معرفی رمزارزها

استیبل کوین چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال پایدار

با افزایش سیر رشد ارزهای دیجیتال، توجه به انواع رمزارزها نیز افزایش پیدا کرده است. استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که در چند سال اخیر روانه بازار شده است. هدف از طراحی استیبل کوین‌ها مقابله با نوسانات ذاتی موجود در قیمت ارزهای رمزنگاری شده است.

از معروف‌ترین استیبل کوین‌ها می‌توان به ارز دیجیتال تتر اشاره کرد و تقاضا برای خرید تتر در حال افزایش است؛ به طوری که تنها در چند ماه اخیر سرعت پیشرفت ارزهای پایدار بسیار قابل توجه بوده است. با توجه به همین موضوع، تصمیم داریم در این مقاله به معرفی ارز دیجیتال پایدار، مزایا، محدودیت‎‌ها و کاربردهای آن بپردازیم.

استیبل کوین چیست؟

ارز دیجیتال باثبات یا Stablecoin یک نوع کریپتوکارنسی است که نوسان قیمت رمزارزها را ندارد. این نوع از ارزهای دیجیتال راهکاری ساده و امن برای انجام تراکنش‌های مالی هستند. ارزش Stablecoin به یک دارایی یا کالای پایدار وابسته است و ارزش این کوین همواره به پشتوانه آن گره خورده است.

هدف از طراحی استیبل کوین

قیمت ارزهای پایدار در طول زمان ثابت و پایدار است. هدف از طراحی ارز دیجیتال با ثبات، مقابله با نوسانات ذاتی کریپتوکارنسی‌ها است. همچنین این ارزهای دیجیتال امکان انتقال ارزان و سریع ارزش را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

کاربرد استیبل کوین‌ها

ارز دیجیتال با ثبات کاربردهای زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال برای خرید و فروش‌های روزمره به راحتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. یکی دیگر از کاربردهای استیبل کوین‌ها در قراردادهای مالی هوشمند است. قرارداد هوشمند، یک سری قرارداد خود – اجرا هستند که بعد از گذشت مدت زمان معین و به طور دوره‌ای اجرا می‌شوند. برای اجرا شدن این قراردادهای هوشمند نیاز به مشارکت هیچ شخص ثالث یا مرجع مرکزی نیست.

ارز دیجیتال با ثبات به این دلیل که سرعت نقل ‌و انتقال مالی را افزایش می‌دهد، یک جایگزین مناسب برای سیستم‌های گردش مالی کند است. از دیگر کاربردهای این ارز دیجیتال می‌توان به پرداخت حقوق کارکنان به‌صورت خودکار و هوشمند و در کسری از ثانیه اشاره کرد. زیرا با کمک استیبل کوین‌ها می‌توان مقادیر قابل توجهی پول را در سراسر دنیا به راحتی به گردش در آورد.

محافظت از دارایی در برابر پول ملی یکی دیگر از کاربردهای مهم Stablecoin است. این کاربرد برای تریدرهای ایرانی بسیار مناسب است. زیرا نوسانات شدید قیمت ارزهای خارجی مخصوصاً دلار، همواره برای آن‌ها یک تهدید جدی است.

مزایای استیبل کوین

مهم‌ترین مزیت استیبل کوین‌ها هزینه تراکنش کم، معاملات سریع و امن و نوسان قیمت پایین است. فعالان حوزه ارزهای دیجیتال معتقد هستند ارزهای دیجیتال با ثبات به دلیل محافظت از سرمایه در برابر سقوط ارزش ارز ملی و  انتقال دارایی‌ها به‌صورت دیجیتالی قابلیت این را دارند که به جای ارزهای فیات مورد استفاده قرار بگیرند. از طرف دیگر درک این سیستم برای اغلب کاربران آسان است و به راحتی می‌توانند با آن کار کنند.

معایب استیبل کوین

ارز پایدار در عین داشتن مزایای بسیار، با برخی از محدودیت‌ها همراه است. برخی از معایب ارز دیجیتال پایدار عبارت‌اند از:

  • Stablecoin متمرکز نیازمند اعتمادسازی نهاد مالی واسط است. نهاد مالی واسط باید ارز کافی برای ارزش‌گذاری این ارزهای دیجیتال را داشته باشد.
  • احتمال نوسان قیمت و افت شدید ارزش این ارزها همواره مطرح است (نباید فراموش کرد که ارز دیجیتال با ثبات نیز یک ارز دیجیتال است و ارزش آن برای همیشه ثابت نخواهد ماند. در گذر زمان این احتمال وجود دارد که با افت شدیدی روبرو شود).

انواع استیبل کوین‌ها

یک Stablecoin برای حفظ ثبات خود می‌تواند از چند روش استفاده کند. انواع استیبل کوین‌ها بر اساس نوع پشتوانه‌ آن‌ها عبارت‌اند از:

استیبل کوین با پشتوانه فیات

استیبل کوین تتر

Stablecoin با پشتوانه فیات در واقع یک ارز دیجیتال است که پشتوانه آن دلار، یورو یا سایر واحدهای پولی رایج کشورهای دنیا است. با توجه به این که دولت از ارز فیزیکی حمایت می‌کند، کاربران برای استفاده از این نوع از ارز دیجیتال تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند.

ارز دیجیتال تتر (Tether) یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلار است. در کنار تتر برخی از شناخته شده‌ترین ارزهای باثبات با پشتوانه فیات عبارت‌اند از: USD، EUR، CHF،GBP و JPY و غیره. در این نوع استیبل کوین‌ها، یک دلار Stablecoin معادل یک دلار ارز فیزیکی است.

به عبارت دیگر، به ازای هر یک واحد از رمزارز باید به همان اندازه پول موردنظر نیز به عنوان پشتوانه در نظر گرفته شود. Stablecoin با پشتوانه ارز فیزیکی یک گزینه مناسب برای کاربرانی است که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند و آمادگی پذیرش ریسک بالایی را ندارند. زیرا به دلیل آن که پشتوانه این نوع از ارزهای دیجیتال دولت و اقتصاد یک کشور است، قیمت‌ها به طور قابل توجهی نوسان نمی‌کنند.

در کنار تمام مزایای Stablecoin با پشتوانه فیات، نباید فراموش کرد که این نوع از ارز دیجیتال باید به عملکرد نهاد مرکزی اعتماد کند و به دلیل ساختار متمرکز مستعد ورشکستگی نهاد مرکزی، رکود اقتصادی و سایر ریسک‌ها است.

تراکنش آسان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزهای دیجیتال پایدار با پشتوانه فیات است. حتی می‌توان گفت تراکنش این نوع از رمزارزها مشابه با پول فیزیکی است. برای تهیه این ارز دیجیتال کافی است که کاربران از خدمات شرکت‌های صادر کننده آن که اغلب نهادهای مالی بزرگ هستند، بهره‌مند شوند. بعد از آن کاربر برای خرید و فروش می‌تواند از پلتفرم‌های مناسب استفاده کند. نحوه انجام تراکنش این رده از استیبل کوین‌ها بسیار ساده و دقیقاً مشابه با پول فیزیکی است.

برای این کار کاربران بایستی اقدام به تهیه Stablecoin با نسبت ۱ به ۱ از اداره و شرکت صادر کننده آن نمایند. شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات معمولاً نهادهای مالی کشورهای بزرگ هستند.

برای نقل‌ و انتقال در این سیستم، باید به این شرکت‌ها اعتماد داشته باشید و از وجود منابع مالی آن‌ها با خبر باشید.

استیبل کوین هایی با پشتوانه کالا

ارزدیجیتال و  پشتوانه طلا

پشتوانه این نوع از ارزهای دیجیتال پایدار، کالای با ارزش است. کالاهایی مانند طلا، یاقوت، الماس و یا هر چیز دیگری که قابل تبدیل شدن به پول هستند و ارزش خود را در طول زمان به خوبی حفظ می‌کنند. این کالاها نزد متولیان این ارزها ذخیره می‌شوند. عملکرد این استیبل کوین‌ها به این صورت است که هر کوین، نشان دهنده مقداری مشخص از یک کالای با ارزش است. برای مثال هر توکن ارز دیجیتال با پشتوانه طلا برابر با ارزش یک گرم طلا خواهد بود.

برخی از شناخته شده‌ترین استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا عبارت‌اند از: تتر گلد (Tether Gold)، پکس گلد (Pax Gold) و دیجیکس گلد (Digix Gold). هر چند Stablecoin با پشتوانه کالا طرف‌داران کمتری نسبت به Stablecoin با پشتوانه کالا دارد اما از آن جایی که پشتوانه آن دارایی‌های واقعی و ملموس است، یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری به شمار می‌رود.

از طرف دیگر، استیبل کوین‌هایی با پشتوانه فلزات گران‌بها مانند طلا این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کنند که به صورت دیجیتالی در یک دارایی پر ارزش مانند طلا سرمایه‌گذاری کنند. مهم‌ترین مزیت این روش رها شدن از دشواری‌های مربوط به نگهداری فیزیکی کالاهای با ارزش است.

اگر چه برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که تراکنش در استیبل کوین‌هایی با پشتوانه کالا بسیار پیچیده است اما باید بگوییم که تراکنش این نوع از استیبل کوین‌ها به سادگی امکان‌پذیر است. برای تهیه این نوع ارز دیجیتال کاربر باید از طریق پلتفرم‌های رایج نسبت به خرید کالای با ارزش مانند طلا با پول فیزیکی اقدام کند. سپس شرکت واسط در ازای گرفتن آن کالا از کاربر، به او Stablecoin می‌دهد.

در نهایت بعد از آن که توکن توسط واسط مالی وارد شبکه داد و ستد شد، کاربر امکان انجام معاملات خود را خواهد داشت. شاید با شنیدن پیچیدگی انجام تراکنش در استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا و سایر کالاها از این نوع از استیبل کوین‌ها فراری شوید.

در این سیستم، کاربر ابتدا باید با ورود به پلتفرم‌های داد و ستد، برای خرید طلا با پول فیزیکی اقدام کند. طلای خریداری شده را شرکت واسط برداشته و به جای آن Stablecoin در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سپس توکن‌های هوشمند صادر شده از جانب واسطه مالی وارد شبکه داد و ستد شده و امکان معامله با آن‌ها میسر خواهد شد.

استیبل کوین با پشتوانه رمزارز

استیبل کوین دای

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه رمزارز همان طور که از نام آن مشخص است توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. البته معمولاً پشتوانه این نوع از ارزهای باثبات تنها یک ارز نیست، بلکه توسط مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. زیرا در این شرایط ریسک نوسان قیمت ارزهای دیجیتال توزیع می‌شود و احتمال ضررهای هنگفت کاهش پیدا می‌کند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمام رمزارزها قابلیت پشتوانه شدن برای سایر ارزهای دیجیتال را ندارند. بلکه باید مانند بیت کوین و اتریوم از سرمایه بازار مناسبی برخوردار باشند. عدم تمرکز و قابلیت نقد شوندگی بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال با ثبات با پشتوانه رمزارز است.

از طرف دیگر برای کنترل تراکنش‌ها نیاز به حسابرسی بیرونی نیست. از شناخته شده‌ترین ارزهای باثبات با پشتوانه رمزارز می‌توان به Stablecoin مخصوص پلتفرم میکردائو به نام دای (DAI) اشاره کرد.  ارز دیجیتال اتر (ETH)، بت (BAT)، لینک (Link) و چند ارز دیجیتال دیگر پشتوانه ارز دیجیتال دای هستند.

کاربرانی که تصمیم دارند روی این ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر ارزش رمزارز پشتوانه به زیر یک آستانه مشخص برسد، این احتمال انحلال آنی این پشتوانه وجود دارد.

سیستم تراکنش این نوع از ارزهای دیجیتال با ثبات نسبتاً ساده‌ است.  کاربر به ذخیره کریپتوکارنسی‌های موردنظر خود در پلتفرم‌های موجود اقدام می‌کند و سپس به نسبت آن Stablecoin دریافت می‌کند. بعد از ذخیره، بدون آن که نیاز به هیچ شرکت واسطی باشد، کوین‌ها به صورت خودکار به کیف پول الکترونیکی کاربر انتقال داده می‌شوند.

استیبل کوین بدون پشتوانه

این دسته از استیبل کوین‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و عملکردی مشابه بانک مرکزی دارند. ثبات قیمت استیبل کوین‌های بدون پشتوانه توسط الگوریتم‌های پیچیده و کدهای موجود در قرارداد هوشمندشان تأمین می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این نوع از ارزهای دیجیتال، تمرکززدایی است و چرخه عرضه و تقاضا از الگوهای رفتاری کاربران تاثیر نمی‌گیرد.

به بیانی ساده‌تر، کاربران نمی‌توانند هیچ گونه تاثیری در قیمت Stablecoin بدون پشتوانه داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های این نوع ارز دیجیتال می‌توان به عدم نیاز به وثیقه اشاره کرد. کاربران بدون نیاز به هیچ گونه وثیقه‌ای می‌توانند Stablecoin جدید ایجاد کنند. زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، ارز دیجیتال بدون پشتوانه تنها از طریق یک الگوریتم ایجاد و تنها توسط آن از بین می‌رود. اما نباید فراموش کرد که این نوع از ارزهای دیجیتال با ثبات یک سیستم مبتنی بر قانون با منطق پیچیده‌ هستند.

فرایند کار با استیبل کوین‌های بدون پشتوانه برخلاف باور عمومی راحت است. کاربر برای تهیه کوین در سیستم درخواست می‌دهد و بعد از آن کوین‌های خود را دریافت می‌کند. این اتفاق در بازه زمانی بسیار کوتاهی اتفاق می‌افتد تا از فشار تقاضا برای نوسان قیمت جلوگیری شود. در نهایت امکان داد و ستد در شبکه برای کاربر فراهم خواهد شد.

بهترین استیبل کوین‌ها کدامند؟

معرفی استیبل کوین‌ها

روش تتر : در این روش کاربران به دنبال کسب سود از نوسانات قیمتی استیبل کوین‌ها هستند. البته با توجه به این که نوسان‌های ایجاد شده در قیمت تتر کم است، باید دید بلند مدت نسبت به خرید و فروش‌های خود داشته باشند.

استخراج استیبل کوین

دومین روش کسب درآمد از طریق Stablecoin ، استخراج آن است. کاربران در سراسر جهان می‌توانند از طریق فرایندی به نام استخراج، Stablecoin به دست آورند. میزان کوین‌های منتشر شده در هر سال توسط مجموعه‌ای از الگوریتم‌های ریاضی شناخته شده عمومی کنترل می‌شود.

همچنین استیبل‌ کوین‌ها می‌توانند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشند. بر خلاف دلار و طلا این ارزهای دیجیتال ریسک‌های نگهداری و فروش ندارند و امکان ذخیره‌سازی امن برای شما فراهم است.

تتر محبوب ترین استیبل کوین در بازار رمزارزها

ارز دیجیتال تتر بدون شک مشهورترین Stablecoin در دنیای رمزارزها است. این ارز دیجیتال توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل نوسان قیمت سایر ارزها را ندارد. قیمت تتر معادل با یک دلار آمریکا است، البته ممکن است گاهی اوقات نوسانات ناچیزی به دلیل عرضه و تقاضای این رمزارز در قیمت آن اتفاق بیفتد. انتقال آسان، سریع و ارزان پول و حفظ ارزش سرمایه در برابر نوسانات بازار رمزارزها، از مهم‌ترین کاربردهای تتر است.

استیبل کوین‌ها در بازار

همان‌طور که ارزهای دیجیتال در مراحل ابتدایی پیشرفت خود قرار دارند، استیبل کوین‌ها نیز هنوز در حال رشد و کامل شدن هستند. واقعیت این است که حوزه بلاک چین همواره با تغییر و تحولات زیادی همراه بوده است و پیش ‌بینیِ آینده تقریباً غیرممکن است. هر چند بعید به نظر می‌رسد که استیبل کوین‌ها بازار ارزهای دیجیتال را تصاحب کنند اما از آن جایی که به عنوان یک ابزار برای سرمایه‌گذاری با ریسک پایین به شمار می‌روند، قطعا آینده روشنی خواهند داشت. افرادی که به دنبال کسب سود از طریق Stablecoin هستند، بهتر است به سراغ ارزهای دیجیتال معتبر مانند تتر بروند.

هدف از استیبل کوین‌ها در بازار چیست؟

Stablecoin یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که برای حفظ ارزش ثابت در طول زمان طراحی شده است. ارزش یک استیبل کوین معمولاً با یک ارز واقعی خاص، اغلب دلار آمریکا، مرتبط است. 

بهترین استیبل کوین کدام است؟

تتر در حال حاضر بهترین Stablecoin بازار با بیشترین حجم معاملاتی است.

امن‌ترین استیبل کوین برای معاملات کدام است؟

تتر یکی از با ثبات‌ترین استیبل کوین‌ها در بازار است و در طول زمان با حفظ ارزش اصلی خود، شرایط مناسبی را ایجاد کرده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا