معرفی رمزارزها

رمز ریال چیست؟ نحوه استفاده از ریال دیجیتال چگونه است؟

سر و صداهای راه‌اندازی رمز ارز ایرانی از پاییز سال ۱۴۰۰ شروع شد و حالا با توجه به اخبار و اطلاعیه‌های مختلف، بسیاری از افراد به شناخت خوبی از آن رسیده‌اند. رمز ریال چیست؟ رمز ریال یک نوع رمز ارز و حتی یک واحد پول نیز محسوب می‌شود که از امکان برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی نیز برخوردار است.

رمز ریال یکی از آن موضوعاتی است که برای بسیاری از افراد و فعالان حوزه بازارهای مالی ابهامات زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی رمز ریال و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

ریال دیجیتال چیست و با چه هدفی ایجاد شد؟

رمز ریال یکی از جدیدترین ابزارهای پرداخت به حساب می‌آید که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور و کاهش تورم ایفا کند. وقتی این ایده کاربردی اجرا شود رمز ریال جای ریال اسکناسی که در دست مردم است را می‌گیرد. این موضوع را با عنوان هوشمند کردن پول ملی کشور به حساب می‌آورند.

ویژگی مهم رمز ریال چیست؟

ویژگی مهم آن به قانونی بودن رمز ریال مربوط می‌شود. روی این ابزار پرداختی سیاست‌ها و قانون‌گذاری‌های خاص هر کشوری وجود دارد. چرا که راه‌اندازی آن به عهده نهادهای مالی هر کشوری است و قوانین مهمی را برای آن تدوین می‌کنند.

هدف بانک مرکزی برای ایجاد رمز ریال چیست؟

هدف آن کم کردن اسکناس موجود در دست مردم یک جامعه است. سرعت گردش پول یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از اقتصاددان‌ها را به خود مشغول کرده است. سرعت گردش پول و از طرف دیگر چاپ اسکناس ریالی باعث شده که ضربه‌های سنگینی به اقتصاد کشور زده شود.

رمز ریال چیست

کاملا مبرهن و واضح است دلیل اینکه نگرانی بانک مرکزی در مورد ارز دیجیتال چیست. در واقع بانک مرکزی نگران است که اگر استفاده از ارزهای دیجیتال به حداکثر خود برسد، ممکن است نظارت روی عرضه پول و سیستم‌های پرداخت با مشکل مواجه شود.

به همین دلیل به طرف ایجاد رمز ریال حرکت می‌کند. هوشمند کردن ریال یکی از اهداف مهم بانک مرکزی و نهادهای مالی در کشور است. این کار به رشد اقتصادی و کاهش مشکلات ناشی از آن کمک زیادی می‌کند.

تفاوت ارز دیجیتال جهانی با رمز ریال چیست؟

اولین سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند این است که چه فرقی بین رمز ریال با ارز دیجیتال جهانی وجود دارد؟ ارز دیجیتال بانک مرکزی به دلیل ماهیت، اهداف و ویژگی‌های خاصی که دارد متفاوت از ارز دیجیتال جهانی است. این تفاوت‌ها به شرح زیر هستند:

  • ارزهای دیجیتال جهانی را می‌توانید استخراج کنید، اما رمز ریال از قابلیت استخراج برخوردار نیست.
  • دولت‌ها نظارتی بر ارز دیجیتال جهانی ندارند، اما رمز ریال زیر نظر دولت‌ و قوانین آن‌ قرار دارد.
  • رمز ریال محبوبیت زیادی ندارد، اما دیگر ارزهای دیجیتال از شهرت جهانی برخوردار هستند و کمتر کسی است که حداقل نام پنج رمز ارز جهانی را نداند.
  • رمز ریال را به دلیل جدید بودن هنوز به صورت دقیق بررسی نکرده‌اند. این در حالی است که معامله‌گران شناخت کاملی از ارزهای دیجیتال جهانی دارند.
  • خرید رمز ارزهای خارجی آسان است، اما ممکن است فرایند دریافت رمز ریال با پیچیدگی‌های زیادی همراه شود.

مزایای ریال دیجیتال چیست؟

ویژگیهای مثبت رمز ریال چیست

از آنجایی که رمز ریال با هدف و برنامه قبلی راه‌اندازی می‌شود، مزایای مهمی دارد. کاربردی بودن آن و نقشی که در اقتصاد کشور و سازندگی آن ایفا می‌کند باعث شده که بسیاری از افراد علاقه زیادی به رمز ریال پیدا کنند. مزیت‌ها و کاربردهای مهم رمز ریال به شرح زیر هستند:

کاهش تقاضا برای پول نقدی

با وجود کارت‌های بانکی، مردم استفاده زیادی از پول نقد می‌کنند. اما با روی کار آمدن رمز ریال میزان تقاضا برای پول نقد به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

ارزش‌گذاری بر طبق ریال

مهم‌ترین ویژگی مثبت رمز ریال چیست؟ مهم‌ترین ویژگی آن به ارزش‌گذاری رمز ریال مربوط می‌شود. به این ترتیب که هر ارز ریال را برابر با یک ریال محاسبه می‌کنند. این نشان می‌دهد که قیمت آن می‌تواند زیر حمایت‌های قانونی و اقتصادی کشور از ثبات بیشتری برخوردار باشد.

افزایش ارزش پول ملی

یکی از اهداف مهمی که باعث شده رمز ریال به وجود آید به وضعیت پول ملی مربوط می‌شود. در صورتی که افراد از رمز ریال استفاده کنند، این موضوع ارزش پول ملی را بیشتر خواهد کرد. از این رو ریال دیجیتال نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور ایفا می‌کند.

دریافت ساده

مهم‌ترین ویژگی رمز ریال چیست؟ هنوز مشخص نیست که خرید این ارز چگونه خواهد بود. اما این‌طور به نظر می‌رسد که دریافت آن به سادگی صورت بگیرد و نظر بسیاری را به خود جلب کند. از آنجایی که انتقال رمز ریال به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد، مرحله تسویه بین بانکی حذف می‌شود و فرایند نقل و انتقال روند ساده‌ای به خود می‌گیرد.

استیبل کوین ریالی

خرید در فروشگاه‌های مختلف

افراد می‌توانند با داشتن رمز ریال در فروشگاه‌های مختلف خرید خود را انجام دهند. میزان تبادل پول فیزیکی با این روش به شدت کاهش پیدا می‌کند. هر تراکنشی که به صورت رمز ریال صورت می‌گیرد، صاحبان کسب و کارها می‌توانند در همان لحظه وجه مورد نظر خودشان را از مشتری دریافت کنند. پرداخت وجوه با سرعت بالا صورت می‌گیرد و معطلی ندارد. دقیقا مثل کارت‌های بانکی که با سرعت زیادی می‌توانید خرید خود را ثبت کنید.

استفاده از هایپر لجر فابریک (Hyperledger Fabric)

رمز ریال توسط هایپر لجر فابریک ایجاد شده است. این پلتفرم امکانات ویژه‌ای برای سازمان‌های مختلف دارد. به این ترتیب که سازمان‌ها می‌توانند برای اعمال تغییرات دیجیتال بزرگ از آن استفاده کنند. پشتیبانی از قرارداد هوشمند و رویکردهای منعطف برای حفظ حریم خصوصی از جمله مزایای هایپر لجر فابریک است.

کمک به مشاغل برای پرداخت‌ها

رمز ریال کمک زیادی به کسب و کارهای مختلف می‌کند. صاحبان مشاغل می‌توانند با کمک رمز ریال کلیه پرداخت‌ها و نقل و انتقالات خود را انجام دهند. رمز ریال می‌تواند امکان نقل و انتقال برون مرزی را نیز برای کسب و کارهای مختلف فراهم کند. این موضوع با سرعت زیادی انجام می‌شود و سرعت برای مشاغل بزرگ و شرکت‌های تجاری اهمیت زیادی دارد.

خدمات بانک بدون واسطه

حذف واسطه در ارز ریال

از ویژگی‌های مهمی که رمز ریال دارد دسترسی گسترده به خدمات بانک مرکزی است. به این ترتیب که افراد می‌توانند از این خدمات بدون واسطه بهره ببرند و این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افراد جذابیت داشته باشد. رمز ریال از طریق تلفن‌های هوشمند، کارت‌ها و رایانه قابل استفاده خواهد بود.

مبارزه با پول‌شویی

رمز ریال نقش مهمی در مبارزه با پول‌شویی ایفا خواهد کرد. به این ترتیب که بانک مرکزی می‌تواند از جزئیات دقیق هرگونه جابه‌جایی پول با خبر شود. پول‌شویی نقش مهمی را در به هم خوردن نظم اقتصادی و مشکلات مالی در هر کشوری ایفا می‌کند.

معایب رمز ریال چیست؟

این پروژه، یعنی دیجیتالی شدن پول ملی در کشورهای مختلفی به صورت آزمایشی اجرا شده است. برخی دیگر از کشورها نیز مرحله آزمایشی آن را پشت سر گذاشته‌اند. اما همه می‌دانند که حتی در این پروژه نیز می‌تواند معایبی وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

عدم استقبال مردم

حتی کشورهایی نیجریه و باهاما (The Bahamas) که این طرح در آن‌ها اجرا شده است نیز نتوانستند آن‌طور که باید در این زمینه به موفقیت برسند. دولت این کشورها هنوز در تلاش برای گسترش این طرح هستند. عدم موفقیت به عدم استقبال مردم برمی‌گردد. همین موضوع، تردیدها در مورد رمز ریال، موفقیت و تاثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند.

عدم امکان سرمایه‌گذاری

برخی از افراد تصور می‌کنند که رمز ریال همان ارز دیجیتال است که این دیدگاه درستی نیست. معامله‌گران روی ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و طبق آن معاملات یا خرید و فروش خود را انجام می‌دهند. امکان سرمایه‌گذاری روی رمز ریال وجود ندارد. این رمز را برای اینکه بتواند جایگزین خوبی برای اسکناس باشد، ایجاد کرده‌اند.

چطور می‌توان از رمز ریال استفاده کرد؟

کارت‌های بانکی تحول عظیمی در سیستم مالی کشور به وجود آوردند. افراد به جای اینکه پول نقد همراه داشته باشند با یک کارت الکترونیکی پرداخت‌های خود را انجام می‌دهند. اگر اتفاق خاصی برای بانک بیفتد، امنیت پول افراد نزد بانک حفظ می‎شود.

در حالت عادی بانک نقش واسطه را ایفا می‌کند که وظیفه انتقال وجوه را به عهده دارد. این نقش واسطه‌ای در رمز ریال حذف می‌شود. پول به صورت مستقیم و همان‌طوری که هست به صورت الکترونیکی به کیف پول اختصاصی فرد منتقل می‌شود. مهم‌ترین نکته مربوط به ردیابی کردن آن است. در این صورت اگر هک یا سرقتی صورت بگیرید، به راحتی قابل پیگیری خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید افراد می‌توانند از روش‌های مختلفی برای نگهداری دارایی‌هایشان استفاده کنند. رمز ریال نیز یکی از روش‌های مفید برای ذخیره دارایی‌هایتان محسوب می‌شود. این ذخیره در کیف پول الکترونیکی صورت می‌گیرد که برای این کار باید به بانک مراجعه کنید.

کیف پول رمز ریال چیست؟ کیف پول‌ها به صورت شخصی یا تجاری هستند. از این رو امکان ذخیره مقدار مشخصی در هر یک از این کیف پول‌ها وجود دارد.

نحوه استفاده از رمز ریال چیست

آینده رمز ریال چگونه است؟

به طور کلی آینده رمز ریال ارتباط مستقیمی با پذیرش آن از سوی مردم دارد. در واقع باید از زیرساخت مناسبی برخوردار باشد تا بتواند به پذیرش عمومی برسد.

فراموش نکنید که بانک مرکزی انتشار رمز ریال را به عهده دارد. وقتی افراد آن را تهیه کنند، این‌طور نیست که یک سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند. رمز ریال به عنوان یک ابزار مهم مبادله شناخته می‌شود که بیشتر در حوزه پرداخت کاربرد دارد و این فرایند را ساده‌تر می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۹ / ۵. مجموع آرا: ۲۳

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
27 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ضیا
ضیا
25 روز قبل

فقط کافیه به این نکته توجه کنیم که این پروژه از پروژه مثلا موفق کشور چین کپی برداری شده و قراره روسیه اون رو توی کشور اجرایی کنه!
بردگی و کنترل بیشتر مردم
دولتی کردن بیشتر امور مالی
نظارت کامل به دارایی های مردم و نحوه هزینه کرد دارایی هاشون

ابراهیم بیات
ابراهیم بیات
1 ماه قبل

خب وقتی کارمون با کارت بانکی و اپلیکیشن های مالی حل میشه، چه دلیلی داره ریال دیجیتالی بگیریم ؟ وقتی که میشه یک کارت بانکی جداگانه داشته باشیم و هر مقدار که دلمون می خواد داخلش پول بریزیم و اجازه قانونی به اپلیکیشن بدیم تا دیگه حتی رمز دوم پویا هم از ما نخواد.
تمام فوایدی هم که مطرح کردید بر می گشت به حذف یا کاهش چاپ پول کاغذی که الان خود به خود با این کارت های بانکی انجام شده

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
یکی از مهمترین مزایای رمز ریال، حذف واسطه ها است. به این معنا که برای انجام تراکنش، دیگر واسطه ای به نام بانک وجود ندارد و فرد فرستنده / گیرنده مستیقیما با یکدیگر تراکنش را انجام میدهند. این کار باعث حذف کارمزدهای اضافی و رفع محدودیتهای بانکی میشود. محدودیتهایی مثل، ساعات تراکنش در معاملات ساتنا و پایا و یا نبود سیکل‌های پرداخت در روزهای تعطیل. علاوه بر این رمزریال در بستر بلاکچین فعالیت میکند که باعث امکان تراکنشهای برون مرزی و حتی در آینده دور زدن تحریم‌ها می‌گردد.
بنابراین رمز ریال رویکردی کلان تر در حوزه مالی دارد و کاربران هدف آن عموما موسسات و نهادهای بزرگ هستتند.

Reza
Reza
2 ماه قبل

رمز ریال در واقع همون ریال الترونیک نه رمز ارز و ابهاماتی در مورد مالیات و هزبنه تراکنشها در اون وجود دارم ما سعی داریم تو زندگی مون از معاملات کالا به کالا استفاده کنیم. حالا انتظادر دارند یک رمز ارز که سالیانه ۵۰ درصد تورم ارزششو کم میکنا استفاده کنیم!!!!!!!!!🤔🤔🤔🤔🤔

آرش
آرش
3 ماه قبل

پول کاغذی با همین روش فعلی باید تا الان بسیار کمرنگتر میشد.در واقع نیاز به فرهنگ سازی داره نه رمزارز.این فقط یک عنوان گول زنندس.تبدیل ارزریال به سایر ارزها در خارج چطور انجام میشه؟ تنها مزیتش میتونه این باشه ک شما در کسری از ثانیه مقدار پول زیادی رو بدون مراجعه ب بانک و ارائه مستندات بالای ۲۰۰ میلیون تومن انتقال بدی. البته اگه بذارن.اگه مورد استقبال قرار بگیره بانکهای خصوصی بسیاری از منابعشون رو از دست میدن همه چی رنگ و بوی دولتی میگیره.همش به خاطر تحریمای لعنتیه

زندگی
زندگی
3 ماه قبل

روش نوین در *** مردم

امیر
امیر
3 ماه قبل

ما نمونه این را با یوان دبجیتال چین دیدم. الان مردم فهمیدن چه کلاهی سرشون رفته مجبورا برای اینکه حسابشون کار کنه هر شش ماه واکسن بزنن،انتخابات شرکت کنند و حتی از فروشگاه های مختص خرید کنند. بردگی مدرن که مجبوری به نان شب محتاج دولت باشی.

ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل

سلام تچربه تلخلی که از بورس داشتیم برامون کافیه
دوباره بیچارمون نکنید تورا به حق حضرت
ابوالفظل

زهرا عادلی
زهرا عادلی
4 ماه قبل

بابا ول کنید ما ملت رو دست از سر کچل ما بردارید مگه اینجا کشور کمونیستی است این روش ها مال کشورهای کمونیستی است مثلا ما کشور اسلامی هستیم این روش مختص کشور اسلامی نیست نکنه کمونیست ها در بانک مرکزی واقتصاد رخنه کردند ما ملت خبر نداریم

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

رمزارز های متمرکز بانک های مرکزی انسان هارو به شهروندان مطیع دهکده جهانی تبدیل میکنه و صددرصد زندگی مردم رو تحت کنترل قرار میده

احمد
احمد
1 سال قبل

با سلام … رمز ارز ریال محدودیت های زیادی را در پی خواهد داشت. خیلی راحت دولت میتواند پول های مردم رو به رمز ارز ریال تبدیل کند و بفرمایند فقط از این فروشگاه هایی که ما معرفی میکنیم باید خرید کنید. میتونن خیلی راحت خیلی چیزها رو اجباری کنند تا بتوانید از محدودیت و سقف های تعیین شده استفاده کنید.

مجید
مجید
1 سال قبل

سوال اینست که وقتی همه ساله در کشورما تورم است و ناچار رمز ارز ریال باید سمت و سوی تورم به خود بگیرد با چه فکری دوست دارید پول ملت را صیانت کنید؟

سینا
سینا
1 سال قبل

چه مردم استقبال کنن چه با زور یا فرهنگ سازی بهشون تحمیل بشه این پروژه عملی میشه و اختیار و مالکیت مردم روی دارایی هاشون بصورت قانونی و برای همیشه سلب میشه مگر اینکه از الان جلوش بگیرن و به نسل‌های بعدی هم یاد بدن که بردگی نوین رو قبول نکنن

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سینا

سلام
وقت شما به خیر
پروژه‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی (cbdc) از مدتها قبل در بسیاری از کشورهای توسعه یافته آغاز شده است. علی رغم تمرکزگرایی این روش که برای بسیاری از حامیان کریپتو امری ناخوشایند است، اما ممکن است برای عده‌ای که به بحث قانونگذاری و ارائه یک چارچوب قانونی و نظارتی دقیق در این حوزه اهمیت میدهند، اتفاقی مثبت باشند. به هر حال پروژههای cbdc قرار نیست که جای رمزارزها را بگیرند و قطعا هر کدام کارکرد و مخاطبان خاص خود را خواهند داشت.

سپاس از همراهی شما

ارسلان
ارسلان
1 سال قبل

اصلا به درد نمیخوره، چون اگه میخورد آمریکا و اروپا یورو دلار چاپ نمیکردن همین رمز دلارو یورو…. راه مینداختن به نظر من هدف دیگه ای پشت این قضیه هستش

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  ارسلان

سلام
وقت شما به خیر
ممنونیم از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. اما توجه داشته باشید که پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ماهیت و کاربردی متفاوت با سایر ارزهای دیجیتال دارد و بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا تحقیقات خود را برای ورود به آن آغاز کرده‌اند.

سپاس از همراهی شما

آرش
آرش
3 ماه قبل
پاسخ به  ر رواقی

اونا نیاز آنچنانی بهش ندارن چون تحریم نیستن.

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  آرش

سلام
ممون از اینکه دیدگاه خود را با ما درمیان گذاشتید. اما دور زدن تحریمها صرفاً یکی از کاربردهای ارز دیجیتال است. امروزه به دلیل شفافیت، عدم تغییر پذیری داده ها، سرعت تراکنش بالا، کارمزد کم و … بسیاری از دولت‌ها در حال ورود به پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند.

علی
علی
1 سال قبل

چین بهشون یاد داده اینکارو ؟

دکمه بازگشت به بالا