اخبار بیت کوین

پیروزی گری اسکیل در برابر SEC به چه معناست؟ آیا تایید ETFهای بیت کوین نزدیک است؟

سه شنبه ۲۹ آگوست (۷ شهریور) دادگاهی در ایالات متحده رد درخواست گری اسکیل (Grayscale) برای ایجاد یک ETF اسپات بیت کوین توسط SEC را غیرمنطقی دانسته و به نفع این شرکت رای داده بود. بیت کوین در واکنش به این خبر روند صعودی را در پیش گرفت و امیدهای بسیاری در بین سرمایه‌گذاران زنده شد. اما پیروزی گری اسکیل در دادگاه به چه معناست؟ آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شکست را می‌پذیرد و سوال مهم‌تر اینکه آیا این حکم به معنای قبول ETF‌های بیت کوین در آینده است؟

به گزارش والکس و به نقل از blockworks، قاضی دادگاه استیناف در حکم خود به نفع شرکت گری اسکیل اعلام کرده بود که تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای رد پیشنهاد گری اسکیل دمدمی مزاجانه و خودسرانه بوده زیرا SEC توضیحی منطقی درباره دلیل اقدام خود ارائه نکرده است. 

حالا براساس قانون، SEC این حق را دارد تا ۴۵ روز پس از اعلام رای صادر شده درخواست تجدیدنظر خود را ارسال کند. عملی که با توجه به سابقه این کمیسیون چندان دور از ذهن نیست. اما آری هیجکوپ (Arie Heijkoop) از شرکت حقوقی Haynes Boone نظر متفاوتی دارد و می‌گوید انتظار ندارد که SEC درخواست تجدید نظر کند. او معتقد است که دادگاه خیلی واضح مشخص کرده که چرا این رای را صادر کرده است به همین دلیل احتمال لغو این تصمیم وجود ندارد. اگر SEC همچنان روی رد درخواست گری اسکیل پافشاری می‌کند باید دلایل قانع کننده دیگری را پیدا کند.

سخنگوی SEC در واکنش به رای دادگاه گفت: «ما در حال بررسی تصمیم دادگاه برای تعیین مراحل بعدی هستیم.»

مت هوگان (Matt Hougan) مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Bitwise، حکم روز سه‌شنبه را یک برد برای ارزهای دیجیتال و یک برد برای سرمایه‌گذاران آمریکایی خواند زیرا این تصمیم صنعت ارزهای دیجیتال را یک گام بزرگ به کسب تاییدیه برای ETF بیت‌کوین نزدیک‌تر می‌کند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار قرار است در این هفته در مورد طیف وسیعی از درخواست راه‌اندازی ETF بیت‌کوین، از جمله درخواست‌های شرکت بلک راک (BlackRock)، شرکت فیدلیتی (Fidelity) و بیت وایز (Bitwise) تصمیم گیری کند.

تیم بیوان (Tim Bevan) مدیر عامل شرکت ETC Group گفت اگرچه درخواست تجدیدنظر SEC از رای دادگاه به نفع گری اسکیل غیرقابل اجتناب به نظر می‌رسد، اما او معتقد است که این تصمیم دادگاه به معنای معرفی و پذیرش ETFهای بیت کوین در ایالات متحده خواهد بود. بیوان پیش‌بینی می‌کند که SEC ممکن است چندین درخواست ETF بیت کوین را به طور همزمان تأیید کند و تخمین می‌زند که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ما شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود.

بیوان اضافه می‌کند که:

سطح تقاضاهای نهادی و خرده فروشی در ایالات متحده بسیار قابل توجه است. همان‌طور که امروز بیت کوین واکنش خوبی به خبر دادگاه داد، ما انتظار داریم که تایید احتمالی ETFها هم تاثیر فوق‌العاده مثبتی بر قیمت بیت کوین داشته باشد. این اتفاق همچنین می‌تواند روند جهانی به رسمیت شناختن کریپتو به عنوان یک طبقه دارایی جدید را تسریع بخشد.

ما می‌دانیم که در اروپا، کانادا و برزیل این موضوع با دشواری چندانی همراه نیست و معاملات در چنین صندوق‌هایی در حال انجام است اما اوضاع در ایالات متحده متفاوت است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار و تاکنون حتی به یک ETF بیت کوین هم اجازه فعالیت نداده است.

به گفته جی کیم (Ji Kim) رئیس و مشاور شورای نوآوری کریپتو، افزایش فوری قیمت بیت کوین پس از حکم دادگاه به نفع گری اسکیل بر این موضوع تاکید می‌کند که چنین تصمیماتی چه تاثیر عمیقی بر بازار دارند.

رکسانا اسلام (Roxanna Islam) معاون تحقیقات شرکت VettaFi به خبر دادگاه گری اسکیل واکنش نشان داد و گفت این یک پیروزی بزرگ برای همه ETFهای بیت کوین است.

رکسانا اسلام توضیح داد که: 

ما هنوز باید منتظر بمانیم و ببینیم که SEC چطور با این ماجرا برخورد می‌کند، اما احتمالا کمیسیون بورس و اوراق بهادار باید ETF بیت کوین شرکت گری اسکیل را به همراه سایر درخواست‌های راه‌اندازی ETF تایید کند.

تبدیل صندوق گری اسکیل به ETF بیت کوین فعلا قطعی نشده است

رکسانا اسلام معتقد است که SEC در نهایت چاره‌ای جز پذیرش رای دادگاه ندارد. اما این الزما به معنای تایید فوری ETF گری اسکیل نیست بلکه احتمالا این اتفاق در اواخر ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ همزمان با تایید سایر درخواست‌های ETF رخ خواهد داد.  خانم اسلام به این نکته مهم اشاره می‌کند که اگرچه دادگاه به نفع گری اسکیل رای داده است اما به SEC دستور نداده است که تبدیل GBTC به ETF را تایید کند.

درواقع چالش اصلی همین نکته‌ای است که گفتیم. جیمز سیفارت (James Seyffart) تحلیلگر بلومبرگ هم با برجسته کردن همین موضوع می‌گوید که درست است که احتمال تبدیل GBTC به ETF پس از رای دادگاه افزایش یافته است، اما این ۱۰۰ درصدی نیست. وی تصریح کرد که مشخص نیست آیا SEC در هفته‌ها یا ماه‌های آینده تصمیم جدیدی می‌گیرد یا خیر.

سیفارت می‌گوید:

همه چیزی که می‌دانیم این است که SEC نمی‌تواند با استفاده از استدلال‌های گذشته در حالی که ETFهای آتی بیت کوین وجود دارند ETFهای اسپات را رد کند.

تحلیلگر بلومبرگ توضیح می‌دهد که SEC می‌تواند تبدیل GBTC به ETF را بر اساس دلایلی که قبلاً استفاده نکرده است رد کند (برای مثال نحوه نگهداری بیت کوین توسط این صندوق‌ها).

سیفارت برای درک بهتر این مساله خاطرنشان کرد که SEC حتی ممکن است ETFهای آتی بیت کوین را نیز لغو کند، اگرچه او چنین حرکتی را بعید می‌داند اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار قدرت اعمال چنین تصمیم را هم دارد.

او گفت: «این به گری جنسلر و اعتقادات کمیسیون بورس و اوراق بهادار در مورد اجازه ندادن به ETFهای بیت کوین بستگی دارد. ادامه انکار برای آنها بسیار سخت‌تر شده است، اما غیرممکن نیست.»

همه می‌دانیم که خصومت و دشمنی رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با ارزهای دیجیتال غیرقابل انکار است. او از هر فرصتی استفاده می‌کند تا به بازار رمزارزها ضربه بزند. آیا SEC با ارائه دلایلی دیگر برای رد درخواست گری اسکیل تلاش می‌کند؟ آیا کمیسیون با ارسال درخواست تجدید نظر سعی می‌کند ماجرا را وارد یک دعوای حقوقی طولانی‌تر و پرهزینه‌تر کند؟ یا اینکه بالاخره SEC تسلیم می‌شود و رئیس آن شکست را می‌پذیرد؟ باید منتظر باشیم و ببینیم چه سرنوشتی در انتظار ETFهای بیت کوین خواهد بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
blockworks
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا