمه “Place order” در پایین صفحه کلیک کنید.

صفحه کار صرافی dydx

هنگامی که پوزیشنی را ایجاد کردید، می‌توانید آن را در پنل سمت راست صفحه مشاهده کنید. این قسمت شامل نمایش سود یا زیان تحقق نیافته و گزینه بستن پوزیشن شماست. شما همچنین می‌توانید با رفتن به برگه “Portfolio” و کلیک روی “Positions” در سمت چپ، همه پوزیشن‌های باز خود را به طور همزمان مشاهده کنید.

توکن DYDX

توکن DYDX و موشکی که به سمت ماه میرود

DYDX توکن حاکمیتی بنیاد dYdX است. از این توکن علاوه بر پاداش ماینینگ و مشارکت در استخرهای استیکینگ، می‌توان برای دریافت  تخفیف‌های معاملاتی در این صرافی استفاده کرد. DYDX برای اولین بار به صورت ایردراپ توزیع شد و در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۲۱ در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال مطرح لیست شد. در حال حاضر DYDX پس از رسیدن به سقف تاریخی ۲۷/۷۸ دلار در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱با قیمت ۴/۴ دلار معامله می‌شود. بر اساس وایت پیپر DYDX کل عرضه این توکن ۱ میلیارد کوین است که در حدود ۶۵ میلیون آن در گردش است.

نحوه عرضه توکن DYDX

در مجموع ۱۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ توکن DYDX برای توزیع طی ۵ سال برنامه‌ریزی شده که نحوه عرضه آن به شرح زیر است:

  • ۵۰٪: جامعه و صندوق dYdX  
  • ۲۷/۷۳٪: سرمایه‌گذاران فرشته
  • ۱۵/۲۷٪: تیم اصلی پروژه شامل بنیان‌گذاران، مشاوران، کارمندان و سایرین
  • ۷٪: تیم مشاوران و کارمندان آینده

موارد استفاده از توکن DYDX

لوگوی صرافی dydx

توکن DYDX را می توان در موارد زیر استفاده کرد:

۱. استیکینگ: کاربران می‌توانند توکن DYDX خود را در دو استخر مختلف در حالات معاملاتی safety  و liquidity سپرده کنند. 

نکته: کاربران پس از استیکینگ توکن‌های خود، باید ۱۴ روز منتظر بمانند تا بتوانند آنها را از حالت استیک خارج کنند.

۲. حاکمیت: دارندگان توکن DYDX می توانند درخصوص تغییرات پروتکل لایه ۲ و فرآیندهای حاکمیتی مشارکت کنند.

۳. اعطای پاداش: صرافی dydx به سه طریق به کاربران خود پاداش می‌دهد:

  • پاداش‌های معاملاتی: این پاداش‌ها به معامله‌گران کریپتو به عنوان انگیزه‌ای برای استفاده از پروتکل dYdX در لایه ۲ اعطا می‌شود. عوامل متعددی بر میزان پاداش‌ها تاثیرگذار است (از جمله فعالیت و حجم معاملات).
  • پاداش به ارائه‌دهندگان نقدینگی: این پاداش‌ها را می‌توان توسط آدرس‌های اتریوم پس از ۲۸ روز به دست آورد.
  • تخفیف کارمزد معامله: دارندگان DYDX بسته به تعداد توکن‌های خود، از تخفیف ۳ الی ۵۰ درصدی در معاملات بهره‌مند می‌شوند.

پشتیبانی صرافی dydx

از آنجا که استفاده از معاملات مارجین و دائمی می‌تواند یک فرآیند پیچیده خصوصاً برای مبتدیان باشد، تیم پشتیبانی dYdX تمام تلاش خود را برای تسهیل این امر انجام می‌دهد. آنها این کار را از طریق مقالات آموزشی و همچنین پشتیبانی فنی از طریق چت آنلاین درون برنامه‌ای به کاربران خود ارائه می‌دهند. علاوه بر این، آنها یک وبلاگ و همچنین اکانت‌هایی در رسانه‌های اجتماعی توییتر، دیسکورد، وی چت، یوتیوب، لینکدین، تلگرام، مدیوم و ردیت دارند که در آنجا به کاربران خود کمک می‌کنند.

با این حال، کماکان این پلتفرم از نظر سهولت استفاده، می‌تواند بهتر از این عمل کند و استفاده از اکثر ویژگی‌های این صرافی برای مبتدیان حوزه کریپتو تا حدودی دشوار است.

صرافی dydx چیست؟

dydx یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که از برخی مزایای صرافی‌های متمرکز مانند مارجین ، اعطا و دریافت وام بهره می‌برد.

آیا صرافی dydx برای کاربران ایرانی در دسترس است؟

صرافی dydx مردم برخی کشورها از جمله ایران را در لیست تحریم خود قرار داده و در حال حاضر کاربران ایرانی برای دسترسی به خدمات این صرافی ملزم به استفاده از وی پی ان هستند.

کارمزد معامله در صرافی dydx چقدر است؟

کارمزد معاملات در این صرافی بر اساس نوع و حجم معاملات متفاوت است. از کمتر از ۰/۰۵ذرصد تا نهایتا ۰/۳ درصد برای معاملات مارجین و اسپات.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
saman
saman
1 سال قبل

سلام برای اتصال کیف پول متامسک به صرافی dydx و انجام معاملات در مجموع باید چقدر اتریوم شارژ کنیم ؟

دکمه بازگشت به بالا