معرفی وایت‌پیپرها

یلو پیپر اتریوم چیست؟ آشنایی با جزئیات زردنامه اتریوم

قصد سرمایه‌گذاری در شبکه اتریوم را دارید و می‌خواهید از شفافیت این شبکه اطمینان حاصل کنید؟ یلو پیپر اتریوم (Yellow Paper) تمام فناوری‌هایی که در این شبکه به کار گرفته است را به صورت دقیق بیان کرده است.

یلو پیپر درواقع شامل اطلاعات فنی کامل به همراه محاسبات ریاضی است و به شرح آنچه که در این شبکه اتفاق می‌افتد، می‌پردازد. اگر می‌خواهید از محتوای این مقاله علمی و تخصصی آگاه شوید ولی دانش کافی محاسباتی ندارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله به بررسی یلو پیپر اتریوم می‌پردازیم و به کلیاتی که در این زردنامه آمده است، اشاره می کنیم. همچنین در انتها به مقایسه آن با وایت پیپر اتریوم خواهیم پرداخت.

یلو پیپر چیست؟

یلو پیپر سندی است که مشخصات فنی یک فناوری را توصیف می‌کند. یلو پیپرها بیان‌کننده تحقیقاتی هستند که هنوز به طور رسمی ‌پذیرفته نشده است. توجه داشته باشید که این اسناد و مقالات فقط فناوری را توصیف می‌کند.

از یلو پیپر اغلب برای مقالات دانشگاهی و تجزیه و تحلیل علمی ‌استفاده می‌شود؛ در واقع، در دنیای بلاک چین نیز برای بیان فناوری‌های جدید کاربرد دارد.

یلو پیپر برای ICOها و کسب‌وکارهای بلاک‌چین، به‌ویژه توسعه‌دهندگان بلاک‌چین منتشر می‌شود؛ چراکه یک سند بسیار فنی‌ است و اغلب شامل فناوری‌هایی است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. در واقع، یک سند نظری یا مبتنی بر تحقیق است که نشان‌دهنده روش‌های بالقوه‌ای است که می‌توان با تکیه بر آن، فناوری بلاک چین را توسعه داد.

در مجموع می‌توان گفت که یلو پیپر، تجزیه و تحلیل علمی ‌یا ریاضی عمیقی از یک شبکه بلاک چین خاص را ارائه می‌دهد. در حالی وایت پیپر به این محاسبات اشاره نمی‌کند.

یلو پیپر اتریوم چیست؟

یلو پیپر اتریوم یا زردنامه اتریوم، فناوری آن را معرفی و تعاریفی از آن را بیان می‌کند و سپس مستقیماً به سراغ معادلات محاسباتی پیچیده‌ای می‌رود که مخاطب آن متخصصین حوزه بلاک چین است.

یلو پیپر اتریوم در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. نویسنده آن گاوین وود (Dr. Gavin Wood) بود که یکی از بنیانگذاران اتریوم است و زبان برنامه نویسی Solidity را نیز ابداع کرد. یلو پیپر توسط دکتر گاوین وود نوشته شده که یک تعریف رسمی ‌از پروتکل اتریوم ارائه می‌دهد. هر کسی می‌تواند با پیروی از مشخصات پروتکل تعریف شده در این مقاله، یک کلاینت اتریوم را پیاده‌سازی کند. خواندن این مقاله می‌تواند تا حدودی دشوار باشد، به ویژه برای خوانندگانی که پیش زمینه‌ای در جبر یا ریاضیات ندارند و با نمادهای ریاضی آشنا نیستند.

یلو پیپر اتریوم برای مخاطبانی که در زیر آمده است، اهمیت دارد:

  • توسعه مشارکت بین شرکت‌های بلاک چین و تیم‌های توسعه آن‌ها
  • برای سرمایه گذاران شرکتی
  • نوآوران بلاک چین مانند کسانی که به دنبال استفاده از فناوری بلاک چین منبع باز برای اپلیکیشن‌های خود هستند.

نیاز است یک سرمایه‌گذار بالقوه با یک متخصص برای اطمینان از امکان‌پذیر بودن فناوری با تکیه بر یلو پیپری که از آن منتشر شده است، مشورت کند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذار روزانه نیز می‌خواهد مطمئن شود که یلو پیپر پیچیده‌ای پشت فناوری و ساختار یک نوآوری مبتنی بر بلاک چین وجود دارد تا از شفافیت آن مطمئن شود.

در یلو پیپر اتریوم به چه مواردی اشاره شده است؟

بررسی یلو پیپر اتریوم

در ادامه یلو پیپر اتریوم چیست به بررسی محتوای این مقاله می‌پردازیم. مانند هر بلاک چینی، اتریوم (ETH) سند رسمی فناوری خود به نام یلو پیپر یا زردنامه اتریوم ارائه داده است که می‌توانید آن را در صفحه اختصاصی GitHub مطالعه کنید.

مقدمه یلو پیپر اتریوم: معرفی برتری آن نسبت به بیت کوین

مقدمه یلو پیپر بسیار ساده است که خلاصه‌ای از ویژگی‌های بیت کوین مانند امکان انجام تراکنش‌ها را نیز دارد. علاوه بر این موارد، از ویژگی بیشتر دیگری که اتریوم در اختیار توسعه‌دهندگان خود قرار داده است نیز صحبت کرده است. 

در واقع، همانطور که مشخص است، بلاک چین بیت کوین به دلیل اینکه یک سیستم غیرتورینگ کامل است، اجازه انجام عملیات‌های زیادی را نمی‌دهد. یعنی زبان برنامه نویسی آن خلاء‌هایی دارد که می‌تواند موجب ایجاد برنامه‌ها و ابزارهای شود که به شبکه آسیب برساند.

اما اتریوم مبتنی بر ایده ایجاد یک سیستم کامل تورینگ است تا بتواند عملاً هر کاری را انجام دهد و حداکثر تجلی آن توسط قراردادهای به اصطلاح هوشمند به دست می‌آید، قراردادهایی که می‌توانند براساس نیاز فرد پیکربندی و مدل‌سازی شوند.

یلو پیپر اتریوم ۳۹ صفحه دارد و در بیشتر قسمت‌ها، اطلاعات فنی را دربر می‌گیرد. زیرا تمام دستورالعمل‌ها و پارامترهای مربوط به نحوه محاسبه هزینه‌ها و نحوه ارتباط توسعه دهندگان با این بلاک چین را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی یلو پیپر: اتریوم و مقیاس‌پذیری

این مقاله با مرور اجمالی آینده این فناوری جدید به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌کند که ایجاد نقاط بازرسی تاریخی از بلاک چین و ساده‌سازی آن باعث می‌شود که گره‌ها، سری می‌شوند تا دسترسی به نقاط خاصی در زنجیره امکان‌پذیر شود.

جنبه دیگری که در پایان مقاله به آن اشاره شده است مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است که قبلاً به عنوان یک مشکل در نظر گرفته می‌شد چراکه ایده ایجاد پارتیشن یا تراکنش‌های موازی سودمند نبود. استراتژی «تفرقه بینداز و پادشاهی کن» در این مورد قابل اجرا نیست؛ بنابراین نیاز به ایده‌های جدید است.

تفاوت وایت پیپر و یلو پیپر اتریوم چیست؟

بررسی فرق یلو پیپر و وایت پیپر

با مقایسه وایت پیپر اتریوم با یلو پیپر آن مشخص می‌شود که زبان و سبک بین این دو سند متفاوت است.

اگر می‌خواهید بدانید عنوان یلو پیپر اتریوم چیست؟ عنوان آن «اتریوم: یک دفتر کل تراکنش‌های غیرمتمرکز امن، نسخه بیزانس» است که نشان‌دهنده فنی بودن آن است. مخاطب آن کاربران یا توسعه دهندگانی است که با فناوری بلاک چین آشنایی بیشتری دارند. به عنوان یک مقاله از وایت پیپر، علمی‌تر بوده و با یک چکیده، خلاصه استاندارد برای هر مقاله علمی ‌یا پژوهشی شروع می‌شود.

از سوی دیگر، وایت پیپر اتریوم اصطلاحات مربوطه این فناوری را بدون آنکه غرق در معادلات محاسباتی پیچیده شود برای مخاطبان متخصص توصیف می‌کند.

وایت پیپر عمدتاً یک ایده تجاری را توصیف می‌کند، در حالی که یلو پیپر مستندات فنی پروژه را تشریح می‌کند. وقتی زبان و سبک وایت پیپر اتریوم را با یلو پیپر مقایسه می‌کنید به تفاوت‌های قابل توجه آن‌ها پی می‌برید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا