معرفی رمزارزهامقالات ارز دیجیتال

بهترین ارز های هوش مصنوعی؛ معرفی کامل و بررسی ویژگی ها

هوش مصنوعی (AI) شاخه‌ای از علوم و مهندسی کامپیوتر است که داده‌های زیادی را با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری ارزیابی می‌کنند. در واقع، ماشین‌های هوشمندی می‌توانند کارهایی را که به هوش انسانی نیاز دارند انجام دهند؛ مانند تشخیص گفتار، تصمیم‌گیری و ترجمه زبان، مراقبت‌های بهداشتی، بانکداری، حمل‌و‌نقل و سرگرمی. در این میان، صنعت بلاکچین نیز از این فناوری بی‌‎بهره نمانده و ارزهای هوش مصنوعی به وجود آمده‌اند. ارزهای هوش مصنوعی، دارایی‌هایی دیجیتال هستند که از فناوری AI برای بهبود تجربیات کاربر، مقیاس‌پذیری و امنیت در شبکه‌های بلاکچین بهره می‌برند. این نوع رمزارزها از پروژه‌هایی شامل بازارهای غیرمتمرکز و پیش‌بینی گرفته تا مدیریت پورتفولیو پشتیبانی می‌کنند. تمامی این کاربردها باعث شده تا در این مقاله به معرفی ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی، ویژگی‌ها و مقایسه آنها بپردازیم.

لیست ارزهای هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی یا AI

در حال حاضر تعداد ارزهای هوش مصنوعی بسیار زیاد شده و به بیش از ۱۰۰ توکن رسیده است. اگر به خرید و فروش ارزهای هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید، در اینجا قصد داریم ۱۰ مورد از بهترین ارزهای هوش مصنوعی را از نظر ارزش بازار و همچنین پتانسیل رشد به شما معرفی کنیم. هر یک از این پروژه‌ها از پتانسیل‌های بی‌شمار فناوری AI بهره می‌برند و قصد دارند قلمروی غیرمتمرکز دنیای بلاکچین را گسترش دهند. این پروژه‌ها عبارتند از:

  • The Graph
  • Injective
  • Render
  • Akash Network
  • Osis Network
  • Singularity NET
  • Ocean Protocol
  • Fetch.ai
  • OriginTrail
  • iExec RLC
مطالب ارائه شده در این مقاله به هیچ عنوان پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست. توصیه می‌شود قبل از هر تصمیمی برای خرید و فروش ارزهای هوش مصنوعی، تحقیقات خود را انجام داده و درصد اندکی از سرمایه خود را به دارایی‌های پرریسک اختصاص دهید.

گراف (GRT)

گراف (The Graph) پروتکلی است که به روشی مشابه گوگل برای ایندکس و جستجوی داده‌های بلاکچین به کار می‌رود. فهرست کردن داده‌های بلاکچین می‌تواند امری چالش‌برانگیز باشد، اما گراف قصد دارد با سازماندهی داده‌ها در زیر گراف‌ها (subgraphs)، این مشکل را رفع کند. هدف این پروژه تقویت وب ۳.۰ است که بخش قابل توجهی از آن را دیفای و متاورس تشکیل می‌دهد.

پروژه ارز دیجیتال گراف

ارز GRT توکن بومی شبکه گراف نام دارد که یک توکن ERC-20 است و برای تخصیص منابع در شبکه استفاده می‌شود. GRT در حال حاضر با قیمت ۰.۰۹۱۲ دلار و ارزش کل بازار ۸۳۵ میلیون دلار،  رتبه اول ارزهای هوش مصنوعی را تصاحب کرده است.

اینجکتیو (INJ)

پروتکل اینجکتیو (Injective Protocol) یک پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که برای ارائه معاملات یکپارچه و ایمن دارایی‌های مختلف به صورت غیرمتمرکز طراحی شده است. اینجکتیو از یک پروتکل منحصر به فرد لایه ۲ برای افزایش توان عملیاتی و کاهش کارمزدها استفاده می‌کند.

ارز هوش مصنوعی INJ

هدف اینجکتیو که به عنوان پیشگام در «معاملات غیرمتمرکز مشتقات» شناخته شده، ایجاد تحول در امور مالی با فناوری پیشرفته و تعهد به تمرکززدایی است. زیرساخت مالی طراحی شده در Injective، ترکیب فناوری هوش مصنوعی را در سیستم‌های خود امکان‌پذیر می‌سازد. در نتیجه، این پروژه معاملات مبتنی بر هوش مصنوعی را در طیف وسیعی از بازارها ممکن می‌کند. اینجکتیو با گنجاندن قابلیت‌های هوش مصنوعی، به مشتریان این امکان را می‌دهد تا سیستم‌های خودکار و الگوریتم‌های پیچیده را در روش‌های معاملاتی خود به کار گرفته و کارایی و شفافیت معاملات خود را افزایش دهند.

توکن بومی این پروتکل، ارز INJ نام دارد که در حال حاضر با قیمت ۷.۸۱ دلار معامله می‌شود و ارزش کل بازار آن تقریبا ۶۵۴ میلیون دلار است.

رندر (RNDR)

رندر (Render) یک شبکه GPU (واحد پردازنده گرافیکی) توزیع شده مبتنی بر بلاکچین اتریوم است. این شبکه برای ساخت انیمیشن، رندر VFX و موشن گرافیک با استفاده از هوش مصنوعی یا AI به کار می‌رود. توکن بومی رندر RNDR نام دارد که یک توکن کاربردی است. از طریق شبکه Render، سازندگان به قدرت بالای GPU موجود در این شبکه دسترسی پیدا کرده و می‌توانند تصاویر با کیفیت بالا و محتوای بصری جذاب را با سرعت‌های استثنایی و هزینه کم تولید کنند. از سوی دیگر، اپراتورهای گره قدرت پردازش GPU خود را به این سازندگان اجاره می‌دهند و در ازای آن، ارز RNDR را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. در حال حاضر، ارزش معاملات توکن رندر ۱.۴۲ دلار و ارزش بازار آن ۵۲۹ میلیون دلار است.

ارز دیجیتال RNDR

آکاش نتورک (AKT)

آکاش نتورک (Akash Network) یک بازار وسیع ابری (Supercloud) و غیرمتمرکز همتابه‌همتا برای محاسبات ابری است. این شبکه راه حلی سریع، کارآمد و کم هزینه را برای استقرار برنامه‌ها ارائه می‌دهد. توکن بومی این شبکه (AKT)، به عنوان یک مکانیسم پیش‌فرض برای ذخیره و مبادله ارزش، اداره و ایمن کردن بلاکچین استفاده می‌شود. همچنین، این توکن به عنوان پاداش به مشارکت‌کنندگان پرداخت می‌شود. در حال حاضر، ارزش بازار توکن AKT در حدود ۳۱۰ میلیون دلار است و با قیمت ۱.۴۳ دلار معامله می‌شود.

پروژه آکاش نتورک

شبکه اوسیس (ROSE)

اوسیس (Oasis) یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز لایه ۱ است که به دقت ساخته شده تا مقیاس‌پذیری، تنوع عملکرد و حریم خصوصی را در اولویت قرار دهد. این شبکه بلاکچینی با یک معماری قوی و ایمن، در حالی که کارمزدها را به حداقل می‌رساند، توان عملیاتی بالایی دارد. معماری منحصر به فرد این شبکه، به لطف جداسازی مکانیسم اجماع و اجرای قرارداد هوشمند، باعث شده برای برنامه‌های مختلف وب ۳.۰ جایگاه متمایزی داشته باشد. در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون هیچ زحمتی اپلیکیشن‌های متمرکز بر حریم خصوصی را با هزینه‌ای کمتر اجرا کنند.

پروژه ارز هوش مصنوعی ROSE

ROSE، توکن بومی این شبکه است که در حال حاضر با قیمت ۰.۰۴۱ دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن ۲۳۶ میلیون دلار است. این توکن از نظر ارزش بازار در میان ارزهای مصنوعی رتبه سوم را دارد.

سینگولاریتی نت (AGIX)

سینگولاریتی نت (SingularityNET) یک پلتفرم بلاکچین است که به هر کسی اجازه می‌دهد خدمات و ابزارهای هوش مصنوعی را ساخته، به اشتراک بگذارد و درآمد کسب کند. این پلتفرم یک بازار داخلی دارد که در آن کاربران می‌توانند خدمات هوش مصنوعی را با استفاده از توکن بومی آن، AGIX خریداری کنند.

پروژه هوش مصنوعی AGIX

در حال حاضر، این توکن به عنوان یکی از محبوب‌ترین ارزهای هوش مصنوعی دارای ارزش بازار ۲۱۹ میلیون دلاری است و با قیمت ۰.۱۷۸ دلار معامله می‌شود.

اوشن (OCEAN)

پروتکل اوشن (Ocean Protocol) یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که به کسب‌وکارها و افراد اجازه می‌دهد داده‌ها و خدمات مبتنی بر داده را مبادله کرده و درآمد کسب کنند. این کار می‌تواند شامل در دسترس قرار دادن داده‌ها برای محققان و استارت‌آپ‌ها باشد؛ بدون اینکه داده‌ها توسط صاحبان داده واگذار شوند.

ارز دیجیتال OCEAN

ارز OCEAN توکن بومی پلتفرم اوشن پروتکل نام دارد که در حال حاضر در محدوده ۰.۳۰۲ دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن حدود ۱۸۵ میلیون دلار است.

فچ. ای آی (FET)

Fetch.ai یک پلتفرم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مبتنی بر بلاکچین است. به طور کلی، کارکرد این پلتفرم خودکارسازی وظایف کسب‌وکار مانند پردازش داده و معامله‌گری است. ارز دیجیتال بومی آن، FET، برای پرداخت تراکنش‌ها در این شبکه استفاده می‌شود. توکن FET با ارزش بازار ۱۶۹ میلیون دلار در حدود قیمت ۰.۲۰۶ دلار معامله می‌شود.

ارز هوش مصنوعی FET

اوریجین تریل (TRAC)

OriginTrail یک پروتکل متن باز است که با ترکیب قدرت فناوری بلاکچین و گراف دانش (knowledge graph) شیوه مدیریت، ذخیره و استفاده از داده‌ها را در هوش مصنوعی و سایر برنامه‌ها متحول می‌کند. ارز دیجیتال این پروتکل، TRAC یک توکن کاربردی است که با ارزش بازار در حدود ۸۶ میلیون دلار با قیمت ۰.۲۱۸ دلار معامله می‌شود.

ارز دیجیتال TRAC

iExec RLC

iExec یک پلتفرم بلاکچین با فناوری هوش مصنوعی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از قدرت محاسباتی خود درآمد کسب کنند و به منابع محاسبات ابری بر اساس تقاضا دسترسی داشته باشند. ارز RLC توکن بومی iExec است که برای پرداخت هزینه استفاده از خدمات این پلتفرم استفاده می‌شود. این توکن در حال حاضر در محدوده ۱.۰۴ دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن حدود ۷۵ میلیون دلار است.

ارز هوش مصنوعی RLC

فاکتورهای موثر در انتخاب ارزهای هوش مصنوعی

اگرچه این فهرست بر اساس ارزش بازار طبقه‌بندی شده اما به تنهایی کافی نیست. قبل از سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال هوش مصنوعی، چندین فاکتور حیاتی وجود دارد که باید برای تصمیم‌گیری آگاهانه در نظر گرفته شوند. برخی از مهم‌ترین فاکتورها عبارتند از:

  1. درک فناوری پروژه: فناوری زیربنایی پروژه، منحصر به فرد بودن و قابلیت دوام الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی و همچنین کاربردهای آن پروژه را در دنیای واقعی ارزیابی کنید. به دنبال پروژه‌هایی با زیربنای فنی قوی و یک جامعه توسعه‌دهنده فعال باشید.
  2. پیشرفت تیم و توسعه: تیم پروژه را ارزیابی کنید. به دنبال متخصصان، محققان و توسعه‌دهندگان باتجربه باشید که سابقه اثبات شده در هوش مصنوعی و بلاکچین دارند. پیشرفت توسعه پروژه، نقشه راه و دستاوردهای فعلی آن را بررسی کنید.
  3. موارد کاربرد و پتانسیل بازار: کاربرد در دنیای واقعی و مشکل خاصی را که یک پروژه هوش مصنوعی قصد رفع آن را دارد، تجزیه‌و‌تحلیل کنید. همچنین، اندازه بازار و تقاضا برای راه حل‌های این پروژه را ارزیابی کنید. پروژه‌هایی که کاربردهای واضح و قانع‌کننده‌ای دارند، به احتمال زیاد مورد پذیرش قرار گرفته و دوام طولانی‌مدت دارند.
  4. اقتصاد توکنی و کاربرد توکن: توکنومیک ارزهای هوش مصنوعی و کاربرد و عملکرد آنها را در اکوسیستم پروژه بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که طراحی توکن با اهداف پروژه مطابقت داشته باشد و برای کاربران آن ارزش‌آفرین باشد.
  5. جامعه و پذیرش: کامیونیتی و سطح پذیرش پروژه را بررسی کنید. پروژه‌هایی که دارای جوامع قوی و تعاملی هستند، احتمالا کاربران بیشتری را جذب می‌کنند. کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و جوامع توسعه‌دهنده را برای سنجش محبوبیت پروژه زیر نظر بگیرید.
  6. امنیت: امنیت را در اولویت قرار دهید. به دنبال پروژه‌هایی باشید که تحت بررسی‌های امنیتی خارجی قرار گرفته‌اند تا مطمئن شوید که قراردادها و کدهای هوشمند آن‌ها قوی و عاری از آسیب‌پذیری باشند. نقض امنیت می‌تواند به شدت بر ارزش و اعتبار یک ارز دیجیتال تاثیر بگذارد.
  7. انطباق با قوانین: کشور و محیط نظارتی را که پروژه هوش مصنوعی در آن فعالیت می‌کند، در نظر بگیرید. رعایت قوانین و مقررات مربوطه برای موفقیت بلندمدت و پایداری پروژه بسیار مهم است.
  8. نقدینگی بازار: نقدینگی ارزهای هوش مصنوعی را ارزیابی کنید. حجم معاملات و نقدینگی مناسب برای خرید و فروش آسان، جلوگیری از دستکاری قیمت و تضمین یک بازار سالم ضروری است.
  9. رقبا و مشارکت: رقبای پروژه را شناسایی کرده و بررسی کنید چگونه خود را در بازار متمایز می‌کند. علاوه بر این، مشارکت و همکاری استراتژیک می‌تواند پتانسیل پروژه را برای رشد و پذیرش افزایش دهد.

مقایسه ارزهای هوش مصنوعی

در جدول زیر، به صورت اجمالی ارزهای هوش مصنوعی معرفی شده را بررسی می‌کنیم.

نام پروژهنمادبلاکچینزمینه فعالیتویژگی کلیدی
 The Graph GRT اتریومایندکس سرچ داده برای شبکه‌هایی مانند اتریوم و IPFSارائه زیرساخت‌های عمومی غیرمتمرکز و قابل اعتماد
 Injective Protocol  INJ کازماستراکنش‌های نامحدود و بی‌نیاز از اعتماد سازی به صورت کراس چیننسل جدید زیرساخت مالی برای برنامه‌های دیفای
 Render RNDR اتریومارائه امکانات رندرینگ با GPU غیرمتمرکزارائه محتوای بصری با سرعت بالا و هزینه کم
 Osis Network ROSE اوسیسبلاکچین لایه ۱ با قابلیت حفظ حریم خصوصی و مقیاس پذیریزیربنای نسل بعدی وب ۳.۰
Akash Network AKT کازماس  محاسبات ابریتحول در دسترسی به منابع ابری
SingularityNET AGIX اتریوم بازار غیر متمرکز برای ارائه خدمات هوش مصنوعیآزمایش خدمات هوش مصنوعی پیش از خرید
 Ocean Protocol  OCEAN اتریومپلتفرم تبادل غیرمتمرکز داده برای آموزش و تحلیل هوش مصنوعیاشتراک گذاری ایمن داده‌ها با حفظ حریم خصوصی
  Fetch.ai FET Fetch.aiتوسعه اقتصاد دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر هوش مصنوعیترکیب فناوری هوش  مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و یادگیری ماشین
 OriginTrail TRACاتریوم، پالیگان و Gnosis زنجیره تامین داده‌هاتبادل اطلاعات به صورت ایمن
 iExec RLC RLCاتریوممحاسبات غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچیندسترسی ابری به منابع محاسباتی

ارزهای هوش مصنوعی؛ آینده‌دار اما پر ریسک

بازار ارزهای دیجیتال و فناوری آن دائما در حال تغییر است؛ به ویژه پروژه‌های مبتنی بر فناوری AI که پتانسیل زیادی دارند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای AI را دارید بهتر است از آخرین اخبار، پیشرفت‌ها و ترندهای حوزه هوش مصنوعی و بلاکچین باخبر شوید تا تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید. همچنین، توجه داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال ذاتا پر نوسان است. بنابراین، میزان تحمل ریسک خود را در نظر بگیرید و مقدار پولی را سرمایه‌گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۳۲

دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Mbh68
Mbh68
1 ماه قبل

بسیارمفید و کاربردی بود،ای کاش بروز رسانی هم بشه،با توجه به اضافه شدن ارزهای در این حوزه

عباس رضاءی
عباس رضاءی
1 ماه قبل

بسیارعالی

نوری.
نوری.
3 ماه قبل

سلام. لطفا. درمورد. دوج. ای ای. وشیبا ای ای هم توضیح دهید. ممنون

دکمه بازگشت به بالا