معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال نیر چیست؟ آشنایی کامل با رمز ارز NEAR

با محبوبیت روزافزون ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین، شبکه‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم به دلیل افزایش تقاضا با چالش‌ مقیاس‌پذیری مواجه شدند. بلاکچین و ارز دیجیتال NEAR یکی از پروژه‌های محبوب و کاربردی است که برای رفع این مشکل معرفی شد. NEAR قصد دارد تا با استفاده از فناوری منحصر به فرد شاردینگ (sharding) مشکل مقیاس‌پذیری را حل کند و می‌توان گفت تا حد زیادی هم در این زمینه موفق بوده است.

در این مقاله قرار است به این سوال پاسخ دهیم که ارز نیر پروتکل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر شما هم به دنبال آشنایی بیشتر با ارز نیر هستید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی ارز دیجیتال نیر (NEAR)

ارز دیجیتال نیر، توکن بومی اکوسیستم نیر با نماد NEAR است. نیر یک توکن ERC-20 با حداکثر عرضه یک میلیارد است که با هدف افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌های شبکه به بازار عرضه شد.

بلاک چین اتریوم و بسیاری از شبکه‌های بلاکچینی با افزایش تعداد تراکنش‌ها و الزام مکانیسم‌های اجماع آنها برای تایید هر تراکنش، با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه شدند. مقیاس پذیری به توانایی یک ارز دیجیتال در تایید تعداد زیادی از تراکنش ها در زمان‌ شلوغی شبکه گفته می‌شود. مقیاس‌پذیری پایین باعث افزایش هزینه‌ تراکنش‌ها و کاهش سرعت تایید آن‌ها می‌شود. نیر پروتکل، از فناوری شاردینگ برای رفع مشکل مقیاس پذیری استفاده می‌کند.

توکن NEAR براساس الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) کار می‌کند و افراد برای مشارکت در این شبکه باید مقداری ارز دیجیتال Near را خریداری کرده و آن را روی شبکه قفل کنند. در این صورت است که آن‌ها می‌توانند از سود سهام‌گذاری یا استیکینگ بهرمند شوند.

این رمزارز کاربردهای مختلفی در شبکه NEAR دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • دارندگان این رمزارز می‌توانند با رای‌گیری در مورد تصمیمات و ارائه پیشنهادات مربوط به پلتفرم در اداره شبکه شرکت کنند.
  • از NEAR می‌توان برای پرداخت کارمزدهای شبکه استفاده کرد.
  • اعتبار سنج‌ها برای شرکت در فرآیند تایید تراکنش‌ها، ساخت بلاک جدید و کمک به امنیت شبکه به ارز نیر نیاز دارند.
  • کاربران به‌کمک این ارز می‌توانند به‌صورت یکپارچه DApp ها را در یک محیط ایده آل ایجاد و مدیریت کنند.

مهمترین ویژگی های ارز نیر

ویژگی ارز نیر

NEAR پروتکل برای اینکه بتواند با سایر رقبای خود رقابت کند، از قابلیت‌های منحصر به فردی استفاده کرده است که در ادامه به توضیح سه مورد مهم از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

Aurora

 Aurora، یک راهکار لایه ۲ در بلاکچین ارز دیجیتال نیر پروتکل است. توسعه‌دهندگان به کمک Aurora می‌توانند انواع برنامه‌های غیر‌متمرکز (DAPP) سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) را با هزینه تراکنش کمتر بر بستر شبکه NEAR ایجاد کنند. شبکه اورورا در ساختار خود از ترکیب دو قسمت زیر تشکیل شده است:

Aurora Engine به عنوان یک یک ماشین مجازی اتریوم روی بلاکچین NEAR پیاده‌سازی شده است. این ویژگی به افرادی که کدنویسی می‌کنند کمک بسیار زیادی خواهد کرد زیرا مجبور به بازنویسی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا یادگیری ابزارهای توسعه جدید نخواهند بود.

Aurora Bridge امکان انتقال توکن‌ها را بدون نیاز به مجوز فراهم می‌کند و توسعه‌دهندگان می‌توانند از این فناوری برای انتقال و ارتباط یکپارچه قراردادهای هوشمند استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانند کارمزدهای شبکه اورورا را با ارز دیجیتال اتریوم بپردازند.

Rainbow Bridge

اپلیکیشن پل رنگین کمان یا Rainbow Bridge از دیگر ویژگی‌های نیر پروتکل است که آن را منحصر به فرد می‌کند. Rainbow Bridge در واقع یک پل بلاکچینی است که اتریوم را به نیر و Aurora متصل و انتقال توکن بین این شبکه‌ها را میسر می‌کند. به کمک این اپلیکیشن کاربران می‌توانند از توان عملیاتی بالاتر و کارمزدهای کمتر نیر پروتکل بهره‌مند شوند.

Nightshade

پروتکل NEAR برای پردازش بهتر داده‌ها‌ و ایجاد مقیاس‌پذیری از یک ساختار خاص شاردینگ با نام نایت شید (Nightshade) استفاده می‌کند. در این روش، بلاک‌ها بین نودهای شبکه نیر تقسیم می‎‌شوند و به صورت موازی اجرا می‌شود. نایت شید با دو مزیت بسیار مهم همراه است.

کمک به ارتقای امنیت بلاکچین: از آنجایی که هر نود (اعتبار سنج) فقط بخشی از اطلاعات را نگهداری و بررسی می‌کند، احتمال آسیب امنیتی به بلاکچین به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

افزایش مقیاس پذیری: تقسیم شدن تمامی بلاک‌ها بین نودهای شبکه نیر، مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش می‌دهد.

تاریخچه نیر

بلاکچین نیر، محصول ذهنی دو مهندس کامیپوتر با نام الکساندر کیدانوف (Alexander Skidanov) و ایلیا پولوسخین (Ilya Polosukhin) است که در سال ۲۰۱۷ میلادی شکل گرفت. البته در ابتدا نیر یک پروژه یادگیری ماشین بود، اما زمانی که این دو در تحقیقات خود متوجه مشکلات مقیاس پذیری در بلاکچین شدند، تصمیم گرفتند برای رفع این مشکل شبکه‌ای جدید را راه‌اندازی کنند. در نتیجه، نیر پروتکل تبدیل به پلتفرمی برای توسعه بلاکچین شد. نام این پروژه از رمان علمی‌تخیلی تگینگی نزدیک است (The Singularity Is Near) برگرفته شده است. 

شبکه اصلی بلاکچین یا همان مین نت این بلاکچین در آوریل‌۲۰۲۰ آغاز به کار کرد و اعتبارسنج‌های شبکه در اکتبر‌۲۰۲۰ آزادشدن انتقال توکن در شبکه را تایید کردند.

پروتکل نیر چیست؟

NEAR یک نسل جدید از بلاک چین لایه ۱ است که ازجمله پروتکل‌های اثبات سهام (PoS) به‌شمار می‌آید و هدف آن ایجاد اکوسیستمی مقیاس‌پذیر و توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (DApps) است. با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و برنامه‌های غیرمتمرکز، شبکه‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم با مشکل مقیاس‌پذیری روبه‌رو شده است.

مقیاس‌پذیری به توانایی یک بلاکچین برای مدیریت تعداد زیادی از تراکنش‌ها با سرعت و هزینه معقول اشاره دارد. نیر پروتکل با رفع این مشکل به‌عنوان رقیبی برای اتریوم و سایر بلاکچین‌ قراردادهای هوشمند مانند پولکادات به شمار می‎‌رود.

همچنین پروژه نیر پروتکل یک زیرساخت ابری مناسب برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در حال توسعه است. این پلتفرم شامل طیف گسترده‌ای از ابزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی و همچنین قراردادهای هوشمند با قابلیت زنجیره‌ای متقابل است تا به توسعه‌دهندگان در ساخت DApps نیز کمک کند. سایر قابلیت‌های نیر پروتکل عبارت است:

 استفاده از تکنولوژی‌های جدید: یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های نیر پروتکل این است که با بهره گرفتن از فناوری‌هایی مانند نایت‌شید (Nightshade) نه تنها سرعت پردازش تراکنش‌ها را بسیار کاهش داده، بلکه مشکل مقیاس‌پذیری را هم حل کرده است.

 جذاب برای توسعه دهندگان: توسعه‌دهندگان از پروتکل NEAR می‌توانند برای نوشتن قراردادهای هوشمند استفاده کنند و از آن‌ها سود ببرند. زیرا به ازای هر قرارداد هوشمند درصد مشخصی از حق گس افرادی که از این قراردادهای هوشمند استفاده می کنند به توسعه ‌دهندگان بازگردانده می‌شود که می‌تواند سود خوبی را نصیب آن‌ها بکند.

سهولت استفاده: رابط کاربری ساده و آسان، استفاده از نیر پروتکل را برای کاربران بسیار مطلوب کرده است. به دلیل سهولت ایجاد Dap ها کاربران زیادی به استفاده از Near Protocol روی آورده‌اند.

امنیت بالا: الگوریتم اجماع در بلاکچین نیر، اثبات سهام (POS) است. وجود شبکه توزیع شده از اعتبارسنج‌ها، امنیت شبکه NEAR را در سطح بالایی قرار می‌دهد.

پروتکل‌‌ نیر چگونه کار می کند؟

در حالی‌ که برخی از افراد از ایجاد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری در اتریوم (مثلا راه‌حل‌های لایه ۲) حمایت می‌کنند، پروژه‌های دیگری مانند NEAR تصمیم گرفته‌اند تا بلاکچین‌های کاملاً جدیدی را ایجاد کنند. راه‌حل پیشنهادی پروتکل NEAR برای مشکل مقیاس‌پذیری، اجرای شاردینگ (Sharding) است.

تکنولوژی شاردینگ با راه‌حل‌های نوین خود بار محاسباتی را با تقسیم یا پارتیشن‌بندی شبکه به قطعات کوچکتر (شارد) کاهش می‌دهد. با استفاده از این روش، گره‌ها در شاردهای مجزا قرار می‌گیرند و مسئول تأیید اعتبار تمامی تراکنش‌ها نیستند. بنابراین گره‌ها می‌توانند محاسبات را به صورت موازی با یکدیگر انجام دهند و در نتیجه باعث افزایش ظرفیت شبکه می‌شود.

برای دستیابی به اجماع بین گره‌های شبکه، نیر پروتکل از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. با سیستم PoS، گره‌هایی که مایل به اعتبارسنجی تراکنش هستند باید توکن‌های NEAR را استیک کنند. دارندگان توکن که مایل به اجرای نود نباشد، می‌توانند سهام خود را به اعتبارسنجی‌های دیگر واگذار کنند. معمولاً تأییدکننده‌ای که نسبت به سایرین توکن بیشتری استیک کرده باشد، در فرایند اجماع تاثیر بیشتری خواهد داشت.

معرفی بهترین کیف پول های ارز NEAR

در حال حاضر، ارز NEAR در صرافی‌های زیادی لیست شده است و کیف پول‌های متنوعی از آن پشتیبانی می‌کنند. از جمله کیف پول‌های ارز نیر عبارتند از:

  • rust Wallet
  • Math Wallet
  • Binance

علاوه بر موارد فوق، NEAR Wallet کیف پول رسمی شبکه NEAR است که توسط تیم توسعه‌دهنده این پروژه ایجاد شده است و در حال حاضر بهترین گزینه برای ذخیره‌سازی توکن NEAR به‌حساب می‌آید. با ایجاد حساب کاربری در این ولت، می‌توانید توکن‌های خود را به صورت امن ذخیره کنید یا در استیکینگ شبکه مشارکت داشته باشید.

خرید و فروش ارز دیجیتال نیر

در حال حاضر امکان خرید نیر در صرافی‌های ایرانی و خارجی زیادی وجود دارد. اما با توجه به تحریم کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی و احتمال بلوکه شدن دارایی‌، امن‌ترین روش خرید ارز نیر از صرافی ارز دیجیتال ایرانی والکس است. شما با عضویت در صرافی والکس می‌توانید ارز NEAR و سایر ارزهای دیجیتال را با قیمت لحظه‌ای و هماهنگ با بازارهای جهانی، معامله‌ کنید. برای شروع معاملات و خرید ارز دیجیتال کافی است در صرافی والکس یک حساب کاربری باز کنید و پس از تکمیل مراحل احراز هویت خود  وارد بخش بازارها شوید. 

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال نیر 

تحلیل نیر نشان می‌دهد که آینده قیمت رمزارز نیر روشن است و به زودی موفق خواهد شد تا رتبه خود را در بازار ارز دیجیتال بهبود ببخشد. از آنجایی که این پروژه به دنبال استفاده از فناوری‌های جدید و مشارکت‌های استراتژیک است پیش بینی می‌شود که ارزش ذاتی ارز دیجیتال نیر هم در آینده افزایش پیدا کند. به همین دلیل تحلیل‌گران، نوسانات قیمت این رمزارز را در بازه‌‌های زمانی کوتاه مدت کم اهمیت دانسته و یک مسیر صعودی را برای آن در بلند مدت ترسیم می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت NEAR این پتانسیل را دارد به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳.۰ برای سرمایه‌گذاری و کسب سود تبدیل شود. اما با توجه به ریسک بالای بازار رمزارزها پیش از خرید این ارز دیجیتال و هرگونه سرمایه‌گذاری، وضعیت بازار را به خوبی رصد کنید و با کمک گرفتن از ابزارهای تحلیل، استراتژی خود را برای خرید و فروش این ارز دیجیتال مشخص کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۸

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا