معرفی وایت‌پیپرها

وایت پیپر تتر (Tether White Paper) چیست؟

وایت پیپر تتر در ژانویه سال ۲۰۱۲ منتشر شد و خیلی چیزها را در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال تغییر داد. در این مطلب به بررسی وایت پیپر ارز دیجیتال تتر می‌پردازیم تا بدانید چطور این استیبل کوین، شیوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را متحول کرده است و قیمت تتر به چه عوامل و ویژگی‌هایی وابسته است.

«وجود یک توکن دیجیتال که با ارز فیات پشتیبانی می‌شود، این امکان را برای افراد و سازمان‌ها فراهم می‌کند که از روشی قدرتمند و غیرمتمرکز برای تبادل ارزش استفاده کنند، آن هم در حالی که از یک واحد آشنا برای محاسبات بهره می‌گیرند.»

همانطور که در وایت پیپر تتر اشاره شده است، تتر امکان تبادل یک ارز دیجیتال را با یک واحد پولی آشنا برای شما فراهم می‌کند. به این معنی که وقتی شما از ارز تتر برای مبادلات استفاده می‌کنید، درست مانند آن است که دارید از دلار آمریکا استفاده می‌‌کنید. پس لازم نیست هم زمان درگیر درک ارزش دو ارز دیجیتال با ارزش ناپایدار و متغیر باشید؛ چرا که قیمت تتر همواره به طور تقریبی برابر با یک دلار آمریکاست. 

موسسه تتر پیشنهاد می‌کند که برای حفظ پاسخگویی و ثبات در معاملات، نسبتی یک به یک بین یک ارز دیجیتال (که تتر نامیده می‌شود) و همتای آن در دنیای واقعی (دلار آمریکا) برقرار شده و معاملات ارز دیجیتال از این طریق انجام شود.

«این روش از بلاک چین بیت کوین، اثبات ذخایر و دیگر روش‌ها برای ثابت کردن این موضوع که توکن‌ها همواره به طور کامل پشتیبانی و حمایت می‌شوند، استفاده می‌کند.» (منبع)

وایت پیپر (White Paper) چیست؟

وایت پیپر چیست؟ وایت پیپر (White Paper) محتوایی است که برای ترویج یا تبلیغ محصولات یا خدمات یک کمپانی طراحی و منتشر می‌شود. وایت پیپر به عنوان یک ابزار بازاریابی از حقایق و استدلال‌های منطقی برای ایجاد شواهد قانع‌کننده‌ای استفاده می‌کند که هم جهت با بنیاد منتشر کننده سند مذکور عمل می‌کنند. به عبارت دیگر وایت پیپر با ارائه شواهد منطقی شما را قانع خواهد کرد که استفاده از محصولات یا خدمات ارائه شده یک تصمیم منطقی است. 

همانطور که انتظار می‌رود وایت پیپر ارزهای دیجیتال به طرح مسائل و مشکلاتی در دنیای اقتصاد دیجیتال پرداخته و سپس بیان می‌کنند که ارز مورد نظر راه حلی برای حل این مسائل و مشکلات است. به عنوان مثال در وایت پیپر بیت کوین به مشکلاتی چون کارمزد بالای تراکنش‌های معمولی، نیاز به اعتماد به شخص ثالث و … پرداخته شده و سپس خواننده را قانع می‌کند که بلاک چین بیت کوین تمامی این مشکلات را حل می‌کند.

تتر رشد دهنده بیت کوین

مقدمه

دارایی‌های بسیار متنوعی وجود دارند که مردم آنها را به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش، واسطه تبادل یا سرمایه‌گذاری می‌شناسند. در وایت پیپر تتر آمده است: 

«بلاک چین بیت کوین تکنولوژی بهتری برای تراکنش، ذخیره و حسابداری این دارایی‌هاست.»

بیت کوین با خلق دسته جدیدی از دارایی‌های دیجیتال یعنی ارزهای دیجیتال غیر متمرکز یا کریپتوکارنسی، مزیت‌های بسیاری مانند کارمزد پایین تراکنش، انتقال و تبادل بین‌المللی و بدون مرز، ناشناسی و … را وارد دنیای اقتصاد کرد. اما با این حال مشکلات دیگری در دنیای کریپتوکارنسی وجود دارد که باید حل شوند. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از: بی‌ثباتی قیمت‌ها، درک ناکافی از بازاریابی انبوه در تکنولوژی و نبود سهولت استفاده برای کاربران غیرتخصصی.

ایده ارزهای دیجیتال وابسته به دارایی و دارای پشتوانه اوایل توسط جامعه بیت کوین به محبوبیت رسید. تحقق این ایده در پروژه‌های مختلفی مانند ریپل (Ripple)، امنی (Omni) و … نیز دیده می‌شود. تتر ایده دیگری از این دست است که مبادله ارز دیجیتال با نقدینگی را برای کاربران ممکن می‌کند. 

«در وایت پیپر تتر به اپلیکیشن‌هایی پرداخته می‌شود که در آنها ارز فیات در بستر نرم‌افزاری متن‌باز، امن و دارای دفتر کل توزیع شده، ذخیره و منتقل می‌شود و یک رمز ارز واقعی است.»

اگرچه هدف اصلی کریپتوکارنسی از بین بردن نیاز اعتماد به شخص ثالث است، اما کارکردهای مذکور (صرافی‌ها و …) یا بر اعتماد به شخص ثالث مبتنی هستند و یا بر سایر محدودیت‌ها و روش‌های ناکارآمد متکی‌اند. بنابراین در وایت پیپر تتر بیان می‌شود که رمز ارز دارای پشتوانه فیات (که تتر نامیده می‌شود) بر بستر بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی می‌شود که معتبرترین و آزموده‌ترین شبکه اقتصادی است.

تاریخچه به وجود آمدن تتر

در راه حل ارائه شده توسط وایت پیپر تتر، توکن‌های تتر از طریق پروتکل لایه‌ی اُمنی (Omni Layer protocol) روی بلاک چین بیت کوین ایجاد می‌شوند. هر واحد تتر در گردش به نسبت یک به یک با ارز فیات مربوطه در موسسه تتر در هنگ کنگ پشتیبانی می‌شود. تترها قابل بازخرید و تبادل با ارز فیات مربوطه یا ارزش اسپات (Spot) برابری از بیت کوین (در صورتی که هولدر بیت کوین را ترجیح دهد) هستند. هنگامی که یک واحد تتر ایجاد شده و به گردش در می‌آید، درست مانند بیت کوین قابل انتقال، ذخیره، خرج کردن و … خواهد بود و درست مانند این است که ارز فیات پشتوانه ویژگی‌های ارزهای دیجیتال را کسب کرده باشد.

«در هر زمان ارزش ارز فیات نگهداری شده در ذخایر ما برابر با (یا بزرگتر از) تعداد تترهای در گردش خواهد بود.»

در این قسمت وایت پیپر تتر اشاره می‌کند که تتر از طریق فرایند اثبات ذخایر، توازن ارزش را بین تترهای در گردش و ارز فیات پشتوانه برقرار می‌کند. 

در ادامه وایت پیپر تتر ثابت می‌کند که صرافی‌ها و ولت‌ها برای نگهداری از دارایی‌های کاربران غیرقابل اتکا هستند و پیشنهاد می‌کند که حفاظت از دارایی کاربران را به این موسسه بسپارند تا از طریق ارز دیجیتال تتر انجام شود.

همچنین در وایت پیپر ارز دیجیتال تتر این موضوع پذیرفته شده است که این شیوه کاملاً غیر متمرکز نیست. زیرا تتر باید به عنوان یک مرکز برای حفاظت دارایی‌های ذخیره عمل کند. با این حال این موضوع می‌تواند زمینه را برای نوآوری‌های بعدی فراهم کند که این ضعف‌ها را برطرف نموده و در دراز مدت موجب رشد بلاک چین بیت کوین می‌شوند.

توده‌ی تکنولوژی و فرایندها

تکنولوژی‌ها و فرایندهای مختلفی هستند که به تتر اجازه می‌دهند آن طور که باید عمل کرده و نقش خود را در دنیای ارزهای دیجیتال انجام دهد.

توده‌ی تکنولوژی

توده‌ی تکنولوژی تتر دارای سه لایه و اجزای متعددی است که به صورت یک دیاگرام نشان داده می‌شود.

لایه‌های توده‌ی تکنولوژی تتر

لایه‌ی اول بلاک چین بیت کوین است که تراکنش‌ها در آن انجام می‌شود. لایه‌ی دوم پروتکل لایه اُمنی است که می‌تواند توکن‌های تتر را ایجاد یا نابود کند، گردش توکن‌ها را ردیابی و گزارش کرده و به کاربران اجازه دهد تترها را در یک بستر مناسب تراکنش یا ذخیره کنند. لایه سوم اوراکل تتر است که وظیفه‌ی دریافت و ذخیره ارز فیات و ایجاد تترهای متناظر با آنها، حفاظت از دارایی‌ها، گزارش عمومی اثبات ذخایر، ایجاد و مدیریت تعامل بین ولت‌ها، صرافی‌ها و مرچنت‌های بلاک چین یا بیت کوین و در نهایت فعالیت Tether.to که یک وب ولت است را بر عهده دارد.

فرایند جریان سرمایه

چرخه سرمایه در تتر

در چرخه ایجاد و از بین رفتن تترها مراحل مختلفی وجود دارد. این مراحل به طور کلی شامل دریافت ارز فیات، ایجاد توکن تتر، گردش تترها، نابود شدن تترها و در نهایت آزادسازی ارز فیات است.

فرایند اثبات ذخایر

صرافی‌ها و ولت‌ها برای حفاظت از دارایی‌ها بسیار غیر قابل اتکا هستند:

«ورشکستگی بارها در بلاک چین بیت کوین چه بر اثر هک شدن و چه بر اثر سوء مدیریت یا کلاه‌برداری اتفاق افتاده است.»

صرافی‌ها و ولت‌ها در فرم کنونی خود (زمان انتشار وایت پیپر ارز دیجیتال تتر) برای حفاظت از دارایی کاربران قابل اتکا نیستند نمی‌توانند حفاظت و بازپرداخت دارایی‌ها را ضمانت کنند. فرایند اثبات ذخایر در تتر راه حلی برای موضوع ورشکستگی است. در این راه حل تمامی توکن‌های تتر به طور یک به یک توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند بنابراین جای نگرانی برای موضوع ورشکستگی وجود ندارد.

‌نقاط ضعف

تتر شیوه‌ای بی‌نقص و کامل نیست و ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد و با مشکلاتی رو به رو شود که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • امکان سرقت
  • امکان ورشکسته شدن
  • امکان فریز کردن یا مصادره کردن اموال
  • امکان گریختن به همراه دارایی‌های ذخیره
  • تمرکز ریسک و خطر بر یک نقطه

برای این نقاط ضعف نیز کم و بیش راه حل‌هایی در وایت پیپر تتر ارائه شده است که به فرایندهای نام برده مانند اثبات ذخایر، لایه‌های توده‌ی تکنولوژی و … برمی‌گردند.

تتر، پلی بین ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات

وایت پیپر تتر همان طور که از قدرتمندترین استیبل کوین بازار انتظار می‌رود به زیبایی استدلال می‌کند. در این وایت پیپر به جنبه‌های مختلفی از مشکلات موجود در بازار کریپتوکارنسی پرداخته شده و تتر به عنوان راه حلی مناسب اما نه بی نقص برای این مشکلات معرفی می‌شود. فرایند جریان سرمایه در تتر و همچنین اثبات ذخایر دو موضوع مهمی هستند که به تتر این امکان را می‌دهند که مسائل و مشکلات مطرح شده را به خوبی حل کنند. نظر شما درباره کارآمدی این ارز دیجیتال و مزایا و معایب آن چیست؟

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر سندی است که جنبه اطلاع رسانی و بازاریابی دارد. وایت پیپر مخاطب را با استدلال منطقی نسبت به محصولات یا خدمات معرفی شده قانع می‌کند.

ارز دیجیتال تتر چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

توکن تتر مشکلاتی چون نابسامانی قیمت، اعتماد به شخص ثالث برای نقد کردن ارزهای دیجیتال و ناکارآمدی صرافی‌ها و ولت‌ها در نگهداری از دارایی مشتریان را حل می‌کند.

توده‌ی تکنولوژی تتر شامل چه لایه‌هایی است؟

این تکنولوژی شامل سه لایه است که عبارت‌اند از:‌ بلاک چین بیت کوین، پروتکل لایه‌ی اُمنی و موسسه تتر. هر لایه وظایف خاصی را برعهده دارد.

فرایند اثبات ذخایر چیست؟

فرایند اثبات ذخایر در تتر به معنی پشتیبانی شدن هر یک از توکن‌ها با نسبت یک به یک با ارز فیات مربوطه (دلار آمریکا) است که موجب می‌شود احتمال ورشکستگی به کمترین مقدار ممکن برسد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

همیشه مشتاق یادگیری درباره دنیای دیجیتال هستم. خلق محتوای حرفه‌ای در زمینه کریپتوکارنسی از فعالیت‌های محبوب من در این مسیر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا