هوش مصنوعی

معرفی هوش مصنوعی گروک؛ پروژه جدید ایلان ماسک

در سال ۲۰۲۳، هوش مصنوعی مولد، به یکی از موضوعات ترند جهانی بدل شد و پلتفرم‌ها و ابزارهای زیادی در این زمینه پدید آمدند. بر اساس نظرسنجی موسسه McKinsey در ۲۰۲۳، نزدیک به ۲۵ درصد مدیران ارشد شخصاً از ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی گروک (Grok)، یکی از این پلتفرم‌ها است که مدتی پیش از آن رونمایی شد. شما می‌توانید همانند ChatGPT (چت جی‌پی‌تی) با این ربات مکالمه کنید و کارهای مختلف خود را به آن بسپارید. اما چه ویژگی‌هایی گروک را از رقبای خود متمایز می‌کند؟ در این مقاله‌ی والکس، به معرفی کامل Grok و بررسی امکانات آن می‌پردازیم.

معرفی هوش مصنوعی گروک

پلتفرم گروک یک مدل زبانی بزرگ (Large Language Model) یا به شکل مخفف LLM است که توسط تیم مجموعه‌ی xAI به رهبری ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس در حال توسعه است. به گفته‌ی تیم xAI، این ربات بر اساس برنامه‌ی «راهنمای سفری هیچهایکر به کهکشان» توسعه یافته و به همین دلیل، با توانایی پاسخ به هرگونه سوال و حتی پیشنهاد به کاربر طراحی شده است.

تیم xAI وعده‌ی رویکردی متفاوت نسبت به سایر نام‌ها مثل هوش مصنوعی گوگل در این حوزه را داده‌است. بنا به گفته‌ی آن‌ها، هوش مصنوعی گروک شخصیتی سرکش همراه با حسی مشابه مکالمات انسانی دارد. بر اساس داده‌های سایت تیم xAI، یکی از برتری‌های منحصربه‌فرد و مهم Grok دسترسی به اطلاعات جهانی از طریق پلتفرم X (توییتر سابق) است.

در حال حاضر، این پروژه در فاز بتا قرار دارد، اما توسعه‌دهندگان آن وعده‌ی پیشرفت مداوم به کمک کاربران را داده‌اند. این نرم‌افزار بر پایه‌ی موتور Grok-1 طراحی شده است.

اهداف هوش مصنوعی گروک

تیم xAI با توسعه‌ی این پلتفرم و موارد مشابه در حوزه‌ی AI می‌خواهد به بشریت در مسیر دستیابی به دانش و دید بهتر نسبت به جهان کمک کند. در حقیقت، این ابزار هم مانند بسیاری از ابزارهای حوزه‌ی تکنولوژی با هدف کمک به انسان‌ها ارائه شده است.

دریافت بازخورد کاربران

دست‌اندرکاران گروک جهت اطمینان از مفید واقع شدن این‌گونه پروژه‌ها برای بشریت، به گردآوری بازخورد (فیدبک) کاربران می‌پردازند. آن‌ها کاربری پلتفرم‌های هوش مصنوعی برای تمامی اشخاص با سوابق و دیدگاه‌های مختلف را اولویت قرار داده‌اند. تیم xAI به دنبال گسترش اختیارات کاربران خود از طریق این ابزارها در چارچوب قانون است.

کمک به تحقیقات و نوآوری

گروک با هدف تبدیل شدن به دستیاری در فرآیند تحقیق و مطالعه برای همه‌ی افراد طراحی شده است. این پلتفرم جهت دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز، پردازش داده‌ها و طرح ایده‌های جدید شکل گرفته است. به نوعی هدف نهایی xAI، تاثیرگذاری ابزارهای هوش مصنوعی آن‌ها در مسیر یادگیری و کسب دانش محسوب می‌شود.

گروک در موبایل

ویژگی‌های هوش مصنوعی گروک

این ابزار ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را از سایر پلتفرم‌های هوش مصنوعی متمایز می‌کند. کاربران می‌توانند انتظار پاسخ‌های صریح و جالبی را از Grok داشته باشند، اما آیا گروک واقعا نسبت به دیگر گزینه‌ها تفاوت‌های محسوسی دارد؟ با توجه به ویژگی‌های اعلام شده می‌توان این ادعا را تایید کرد، اما تا زمانی که این موارد در عمل و توسط کاربر دیده نشوند اطمینانی وجود ندارد. در ادامه، برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های این نرم‌افزار را مطالعه می‌کنید:

  • حس شوخ طبعی و توانایی پاسخ به پرسش‌های جنجالی و حساسیت برانگیز
  • امکان سازگاری با مکالمات و رفتارهای کاربر
  • بهبود مداوم به کمک تعاملات با انسان از طریق الگوریتم‌های پیشرفته
  • دسترسی به اطلاعات موجود در سطح اینترنت توسط شبکه اجتماعی ایکس
  • امکان سرودن شعر، نوشتن کد، نمایشنامه و نامه
  • پتانسیل رشد و گسترش بیشتر در آینده

همچنین، ارز گروک هم برای این پروژه راه‌اندازی شده که به‌عنوان یک میم کوین شناخته می‌شود.

تیم توسعه هوش مصنوعی Grok

توسعه دهنده گروک

شرکت xAI که وظیفه‌ی ساخت این پلتفرم را بر عهده دارد، شرکتی جدید با اعضایی از نام‌های برجسته در حوزه‌ی تکنولوژی همچون DeepMind ،OpenAI ،Google Research ،Microsoft Research و Tesla به شمار می‌رود. ایلان ماسک به‌عنوان رئیس این شرکت فعالیت می‌کند. اعضای این مجموعه سابقه‌ی کار روی برخی از بزرگترین پروژه‌های این عرصه از جمله GPT-3.5، GPT-4 ،Minerva و Inception را در کارنامه‌ی خود دارند. لازم به ذکر است،  این مجموعه از شرکت X مجزا بوده، اما با ایکس، تسلا و سایر کمپانی‌ها جهت دستیابی به هدف خود همکاری نزدیکی دارد.

استفاده از هوش مصنوعی Grok

در حال حاضر، این ابزار در فاز بتا قرار دارد و بنا بر وب‌سایت رسمی پلتفرم هوش مصنوعی گروک، دسترسی زودهنگام به آن تنها برای کاربران پریمیوم پلاس اپلیکیشن ایکس فراهم است؛ بدین معنا که اکنون نمی‌توانید همانند چت جی پی تی به‌طور رایگان از آن استفاده کنید. در هر حال اگر اشتراک پرمیوم پلاس ایکس را دارید می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت Grok و ورود مشخصات اکانت خود در X، از این نرم‌افزار بهره ببرید. در غیر این صورت با پرداخت ماهیانه ۱۶ دلار می‌توانید این اشتراک را خریداری کنید.

پس از ثبت نام در گروک، می‌توانید در صورت نیاز هر زمانی داده‌های پروفایل خود را دانلود یا از این پلتفرم حذف کنید.

استفاده از Grok

مقایسه توانایی هوش مصنوعی Grok با ChatGPT

شرکت xAI جهت نشان دادن توانایی‌های هوش مصنوعی گروک و جایگاه آن در برابر رقبا، از چند تست بنچمارک یادگیری ماشین استاندارد کمک گرفته است. این آزمون‌ها برای سنجش توانایی در ریاضیات و منطق طراحی شده‌اند.

  • تست GSM8k با مسائل ریاضی دوره اول متوسطه
  • تست MMLU با سوالات چند گزینه‌ای و مرتبط با چندین رشته
  • تست HumanEval از کد نویسی پایتون
  • تست MATH با مسائل ریاضی دبیرستان

در جدول زیر، نتیجه‌ی این تست‌ها برای GPT-3.5 و GPT-4 که در چت جی‌پی‌تی استفاده می‌شوند و Grok-1 که در مدل گروک به کار گرفته شده را مشاهده می‌کنید:

نوع تستGPT-3.5Grok-1GPT-4
GSM8k۵۷.۱%۶۲.۹%۹۲.۰%
MMLU۷۰.۰%۷۳.۰%۸۶.۴%
HumanEval۴۸.۱%۶۳.۲%۶۷%
MATH۲۳.۵%۲۳.۹%۴۲.۵%

همانطور که می‌بینید، این پلتفرم نسبت به نسخه‌ی رایگان Chat GPT توانایی بالاتری دارد، اما در برابر نسخه‌ی اشتراکی آن دارای قدرت نسبتا ناچیزی است.

آیا برتری‌های هوش مصنوعی گروک محسوس است؟

ایلان ماسک با معرفی هوش مصنوعی گروک خواستار پیوستن به ترند سال ۲۰۲۳ و ورود به عرصه‌ی رقابت با مدل‌های زبانی بزرگ است. این محصول با تمرکز بر منحصربه‌فرد بودن و شخصیتی سرکش معرفی شد. اما توانایی‌ها و ویژِگی‌های گروک چقدر در کاربری روزانه تاثیرگذار است؟

با توجه به هزینه‌بر بودن ثبت نام در Grok، استفاده از آن تنها در صورت ضرورت پیشنهاد می‌شود؛ چرا که نمونه‌های رقیب از جمله هوش مصنوعی گوگل و Bing AI می‌توانند بیشتر امور روزانه کاربران را انجام دهند. با این حال، اگر به دنبال تجربه‌ی مکالمه‌هایی صریح، بی‌پرده و بدون محدودیت سایر ابزارها هستید به سراغ گروک بروید.

آیا شما برای این ابزار ثبت نام کرده‌اید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات استفاده خود از Grok را با ما در والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا