مقالات ارز دیجیتال

درباره رمزارز ایرانی چه می‌دانید؟ معرفی بهترین ارز‏ دیجیتال ایرانی

نرخ پذیرش ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است اما وضعیت ارزهای دیجیتال در ایران همواره متغیر است و خبرهای مختلفی درباره قانونگذاری آن به گوش می‌رسد. یکی از اتفاقاتی که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد، ایجاد رمز ارز ایرانی بود. در این مقاله قرار است درباره انواع و کاربردهای ارزدیجیتال ایرانی صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

رمز ارز ملی چیست؟

رمزارز ملی ایران

رمزارز ملی (Central Bank Digital Currency) یا به اختصار CBDC نوع جدیدی از ارز دیجیتال است که در یک بستر توزیع شده و بصورت همتا به همتا ایجاد شده است. پشتوانه این نوع ارز دیجیتال، پول ملی کشوری است که آن را ایجاد می‌کند. هر چند ایده اولیه رمزارز CBDC از سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین الهام گرفته شده است اما یک تفاوت مهم بین آن‌ها وجود دارد. بیت کوین غیرمتمرکز است ولی رمزارز ملی توسط یک دولت ایجاد شده و مدیریت می‌شود.

اگر نگاهی به لیست کشورهایی که استفاده از رمزارز ملی را شروع کرده‌اند داشته باشیم، به نظر می‌رسد که همه یک ویژگی مشترک دارند و آن نداشتن اوضاع اقتصادی خوب است. هر چند نام چین و روسیه هم به عنوان ابرقدرت‌های مسلط اقتصادی در این لیست به چشم میخورد.

ارز دیجیتال ملی ایرانی

رمز ارز ملی با پشتوانه ریال شاید برای برخی از سرمایه‌گذاران یک شوخی به نظر برسد. زیرا ریال پشتوانه قوی و قدرتمندی برای یک ارز دیجیتال نیست. اما هدف مهم از ایجاد رمزارز ایرانی، استفاده از آن به عنوان یک ابزار پرداخت برای تبادلات بین بانکی است. هر چند در فازهای بعدی ممکن است این رمزارزها بتوانند به روشی برای پرداخت‌های خرد بین افراد جامعه تبدیل شوند.

رمز ارز ایرانی قابلیت استخراج ندارد و روی بلاکچین خصوصی پیاده سازی شده است. نقش بانک‌ در این ارز دیجیتال تایید تراکنش‌ها و نگهداری از دفاتر کل است و کاربران هیچ اطلاعی از سایر تراکنش‌های انجام شده ندارند. در این جدول می‌توانیم نگاهی گذرا به مقایسه ارز دیجیتال ایرانی و سایر رمزارزها داشته باشیم:

ارز دیجیتال ملیسایر ارزهای دیجیتال
متمرکز استغیر متمرکز است
به پشتوانه ریال فعالیت می‌کندبه پشتوانه پردازش توسط کاربران فعالیت می‌کند
توسط بانک مرکزی صدور و توزیع می‌شودساختار غیرحاکمیتی دارد
دسترسی و شفافیت فقط برای بانک مرکزیشفافیت برای تمامی اعضای شبکه
فقط در ایران قابل استفاده استدر اکثر کشورها قابلیت نقد شدن دارد

آشنایی با انواع رمز ارز ایرانی

در حال حاضر تعداد رمزارزهای ملی کشور ایران زیاد نیست. اما در صورتی که رمزارزهای ایرانی بتوانند چالش‌های پیش روی خود را بردارند و کاربرد بیشتری در زندگی روزمره مردم پیدا کنند، قطعا تنوع این ارزهای دیجیتال بیشتر خواهد شد. در ادامه با برخی از انواع رمز ارز ایرانی آشنا می‌شویم.

رمز ارز ایرانی پیمان

ارز دیجیتال پیمان

این توکن با حمایت هلدینگ بهسازان ملت، فناپ و شرکت سرمایه‌گذاری تکوست از زیر مجموعه‌های توسن و همچنین با همکاری بانک‌های پاسارگاد، ملت، ملی و پارسیان وارد دنیای کریپتوکارنسی شد. پیمان توسط کنسرسیوم ققنوس عرضه شد و با پشتوانه طلا هم اکنون در لیست بهترین ارزهای ایرانی قرار داد.

توکن پیمان با فرآیند ICO شروع به کار کرد. ICO در واقع پروسه‌ای است که در داخل یک کشور، اشخاص حقیقی یا حقوقی ارز یا توکن دیجیتالی صادر می‌کنند و سپس بنا به اهداف مختلفی مثل تامین سرمایه سازمان، آن‌ها را در اختیار سرمایه گذاران‌شان می‌گذارند. علامت مخصوص رمز ارز ایرانی پیمان در دنیای کریپتوکارنسی PMN است. پشتوانه این توکن همانطور که گفتیم طلا و سکه مشروط بر معادل‌سازی است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، یک میلیون رمز ارز ملی پیمان بدون پشتوانه صادر شده و به حساب‌های توزیع بنیاد منتقل شده است.

سازندگان ارز دیجیتال پیمان هدف خود را از ساخت این رمز ارز، افزایش سرعت تراکنش‌های بانکی، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کم شدن تورم اعلام می‌کنند. توکن پیمان به عنوان بهترین رمز ارز ایرانی شناخته می‌شود و هم‌اکنون در لیست برخی از صرافی‌های ایرانی قرار دارد.

رمز ارز ایرانی تومان کوین یا IRRDC

ارز IRRDC

رمز ارز ایرانی IRRDC بر مبنای صرافی‌های غیرمتمرکز کار می کند و در بستر بلاکچین پیاده سازی شده است. معامله‌گران می‌توانند این ارز را در صرافی‌های غیر متمرکز آنلاین خرید و فروش کنند. این رمز ارز محدودیتی برای میزان تولید و عرضه ندارد و با پشتوانه ریال توسط بانک مرکزی به میزان دلخواه صدار می‌شود. استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال امکان استخراج رمز ارز ملی IRRDC را ندارند. با خرید IRRDC ارزی از کشور خارج نخواهد شد چرا که فروش آن بر مبنای ریال است. چنانچه رمز ارز IRRDC را خریداری کنید. کاربران این ارز دیجیتال می‌توانند در تالار معاملات غیر متمرکز Cryptoex حساب کاربری ایجاد کنند و در بازار بین‌مللی ارزهای دیجیتال، این رمز ارز را با هر ارز دیگری که خواستید مبادله کنند.

رمز ارز ایرانی آریا

ارز دیجیتال آریا

خصوصیات رمز ارز ایرانی آریا در بخش وایت پیپر شبیه به بیت کوین است، به نظر می‌رسد که ۸۰ درصد از وایت پیپر آریا کپی از ارز دیجیتالی بیت کوین است. هدف آریا به وجود آمدن روشی به منظور پرداخت P2P یا همتا به همتا و غیر متمرکز است. تراکنش‌های ارز آریا روی بستر بلاکچین انجام می‌شود و امکان استخراج آن وجود دارد.

آریا کوین سیستم پول نقد الکترونیکی است که به شما این امکان را می‌دهد تا یا ارز منتقل کنید یا از شخصی ارز دریافت کنید. همچنین این امکان را دارید تا به خارج از کشور بدون اینکه نیاز به شخصی ثالثی باشد، بدون هیچ محدودیتی ارز انتقال دهید. از آن‌جا که آریاکوین بر بستر بلاکچین است و امضای رمزنگاری دارد، کارمزدهای پایینی برای انتقال داشته و از حمله دوبار خرج کردن جلوگیری می‌کند. امکان خرید این رمز ارز با رمز ارز فیات وجود ندارد و برای خرید آریا کوین، به خرید بیت کوین و انتقال آن به صرافی هایی که این رمز ارز در آن‌ها وجود دارد، نیاز دارید.

از طرف کارشناسان ارز دیجیتال به این رمزارز انتقاداتی وارد است. مهم‌ترین آن هش ریت پایین شبکه و آسیب پذیری آن در مقابل حملات ۵۱ درصدی است. برخی هم معتقد هستند که رمز ارز آریا یک پروژه کلاهبرداری است که متعلق به کشور ایران نیست. این افراد برای برای این استدلال چندین دلیل دارند که به شرح زیر است:

  • اگر GitHub پروژه آریا کوین را بررسی کنید، متوجه می‌شوید تمام کدهای مرتبط به این پروژه در یک روز آن هم فقط توسط یک نفر آپلود شده‌ است.
  •  73 درصد از کوین‌های رمز ارز ایرانی آریا فقط در ۱ کیف پول نگهداری می‌شود.
  •  125 درصد از کوین‌های آریا کوین در ۲۵ کیف پول برتر نگهداری می‌شود.
  • وایت پیپر آریا کوین کپی وایت پیپر بیت کوین است.

با توجه به اینکه در مورد این رمزارز اطلاعات چندان دقیقی در دست نیست باید منتظر بمانیم و ببینیم که آِریا می‌تواند عملکرد خود را بهبود ببخشد و ابهامات و ایرادات موجود را برطرف کند یا خیر.

صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

در چند سال اخیر تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال در بسیاری از کشورها از جمله ایران با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. این موضوع می‌تواند نشان دهنده افزایش حمایت‌ از ارزهای دیجیتال باشد. صرافی‌ها در واقع یک بستر مناسب برای بهره‌برداری از فرصت‌های معاملاتی موجود در بازار ارز دیجیتال هستند. امروزه افراد زیادی با خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق این پلتفرم‌های آنلاین، به سود قابل توجهی دست پیدا می‌کنند.

ویژگی های بهترین صرافی ارز دیجیتال

اما از طرفی با بیشتر شدن تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، انتخاب یک گزینه مناسب برای برای شروع معامله و ترید سخت‌تر می‌شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صرافی خوب عبارت است از:

  • باید از اعتبار کافی برخوردار باشد.
  • سیستم امنیتی در بالاترین سطح ممکن باشد.
  • یک تیم پشتیبانی قوی داشته باشد.
  • رابط کاربری ساده داشته باشد.
  • کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی داشته باشد.
  • امکان انجام معاملات جفت ارز برای کاربران فراهم باشد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

صرافی ارز دیجیتال والکس

صرافی ارز دیجیتال والکس یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های ایران با سابقه فعالیت بالا است. والکس امکانات مختلفی را برای انجام معاملات در اختیار کاربران خود می‌گذارد. حد سود و ضرر، پنل گزارش سود و زیان، امکان تنظیم هشدار قیمت و همچنین نمودارهای قیمتی و ابزارهای تحلیل بازار از جمله ابزارهایی است که کاربران والکس می‌توانند از آن برای ترید و انجام معاملات کمک بگیرند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این صرافی، پشتیبانی حرفه‌ای و ۲۴ ساعته‌ی آنلاین و تلفنی است. پاسخ به سوالات کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن داده می‌شود و تا زمانی که کاربر به پشتیبانی نیاز داشته باشد؛ کارشناس مربوطه با وی در ارتباط خواهد بود. پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ رمزارز، داشتن کیف پول اختصاصی و امکان تایید هویت دو عاملی از دیگر مزایای والکس است که معاملات رمزارزها را برای کاربران به تجربه‌ای شیرین تبدیل می‌کند.

برای اینکه شما هم به بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال در والکس بپیوندید کافی است که یک حساب کاربری باز کنید. شما می‌توانید در کمتر از پنج دقیقه ثبت نام و معامله در پرسودترین بازارها را شروع کنید.

آیا خرید و فروش رمز ارز ایرانی قانونی است؟

وضعیت قانونگذاری ارزهای دیجیتال در ایران تا به امروز همواره دستخوش تغییرات بوده است. هر چند در چند سال اخیر گام‌های رو به جلویی از سمت دولت در پذیرش این فناوری نوظهور برداشته شد. به عنوان مثال استخراج ارزهای دیجیتال با داشتن مجوزهای لازم بلامانع اعلام شد.

در حال حاضر خرید و فروش و تولید ارزهای دیجیتال ایرانی قانونی است. البته به نظر می‌رسد که به زودی در مورد سایر ارزهای دیجیتال هم قوانین شفاف‌تری تدوین شود. با توجه به اینکه از نظر کارشناسان این حوزه، آینده ارزدیجیتال روشن است و بعید به نظر می‌رسد که روزی از بین برود؛ بهتر است که دانش بیشتری در این حوزه بدست بیاورید و در مورد سرمایه‌گذاری روی رمز ارز ایرانی هم تحقیقات لازم را انجام دهید.

آیا کینگ مانی، رمزارز ایرانی است؟

رمزارز کینگ مانی یک پروژه کلاهبرداری است که توسط یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای در داخل ایران فعالیت می‌کرد. بنابراین از خرید و سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال خودداری کنید.

بهترین ارز دیجیتال در ایران کدام است؟

ارز دیجیتال پیمان با پشتوانه بانک مرکزی و چند بانک دیگر ایجاد شده است و خبرهای خوب و مثبتی در مورد این رمز ارز وجود دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که در حال حاضر پیمان بهترین رمزارز ایرانی باشد.

ارز ایران چیست؟

 رمز ارز ایرانی توسط بانک مرکزی به صورت انحصاری مدیریت می‌شود. هدف از ایجاد این رمزارزها، استفاده از فناوری ارزهای دیجیتال و ورود به بازارهای بین المللی است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۱ / ۵. مجموع آرا: ۱۵

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رمز
رمز
1 ماه قبل

مضحکترین چیزی که میشود در خصوص رمزارزها ایجاد کرد توسط ایران انجام شده

نوشین بهارلو هوره
نوشین بهارلو هوره
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من یکی از مشترکین شما هستم و خرید و خروش ارزهای دیجیتال میکنم ،در خصوص خرید ارزهای ایرانی میخواستم راهنمائیم کنین

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
بله حتما؛ به طور کلی برای خرید هر ارز دیجیتالی، باید از یک صرافی رمزارز معتبر که از توکن مورد نظر پشتیبانی میکند استفاده کنید. اما از آنجا که رمزارز های ایرانی کماکان در مراحل اولیه خود به سر میبرند، به غیر از توکن پیمان «PMN» که در برخی صرافی ها (با سرچ گوگل میتوانید نام آنها را پیدا کنید) پشتیبانی میشود، هنوز سایر آنها برای معامله در دسترس نیستند.

دکمه بازگشت به بالا